Varmefordeling
Fra : hans-kurt

Dato : 17-08-01 21:33

Er der erfaring med varmefordeling fra en brændeovn med
kanalventilation.
Spørgsmål:
Skal luften blæses ned over brændeovnen eller er det bedst
at suge luft fra rummet hvor ovnen står og ud til andre lokaler.
MVH.
HK

Fra : Brian Møllerskov

Dato : 23-08-01 11:10

Hej

Jeg har installeret et rør med en kanalventilator m/regulering og termostat
i rummet.
Det virker rimeligt da ventilatoren starter lige før det bliver uhyggelig
varmt i stuen.
Husk dog at isolere rørene godt så varmetab mindskes.
Jeg suger over brændeovnen og puster ud i den anden ende af huset.

Bm

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 23-08-01 11:30

Fra : Brian Møllerskov

Dato : 24-08-01 10:10

> Jeg spekulerer på et lignende projekt, at suge den varme luft over
> brændeovnen og puste den ud i badeværelset, som er det eneste sted
> radiatoren ellers er i brug.
>
> Findes der termostat systemer der kan fortælle ventilatoren at den KUN
> skal køre når f.eks. begge disse betingelser er opfyldt :
>
> 1. Temperaturen over ovnen skal være over f.eks. 30 grader
> 2. Temperaturen i badeværelset skal under f.eks. 23 grader

Dette kan sagtens laves, brug en termostat(1) ved ovnen og en i
badeværelset(2).
Nr. 1 anvender du slutte funktionen i kontakten og i nr. 2 anvender du bryde
kontakten (eller omvendt)
Disse 2 kontakter kører du i serie og på denne måde sikrer du at begge
kriterier skal være opfyldt.
Sådan et par termostater kan du købe til ca. 200 ,-

> Temperatur områderne skal selvfølgelig kunne justeres.
Ja det er klart!

> Og hvad er prisen for en ventilator, rør og evt. et thermostat system?
I det lokale byggemarked har de ventilator og rør og sælger det gerne
Prøv dog også ved en ventilationsmand eller den lokale elektriker, det kan
være at deres avance er mindre!

Desuden vil det være en fordel med en regulator på ventilatoren så du kan
styre mængden af flow. Her kan du bruge en standard regulator til billige
penge.

Håber at du kan bruge svaret.

BM

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 23-08-01 23:24

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Jeg spekulerer på et lignende projekt, at suge den varme luft over
> brændeovnen og puste den ud i badeværelset, som er det eneste sted
> radiatoren ellers er i brug.

Du skal nok være opmærksom på ikke at få dårlig luft fra badværelset ud
i resten af huset. Hvis du puster varm luft derud skal der jo
tilsvarende meget luft ud fra badeværelsen, f.eks. under døren.

Måske kunne du lave et rør uden ventilator fra brændeovn til
badeværelse, og lave udsugning fra badeværelse til det fri. Så bliver
der et lille undertryk på badeværelset, og med røret, vil der primært
komme (mere... varm luft derud.
Du kan evt sætte en "ensretter" i røret, så der ikke trækker luft ind i
stuen, når ventilatoren stopper.

--Johan