mac, php, asp, sql etc.
Fra : Jakob H K

Dato : 19-08-01 11:00

Jeg vil på et tidspunkt forsøge at sætte mig lidt mere ind i hvordan php
og asp fungerer. Derfor vil jeg gerne vide om man kan sætte en mac op så
jeg kan eksperimentere med dette. Er det ikke noget med at man skal have
en server der understøtter disse standarder og et sql database program
ala mysql ? Det hele skal være en shareware løsning.

Hygge

Jakob H K

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-08-01 11:35

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> [...]
> en server der understøtter disse standarder og et sql database program
> ala mysql ? Det hele skal være en shareware løsning.

Jeg er ikke sikker, men det kan være du kan få svar på noget af det på
denne adresse <http://allmyfaqs.com/cgi-bin/wiki.pl?PHP_FAQs>.

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Jakob H K

Dato : 19-08-01 12:17

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Jeg er ikke sikker, men det kan være du kan få svar på noget af det på
> denne adresse <http://allmyfaqs.com/cgi-bin/wiki.pl?PHP_FAQs>.

Jeg vil nu gerne have noget mere macspecifikt evt. erfaringer fra
macfolk der har prøvet det, men jeg fandt nogle gode links

Tak for det

Hygge

Jakob H K

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 19-08-01 12:33

Jeg har haft PHP og MySQL kørende længe på Mac OS X.
Det virker fremragende.
En venlig sjæl har lavet en installationsvejledning/download
af PHP og MySQL plus andre nogle andre brugbare ting.
Find dem hér:
<http://www.entropy.ch/software/macosx/welcome.html>
Bemærk, at dette kræver brug af Terminal.app.
Men det er ganske gratis.
Hvis du ikke har erfaring med PHP, er der megen hjælp at hente hér:
<http://www.php.net/>
Hvis du vil administrere din MySQL-database via en browser,
download phpMyAdmin:
<http://www.phpwizard.net/>

God fornøjelse
/Richard Nees

Fra : Jakob H K

Dato : 19-08-01 22:37

Richard Kruse Nees <nospam@absolutelynospam.gov> wrote:

> Jeg har haft PHP og MySQL kørende længe på Mac OS X.
> Det virker fremragende.

Tak for de gode links. Jeg har desværre ikke en maskine der kan trække
OS X, mine forsøg med mysql/php skulle gerne kunne foregå på en ældre
mac og derfor håbede jeg på at man kunne finde en anden løsning evt
linux.

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-08-01 12:23

> [...]

> en server der understøtter disse standarder og et sql database program
> ala mysql ? Det hele skal være en shareware løsning.

Det kan ikke lade sig gøre med MacOS 8/9x - Din 4400 kan ikke køre Mac
OS X, så Darwin, Linux eller Open/NetBSD er nok de eneste muligheder.

Umidelsbart vil jeg tro at Linux er det nemmeste at gå til, for en ikke
*nix vant bruger, da det er lettere at få hjælp til, og fodi der findes
udemærkede komplette distributioner som Yelleow dog, Mandrake og
LinuxPPC - Debian bør du som newbee gå uden om.

På den anden side er Darwin eller Net/OpenBSD måske et mere fornuftigt
valg hvis du planlægger en udskiftning af 4400'eren med en moderne G3/G4
der skal køre Mac OS X

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Jakob H K

Dato : 19-08-01 22:37

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> 4400'eren med en moderne G3/G4
> der skal køre Mac OS X

Det tillader økonomien desværre ikke. Jeg har måske mulighed for at låne
en ældre 7200 eller noget i den stil, vil det være muligt at køre linux
på en ordentlig måde på en sådan maskine. Hvis ja, kan man få php/mysql
til mac-linux ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-08-01 23:04

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Hvis ja, kan man få php/mysql
> til mac-linux ?

ja - jeg vil tro det er standart i de fleste distributioner, ellers kan
du selv efterinstalere.

Fra : Jakob H K

Dato : 19-08-01 23:33

> ja - jeg vil tro det er standart i de fleste distributioner, ellers kan
> du selv efterinstalere.

Jeg skal lige have det skåret ud i pap. Hvis jeg skal lege med
ovenstående programmer skal jeg vel køre en server også. Kan det passe
at en meget udbredt af slagsen er apache og fås den til mac-linux (er
det shareware) ?

har du nogen forslag til hvor jeg kan købe man en CD med disse mac-linux
programmer/og selve styresystemet ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Jakob H K

Dato : 20-08-01 00:28

Nu har jeg været inde på yellow dog linux side og det ser jo ud til at
være det jeg skal prøve. Hvis bare halvdelen af hvad de lover holder
stik er det jo fantastisk

På deres hjemmeside siger de at kun 7300 og fremefter supportes. Betyder
det at det ikke kan køre på en 7200 ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-01 01:45

In article <1eyezus.1x2cfxe17elmkwN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Nu har jeg været inde på yellow dog linux side og det ser jo ud til at
> være det jeg skal prøve. Hvis bare halvdelen af hvad de lover holder
> stik er det jo fantastisk

Det gør det, men man kan godt nå at blive lidt langhåret.

http://penguinppc.org/usr/hw/pmac.shtml (nej).

