Tilskud
Fra : Joe

Dato : 20-08-01 20:01

Hej

Jeg er lige påbegyndt en slankekur, hvor jeg forsøger at begrænse min
indtagen til proteiner og næsten ingen kulhydrater, og er ikke sikker på at
jeg får de nødvendige vitaminer og mineraler. Derfor vil jeg gerne spørge
Jer til råds om hvilke produkter jeg skal anskaffe mig i Matas (eller
lignende butikker) for supplere min kost.

Tak.

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 20-08-01 22:54

> Derfor vil jeg gerne spørge
> Jer til råds om hvilke produkter jeg skal anskaffe mig i Matas (eller
> lignende butikker) for supplere min kost.

Øhh.... En normal vitaminpille f.eks?

Eventuelt ledsaget af kalk og jern. Kan ikke komme på andet, der er vitalt
over et rimeligt kort tidsrum (dvs. en halvt års tid).

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen

Fra : jpholm

Dato : 20-08-01 23:31

> Øhh.... En normal vitaminpille f.eks?
Multitabs.

> Eventuelt ledsaget af kalk og jern. Kan ikke komme på andet, der er vitalt
> over et rimeligt kort tidsrum (dvs. en halvt års tid).
Kalk i mælk. Jern i multitabs.

jonas

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 21-08-01 16:21

> Multitabs.

Ja, det er jo det jeg siger. Er det ikke? En "normal" vitaminpille her i
landet er da vel en multivitaminpille, i og med at man i daglig tale ville
kvalificere det, hvis man mente en vitaminpille med kun én form for vitamin
i, som f.eks. "C-vitaminpiller" og "B-vitaminpiller", eller i endnu mere
dagligdags form blot f.eks. "C-vitaminer" og "B-vitaminer"

> Kalk i mælk. Jern i multitabs.

Som alle der har fulgt mine eskapader i denne gruppe i den seneste tid ved,
er jeg jo BESTEMT ikke typen der spiller smart og kloge-åge online ( :D :D
:D + sarkasmemærke) MEN:
Så vidt jeg har forstået, er mælk faktisk voldsomt overvurderet som kilde
til kalk - måske fordi mælk er så dejligt hvidt og kalk-agtigt at se på. Det
skulle være langt mere effektivt at spise f.eks. fisk med ben i (ansjoser,
sardiner, sild), som jeg da vil mene også er både gode proteinkilder, samt
indeholder olier man nemt kan risikere at få for lidt af ellers, når man går
på kur/kostomlægning.

Specielt nævner jeg kalk, fordi den oprindelige spørgsmålsstiller hævdede
han gik på en /ren/ proteinkur, hvilket i mine ører lyder som bla. nul mælk,
og måske endda proteinpulver og lignende.

Jern er taget med som en mulighed, da det ikke fremgik i hvilken form
vedkommende forventede at indtage proteinerne. Hvis der er tale om rene,
røde bøffer, er jernet nok ret ligegyldigt. Jeg tog det med på listen
alligevel, da det er mit indtryk at man for det første ikke kan overdose på
jern, for det andet relativt hurtigt kan "løbe tør", hvis man begrænser
optaget drastisk i daglig kost og for det tredje bliver meget sløvet og
energiforladt af, ikke at have jern nok i kroppen - noget man bestemt ikke
har brug for, når man er på kur/kostomlægning.

Jeg kan dog tage fejl på et, flere eller alle ovenstående punkter.

Med venlig hilsen
Anders

Fra : jpholm

Dato : 21-08-01 18:45

> Så vidt jeg har forstået, er mælk faktisk voldsomt overvurderet som kilde
> til kalk - måske fordi mælk er så dejligt hvidt og kalk-agtigt at se på.
Man indtager jo gerne rigelige mængder mælk, så jo.

> Det
> skulle være langt mere effektivt at spise f.eks. fisk med ben i (ansjoser,
> sardiner, sild),
Tjo. Men jeg vil da foretrække en liter skummetmælk.

>som jeg da vil mene også er både gode proteinkilder, samt
> indeholder olier man nemt kan risikere at få for lidt af ellers, når man
går
> på kur/kostomlægning.
generelt får folk for få fiskeolier.

> [...]
mælk,
> og måske endda proteinpulver og lignende.

> det er mit indtryk at man for det første ikke kan overdose på
Det kan man godt.

jph.

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 21-08-01 20:53

> Det kan man godt.

