Deby Senta R - tomgangs justering
Fra : Peter Arnholm

Dato : 18-08-01 11:54

Har nu fået tunet det der kan tunes og da det sidste blev monteret - en ø21
karburator -
så ville lortet ikke gå i tomgang. Jeg har prøvet at justere det ind, men
det har ikke hjulpet.
Den roder stadig rundt med 5000omdr. i tomgang.
Der er monteret Metra kit (cylinder,stempel,topstyk og udstødning).
Karburatoren er
vist fra en jog, men skulle passe fint på Derbyen efter hvad skandinavisk
tuningscenter har ladet mig fortælle.
Nogen der kan hjælpe mig med mit tomgangs problem ?
--
PA

Fra : RpR

Dato : 18-08-01 15:08

> [...]
> tuningscenter har ladet mig fortælle.
> Nogen der kan hjælpe mig med mit tomgangs problem ?

Hejsa!
Jeg har præcis samme tunsæt på min Derbi GPR 50R.
Tomgangsskruen på karburatoren kan skrues længere ud end du regner med, så
bare prøv at skru lidt på den endnu =)
Ellers kan det kun være dine kabler der er for stramme.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Peter Arnholm

Dato : 18-08-01 19:11

RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare prøv at skru lidt på den endnu =)
> Ellers kan det kun være dine kabler der er for stramme.

Fandt problemet. Det er sgu tun-udstødningen der gør det. Jeg monterede den
originale karburator igen og den havde stadig alt for høje omdrejninger ved
tomgang. Dog slet ikke nær det Ø21 karbu'en havde. Sa den skal åbenbart have
en del modstand i udstødningen.
Så jeg montere den gamle udstødning i morgen, så burde det være fixet.
Faktisk var
motoren mere død ved lave omdrejninger end den originale udstødning. Desuden
larmer den af helvede til!
--
PA

Fra : RpR

Dato : 18-08-01 21:10

> [...]
> Faktisk var
> motoren mere død ved lave omdrejninger end den originale udstødning.

hmm, lyder som om karburatoren har været indstillet forkert med luftskruen.
Udstødningen fra Metra Kit larmer meget, det er rigtigt. Men den får også
motoren til at trække enormt meget mere når først du når over 10000rpm.

Fra : Peter Arnholm

Dato : 18-08-01 22:29

> [...]
> Udstødningen fra Metra Kit larmer meget, det er rigtigt. Men den får også
> motoren til at trække enormt meget mere når først du når over 10000rpm.

Der er blevet skruet på alt hvad der kunne skrues på uden det hjalp. Husk på
at samme
problem er gældende for begge karburatorer.
Men du har ret. Når svinet kommer op i omdrejninger tager fanden ved den.
Turde ikke engang se hvor hurtig den kunne køre med den gearing. 90Km/t var
hvad jeg turde
komme op på og der var mere i den endnu kunne jeg mærke. Tør slet ikke gætte

hvor mange omdr. den havde. Har aldrig hørt noget lignede. Jeg var sgu bange
for
at stemplet ville sætte sig.
Ønskede bare den havde samme optræk ved 2000omdr. som den har nu ved 10000.
Jeg vil gætte på der er fordi det er et racing stempel som er beregnet til
høje omdr.
Så når jeg engang for råd igen, skal det være et ø46 eller 47 tun der skal
på. Der er der mere bundtræk i har jeg hørt fra dem der køre med tun til
Derby Senda.
--
PA

Fra : RpR

Dato : 19-08-01 12:31

> Der er blevet skruet på alt hvad der kunne skrues på uden det hjalp. Husk

> at samme
> problem er gældende for begge karburatorer.

Lyder underligt. Den får ikke falsk luft et sted?

> Men du har ret. Når svinet kommer op i omdrejninger tager fanden ved den.
> Turde ikke engang se hvor hurtig den kunne køre med den gearing. 90Km/t
var
> hvad jeg turde

Min GPR kan 115km/t med standard gearingen =)

>Tør slet ikke gætte
> på
> hvor mange omdr. den havde. Har aldrig hørt noget lignede. Jeg var sgu
> [...]

Ved 115km/t kører min GPR med ca 12000rpm

> [...]
> på. Der er der mere bundtræk i har jeg hørt fra dem der køre med tun til

Øh, så du har pillet tuncylinderen af? Metra Kit's cylinder har faktisk
glimrende bundtræk hvis man kører med den lovlige potte.

Fra : Torben E

Dato : 18-08-01 18:38

Peter Arnholm <PeterArnholm@mail.dk> skrev i en
> [...]
> tuningscenter har ladet mig fortælle.
> Nogen der kan hjælpe mig med mit tomgangs problem ?

Sikkert kablet der er for stramt, jeg måtte file lidt af det sorte plastic
låg
på karb´en, så der blev lidt mere kabel

Torben E

Fra : Gundersen

Dato : 18-08-01 19:04

Hej

Prøv at tjække om gasspjældet ikke er lidt åbent! (lidt for meget!)
Det skyldes nok at oppe ved gashåndtaget er der en møtrik, som man strammer
kablet op med!

Prøv at skrue den helt ind, så kablet bliver så langt som muligt!

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Aprilia RS125 @ Uden plader