Installering af radiator
Fra : Kim Bernhart

Dato : 19-08-01 20:13

Hej,

Jeg skal installere 4 radiator på 1. salen i vores hus. Der er gulvvarme i
stueetagen. Fra fyret (nyt gasfyr) er der sat en frem og retur op gennem
loftet i 18 mm kobberrør.
Mit ? er om jeg skal lave de resterende rør i kobber (stift/blødt) eller
pex. De vil blive ført i en isoleret skunk. Hvad er nemmest at arbejde med ?
Jeg er ikke meget for at lodde kobberrørene sammen, men de kan vel også
samles i fittings.

Mvh.

Kim

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-08-01 20:25

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke meget for at lodde kobberrørene sammen, men de kan vel også
> samles i fittings.

Kobberrør kan kun loddes sammen.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : eam

Dato : 19-08-01 20:33

Hej Kim.

Du vist ikke helt opdateres.
Kobberrør kan sagtens fittes sammen.
Til bløde rør skal der en bøsning inde i røret:

http://www.vvs-grossisten.dk/fittings/

http://www.vvs-grossisten.dk/fittings/page11.html

eam

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-08-01 20:47

"eam" <eam@net.dk> skrev i en meddelelse

> Du vist ikke helt opdateres.
> Kobberrør kan sagtens fittes sammen.

Ja men ikke til varmeanlæg. Der skal kobberrør loddes sammen.

> http://www.vvs-grossisten.dk/fittings/

Nemlig...af den side fremgår det også at varmeanlæg skal loddes.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : eam

Dato : 20-08-01 16:46

Hjælp mig arme mand, jeg kan ikke læse.

> Ja men ikke til varmeanlæg. Der skal kobberrør loddes sammen.

> Nemlig...af den side fremgår det også at varmeanlæg skal loddes.

Hej Kim

Nu bliver du lige nødt til at hjælpe mig lidt:

Kan du ikke udlægge følgende telst fra ovennævnte siden for mig:

Kompressionsfitings for kobberrør, VA Godkendte.
Klip: > Anvendelse: Samling af brugsvands- og VARMEINSTALLATION<

Det er ikke for at råbe, men det var den eneste måde jg kunne finde på at
fremhæve teksten på.

Kan du ikke lige vise mig hvor det står, at man ikke må bruge klemfittings
til varmeinstallation (Centralvarme), for jeg er nemelig i den situation, at
en autoriseret VVS-installatør har brugt klemfittings til installation af
centralvarme på første sal i mit hus.
Og hvis det ikke er lovligt, så har den stakkels håndværker et problem, for
så får han ingen penge før han har lavet det om, og jeg har måske et hus
hvor forsikringen ikke vil betale for vandskade.
Så hjælp mig arme mand med at finde lovens bogstav så jeg kan klippe det i
pap, bøje det i neon og kobberør for VVS-manden.

På forhånd tak.

Møller

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-08-01 16:55

"eam" <eam@net.dk> skrev i en meddelelse
> Hjælp mig arme mand, jeg kan ikke læse.

Nej og HOLD for helvede op med at sende mails til mig når du kalder mig
Kim!!. Hvis du vil snakke med Kim så send for fanden til ham og ikke mig!!.

PS: Jeg ønsker ikke mails fra dig!!

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : eam

Dato : 20-08-01 17:19

> [...]
> Nej og HOLD for helvede op med at sende mails til mig når du kalder mig
> Kim!!. Hvis du vil snakke med Kim så send for fanden til ham og ikke

Hej Finn

Jeg beklager, at jeg kom til at kalde dig Kim når du hu hedder Finn.
Men du behøver ikke at blive sur fordi du ikke har ret.

Skift venligt Kim ud med Finn og læs mailen igen.

Med venlig hilsen og endnu en gang undskyld til jer begge både Finn og Kim
der jo stadig har problemet med sin radiator.

Og så stopper tråden her for mit vedkommende med konstatering af at du ikke
kan argumentere for din påstand om at klemfittings ikke må bruges i
varmeinstallation.