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 20-08-01 17:56

> Det gør det, men man kan godt nå at blive lidt langhåret.

Hvad er det med det her linux. Er det fordi der er mange tekniske
beslutninger der skal tages når det skal installeres eller hvorfor har
det ry for at være svært tilgængeligt ?

Ved du om der er nogen i DK der distribuerer yellow dog (jeg har kun et
56 k modem)

Så vidt jeg kan se kan man have både macos og linux installeret på samme
maskine, har du prøvet det ?

De bedste hilsner

Jakob h K

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-01 18:34

In article <1eygcf8.v2vgfa1rm6xewN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Hvad er det med det her linux. Er det fordi der er mange tekniske
> beslutninger der skal tages når det skal installeres eller hvorfor har
> det ry for at være svært tilgængeligt ?

Hvis du bruger en distribution som fx YDL, så er det ikke vanvittigt
svært at få til at fungere, men går der noget galt, så er kommandolinjen
den eneste udvej.

Skal man til at bruge maskinen som server, findes der også programmer,
der gør konfigurationen en hel del nemmere, men man vil stå sig bedst
ved at lave en "everything" installation, da det er nemmere at fjerne
noget, end at lægge noget til senere - noget der specielt gør sig
gældende hvis man skal til at kompliere (compile) programmerne selv.

> Ved du om der er nogen i DK der distribuerer yellow dog (jeg har kun et
> 56 k modem)

Aner det ikke, men hvor bor du?

> Så vidt jeg kan se kan man have både macos og linux installeret på samme
> maskine, har du prøvet det ?

Ja, og det fungerer uden problemer.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 20-08-01 23:47

> Aner det ikke, men hvor bor du?

I Odense

> Ja, og det fungerer uden problemer.

Bliver man spurgt ved startup hvilket system der skal bootes eller skal
man vælge det når man lukker ned ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 00:05

In article <1eygsdx.cy8pd71wpmnxiN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> I Odense

Hvis du sender et par CD'ere og en frankeret svarkuvert, skal jeg da
gerne brænde den til dig.

> Bliver man spurgt ved startup hvilket system der skal bootes eller skal
> man vælge det når man lukker ned ?

Man kan gøre det både fra et kontrolpanel, og ved opstart.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 21-08-01 22:39

> Hvis du sender et par CD'ere og en frankeret svarkuvert, skal jeg da
> gerne brænde den til dig.

Det lyder fedt , hvor skal jeg sende den hen.

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 23:29

In article <1eyijix.1nt4cs41vq3ocgN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Det lyder fedt , hvor skal jeg sende den hen.

Send mig en mail, så får du min adresse.

Du skal endelig ikke ændre i min e-mail adresse.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-08-01 18:43

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Hvad er det med det her linux. Er det fordi der er mange tekniske
> beslutninger der skal tages når det skal installeres eller hvorfor har
> det ry for at være svært tilgængeligt ?

Det ry er primært fra gamle dage hvor alt foregik på en kommandolinie,
ikke lige noget for Hr. Sørensen eller macbrugeren. Langt det meste af
dagligdagen kan gøres via forskellige grafiske dimser, det største
problem med disse er typisk at finde navnet på dem.

> Ved du om der er nogen i DK der distribuerer yellow dog (jeg har kun et
> 56 k modem)

Ingen dansk distributør. Du kan dog roligt købe fra dem, de er nogle
flinke mennesker, ellers er der måske en endnu mere venlig sjæl der kan
brænde dig en kopi.

> Så vidt jeg kan se kan man have både macos og linux installeret på samme
> maskine, har du prøvet det ?

Ja og ja. Du skal have en minimal partition med mac os, en swap
partition samt mindst én til selve linux.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Jakob H K

Dato : 20-08-01 23:47

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Ja og ja. Du skal have en minimal partition med mac os, en swap
> partition samt mindst én til selve linux.

Hvor meget fylder YDL egentlig installeret, og hvor heftigt er
ramkravene ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 00:23

In article <1eygshu.ff74vvxj7jy8N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Hvor meget fylder YDL egentlig installeret,

Det kommer an på hvilken pakke du installerer, standard installationen
kan nøjes med 2Gb. Min installation fylder ca 2,5 Gb, og det er en
"everything"-installation, hvor jeg dog har fjernet alle spil og
multimedia programmer, til gængæld har jeg så installeret en del andet
(der dog ikke fylder så meget).

