Behandling af alu stel
Fra : Per Emborg

Dato : 20-08-01 22:15

Jeg har tænkt over at få mit alu stel Poleret /slebet /børstet så det står
i rå/glat alu på en eller anden måde
Skal det have lak bagefter
Jeg vil gerne have nogen foreslag og navne på produkter hvis det skal have
en form for behandling efter og det vil jo ikke gøre noget at det er
rimeligt at vedligeholde bagefter
Jeg har set nogen med lak der begynder at guldne
Motorcyklen er en Sort Honda X-Eleven
Der er skilt ad i atomer (ikke af egen vilje )

Per Emborg
kvikkerten@mail.dk

Fra : ttoft

Dato : 20-08-01 23:12

Hvis Du ønsker en stærk og pæn overflade på stellet efter
overfladebehandlingen, vil jeg anbefale anodisering - hvilket kan gøres
enten i klar gennemsigtig udførelse eller en farve f.eks. gylden.

Hvad det koster vides ikke. Men du kan rette henvendelse til én af de store
udbydere af anodisering, som både findes på Sjælland ( i Valby) og i Jylland
(bl.a. i Herning så vidt jeg husker) via deres hjemmesider, der f.eks. kan
findes på www.google.com, og høre nærmere.

Anodisering er en overfladebehandling specielt til aluminium, lidt hen ad
forchromning med diverse bade, men selve "påhæftningen" sker elektrisk, hvor
alu-delen er anoden i funktionen.

M.v.h.
Thomas T.Toft
Per Emborg <kvikkerten@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b817d88$0$76908$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 21-08-01 09:02

.... men husk at bestille det i den rigtige 'kvalitet'!
Ellers man det nemlig ikke modstå vand, salt m.m.

Det har dels noget med lag-tykkelsen/dybden, at gøre, og dels at man kan
bestille 'sealing' der gør overfladen 'tæt'

Med den rigtige behandling, kan den stå i saltvand til tankdækslet, i
årevis!!!

Prisen!?? ... det er garanteret ikke billigt; men på den anden side, er det
forhåbentlig en eengangudgift!!!

/Brian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-08-01 11:06

> [...]
> årevis!!!
>
> Prisen!?? ... det er garanteret ikke billigt; men på den anden side, er

Tør du gætte på et prisniveau ?
For et stel ?
For et hjul ?

/A

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 21-08-01 11:31

Jeg har rodet lidt på nettet og fundet følgende i Sverige:

För mindre enstaka ordrar gäller minpris av 300 Kr för elförzinkning och
500 - 1500 Kr för anodisering.

Så minimum er 500,-; men mon ikke at det bliver væsentligt hvis man samler
sammen??? En hel stabel hjul o.s.v.
Farverne er Natur, Rød Blå og Guld.

/Brian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-08-01 12:08

> Så minimum er 500,-; men mon ikke at det bliver væsentligt hvis man samler
> sammen??? En hel stabel hjul o.s.v.
> Farverne er Natur, Rød Blå og Guld.

Er det for klargjorte emner, eller med en forbehandling som glasblæsning
eller lign ?

(Mine bremsegreb er også ved at være noget irrede hvor jeg har slidt igennem
lakken, og keg har sikekrt ogfså et par dæksler der kunne tåle en tur)

Mvh
/A

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 21-08-01 15:19

Jeg aner det ikke!
Man skal dog være sikker på at det er 'rigtigt' aluminium!!! Det er ikke
alle legeringer der kan anodiseres. Hvis de kan alligevel, og der er forskel
på legeringerne, kan der også komme farveforskelle.

Der er nok ikke andet at gøre end at gribe fat i en forkromningsanstalt, der
også anodiserer, og høre hvad mulighederne og priserne kan løbe op i.

/B

Fra : Per Emborg

Dato : 21-08-01 21:39

Tak for alle rådene , som jeg selfølgelig vil følge , men en ting er sikker
jeg gør det sku nu den er skilt ad , men ok der er flere dele end jeg først
lige troede

--
Per Emborg
kvikkerten@mail.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 22-08-01 07:31

Jeg har forsøgt mig med alusering af aludele, og jeg vil fraråde at du
alukserer dit stel.

