Førstegangs huskøb tommelfingerregel
Fra : Anne Jensen

Dato : 18-08-01 22:12

Idag blev der i Politikken nævnt en tommelfingerregel ved førstegangs
huskøb. For at det månedligt er økonomisk overkommeligt (alt. incl) at sidde
i huset, skal man max. lede efter hus i prisklassen 2,5 x
husstandsindkomsten.

Dvs tjener manden 250 000 og kvinden 200 000 kan man lede efter et hus til
<1 125 000 kroner (2,5 x 450 000)

Mvh
Anne

Fra : Nielsen

Dato : 19-08-01 08:48

Jeg kan ikke forstå udregningen af den tommerfingerregel.
Hvis vi havde brugt den tommelfingerregel, så havde vi siddet ret hårdt i
det økonomisk.
Vi valgte at købe et billigere hus. Der skal også være plads til andet i
budgettet. Børn f.eks.
Og vi har kun råd til en gammel bil (årgang 1986).
Personligt kan jeg ikke forstå hvordan man kan få råd til et hus til 1.1
mill., en stor ny bil,
børnepasning for en årsløn på samlet kr. 450.000.
I budgettet skal der også være plads til løbende forbedringer og
forandringer af huset.
Og der findes jo også uforudsete udgifter.

Mvh Lisbeth

Anne Jensen <anne@email.dk> skrev i en news:9lmll5$b6e$1@sunsite.dk...

Fra : eam

Dato : 19-08-01 11:23

Se også på:
http://www.unibank.dk/sitemod/moduler/generelle_moduler/bolig/index.asp?pid=
279&strcorecontentarea=29,

eam

Fra : Anne Jensen

Dato : 19-08-01 11:41

"eam" <eam@net.dk> skrev i en meddelelse
> Se også på:

http://www.unibank.dk/sitemod/moduler/generelle_moduler/bolig/index.asp?pid=
> 279&strcorecontentarea=29,

"Vi beklager
Denne beregner er i øjeblikket under udvikling."

Skriver Unibank hvis man følger linket, men ellers tak.

Anne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-01 13:14

> [...]
> husstandsindkomsten.
>
> Dvs tjener manden 250 000 og kvinden 200 000 kan man lede efter et hus til

Mon ikke der menes at den månedlige husudgift ikke må være højere end
mdl.husstandsindkomst delt med 2,5? Det er tidligere set til delt med 3. Så
det er i det nabolag.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anne Jensen

Dato : 19-08-01 13:22

> Mon ikke der menes at den månedlige husudgift ikke må være højere end
> mdl.husstandsindkomst delt med 2,5? Det er tidligere set til delt med 3.

> det er i det nabolag.

Nej det var nu som jeg siger det at det stod i avisen, men om det passer
skal jeg ikke kune sige.

Jeg hører selv stadig til
"har-aldrig-købt-et-hus-fordi-det-er-så-skide-dyrt"-delen af
befolkningen.

Mvh

Anne

Fra : Bo

Dato : 19-08-01 19:09

Ja., men som 53-årig forhenværemde huskøber - købte huset som 30 - årig uden
større økonomisk baggrund .- må jeg give min mening til kende: Der er ikke
nogen fast ratio mellem indkomst og husudgift.

Det er helt individuelt hvad man vælger at sætte som uundgåelige faste
udgifter og hvad man vil skrue ned for.

Mine gamle venner sagde samstemmende, at min pige jeg kun ville have råd
til at bo så dyrt i et par år, og så ville tvangsauktionen indhente os.

Det er ikke sket, og selv om kartoffelkur og lignende har gjort det meget
dyrere at bo her end beregnet, er det stadig OK at beholde huset.

For på trods af alt vrøvl er den samlede husværdi steget så meget, at vi
reelt har boet næsten gratis i ca. 20 år. Med det mener jeg, at husværdien
er steget med mere end halvanden million kroner i den nævnte periode.

Selvfølgelig har vi skullet betale ejendomsskat, vand, lys og gas, men det
samlede beløb til disse poster er ikke større end en hvad en lejer har
betalt i den samme periode - bare uden at få værdistigningen i baggrunden.
Men så har vedkommende så selvfølgelig heller ikke investeret det bundne
beløb i huset ).

Men nemt er det ikke at vurdere hvad der er den bedste forrentning.

Kh

Bo