Mælkebøttesnaps?
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 19-08-01 20:10

Hej gruppe.

Jeg så i TV, vistnok TV Syd, at der var en der havde lavet kryddersnaps på
mælkebøtterødder, er der nogle læsere af denne gruppe der har prøvet det?
Råvarerne skulle jo være til at skaffe i en almindelig villahave, og det
kunne da være sjovt at prøve.
Hvis der er, hvormeget rod skal der bruges og hvor længe skal det trække?

-Håber på svar.

Hilsen

Svend Åge

Fra : Arne Skovgaard Madse~

Dato : 19-08-01 21:18

Hej Svend Åge

Hermed mit bud:

Rødderne renses godt og tørres i luften i nogle dage. Derefter skæres de i
skiver (5-10 mm) og dækkes med snaps. Trækketid 8-14 dage. Filtreres og
fortyndes efter behov.

God fornøjelse.
Arne

Svend Åge Sørensen <svaage@post7.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b800f0f$0$258$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Stig Mogensen

Dato : 20-08-01 12:55

Hej,

Jeg har ikke selv prøvet, men hér er følgende retningslininer for
høst og udtræk af Mælkebøttens rod;
Denne høstes bedst bedst i det sene efterår eller om vinteren. Efter
rensning, skæres roden i skiver og sætts på Brøndum snaps. Trækketid er
efter smag, og kan variere fra 2 dage, til én uge. Udtrækket bør filtreres
godt(kaffefilter) da udtrækket kan blive plumret. Tåler lang tids lagring.

/Stig

Fra : MSB

Dato : 21-08-01 22:12

Jeg har tit lavet kryddersnaps på mælkebøtterødder. Det smager skønt, lidt
i retning af maltbolsjer. Op med rødderne, skub dem med en stiv
opvaskerbørste, der ikke har været brugt til opvask! og så overhælder jeg
dem med vodka. Hvis rødderne er meget store skære jeg dem i 2-4 cm stykker,
og lader dem stå i ca. 30 dage. Her efter filtres det nogle gange. Dette
produkt er et ekstrakt, hvilket jeg næsten altid laver, og så sørger jeg for
der er noget til at fortynde med, når det skal drikkes. Der er næsten
aldrig to personer der vil have den samme styrke.

når du så er i gang med mælkebøtterødderne, så prøv også lige at plukke 40
til 60 mælkebøtteblomster. Bedst på en solskinsdag, hvor de rigtigt er
sprunget ud. Så griber du en kniv og en pincet. Flækker blomsterne og
ved hjælp af pincetten, tager du støvdragerne (tror jeg nok de hedder) det
er i hvert fald de lange gul i midten af blomsten. Dem kommer du i et glas
og hælder igen vodka eller Brøndum snaps på, og små må det maksimum trække
24 timer, så skal det filtreres. Det er den dejligste milde snaps. God
fornøjelse.

Hilsen

Martin