Vinservering - hjælp
Fra : Mikael Eriksen

Dato : 20-08-01 18:03

Vi havde i aften en livlig diskussion efter et restaurantbesøg - hvad er
grunden til, at tjeneren skænker en smagsprøve op, som man skal godkende?

Er det for at smage, om der er prop i vinen, eller for at man kan sige nej
tak, hvis man ikke kan lide vinen?

/mikael

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-08-01 18:40

"Mikael Eriksen" <mier@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Vi havde i aften en livlig diskussion efter et restaurantbesøg - hvad er
> grunden til, at tjeneren skænker en smagsprøve op, som man skal godkende?
>
> Er det for at smage, om der er prop i vinen

Ja - eller eventuelt andre _fejl_.

> eller for at man kan sige nej
> tak, hvis man ikke kan lide vinen?

Nej. Hvis vinen ellers er som den skal være, er det sådan set ligegyldigt om
gæsten man sig om den eller ej.
Korrekt betjening vil være at værten i et selskab først får en lille prøve,
hvorefter der skænkes for damerne (!), derefter for de mandlige gæster for
til sidst at slutte med værten.
I øvrigt er det hyppigt set, at man prøvesmager første flaske, hvorefter de
resterende flasker bare åbnes og (allerværst) bare pøles oveni den vin der
allerede er i glasset. Selvfølgeligt bør efterfølgende flasker også
kontrolleres.

mvh
Jan

Fra : **Zilly ink**

Dato : 20-08-01 19:03

"Jan Boegh" & "Mikael Eriksen"
skrev begge om at smage på vinen
inden servering.
*-*-*-*-*-*-*-*-

Må jeg bede de herre om følge nedenstående link
http://www.zillyink.dk/laer_at_blive_en_rigtig_vinsnob.htm

Flem

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-08-01 19:26

"**Zilly ink**" <flem@zillyink.dk> wrote in message

> Må jeg bede de herre om følge nedenstående link

Ploink!

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-08-01 19:36

"**Zilly ink**" <flem@zillyink.dk> wrote in message

> Må jeg bede de herre om følge nedenstående link

Det hedder "de herrer" - eller synes du også det er snobbet at kunne stave?

og så i øvrigt........ploink!

Fra : **Zilly ink**

Dato : 20-08-01 21:09

"Jan Boegh" skrev i en meddelelse
> Det hedder "de herrer" - eller synes du også det er
> snobbet at kunne stave?
>
> og så i øvrigt........ploink!

Damned......du har ret.

Se nu er jeg ikke rigtig oppe på det med at gøre tingene
efter Fru Plask Plaskenskjolds måde eller for den sags
skyld andre meningsdannere.
Der hersker vel ret beset en lidt hysterisk attitude omkring
hvordan man skal opføre sig når en flaske rødvin nærmer
sig korpus.

Med nogle enkelte grundregler og lidt øvelse kan man
lære at skelne en god vin fra en mindre god, hvilket igen
betyder at hvad der er godt for min gane ikke nødvendigvis
er godt for din.
Og sådan kan det køre i ring......

Ploink (?)

flem