Borebiller eller hvad?
Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 19-08-01 19:46

Hej til alle.
Jeg bor i et murtsenshus fra 1928 og fornylig opdagede min datter at der
knækkede et lille stykke træf det nederste trin på vores (indendørs)
kældertrappe. Jeg tjekkede det og konstaterede at træet var mørt og tørt
og med knappenålshoved store huller (og mindre).
Jeg har tidligere konstateret huller mange steder i bærende bjælker og
gulvbrædder men træet er sundt og godt og huller ser gamle ud.
Det gør det her imdlertid ikke, det stykke tæ der faldt af kunne der
drysses friskt eller i hvertfald lyst støv ud af.
Har jeg et problem og i så fald hvad gør jeg?

Venlig hilsen

Gert Nielsen.

"Man skal passe på en markant profil, ikke bli´r til en lang næse"
Erling Olsen.

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 21-08-01 20:16

Hej
Fortvivl ikke - for at borebiller kan trives/formere sig kræves der en vis
fugtighed (vist nok over 16-18% konstant? i træet).
Hvis det er muligt kan træværket smøres med Gori 22-7 det indeholder gift
mod (bore)biller/insekter, det er også muligt at bruge petroleum, men der er
ingen langtidsvirkning. Borehullerne vil/kan i øvrigt "drysse" med lidt
boremel i lang tid (år) efter behandlingen.
Mvh
Steffen

Gert Nielsen /PMF <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b036723980073fb6b03672398.36724a6@net.dialog.dk..
..

Fra : Michael Hougaard

Dato : 15-11-01 19:05

Hej Gert...

Hvad Steffen besvarer er stort set forkert - det hele !!!

Jeg er skadedyrsbekæmper, og kan fortælle dig at borebiller ikke skal behandles
med
petrolium - det hører til i "det`leth"!!!
En borebilles livscyklus er 8 år, hvilket betyder at du skal anvende et
langtidsvirkende præparat.
Endvidere kommer boreormene fra dine bærende elementer i huset...

Hvis du vil vide mere, så klik ind på www.chrisal.dk

Jeg kan kontaktes på chrisal@chrisal.dk

mvh

M. Hougaard / Chrisal

--
Posted from [62.107.50.143]

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-01 22:04

Michael Hougaard <chrisal@chrisal.dk> skrev i en
> [...]
> langtidsvirkende præparat.
> Endvidere kommer boreormene fra dine bærende elementer i huset...

Ikke for at bore i din hjernes beskaffenhed, men din form for bedreviden
falder nok ikke i ret manges smag her på hus og have. Hvis du tror du kan
vrøvle og true dig til kunder er der noget du sammen med mange andre
mislykkede reklamefolk har misforstået.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen