Andet multimedie
bentjuul 3670
Raster.. hvad er det?
Fra : Morten P

Dato : 20-08-01 09:13

Hej,

Jeg har lige afleveret en annnonce til en større dansk avis, og de fortæller
mig at billedet i min PDF kun er på 3% raster, og de ville gerne have 30%
for at farven (sort/hvid) optræder rigtigt.

Spørgsmålet er, hvad det er? Billedet i PDF'en er på 300dpi, men det er
tilsyneladende noget helt andet de snakker om.

Hvor indstiller jeg det, inden jeg eksporterer til PDF?

Mvh
Morten P

Fra : Morten P

Dato : 20-08-01 15:02

Korrektion: Deres ønskede raster var 13%

Morten P

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-08-01 15:20

"Morten P" <m.p@genstart-fjerndette-.dk> skrev:

> Korrektion: Deres ønskede raster var 13%

Ahh - det giver mere mening.
Jeg gætter på, at du har lavet en grå flade i din annonce. Denne
indeholder så kun 3% sort. Hvis den trykkes i en avis, vil den
helt forsvinde. Derfor forlanger avisen 13% sort som minimum.
Det stemmer meget godt overens med, at tommelfingerreglen
siger min. 10% sort på flader i avistryk.

--
Kurt Lund

Fra : Morten P

Dato : 20-08-01 15:03

Korrektion:

Den ønskede raster var 13%

Fra : ha

Dato : 21-08-01 15:31

> Spørgsmålet er, hvad det er?

Kig godt på et avisbillede, så kan du se at der er mange små prikker.
Det er raster.

mvh
ha

Fra : Jeppe Blæsbjerg

Dato : 25-08-01 16:33

Du kan sige at Rasteret er farvemætningen, f.eks. sort=100% sort og hvid=0%
sort (dette er hvis der er tale om gråtone (sort/hvid).
Hvis der tale om 4-farve bliver det lidt sværere da du har både cyan,
magenta, gul og sort. - men det er en helt anden historie!
Du kan tjekke hvor mange procent det ligger i, med pipetten i f.eks.
photoshop.