/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Når ens TransAlp ikke kan mere!
Fra : Søren Bæk Andersen D~


Dato : 19-08-01 18:33

HEJ NG!

Jeg har en alderende Honda TransAlp -
Den har kørt 80.000 km - bruger næsten ingen olie - kører som en drøm

Alle eftersyn er overholdt - bla. bla. - lyder næsten som om jeg vil
sælge den - det vil jeg ikke!! :)

Jeg vil blot spørge om der er andre der har erfaringer med hvor langt
en TA kan køre inden den skal hovedrenoveres - og hvornår man evt. bør
udskrifte maskinen. Jeg taler hermed fornuftig kørsel - med
overholdelse af alle eftersyn! Taler man 150.000 eller 200.000 km??

MVH Søren
TransAlp
9000 km y2k+1


 
 
Asger Steffensen (19-08-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 19-08-01 18:35


"Søren Bæk Andersen Dahl Hansen" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> wrote in
message news:3b7ff73e.656700@news.net4you.dk...
> HEJ NG!
>
> Jeg har en alderende Honda TransAlp -
> Den har kørt 80.000 km - bruger næsten ingen olie - kører som en drøm
>
> Alle eftersyn er overholdt - bla. bla. - lyder næsten som om jeg vil
> sælge den - det vil jeg ikke!! :)
>
> Jeg vil blot spørge om der er andre der har erfaringer med hvor langt
> en TA kan køre inden den skal hovedrenoveres - og hvornår man evt. bør
> udskrifte maskinen. Jeg taler hermed fornuftig kørsel - med
> overholdelse af alle eftersyn! Taler man 150.000 eller 200.000 km??
>
Den er vist solid nok. Det foresvæver mig at en her på gruppen fik ny motor
på sin efter 118.000.
Men det er jo individuelt. Hvis din kører som en drøm og har lavt
olieforbrug, og du passer på den, er der næppe noget i vejen for at du kan
køre 40-60000, eller måske mere endnu før renovering er nødvendig.

Asger
ZX-10



Jens U (19-08-2001)
Kommentar
Fra : Jens U


Dato : 19-08-01 20:52

Asger Steffensen skrev ...
>"Søren Bæk Andersen Dahl Hansen" wrote ...
>> Jeg har en alderende Honda TransAlp -
>> Den har kørt 80.000 km - bruger næsten ingen olie - kører som en drøm
>>
>Den er vist solid nok. Det foresvæver mig at en her på gruppen fik ny motor
>på sin efter 118.000.
>
Bund solid. Det var Niels Pein som mente at den sagtens kunne køre uden olie.

Havde det været en tt-racer havde den nok knækket sig den gang, men ikke en TA.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere 123Kkm (TA roadversion) altid med olie.
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
Studmc#, DMCN#, MCTC#, ÅRL#. V2-Power.




Pein (19-08-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 19-08-01 20:41

Søren Bæk Andersen Dahl Hansen skrev ...
>
>Jeg har en alderende Honda TransAlp -
>Den har kørt 80.000 km - bruger næsten ingen olie - kører som en drøm
>
Sådan kunne jeg også skrive om min da den havde kørt 80.000.

>Jeg vil blot spørge om der er andre der har erfaringer med hvor langt
>en TA kan køre inden den skal hovedrenoveres - og hvornår man evt.
>bør udskrifte maskinen. Jeg taler hermed fornuftig kørsel - med
>overholdelse af alle eftersyn! Taler man 150.000 eller 200.000 km??
>
Ved forbeholdet "fornuftig kørsel" stiger jeg måske af, men ellers:
Min er en årgang 1991, som i dag har rundet 140.000 km.
Her er hvad jeg har fået lavet ud over almindelige ting som bremseklodser,
kædekit mm.:
- 1995.?? 67.000 km. Forbremseskive nedslidt.
- 1996.08 79.500 km. En knækket bolt ved monoaffjedringen (bag).
- 1997.04 89.915 km. Speedometerkablet knækkede.
- 1997.05 92.717 km. Lydpotten gennemtæret. Ny original påsat.
- 1998.05 103.125 km. Nye koblingsplader.
- 1998.11 123.211 km. Nye kronrørslejer.
- 1999.11 132.494 km. Ny forbremseskive for 2. gang.
- 2001.03 134.274 km. Ny motor (brugt, 1999 lavt km. tal).

