Forsikringer - (produkt)ansvar
Fra : Klaus Autzen

Dato : 20-08-01 19:31

Jeg overvejer at udvide aktiviteterne i mit importfirma med import
af barnevogne. Men da jeg (som en efterhånden hærdet far til to små
unger) kan forestille mig, så kan der opstå situationer, hvor man i
første omgang kan blive pålagt et erstatningsansvar. Dette ansvar
vil så, i de fleste tilfælde, kunne føres videre til producenten.
Men i første instans vil det sandsynligvis være mig, et forældrepar
vil gå efter, hvis deres lille håbefulde ved et uheld får en finger
el. lige. i klemme et eller andet sted i en vogn købt af mig.
Det skal siges at vognene er godkendt til salg på det tyske marked
(jeg er ved at finde ud af gældende regler her i landet), og jeg
selvfølgelig selv vil sikre mig, at alt er som det skal være.

Hvad skal jeg have af forsikringer - jeg har tænkt mig at tage
kontakt til mit eget selskab, men vil lige høre eksperterne her i
gruppen først. En produktansvarsforsikring vil jeg selv mene kunne
gøre det, men er det nok, og hvad indeholder en sådan egentligt?

Klaus Autzen

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 21-08-01 09:59

"Klaus Autzen" <teledk@autzen.com> wrote in message

[klip]

> [...]
> gruppen først. En produktansvarsforsikring vil jeg selv mene kunne
> gøre det, men er det nok, og hvad indeholder en sådan egentligt?

Du skal have fat i en kombineret erhvervs- og produktansvarsforsikring
som den hedder. Der foreligger en standardkontrakt herfor. Du skal blot
kontakte dit forsikringsselskab eller din brancheorganisation. Jeg har
selv (i forbindelse med studiet) fået en kopi af den kombinere erhvervs-
og produktansvarsforsikring.

Egentlige forsikringsspørgsmål klarer vi news:dk.videnskab.jura

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 22-08-01 00:11

"Klaus Autzen" <teledk@autzen.com> skrev i en meddelelse
Meget forkortet om produktansvar:

Svar:

Du kan forsikre dig lige så meget du vil, men hvis ikke næste led - din
leverandør - kan leve op til et krav, hænger det på dig.

Derfor skal du sikre dig med et firma i selskabsform. Derved kan du i
hvertfald begrænse din hæftelse.

Nogle synes det er snyd, men hvis du er seriøs og har undersøgt produktet så
godt du mener du kan, og kan stå inde for det, er det vel ikke rimeligt, at
en brist i metallet på grund af en underleverandørs slendrian skal koste din
families eksistens. Det lyder så smukt, når man taler om produktansvar, men
nærmest kom jeg det i en tømmerhandel, som motager mange m3 træ i rummål til
stilladser. I een af disse brædder var der alt for mange knaster, og
desværre - som jeg tror såvel leverandør som min kunde som jeg synes - faldt
den pågældende ned og ødelagde sin ryg. Det er forfærdeligt og ærgerligt.

Men.. er det rimeligt at gøre tømmerhandleren ansvarlig for, at eet bræt ud
af måske 3.000 ikke er ok. Skulle han afprøve hvert enkelt?- Og så til
leverandøren... der måske leveret 500 x så mange brædder. Skulle der ikke
kunne ske bare een fejl?

Har du aldrig lavet en fejl på din arbejdsplads? - Jeg ved, at der er
forskel på, om man fejlagtigt afleverer Politiken i stedet for Berlingeren
eller om man på et hospital amputerer den forkerte fod - eller man overser
et bræt med for mange knaster - men er det ikke ret menneskeligt - mere
eller mindre?

Mærsk Mc. Kenney anlagde det synspunkt for nogle år siden, at man i
koncernen accepterede en fejlprocent på 0, for som han nævnte - (frit
oversat) - hvis Amerikanske mødre godkendte en fejlprocent på 1% villle det
svare til, at (frit) 1.000 babyer blev slået i hjel hvert år ved at moderen
tabte dem - og det sker jo ikke.

Et flot mål! - og selvfølgeligt rigtigt, men uopnåeligt - det vil svare til,
at vi aldrig gør fejl, og det er noget sludder -selv hos hr. Mærsk. Men
sandt nok kan man tilstræbe det.
Man kan stræbe, når man har en baby i armene i 10% af et døgn, kan man
koncentrere sig 100%, men skal man følge 800 brædder kniber det lidt mere,
og har ikke den samme umiddelbare konsekvens som tabet af en baby.

Denne lange sag bare for at forsvare, at selvom man gør sit bedste, bør man
dække sig ind rent juridisk via et selskab.

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 22-08-01 09:43

"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> af måske 3.000 ikke er ok. Skulle han afprøve hvert enkelt?- Og så til
> leverandøren... der måske leveret 500 x så mange brædder. Skulle der

Hvad tror du skadelidte mener om det?

> [...]
overser
> et bræt med for mange knaster - men er det ikke ret menneskeligt -

Derfor har man jo forsikringen.

[klip]

> Denne lange sag bare for at forsvare, at selvom man gør sit bedste,
bør man
> dække sig ind rent juridisk via et selskab.

Det kan måske være en god ide. Det er dog en konkret vurdering.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/