Sauce med appelsin?
Fra : Jesper

Dato : 20-08-01 21:05

Smagsmæssigt forestiller jeg mig at der må være fantastiske muligheder med
ingefær, persille og appelsinsaft i en varm sauce til f.eks. kyllingefilet
og basmatiris. Desværre er mine eksperimenter ikke blevet helt vellykkede -
det virker simpelthen som om det er umuligt at bevare appelsinens friskhed i
en varm sauce. Grundsaucen er en gang forsøgt lavet med tilsætning af creme
fraiche og en anden gang med kokosmælk, men altså uden jackpot.
Er der nogen der har gode erfaringer med brug af appelsin i varm mad?

Jesper

Fra : Peter Westh

Dato : 20-08-01 22:01

"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse news:9lrqgf$gug$1@sunsite.dk...
> [...]
> fraiche og en anden gang med kokosmælk, men altså uden jackpot.
> Er der nogen der har gode erfaringer med brug af appelsin i varm mad?

Prøv dels at bruge noget strimlet appelsinskal også, og så giv saucen et dyt
frisk saft lige før servering. Det vil måske også være en ide med noget
citronsaft, der skal måske mere syre til, afhængig af appelsinen.

MVH

Peter

Fra : Mads Toftum

Dato : 21-08-01 09:14

On Mon, 20 Aug 2001 22:05:15 +0200, Jesper <no@mail.dk> wrote:
> [...]
> fraiche og en anden gang med kokosmælk, men altså uden jackpot.
> Er der nogen der har gode erfaringer med brug af appelsin i varm mad?

Ja absolut. Den klassiske er at reducere saften af 5 - 6 appelsiner til halv volumen
og ligeledes reducere 1/4 piskefløde til halv. De to blandes og der tilsættes
fileter af 2 appelsiner lige inden servering. Som lidt ekstra pynt kan du evt tilsætte
rosa peberkorn (koger med i 3 min hvis de er tærrede) og lidt reven appelsinskal.
Som glacering til forskellige grill ting kan man fint bruge en blanding af appelsinsaft,
revet appelsinskal, finthakket hvidløg og ingefær, tørret chilli og blandet
med honning.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 22-03-02 13:34

"Mads Toftum" <mt@dev.null> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mads Toftum
> --
> `Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Denne tråd for ca. ½ år siden, men det jeg søger er en appelsin sauce/sirup
til vanilleis med bær.
Er der nogen der vil hjælpe ...... Bosse ?????

På forhånd tak

Jette-Kirsten

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-03-02 08:00

"Jette-Kirsten Havn Larsen" <jette_larsen@post.cybercity.dk> skrev i
meddelandet...

> det jeg søger er en appelsin sauce/sirup til vanilleis med bær.

Appelsinsauce 1:
2 dele appelsinpuré og 1 del abrikosmarmelade koges igennem og
parfumeres med grand marnier, orangelikør, maraschino eller curaçao.

Apelsinsauce 2:
Saften af 3 appelsiner og 50 g sukker, reven skal af 1 appelsin og ½ dl
hvidvin og 2½ dl vand. Koges igennem og jævnes med lidt maizena. Kan
tilsmages med likør, hvis dette ønskes. Anvendes både kold og varm.

Appelsinsauce 3:
(Flambé special)

fileter af ca. 3 friske appelsiner el. 5 mandariner(evt. syltede)
100 g sukker
100 g smør
1 dl appelsinsaft
ca. 1 dl orangelikør
evt. reven skal af citron- og appelsinskal

Sukkeret karamelliseres på en pande, og der tilsættes smør, appelsinsaft
og lidt reven skal af citron- og appelsinskal. Lagen koges igennem, og
fileterne vendes deri og flamberes med orangelikøren.
Hældes over vanilleisen og drysses med ristede hasselnødder.

--
Mvh.
le pâtissier flambé Peter W. Bosse

Right now in my carplayer I listening to
"In the Wee, Small Hours of the Morning"
with Frank Sinatra.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-08-01 18:29

"Jesper" <no@mail.dk> wrote in message news:9lrqgf$gug$1@sunsite.dk...

> Er der nogen der har gode erfaringer med brug af appelsin i varm mad?

Ja da - klassikeren er Orangeand (Canard d'Orange).

mvh
Jan