Og Olieforbruget:
85.000 km.: Ikke noget mærkbart forbrug.
95.000 km.: Et forbrug på ca. 1 liter pr. 1000 km.
125.000 km.: Næsten 2 liter pr. 1000 km.
132.000 km.: Soder til. Kan stort set ikke køre mere.
134.274 km.: "Ny" motor. Nul olieforbrug.

I et års tid (det meste af 2000) kørte jeg ikke på den p.g.a.
olieforbruget, og det var dyrt at få ny motor i. Derfor har den kun lige
rundet 140.000 på turen i dag. (140.548 her til aften).
Det næste den trænger til, er at få gjort noget ved de rustne forrør, og
lydpotten igen.

Rust:
Jeg har altid kørt vinterkørsel, og det er sjældent jeg får den vasket
andet end når det regner (som f.eks. i dag ned gennem Jylland), også
selvom jeg kører i salt og snesjap. Det kan forklare de rustne lydpotter.
Olieforbrug:
Desuden kører jeg den nok lidt hårdt. Vi har brugt den til Alperne 4
gange, og hver gang vi skal gennem Dyskland, er det bare op på 140 km/t,
ind og tanke når den løber tør, og så bare direkte videre med 140. Der
bliver kun holdt en enkelt pause for at spise frokost. Sidst vi kørte
hjemad fra ferie tilbagelagde vi 1350 km. i eet hug, og den var ret varm
at være i nærheden af Dengang brugte den meget olie, og hver anden
gang vi tankede hældte jeg en liter olie på. Det har sikkert slidt godt på
motoren, at jeg ikke checkede og påfyldte lidt oftere. Sådan kører jeg
også til daglig. Lortet skal bare køres på og bruges, ikke pudses og
skrues i. Den slags kan forklare, at det pludselig gik stærkt med
olieforbruget.
Og så har jeg brugt den en lille smule til offroad, men har nu købt en
maskine specielt til det formål.

Men jeg har overholdt service for hver 6.000 km. Langt de fleste hos
Special i Ålborg, som jeg har fuld tillid til, og respekt for. De seneste
eftersyn har Lydmuren i Stenløse lavet, og jeg har efterhånden fundet ud
af, at de har sjusket med et eller andet hver gang jeg har fået lavet
noget. Der sender jeg ikke mine motorcykler hen igen, men de giver god
service i butikken.

Nu er jeg begyndt at skrue noget mere selv (derved har jeg fundet ud af,
at Lydmuren har sjusket meget), så fremover kommer TransAlp'en nok ikke
regelmæssigt på værksted for hver 6000 km. Hvis jeg flytter tilbage til
Ålborg, vil jeg måske tage den praksis op igen.
Med den "nye" motor, regner jeg med den kan køre langt endnu, og det skal
jeg nok også sørge for bliver gjort.

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R



Lasse Lundberg (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 22-08-01 14:20

det er sjovt med lydemuren...da var rigtig gode i starten, dengang ham
scooter guten boede sammen med dem...

min sidste 2 eftersyn var heller ikke optimale, som de plejede at være..det
skiftede efter at de udvidede biksen.

nu er de ikke længere aktuelle pga distancen....

så må vi se om sigma eller ringsted mc er bedre....