Og.... kunne du eventuelt uddybe? Ovenstående skaber ikke specielt megen
viden, men måske nogen nervøsitet hos læserne. Hvor meget er for meget,
eventuelt udtrykt i % ad DAT? Hvad er konsekvenserne af for meget?

Anders

Fra : jpholm

Dato : 22-08-01 02:29

Ang. Overdosering af jerntilskud;
Tager du for meget jern over en kort periode kan du få mavesmerter, diarré,
opkastning. Over 30-60 mg jern per kg. legemsvægt per dag kan være farligt.
Det er iøvrigt det de små børn dør af, når de æder mors glas med multitabs.

jph.

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 22-08-01 08:41

"jpholm" <jpholm@oncable*NOSPAM*.dk> wrote in message
> [...]
farligt.
> Det er iøvrigt det de små børn dør af, når de æder mors glas med

OK.

Hvis de angivede tal holder:
Når jeg kigger på mine vitaminpiller - eller multitabs, om du vil -
indeholder de iflg. etiketten på glasset 14mg jern pr. pille. Jeg vejer
omkring 75 kilo. Jeg skulle med andre ord spise 150 vitaminpiller (på én
dag), bare for at nærme mig den nedre grænse for, hvornår det begynder at
være farligt. Jeg tvivler stærkt på, at der er så meget mere jern i en
jerntablet, at det skader at spise to i stedet for en, eller at tage en,
hvis man er i tvivl om, hvorvidt man får det nødvendige jern fra kosten.

Hvor vil jeg hen med det? Tjoh, jeg mener at den oprindelige oplysning om
jerns "farlighed" - for ikke at nævne de to "opklarende" postninger med
"yderligere" informationer, som dog STADIG ikke har relateret det til
forhold, som man kan forholde sig til i dagligdagen - var i bedste fald
ubrugelig under daglige forhold, og i værste fald kan bekymre folk unødigt.

Jeg skal ærligt indrømme, at den form for "information" har det med at
irritere mig gevaldigt. Dens nytteværdi er typisk nul, og ofte mindre end
nul. Det er for mig på linje med at sige at salt er farligt, hvilket det da
også er.... i mængder der langt overstiger det, selv en mad-saltende
piratos-fanatiker kan indtager.

Så derfor er min holdning, at man - før man bruger ladede ord som farligt,
dårligt, bedst osv. - forsøger at kvalificere og perspektivere det, gerne i
forhold til noget, som de fleste læsere kender, og kan forholde sig til.
Samfundet er sgu allerede fyldt med folk, der pisker en hysterisk stemning
op. Ingen grund til at opfordre til mere, eller for den sags skyld aktivt at
deltage.

Det var så dagens hjertesuk - eller var det en rant?

Anders

Fra : jpholm

Dato : 22-08-01 14:00

> [...]
> dag), bare for at nærme mig den nedre grænse for, hvornår det begynder at
Nu glemmer du, at du ikke kun lever af multitabs. Men ja, selvfølgelig skal
der en del til - det var kun din kommentar om at man ikke kan overdose på
jern, som jeg opponerede imod; netop fordi jerninholdet er problemet når
folk overdoser på vitaminpiller.

Jeg tvivler stærkt på, at der er så meget mere jern i en
> jerntablet, at det skader at spise to i stedet for en, eller at tage en,
> hvis man er i tvivl om, hvorvidt man får det nødvendige jern fra kosten.
Helt korrekt. Man undrer sig formentlig også over den sorte afføring.....

> Det er for mig på linje med at sige at salt er farligt, hvilket det da
> også er.... i mængder der langt overstiger det, selv en mad-saltende
> piratos-fanatiker kan indtager.
Adskillelige undersøgelser har vist, at mange indtager 3-4 gange for meget
natrium i form af almindeligt kogesalt, som forhøjer blodtrykket....og hvis
man indtager 200 mg lakrids om dagen i en længere periode, kan man få
forhøjet blodtryk.
Jeg har selv haft pt. med forhøjet blodtryk af selvsamme grund; Det er meget
svært at finde årsagen til det forhøjede blodtryk i disse (ok, ganske få)
tilfælde i og med pt. ikke forestiller sig at det kan være de daglige
piratos, der giver anledning til sygdomstilstanden.