> og hvor heftigt er ramkravene ?

Til hvad?

Det er ikke på OS X' niveau.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 21-08-01 22:39

> kan nøjes med 2Gb.

NØJES..... Jeg har 2 gb ialt . Det var da egentlig vildt,
sammenlignet med mit nuværende system på 200 mb.

Med hensyn til ramkravende tænkte jeg på hvor meget ram selve systemet
bruger.

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-01 23:34

In article <1eyijaq.upxgl0xgotksN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> NØJES..... Jeg har 2 gb ialt . Det var da egentlig vildt,
> sammenlignet med mit nuværende system på 200 mb.

Det er inklusive alle mulige programmer, ikke kun systemet.

> Med hensyn til ramkravende tænkte jeg på hvor meget ram selve systemet
> bruger.

Og det er der det går galt, *nix har ikke en opdeling af RAM til system,
programmer osv - det bliver tildelt efter hvor meget "programmet" har
brug for dynamisk.
Selve "systemet" (kernen) bruger ca 4Mb på min installation.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 22-08-01 17:25

> Det er inklusive alle mulige programmer, ikke kun systemet.

Hvad er minimum for at installere systemet ?

Hygge

Jakob

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-08-01 19:57

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Hvad er minimum for at installere systemet ?

Du ville nok have stor glæde af at læse
http://www.yellowdoglinux.com/products/guide_to_install.shtml

Fra : Jakob H K

Dato : 23-08-01 08:08

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Du ville nok have stor glæde af at læse

Det er det jo, fedt

Jeg kan se at man kan slippe afsted med 500 mb for en installation. Er
der så stadig en browser og tekstbehandling ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-08-01 15:09

In article <1eyl5b3.8atyvs33eio0N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Jeg kan se at man kan slippe afsted med 500 mb for en installation.

Hvilken installation er det?
Det er forresten min erfaring at installationsprogrammet tager meget
lidt hensyn til de opgivne pladskrav.

> Er der så stadig en browser og tekstbehandling ?

Hvis du vælger Home/Office, så ja.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-08-01 17:56

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Ved du om der er nogen i DK der distribuerer yellow dog (jeg har kun
> et 56 k modem)

Linuxpusher:

http://linuxpusher.dk

sælger Yellow Dog Linux 2.0 - hjemmebrændt såvel som i den originale
æske-udgave. Ellers send mig din adresse, så sender jeg en cd.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Jakob H K

Dato : 23-08-01 08:09

Tak for tilbudet, men jeg har allerede kontaktet martin

Hygge

Jakob H K

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 22-08-01 19:21

> [...]

> en server der understøtter disse standarder og et sql database program
> ala mysql ? Det hele skal være en shareware løsning.

Gå ind i UNIX-promptet på din MacOS X, og sørg for at PostgreSQL er
installeret. Sørg også for at Apache kører, og at PHP er korrekt
installeret. Så er der ingen problemer.

PS. Jeg har lige i England købt en del bøger om disse spørgsmålet, men
må vente med at eksperimentere med det, indtil jeg har fået min MacOS X
computer hjem.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jakob H K

Dato : 23-08-01 08:08

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Gå ind i UNIX-promptet på din MacOS X

In my dreams Jeg har en gammel pm 4400

Hygge

Jakob H K

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-08-01 10:04

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> In my dreams Jeg har en gammel pm 4400

Og da jeg lige har fået checken fra advokaten [den første af to], er jeg
nu på vej ind til OfficeLine for at få min. Sandsynligvis en Cube.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-01 13:16

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Sandsynligvis en Cube.

så tror jeg du er nødsaget til at købe enten brugt eller udenlandsk -
Cuben _er_ død og såvidt jeg ved udsolgt de fleste steder - den der
gemmer til natten, gemmer til katten

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-08-01 14:36

> [...]

> så tror jeg du er nødsaget til at købe enten brugt eller udenlandsk -
> Cuben _er_ død og såvidt jeg ved udsolgt de fleste steder - den der

Jeg købte en G4 på 733 MHz i stedet. Får den i næste uge - er helt ny.
128 M RAM, 40 G harddisk, med indbygget RW-brænder.

For 9.000 mere kunne man få den med SuperDrive, DVD-brænder.

Fra : Christian Bech

Dato : 23-08-01 17:01

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg købte en G4 på 733 MHz i stedet. Får den i næste uge - er helt ny.
> 128 M RAM, 40 G harddisk, med indbygget RW-brænder.