Sagen er den, at aluksering kun er velegnet til ganske rene alulegeringer,
mens at legeringer med mange fremmedmetaller i, reagerer meget forskelligt i
syrebadet. Jeg har fået alukseret 9'erens motor, og planen var at den skulle
være matsort (mest af hensyn til varmeafledning). Men pga. at aluen er
legeret op med stoffer, som er gunstige for støbeprocessen, virkede
alukseringen ikke som planlagt. Overfladen blev grå/brun og den ville ikke
absorbere farvestofferne. Desuden kørte vi lidt forskellige prøveemner
igennem, bl.a. et par polerede dæksler, og de blev samme matte grå/brune
farve.

Der var dog én undtagelse, nemlig cylinderblokken, som tog imod farven og
endte med at blive sort/oliefarvet (lilla skær).

Hvis man alukserer et stel, som ofte er en blanding af støbte og pressede
dele, vil med stor sansynlighed være at de forskellige elementer vil få hver
sin farve. Man kan dog godt aluksere støbt alu, men det kræver at man kender
den precise legering og har fundet frem til de rigtige parametre på
anlægget.

Men af ganske gode alternativer er at polere stellet. Jeg har ikke de store
problemer med at holde mit, det får en gang autovoks når jeg har vasket
cyklen, og det holder vand osv. væk fra aluen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-08-01 08:21

> Man kan dog godt aluksere støbt alu, men det kræver at man kender
> den precise legering og har fundet frem til de rigtige parametre på
> anlægget.

.... Og dermed bliver det dyrt

Jeg skal nok "nøjes" med pulverlakering når jeg engang tager mig tid til at
splitte knallerten ad - og det bør jeg inden vinter for den smule "farve"
den havde med fra italien er ved at være væk mange steder ...

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 34kkm

Fra : Per Emborg

Dato : 22-08-01 21:45

Ja nu bliver det sku svært !!!!
Jeg har idag snakket med et firma i Thisted idag(Flinke mennesker) og de
siger lidt af det smme som du Mads at man kan ikke være sikker på hvordan de
forskellige dele tager imod og det kan være et spildt forsøg men som de
siger du har den bedste grundmalling som du kan få Hmmmm
Og stellet er jo af presset dele + sprøjte alu. de pressede dele er glatte
og de sprøjtede lidt ru jeg skulle først have det strippet dvs have alt det
gamle malling af så det var 100% rent og der henviste de mig til et firma
som hedder Dan-Strip og de er også ganske flinke og egenligt meget billigt
200 kr måske + moms men aligevel det er sku da billigt
Men hva dælen gør jeg nu jeg er lidt ked af få malet stellet på normal måde
, jeg kunne vælge at få noget poleret blank de pressede stykker som løber
langs tanken og resten sølv (lidt af R1-R6 )
Og hele denne historie pga et styrt med 50 km/t og en skade der løber op i
100.000 kr.
jeg smider lige et billede i Binaer motor
Og hvem har ellers en god ide . der er også 2 stk pressede dele hvor
bagfodhviler + udstødninger der skal have en tur
--
Per Emborg
kvikkerten@mail.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 21-08-01 08:43

Der er lidt forskellige muligheder.

1. Poler hele skidtet, Jeg brugte 50-70 timer på mit stel (incl at pudse de
støbte dele blanke).

2. Få stellet glasblæst og pulverlakeret (der findes et hav af effektlakker)
pulvermalingen er samtidigt meget stærkt. Af mulige popfarver er : matsort
(måske for R7 lookalike), champange farvet, lidt italiener retro men ganske
pænt efter min mening. Så er der jo Chrom lak, som nok ser fedt ud den
første dag . Du kan jo også bare tage ned i en cykel forretning og få
gode ideer, de fleste cykler er pulverlakeret.

3. glasblæsning og tonet klarlak, jeg kunne godt forestille mig at et
glasblæst stel, med en røgfarvet klarlak kunne se totalt porno ud, af andre
porno lak alternativer er sikkens carat lak, og stanox effekt lakker (sådan
noget der skifter farve)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl

Dato : 23-08-01 10:06

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en meddelelse

> [...]
andre
> porno lak alternativer er sikkens carat lak, og stanox effekt lakker

Så så Mads, de sidstnævnte mister jo deres "pornoeffekt" hvis alle og enhver
kommer med dem næste år!!