Fra : G&H

Dato : 20-08-01 16:52

Du kan fortsætte med at benytte kobberrør, for at undgå galvanisk tæring i
systemet.
Du kan også benytte plastik ( pex ).
Hvis du bruger kobberrør, er det bedst at lodde det sammen, og billigst.
Desuden er det ikke så svært at det er noget at hyle om. Sådan gør du :
1) Du skærer røret over med en rørskærer. Det er sådan en med 2 små brede
stålhjul og et "skærehjul" som valser rører over.
2) Nu har du en rørende som er stukket en smule ind, og det skal du have
rettet. Det gør du nemmest ned et bor som passer inden i røret. Du borer
simpelthen rørenden op, så den er glat og lige. ( Lad være med at bore for
skævt ik' )
Dette er MEGET vigtigt !!! hvis du ikke er omhyggelig med at få røret lige
igen, så dannes der turbulens når vandet passerer samlingen, og derved
"slides" der hul i røret i løbet af en årrække.
3) Nu skal du rense røret, OG FITTINGEN, med ståluld eller en fin
stålbørste. Så det er HELT rent, altså ingen mørke pletter.
4) Så skal du mærke op på røret med en ridsespids, så du kan se om det er
helt i bund i fittingen når du samler det. Altså en lille streg på tværs af
røret, og ikke andet.
5) Når du har dine rør og dit fitting klar til 1 samling, skal du smøre det
godt ind i loddefedt.
6) Nu samler du det 1 fikserer det så det ikke kan flytte sig imens du
lodder. Sørg for at rørene er helt i bund !! ( pkt. 4 )
7) Det bedste er at lodde med en gasbrænder, der er du sikker på at have
varme nok.
Nu varmer du Fitting og rørenden op, til kobberet begynder at skifte farve,
og så tilsætter du loddetin. Der sker det, at loddetinnet "løber" efter
varmen, så det er rimeligt nemt at styre. Du skal tilsætte så meget loddetin
at der bliver "fyldt op" men ikke så meget at det hænger i en dråbe på
undersiden.

Det var så den lodning, og videre til næste samling.
Det tager kun 5 minutter *G*
Nå det er ikke det at lodde der tager tid, det er rørføringen og
tilpasningen der er det sure.

Med hensyn til at bruge skæreringsfitting til at samle kobberrør med, så er
lodning langt bedre. Hvis lodningen ellers er tæt !!
Hvis du bruger skæreringe risikerer du netop, at de vulster der dannes på
indersiden af røret skaber turbulens i vandet og derved slider røret op. (
pkt. 2 ) Derfor er det ikke smart at bruge skæreringe hvor der er et stort
flow, som der er gennem et radiatorsystem.

Men hensyn til plastik, ( pex ) så er det uden tvivl godt, men filttingen er
dyr. Det samles med skæreringe, som man også kan med kobber, og har ikke
samme tendens til at blive slidt igennem. Jeg ved dog ikke hvad der sker,
når det er blevet 20 år gammelt, så derfor benytter jeg det helst ikke til
blivende installationer. Eller sagt på en anden måde, jeg har ikke måtte
lave det om, som jeg har loddet sammen for 15 - 20 år siden.

Isolering; Isoler det med rørskåle, det er godt og nemt.

Mvh
TFH

Fra : Kim Bernhart

Dato : 20-08-01 18:24

Tak til "G&H" for den meget præcise gennemgang. Jeg er dog stadigvæk lidt
imod lodningen, dels fordi jeg ikke har prøvet det før, men elsker dog at
lære/prøve noget nyt, dels fordi at jeg har monteret dampspærre ned til
tagfoden og skunkstolperne er der. Der er ikke meget plads. Dampspærren
skulle helst ikke smelte.

Hvad med størrelsen af rørerne. Skal det være samme dim. på fremløb & retur
? Jeg har ladet mig fortælle at returen skal være mindre.

Pexrør kan jeg godt se det smarte i til brugsvand hvor der er et rør til
hver aftapning. Så kan man skifte den hvis der er problemer, men hvis jeg
skal have en fordeler på loftet og ud til 4 radiator skal jeg godt nok bruge
mange meter pex, og det bliver nok en dyr løsning.

Hvor køber jeg billigst kobberrør ? Jeg syntes ikke AO altid er billige med
deres ting.

Mvh.

Kim

Fra : eam

Dato : 20-08-01 19:10

Hej Kim.

Jeg er enig med "G&H"

Du skal hvis det er muligt lave synlig installation.
Du må godt bruge klemfittings, så kommer du heller ikke til at brænde noget
af.
Så vist jeg kan er der mulighed for at købe det du har brug for hos:
http://www.vvs-direct.com/
http://www.vvs-grossisten.dk/
http://www.nettovvs.com/

Så har du lidt at sammenligne med.

Vedrørende rørberegninger er det svært hjælpe dig over nettet:
Er anlægget enstrenget, eller to strenget.
Hvorfor skulle retur være mindre end fremløb, skal der ikke samme mængde
vand igennem?
Du må nok få en sagkyndig til lige at hjælpe dig med det for gode ord og en
flaske vin.

eam

(