> [...]
> Samfundet er sgu allerede fyldt med folk, der pisker en hysterisk stemning
Jeg prøver bare at holde det faglige niveau oppe her i gruppen ved at
præcisere. Mange folk kommer afsted med at poste bedstemors husgerråd mv.
Ikke fordi jeg ikke synes det er fint med gode råd/vejledning -men når nogle
forklaringer bliver plumrede, synes jeg de må præciseres for at vi ikke
tilsidst ender med kinesiologernes forklaringer om at "vende blodomløbet ved
at klø den syge bag venstre øre.....".

> Det var så dagens hjertesuk - eller var det en rant?
don't know.

jonas

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 22-08-01 15:06

> [...]
> jern, som jeg opponerede imod; netop fordi jerninholdet er problemet når

Ja, det er jeg såmænd klar over. Jeg var (og er) bare ikke begejstret for
formuleringen, eller mangelen på samme.

> [...]
> tilfælde i og med pt. ikke forestiller sig at det kan være de daglige
> piratos, der giver anledning til sygdomstilstanden.

Med "farligt" mente jeg i den sammenhæng dødeligt på kort sigt, som i "inden
solen går ned". Bemærkningen handlede netop om problemet ved at udskrige
noget som "giftigt", uden at perspektivere mht. mængder og omstændigheder.
Det opnår man højest at skabe usikkerhed ved, og jeg formoder da dit mål
snarere er at informere - et (efter min mening) noget højere mål at aspirere
til.

> [...]
> forklaringer bliver plumrede, synes jeg de må præciseres for at vi ikke
> tilsidst ender med kinesiologernes forklaringer om at "vende blodomløbet

Jeg er helt enig i, at det er en god ting at holde det faglige niveau oppe,
MEN du skal passe på ikke at begå den fejltagelse, som mange veluddannede og
vidende personer - især akademikere (herunder af og til undertegnede) - alt
for ofte gør sig skyld i:

At svare uden at forklare.

Hvis du mener der er behov for mere præcis og korrekt information her, hvad
jeg da til dels kan være enig i, opnår du jo netop ikke noget overfor de
ikke-informerede, ved blot at stange et løsthængende faktum ud. Det er
sjældent nyttigt, og hjælper i hvert fald ikke folk til selv at foretage en
informeret beslutning, i de (mange mange mange) tilfælde, hvor svaret -
afhængig af omstændighederne - kan være enten/eller. Endvidere kan det virke
uhøfligt, arrogant og/eller stødende, og derfor blive ignoreret - da også
fordi faktummet netop står alene, og derfor virker løsrevet og uunderbygget
for den udenforstående ikke-ekspert, f.eks. i modsætning til en længere (og
gakket og uvidenskabelig og højest sandsynligt forkert) forklaring som
ovennævnte vedr. vending af blodomløbet og kinesiologi.

Eller med andre ord: Hvis folk har behov for din specialviden, har de
sandsynligvis også brug for en forklaring - bare en kort én. Fakta uden
forklaringer skaber kun afhængighed og/eller modstand og modvilje.

Dermed mener jeg ikke at jeg føler man nødvendigvis bør skrive en længere
videnskabelig afhandling, men lidt forklaring og eventuelt en reference
eller to giver gennemslagskraft og saglighed, samt bedre muligheder for at
læserne opnår mulighed for førnævnte hjælp til selvhjælp.

Jeg indrømmer her blankt, at jeg i mit oprindelige svar netop gjorde mig
delvist skyldig i at blot stange anbefalinger ud, uden at (som jeg eller
forsøger at huske og/eller nå) kvalificere det med "jeg tror", "jeg hører"
osv. Jeg *vil* dog gøre opmærksom på, at jeg brugte ordet "Eventuelt" som
indledning til sætningen vedr. kalk og jern, netop for at signallere at der
måtte blive tale om et skøn hos modtageren, og det derfor ikke var et
uomtvisteligt faktum. Jeg undlader også med vilje at smykke mig med min
ellers dyrtkøbte kandidatgrad, da den er i et felt, der ingen relation har
til denne gruppes emne, og ene og alene - teoretisk set - giver mig en
fordel i form af evnen til at tilegne mig nyt stof, vurdere mulige løsninger
ud fra forhåndenværende fakta og teorier samt at formidle min erhvervede
viden... forhåbentligvis :)

> don't know.

Nok mest en rant. Jeg regner dog ovenstående som mere i retning af et
hjertesuk.

Det har dog i ret høj grad forlængst bevæget sig langt udenfor denne gruppes
fundats, og bør nok stoppe her - i hvert fald som offentlig diskussion.

Anders