Har du planer om at supplere med mere RAM?

> For 9.000 mere kunne man få den med SuperDrive, DVD-brænder.

Det var en del.
--
Christian

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-08-01 18:46

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Har du planer om at supplere med mere RAM?

Ikke øjeblikkeligt. Men jeg er også vant til 72M RAM på min nuværende
6100/60, som kører MacOS 9.1 uden problemer. Den nye skal dog køre MacOS
X.

> Det var en del.

Ja. Og jeg har også lige ændret min bestilling til en G4 867 MHz. Med
DVD-brænder.

Kan den i øvrigt tage kopier af almindelige DVDere, dem man har film på?
Noget jeg netop har læst tyder på, at den højst kan klare 1,5 timers
film?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-01 18:54

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Ikke øjeblikkeligt. Men jeg er også vant til 72M RAM på min nuværende
> 6100/60, som kører MacOS 9.1 uden problemer. Den nye skal dog køre MacOS
> X.

Det tror jeg ikke du kan holde ud med 128 - eller for den sags skyld
256MB - køb en 256MB eller 512MB klods med det samme, priserne på RAM er
afsindigt lave.

Mht til Mac OS 9 skal du regne med at din G4 (ROM-i-RAM) bruger langt
mere RAM end en old world maskine som din 6100 (ROM-i-ROM), alene +4MB
uden udvidelser

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-08-01 19:02

> [...]

> Det tror jeg ikke du kan holde ud med 128 - eller for den sags skyld
> 256MB - køb en 256MB eller 512MB klods med det samme, priserne på RAM er

Hvordan sidder RAM-klodserne? Er de 128 M svejset på [som det er
tilfældet med 8M i min 6100, og de 4 M i mine LCere]? Og er de øvrige
RAM-pladser [hvor mange?] uafhængige, eller skal der sidde det samme i
alle pladser?

Men de har sikkert klodserne i forretningen, så jeg blot kan få dem med
når jeg henter maskinen i OfficeLine.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-01 21:02

> [...]

> tilfældet med 8M i min 6100, og de 4 M i mine LCere]? Og er de øvrige
> RAM-pladser [hvor mange?] uafhængige, eller skal der sidde det samme i

3 slots, én brugt til 128MB klodsen.

> Men de har sikkert klodserne i forretningen, så jeg blot kan få dem med
> når jeg henter maskinen i OfficeLine.

dum idé, køb dem hos en PC pusher, eller hvis du vil have garanti for at
de macher apples specs hos <www.nemdirect.dk>, med mindre du vil betale
dobbelt pris.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-08-01 21:17

In article <1eylzj4.11s9ynmwiklqpN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> [...]
> tilfældet med 8M i min 6100, og de 4 M i mine LCere]? Og er de øvrige
> RAM-pladser [hvor mange?] uafhængige, eller skal der sidde det samme i

Du kan sætte RAM'en som det passer dig i de 3 banke, og der er ikke
noget på bundkortet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-08-01 00:57

> [...]

> Mht til Mac OS 9 skal du regne med at din G4 (ROM-i-RAM) bruger langt
> mere RAM end en old world maskine som din 6100 (ROM-i-ROM), alene +4MB

Ja, moderne Mac'er kan med OS 9.1 let konsumere over 50 MB RAM bare til
OS'et og mere, når man har haft et programmer startet.

Det er lidt vildt, når jeg tænker på at jeg for 8 år siden sad med en
PowerBook 145b med 4 MB RAM og OS 7.5.3 (SVJH). Systemet tog lige
omkring 2 MB med udvidelser på og 1,2 MB med udvidelser fra!

--
René

Fra : Christian Bech

Dato : 24-08-01 10:38

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Ikke øjeblikkeligt. Men jeg er også vant til 72M RAM på min nuværende
> 6100/60, som kører MacOS 9.1 uden problemer. Den nye skal dog køre MacOS
> X.

Det glæder mig altid, at andre også holder sig til standard. Jeg vile
givetvis blive opfattet som en troll, hvis jeg afslører hvor lidt RAM
der er i min iMac.

--
Christian

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-08-01 13:35

> [...]

> Det glæder mig altid, at andre også holder sig til standard. Jeg vile
> givetvis blive opfattet som en troll, hvis jeg afslører hvor lidt RAM

Standard, det maskinen er "født" med, på en 6100/60 er nu kun 8 M. Men
maskinen er nu også hele syv år gammel.

I øvrigt er det typisk mere et spørgsmål om RAM end om
processorhastighed, der afgør hvor hurtigt en maskine rent faktisk
kører. Men en G4 867 har trods alt en clock-hastighed der er 15 gange
større end 6100en. Lige som den er født med mere RAM end min nuværende
installation.