Hvordan er det nu det forholder sig med eluxering?? det jeg tænker på er at
eluxere stel,forgaffel,tja alt hvad der er gråt nu.. Du ved Kulfiber/guld,
kombineret med lidt Standox stafferinger på kåbe/tank og hækparti...

Kan man eluxere på Magnesium? jeg vil sku have magnesiumhjul!

Hilsen
Morten Dahl
- der har droppet planerne om ny bil til fordel for en touringcykkel og en
ombygning af gixxeren.

Fra : Mads Lund

Dato : 23-08-01 11:51

> Kan man eluxere på Magnesium? jeg vil sku have magnesiumhjul!

Niks.

Jeg tror mere på en plan med at glasblæse aluen og så give den en tyndt lag
tranperant guld lak, så aluen står og spille som perlemorslak.

Forgaffelbenene kan godt alukseres.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl

Dato : 23-08-01 12:08

> Niks.

Nå, ny ide må fostres!!!

> Jeg tror mere på en plan med at glasblæse aluen og så give den en tyndt
lag
> tranperant guld lak, så aluen står og spille som perlemorslak.

Det lyder ekstremt tiltalende..

> Forgaffelbenene kan godt alukseres.

Det skal være et gennemgående tema.. evt. kunne hjulene få den
gule/gyldne/rødlige Standox..

Jeg tror sku vi skal tage en brainstorm en week-end. altså drikke hjernen
ud, og få en masse gode ideer, stå op søndag og sorter de værste fra (såsom
jetdrift og andre skøre ideer fostret af nogle alkohollammed hjerner)

Hvis vi kan finde en dato ligger jeg gerne hus til!! Alle skal være velkomne

-
Morten Dahl
- GIX-600CTD men snart GIX-600TILSALG

Fra : Mads Lund

Dato : 23-08-01 12:04

> [...]
(såsom
> jetdrift og andre skøre ideer fostret af nogle alkohollammed hjerner)

Lyder som en klog idé. Og hvis det går som det plejer er vi vist ikke
kedelige at være sammen med

Mads (sidder og tænker på vandski dagen, hvor avl's apparatet nær var røget
hos en af deltagerene)
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl

Dato : 23-08-01 14:37

> Lyder som en klog idé. Og hvis det går som det plejer er vi vist ikke
> kedelige at være sammen med

Os!! Hold da op, vi er jo bare nogle stille og rolige fyre med
kontaktproblemer og e begrænset social berøringsflade Men det er der jo
nogen der skal være.

> Mads (sidder og tænker på vandski dagen, hvor avl's apparatet nær var
røget
> hos en af deltagerene)

Ja når nu vi andre er så kedlige er det godt at Stoffer kunne stå
underholdningen, for ikke at snakke om Jesper´´s manøvrerend rundt mellem
(og i) bådene til RockUnderBroen

Men nu har min den gamle jo købt en speedbåd (minder mest om en kano med
påhængsmotor) så vi skal altså nå at ud og stå på ski en dag, den er også
lettere da den ikke er så kræftig. Men vi kan jo kombinere det med at tage
Smølf og hans 250HK/17" Fletcher med. (ligeså sindsyg som en vis 9´r)

Ellers kunne det være vi to har talent for vandscootere, det er vel sådan
set det eneste vi ikke har tiltet på endnu

PS. Jeg banker til tyskland efter 7½ i aften, så PowerMeet på Lørdag kunne
egentlig være sjovt, bare lige for at se hvad den kan pumpe..

Morten Dahl

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 23-08-01 10:33

Som jeg gjorde opmærksom på længere oppe, så kan der komme farveforskelle,
som du også er inde på.

En anden lille ting er gevind!
Eloxeringen 'trænger' ikke ind i aluminium'en, men er en oxydering af
overfladen, der derved 'vokser' lidt i dimension. Oxyderingen er endda meget
hård. Faktisk koster det en ny tap, at skære et gevind op, eller bore en
pasning op. Alle den slags huller skal afdækkes med fx voks.

Til gengæld er det, som de også siger i Thisted, en kanon grundbehandling,
hvis man ikke kan lide farven. Den er faktisk hård som kaborundum!!!

/B

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-08-01 07:13

> Tak for alle rådene , som jeg selfølgelig vil følge , men en ting er
sikker
> jeg gør det sku nu den er skilt ad
> Per Emborg

Hvad gør du ? får det eloxeret ?