Lasse
CBR1000f & Karin

"Pein" <niels@pein.dk> wrote in message
news:_zUf7.16002$Ay1.200479@news000.worldonline.dk...
> Søren Bæk Andersen Dahl Hansen skrev ...
> >
> >Jeg har en alderende Honda TransAlp -
> >Den har kørt 80.000 km - bruger næsten ingen olie - kører som en drøm
> >
> Sådan kunne jeg også skrive om min da den havde kørt 80.000.
>
> >Jeg vil blot spørge om der er andre der har erfaringer med hvor langt
> >en TA kan køre inden den skal hovedrenoveres - og hvornår man evt.
> >bør udskrifte maskinen. Jeg taler hermed fornuftig kørsel - med
> >overholdelse af alle eftersyn! Taler man 150.000 eller 200.000 km??
> >
> Ved forbeholdet "fornuftig kørsel" stiger jeg måske af, men ellers:
> Min er en årgang 1991, som i dag har rundet 140.000 km.
> Her er hvad jeg har fået lavet ud over almindelige ting som bremseklodser,
> kædekit mm.:
> - 1995.?? 67.000 km. Forbremseskive nedslidt.
> - 1996.08 79.500 km. En knækket bolt ved monoaffjedringen (bag).
> - 1997.04 89.915 km. Speedometerkablet knækkede.
> - 1997.05 92.717 km. Lydpotten gennemtæret. Ny original påsat.
> - 1998.05 103.125 km. Nye koblingsplader.
> - 1998.11 123.211 km. Nye kronrørslejer.
> - 1999.11 132.494 km. Ny forbremseskive for 2. gang.
> - 2001.03 134.274 km. Ny motor (brugt, 1999 lavt km. tal).
>
> Og Olieforbruget:
> 85.000 km.: Ikke noget mærkbart forbrug.
> 95.000 km.: Et forbrug på ca. 1 liter pr. 1000 km.
> 125.000 km.: Næsten 2 liter pr. 1000 km.
> 132.000 km.: Soder til. Kan stort set ikke køre mere.
> 134.274 km.: "Ny" motor. Nul olieforbrug.
>
> I et års tid (det meste af 2000) kørte jeg ikke på den p.g.a.
> olieforbruget, og det var dyrt at få ny motor i. Derfor har den kun lige
> rundet 140.000 på turen i dag. (140.548 her til aften).
> Det næste den trænger til, er at få gjort noget ved de rustne forrør, og
> lydpotten igen.
>
> Rust:
> Jeg har altid kørt vinterkørsel, og det er sjældent jeg får den vasket
> andet end når det regner (som f.eks. i dag ned gennem Jylland), også
> selvom jeg kører i salt og snesjap. Det kan forklare de rustne lydpotter.
> Olieforbrug:
> Desuden kører jeg den nok lidt hårdt. Vi har brugt den til Alperne 4
> gange, og hver gang vi skal gennem Dyskland, er det bare op på 140 km/t,
> ind og tanke når den løber tør, og så bare direkte videre med 140. Der
> bliver kun holdt en enkelt pause for at spise frokost. Sidst vi kørte
> hjemad fra ferie tilbagelagde vi 1350 km. i eet hug, og den var ret varm
> at være i nærheden af Dengang brugte den meget olie, og hver anden
> gang vi tankede hældte jeg en liter olie på. Det har sikkert slidt godt på
> motoren, at jeg ikke checkede og påfyldte lidt oftere. Sådan kører jeg
> også til daglig. Lortet skal bare køres på og bruges, ikke pudses og
> skrues i. Den slags kan forklare, at det pludselig gik stærkt med
> olieforbruget.
> Og så har jeg brugt den en lille smule til offroad, men har nu købt en
> maskine specielt til det formål.
>
> Men jeg har overholdt service for hver 6.000 km. Langt de fleste hos
> Special i Ålborg, som jeg har fuld tillid til, og respekt for. De seneste
> eftersyn har Lydmuren i Stenløse lavet, og jeg har efterhånden fundet ud
> af, at de har sjusket med et eller andet hver gang jeg har fået lavet
> noget. Der sender jeg ikke mine motorcykler hen igen, men de giver god
> service i butikken.
>
> Nu er jeg begyndt at skrue noget mere selv (derved har jeg fundet ud af,
> at Lydmuren har sjusket meget), så fremover kommer TransAlp'en nok ikke
> regelmæssigt på værksted for hver 6000 km. Hvis jeg flytter tilbage til
> Ålborg, vil jeg måske tage den praksis op igen.
> Med den "nye" motor, regner jeg med den kan køre langt endnu, og det skal
> jeg nok også sørge for bliver gjort.
>
> Mvh. Pein
> Honda TransAlp
> Yamaha DT125R
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste