hvordan fjerner jeg gammel benzinfast lak ~
Fra : Jabu

Dato : 19-08-01 20:42

Hej NG

Er der nogle her der har erfaring med at fjerne gammel klar lak fra
aluminiums skjolde??
Lakken sidder nærmest i plamager, og min polermaskine er ikke kraftig nok
(det tager mere end en evighed).. Det er en utrolig stærk lak, hva' gør
man??

Mch Jeppe.

Yamaha TX-XS 650

Fra : Kenneth

Dato : 19-08-01 20:46

Hej Jeppe

Jeg stod med samme problem - jeg løste mit problem ved at glasblæse og
derefter polere, jeg ved godt at det ikke alle der har adgang til sådan en
maskine - men det er arbejde man kan få udført.
Resultatet er ikke til at tage fejl af når du først har fået glasblæst og
derefter poleret.
Held og lykke
bedste XS 650 hilsen
Kenneth

Fra : Armand

Dato : 20-08-01 01:45

Jabu <g-mc@mail.wanadoo.dk> skrev i en news:9lp4bp$c87$1@sunsite.dk...
> [...]
> aluminiums skjolde??
> Lakken sidder nærmest i plamager, og min polermaskine er ikke kraftig

Til polér-rondeller findes der et væld af poler-midler!
Til det grove kan fåes en der sliber i en vis grad (den er sædvanligvis
hvid!), og med den er jeg sikker på at du kommer igennem både lak og
irrede områder!
Afslutningsvis, skal fladerne have en polér-tur med (sikkert det-)
polermiddel (-at du har).

--
Armand.

Fra : Jabu

Dato : 20-08-01 18:08

Jeg har både grov og fin voks, så det er ikke der problemet ligger (måske er
min polermaskine bare for svag ... Jeg har glasblæsnings udstyr (Harald
nyborg), men min første indskydelse var, at jeg var bange for at tage for
meget matereiale af, (lakken må jo være hårdere end alu'en, det må jo give
neveu forskel i overfladen + at det bliver da mindst lige så svært at få
glat/blank efter glasblæsning).

Eller hva' !!!

Fra : Armand

Dato : 20-08-01 21:56

Jabu <g-mc@mail.wanadoo.dk> skrev i en news:9lrfoq$grm$1@sunsite.dk...
> [...]
> må jo give neveu forskel i overfladen + at det bliver da mindst lige

> svært at få glat/blank efter glasblæsning).

Den hvide, skulle kunne klare det; men husk at det er tilsatsmaterialet
der skal lave arbejdet, så der skal bare noget "krambambolim" på!

Min salig fader, der ernærede sig gennem fremstilling af en serie
kobber-emner, havde på sit værksted en gevaldig slibebænk, og han
benyttede den teknik at holde emnet bag den roterende rondel imens at
slibemidlet/voksen blev holdt på rondellen - Derved blev det
tiloversværende slibemiddel sprøjtet på emnet af rondellen, og med
kyndig bevægelse blev hele emnet således dækket med et fint lag af
slibemiddel/voks inden selve bearbejdningen med rondellen!

Er man først igennem lak og/eller oxyderinger, lader alu-overfladen sig
slibe pænt til med "den hvide", hvorefter polér-fedtet kommer til, og
afslutningsvis en ren rondél!

--
Armand.

Fra : Hellfire

Dato : 20-08-01 22:20

"snip"
> Er man først igennem lak og/eller oxyderinger, lader alu-overfladen sig
> slibe pænt til med "den hvide", hvorefter polér-fedtet kommer til, og
> [...]
Bare sørg for, at alu'et ikke bliver _for_ varmt, da overfladen ellers
bliver helt ru (det er ligesom om overfladen "smelter").

Henrik (tidligere maskinarbejder)
GSX250ES

Fra : Armand

Dato : 21-08-01 21:02

Hellfire <henrik-paulsen@get2net.dk> skrev i en

> "snip"
> Bare sørg for, at alu'et ikke bliver _for_ varmt, da overfladen ellers
> bliver helt ru (det er ligesom om overfladen "smelter").

Jup!
Hvad dét angår, er det en klar fordel at man står med sagerne i hænderne

--
Armand.

Fra : Hellfire

Dato : 22-08-01 21:22

> [...]
> og
>
> Jup!
> Hvad dét angår, er det en klar fordel at man står med sagerne i hænderne

OG så skal man F****** holde fast (det giver sådan nogle grimme hakker, hvis
man taber emnet)!

Fra : Armand

Dato : 23-08-01 00:05

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> OG så skal man F****** holde fast (det giver sådan nogle grimme
hakker, hvis
> man taber emnet)!

Tillægsråd:

Slib/polér altid ud over kanter!

Derved undgåes at kanten får fat i rondellen og flåes ud af hånden på
én!

--
Armand.

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 21-08-01 09:07

Da det er et forholdvis lille areal, ville jeg altså bruge fint
vandslibepapir.
Så har man kontrol over 'processen'. Der er måske 2 timers arbejde; men så
er der heller ikke noget der bliver ødelagt.

/Brian