ROCK´N´ROLL-DANS
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-08-01 17:42

Smuttede lige forbi torvet i Skive, hvor der i dag var opvisning af
forskellige danse (Dansens dag).

Linedance og square-dance blev danset til almn. country-musik. Senere var
der rock´n´roll-danseopvisning. Der medvirkede en danmarksmester og det var
vældig flot. Men een ting undrede mig og det var musikken. Det var
rock´n´roll-dans, men den blev danset til en slags lynhurtig popdisco. Yrghh
+ arghh.
Er der nogen som ved om det er almindeligt nu til dags at dansen ikke
bliver danset til den originale rock´n´roll-musik længere ???
Det var meget tæt på at jeg måtte hen til min scooter-45-er for at hente
min styrthjælm at tage på for at dæmpe discodrønet. Men altså, helt ærligt:
Rock´n´roll-dans og popdisco. Jamen altså..... Hvad er det da for noget.
Hvad mener i ?

Hilsen Åge

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 26-08-01 06:55

Problemet med Rock´n´roll dans er, at man har forsøgt at lave det til en
konkurrencedans hvor der er meget præcise krav til hastigheden.
Hvis du danser almindelig basic (det vil sige uden kast) danser du typisk i
et tempo på 186 bpm mens de bedste kastere kan være helt oppe på 200 - 208
bpm.
Der er masser af fede numre fra halvtredserne der kører i det rigtige tempo,
men når du har danset i 10 - 15 år har du altså været det meste igennem. Jeg
mener skiftet kom i midten af halvfemserne hvor folk fik lavet musik
specielt til dem selv, og hvor der gik sport i at finde moderne musik der
passede nogenlunde og så pitche det - nogen gange med resultater der kun var
populære hos parret og ham der lagde stemme til rasmus radiomus.

Musiksmagen er jo heldigvis til diskussion, men jeg kan egentlig bedre lide
de moderne rocknumre end det oprindelige, men det er nok fordi jeg har hørt
det andet for meget.

mvh
Bo Egeberg

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-08-01 13:00

Klitte Egeberg <sanbo@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b888e58$0$381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
lide
> de moderne rocknumre end det oprindelige, men det er nok fordi jeg har

____________

Hej Bo

og mange tak for dit svar.

Jeg kan forstå at du selv danser rock´n´roll-dans. Så jeg er meget glad for
dit svar. Men helt ærligt, rock´n´roll-dans når det bliver spillet til
pop-disko. Hvordan kan man så kalde det rock´n´roll-dans. Det har det jo
egentlig ikke noget at gøre med. Selv om dansen foregår i hurtigt tempo og
til "moderne" musik mener jeg altså ikke at man kan kalde det
rock´n´roll-dans. Stiller man virkelig ikke krav til musikformen og ikke kun
hastigheden. Burde man ikke kalde dansen for noget andet, popdisco-dans
eller lign.
Mig bekendt er rock´n´roll-dans en dans som danses både i et hurtigt
nempo og TIL ORIGINAL ROCK´N´ROLL-MUSIK (ikke nødvendigvis fra 50-erne). Der
laves stadig en meget lille smule ægte rock´n´roll-musik bla. af Linda
(Gail) Lee Lewis, Rock Nalle og Sigurd Barret.
Det er da godt nok at nogle ønsker at danse dansen til noget "moderne"
musik som går i samme lynhurtige tempo, men så opfylder man ikke begge krav
til dansen (musikform og hastighed), altså må man kalde denne dansevariation
noget andet. F.eks. "rock´n´rol-Disco".
Jeg tror altså godt nok at de gamle rock´n´roll-sangerne ville slå et
kors i luften (men også mange nuværende rock´n´roll-fan, hvis de hører hvad
der sker. Det gjorde jeg i hvert fald i Skive. jeg havde kørt 30 km. på en
scooter til ingen nytte. Jeg kunne da ikke i mit livs vildeste fantasi
forestille mig det der skete. Jjeg spurgte om informationen vidste hvornår
der kom rock´n´roll-dans. Jeg fik at vide at det var da det de dansede nu.
Jeg kunne ikke holde musikken ud.
Jeg hørte også line-dans og square-dans og det blev naturligvis danset til
countrymusik. det er dansens livsnerve. Da kan man da ikke ændre på. Så man
man da opfinde et nyt navn til dansen.
Men ingen tvivl om at det var meget flot danset, det jeg så i Skive. Men
at kalde det rock´roll-dans. Det synes jeg ikke at det tilnærmelsesvis havde
noget med at gøre.
Synes altså godt nok at det er lige så langt ude som at kalde flæskesteg
for grillstegt kylling, fordi det begge er kødretter.
Hvad mener du om denne betragtning ? - Er det noget i diskuterer.

Venlig hilsen Åge

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 26-08-01 20:43

Hej Åge

Jeg giver dig fuldstændig ret i, at navnet Rock´n´roll dans er lidt
malplaceret - det passede fint da det kom frem men som det er nu er det vel
mere en form for disko hvor der bare også er kast og et defineret grundtrin.
De fleste ældre dansere (og selvom jeg kun er 30 er jeg en af de ældre) går
mere over i det der hedder Boogie Woogie - og det er ikke den gamle
selskabsdans men snarere en sammenblanding af de gamle stilarter som
jitterbug, lindyhop og lignende danse. Det er ikke nær så krævende fysisk
men stiller langt større krav til dine færdigheder som danser.
Angående det at kalde Rock´n´roll for noget andet, har jeg egentlig aldrig
diskuteret det med nogen, men dengang jeg konkurrede på eliteplan kan jeg da
huske en forsikringsmand der ville vide om min ulykkesforsikring som jo
selvfølgelig skulle dække rock´n´roll havde noget at gøre med om jeg kunne
komme til skade på mit instrument eller hvad. Så du er ikke den eneste der
er blevet snydt af det lidt skøre navn.
En lille sidebemærkning er, at mange af de tyske storpar danser til
tysksproget schlagermusik der er speedet op i tempo - der ville du først
rigtig blive skuffet.

Mvh
Bo