De som ikke har hørt
Fra : Live4Him

Dato : 20-08-01 14:35

Rom 1,20-23.

Hvilke mennesker er det Paulus taler om her ? Er det alle mennesker som ikke
har hørt evangeliet, eller er det kun en del af dem ?

De er uden undskylding står der i vers 20, men hvordan skulle de kunne
tilbede en ukendt Gud alene udfra det Han har skabt ? Gud's storhed, skønhed
og almagt er muligvis åbenbaret i Hans skaberværk, men Kristus og evangeliet
er det vel ikke ?!

Hvad med samaritanerne, eller de gode mennesker der gør godt og elsker deres
næste, men som ikke har hørt evangeliet - går disse også fortabt ? Rom
2,14-15.

Og hvilke mennesker er det Jesus taler om i Matt 25,34- 40 ? Er det troende
som gennem evangeliet blev frelst eller er det en gruppe mennesker der ikke
havde hørt evangeliet og ikke kendte Jesus, men på grund af deres hjertes
godhed alligevel blev frelst ved at vise kærlighed overfor andre ? Luk
10,30- 37.

jørgen.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 20-08-01 15:49

d. 20/08/01 15:35 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
3b81125d$0$97177$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Rom 1,20-23.
>
> Hvilke mennesker er det Paulus taler om her ? Er det alle mennesker som ikke
> har hørt evangeliet, eller er det kun en del af dem ?

Jeg tror, Paulus taler om de skriftkloge og farisæerne, som hørte og
forkastede Jesus. Ordet "hørte" skal nok differencieres lidt, da Jesus jo
også sagde noget i retning af: "Lad dem, der har øre, høre".

> [...]
> havde hørt evangeliet og ikke kendte Jesus, men på grund af deres hjertes
> godhed alligevel blev frelst ved at vise kærlighed overfor andre ? Luk

I forhold til Luk 10, 30-37 mener jeg, det er den barmhjertige samaritan,
mens Rom 1, 20-23 henviser til præsten og levitten, som gik forbi, selvom de
burde vide bedre.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen