Alle macdoktorer - hjælp!?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-08-01 00:41

Re ovenstående er jeg naturligvis netop nu et stort spørgsmålstegn.

Min PB1400/166/64MB RAM/MacOS 8.6 har det generelt lidt dårligt -
Er der en macdoktor eller flere, der kan hjælpe mig med følgende
symptomer:
- når jeg prøver at zappe PRAM'en med alt+comm+r+p klinger maskinen kun
startlyden én gang og så bliver der sort skærm. Den skal vel klinge to
eller tre gange for at være virksom?
- clipboardet er fyldt med en ældre clipping, end den jeg aktuelt har
lavet .... det er irriterende, at past funktionen pludselig sætter en
(tidligere) tekst ind, hvor jeg f.eks. forventede en URL ....
- forbruget af hukommelse på HD'en viser den totale HD (se tidligere
tråd: Symptom på noget - galt?), ikke den aktuelle eller reelle
tilbageværende plads på HD'en.

Jo, jeg har prøvet det hjemlige medicinskab med DirskFirst Aid og
genopbygget skrivebord, har endda prøvet den lille reset knap bag på
maskinen.
Forslag om at køre NU fra en CD duer ikke. Det interne CD-drev er stået
af (for længe siden - endda to styks !) og mit eksterne CDdrev, som jeg
har byttet mig til hos en mac-ven i Brabrand, kan ikke mounte en NU 4.0
og heller ikke en v. 6.0.

Er der kun den trælsomme vej med back-up, reformattering og
geninstallering tilbage ? Sidste gang (og eneste gang på denne maskine)
jeg gjorde det, tog det vel omkring et par dage - til og fra ..... og
det er meget omstændeligt og _kedeligt_ at skulle gøre det.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-08-01 01:21

In article <1eybb0e.8h2j50h2fj6kN%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> - når jeg prøver at zappe PRAM'en med alt+comm+r+p klinger maskinen kun
> startlyden én gang og så bliver der sort skærm. Den skal vel klinge to
> eller tre gange for at være virksom?

Den metode fungerer ikke på den PB. Hold knappen bagpå nede et minuts
tid, efter du har fjernet batteri og strømforsyning.

> - clipboardet er fyldt med en ældre clipping, end den jeg aktuelt har
> lavet .... det er irriterende, at past funktionen pludselig sætter en
> (tidligere) tekst ind, hvor jeg f.eks. forventede en URL ....

Fjern Skuffe/Clipboard fra systemmappen.

> - forbruget af hukommelse på HD'en viser den totale HD (se tidligere
> tråd: Symptom på noget - galt?), ikke den aktuelle eller reelle
> tilbageværende plads på HD'en.

Bruger du nogen speciel driver, eller har underlige udvidelser
installeret?

Prøv at trække indstillingsmappen ud på skrivebordet og genstart. Hvis
det hjælper, så træk indholdet af den nye indstillingsmappe over i den
gamle, smid den nye ud og træk den gamle på plads i systemmappen.

Hvis det ikke hjælper, så se om System eller Finder har en ændringsdato,
der er i nærheden af hvornår du først observerede problemet, hvis den er
det, så geninstaller systemet/udskift System og Finder vha Tomeviewer
eller fra en anden 8.6-systemmappe.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-08-01 21:30

> Den metode fungerer ikke på den PB. Hold knappen bagpå nede et minuts
> tid, efter du har fjernet batteri og strømforsyning.

Kære Martin
Tak for svarene! OK, har zappet på den anviste måde. Det hjalp nu ikke
på problemet med angivelse af ledig diskplads.

> Bruger du nogen speciel driver, eller har underlige udvidelser
> installeret?
Nej, den generelle driver (hvis jeg har forstået dig rigtigt?) er Apples
.... altså jeg har formatteret med Apples værktøj. Men der er
selvfølgelig printerdrivere (bl.a. en Laser Writer 8.0) og så har jeg en
driver inde til mit eksterne LaCie CDdrev: CD-ROMToolKit .... den har
jeg ikke så meget fidus til ;-(, da den overrider Apples CD-driver, og
der er store problemer med at mounte bootable CD'er med f.eks. Norton i
det drev ! . Men ellers .... ?
Med udvidelser ser det anderledes 'fyldigt' ud, jeg har mange slags
inde, da jeg er som nogle mac-brugere: nysgerrig og eksperimenterende.
Derfor har der været meget inde over HD'en og jeg har nu (har lige
tjekket) frygteligt mange: 151! Samt 40 i Disabled Exts. Det er mest
sådan noget MS OLE .... har haft en Office pakke indeover, men den er
smidt ud for længst.

> Prøv at trække indstillingsmappen ud på skrivebordet og genstart. Hvis
> det hjælper, så træk indholdet af den nye indstillingsmappe over i den
> gamle, smid den nye ud og træk den gamle på plads i systemmappen.

Har haft indstillingsmappen ude på skrivebordet. Den nyeetablerede i
sys.mappen indeholdt ca. 30 indstill. mens den gamle har 194 .... dine
anvisninger hjalp ikke, så nu er den gamle tilbage på plads ..... jeg
véd godt, at det er mange indstillinger, men maskinen gør næsten aldrig
vrøvl og frysninger er meget sjældne (et par gange om måneden, vil jeg
tro). Så jeg har været meget tilfreds med MacOS 8.6 - på denne her
svend.

> [...]
> der er i nærheden af hvornår du først observerede problemet, hvis den er
> det, så geninstaller systemet/udskift System og Finder vha Tomeviewer

Kiggede lige på Finderen, den har en dato i marts 1999 i begge felter
(det var vist da jeg reformatterede maskinen? til HFS+), men 'System'
..... hvad mener du med den? Er det også en særskilt fil eller mappe, som
Finderen? Kan ikke umiddelbart finde den.
Har tidligere læst om TomeViewer, men kender den ikke. Kigger lige om
det er noget der findes på Versiontracker eller hos TuCows ... hvis det
kan spare mig for det store arbejde at geninstallere fra system CD, så
prøver jeg den. Det er jo lidt kinesisk med 8.6, så vidt jeg husker. Har
en 8.5 og nogle updates til den (8.5.x), og jeg mener at huske at 8.6 er
en updateCD til dem ? Nå, men det kan være hukommelsen snyder mig, men
det var noget langsommeligt sidste gang (marts 99).
Tak for hjælpen, Martin.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-01 01:06

In article <1eycwzb.30jxvhmhd26qN%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tak for svarene! OK, har zappet på den anviste måde. Det hjalp nu ikke
> på problemet med angivelse af ledig diskplads.

Det havde jeg nu heller ikke regnet med, jeg ville bare fortælle at det
du havde observeret var normalt for den pågældende computer.

> Nej, den generelle driver (hvis jeg har forstået dig rigtigt?) er Apples
> ... altså jeg har formatteret med Apples værktøj.

Du havde forstået mig rigtigt.

> [...]
> jeg ikke så meget fidus til ;-(, da den overrider Apples CD-driver, og
> der er store problemer med at mounte bootable CD'er med f.eks. Norton i

Hvorfor ikke slå den fra så, den æder alligevel bare RAM, og giver ikke
nogen nævneværdig hastighedsforbedring.

> [...]
> tjekket) frygteligt mange: 151! Samt 40 i Disabled Exts. Det er mest
> sådan noget MS OLE .... har haft en Office pakke indeover, men den er

Når du starter op med shift nede, vises HD-oplysningerne så også forkert?

> [...]
> .... hvad mener du med den? Er det også en særskilt fil eller mappe, som
> Finderen? Kan ikke umiddelbart finde den.

Det er en særskilt fil (faktisk en "kuffert"), og hvis du ikke kan finde
den i din systemmappe, så har du et problem.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-08-01 20:41

> Hvorfor ikke slå den fra så, den æder alligevel bare RAM, og giver ikke
> nogen nævneværdig hastighedsforbedring.

Ikke forstået, undskyld. Jeg har fået fortalt at det omtalte drev slet
ikke vil virke med Macs egen CD-driver .... derfor denne CDROMToolkit
for at kunne bruge drevet. "Hastighedsforbedring" ... ?

> Når du starter op med shift nede, vises HD-oplysningerne så også forkert?
Den mulighed har jeg ikke lige prøvet (endnu)

> Det er en særskilt fil (faktisk en "kuffert"), og hvis du ikke kan finde
> den i din systemmappe, så har du et problem.

Tjek, har fundet den (misforstod noget med SystemFolder). Den havde
faktisk en ændringsdato: 20aug2001 18:18. Nu er dens ændringsdato: Today
20:13 .... men det er nok fordi:
1) Efter at have prøvet forskellige muligheder af, bl.a. noget med
FileBuddy. Der dog ikke fandt mange usynlige filer, der så suspekte ud.
Havde en TP3 Cache med mange bill.referencer og en masse vedr. Python
(som jeg dog ikke har inde mere). Nå, ud med den (aner stadigvæk ikke
hvad det er?)
2) Flyttede rundt med større filer fra CD til HD'en ... efter en
kopiering af en systemmappe (m 9.01) til en mappe på maskinen, quittede
Finderen ganske enkelt. Genstart af maskinen .... og _nu_ kan maskinen
beregne sit forbrug af plads på HD'en, dvs. at tallet fremgår korrekt af
bjælken !
Alle mapper og filer på Dekstoppen var flyttet rundt (?) .... så et
eller andet (godt?) er der sket. Men hvad ? Jeg er lidt mystificeret.

Men tak for hjælpen, Martin

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-01 22:15

In article <1eyggrg.5kp6muq91jygN%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ikke forstået, undskyld. Jeg har fået fortalt at det omtalte drev slet
> ikke vil virke med Macs egen CD-driver

Hvorfor ikke prøve?

.... derfor denne CDROMToolkit
> for at kunne bruge drevet. "Hastighedsforbedring" ... ?

I hvert fald ældre versioner af CDT, blev solgt med en lovning på
hastighedsforbedringer i forhold til Apples egen driver.

> Tjek, har fundet den (misforstod noget med SystemFolder). Den havde
> faktisk en ændringsdato: 20aug2001 18:18. Nu er dens ændringsdato: Today
> 20:13 .... men det er nok fordi:

Dobbeltklikkede du på den?

> [...]
> Finderen ganske enkelt. Genstart af maskinen .... og _nu_ kan maskinen
> beregne sit forbrug af plads på HD'en, dvs. at tallet fremgår korrekt af

Dvs, du smed en ny systemmappe over på HD'en, og så fungerede det?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-08-01 21:28

> Hvorfor ikke prøve?

Jo da, drevet vil godt kendes ved Apples Driver (men da den ikke viser
nogen CD icon på skrivebordet, må jeg mounte den med Silverlining ..)

> Dobbeltklikkede du på den?

Nej, jeg dobbeltklikkede _ikke_ på sys.folder eller på suitcasen ....
men tog kommando+I for info.

> Dvs, du smed en ny systemmappe over på HD'en, og så fungerede det?
Ja, i en mappe på skrivebordet, men så gik der jo rigtig ged i det.

skrivebordet fra øverste højre hjørne. Jeg kan heller ikke lukke
maskinen ned på ordinær maner. Den siger, at den ikke kan lukke, da der
stadigvæk er en aktiv 'application running' ..... det er bare ikke
synligt for mig !?

Konklussion: jeg må nok til det: Lave en clean install med 8.5 og
derefter opgradere den til 8.6 ..... så kan jeg jo hente udvidelser og
indstillinger fra den gamle sys.mappe efterhånden, som jeg får brug for
dem. Sådan husker jeg det i hvert fald.
Men det er sgu' en større omgang, suk! Det sidste suk er nok ikke
særligt pænt sukket, for 8.6 US har kørt i mere end halvandet år uden de
store problemer.
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-08-01 23:01

Nu er virkligheden lige blevet en noget anden, end den var da tråden
startede - det var den med Macdoktorer. Den eneste, der meldte sig på
banen med gode råd var Dr. Edlich.

Nu er patienten (min PB 1400c/166) under kur. Tiden og økonomien er ikke
til store transplantationer à la ny HD og lign. men mere en slags
medicinsk kur: Nyt Mac OS.

Installerede MacOS 8.5 (IE v. Z?) som Clean Istall, men sys.profiler
siger at det er en US version. Godt nok, for det er det, jeg helst vil
have inde på maskinen. Det er nu ikke muligt for mig at update til 8.6
fra den Apple CD, som jeg har liggende. Den har har dansk tekst på den
trykte forside (kode: DK691-2325-A), men den 'taler' sandelig engelsk i
sine skærmbilleder. Den kommer til billedet med at starte
installeringen, men der siger den, at jeg skal have et 'american-english
or international-english system' for at gå videre. Startknappen er
ganske grå .... tjah, sys.profiler siger jo, at jeg har en US version,
såååh .... ?

Er der nogen her, der har brændt en istall. MacOS 8.6 (US) CD og som kan
levere en sådan mod en rimelig godtgørelse ?
Det _er_ jo lykkedes for mig tidligere at installere en MacOS 8.6 (US),
og den virkede i mere end halvandet år til min tilfredshed. Men hvordan
det lykkedes for mig, er et stort spørgsmål - med de CDskiver, som jeg
har til rådighed.

Har netop updated med MacOS 8.5.1 og sys.profileren siger at maskinen nu
er 8.5.1 (US), meeeen - var der ikke noget med at den var ustabil?
Skrifterne - som det mindste problem - er meget underlige: Uldne og
uskarpe.

Var der noget med en update 8.5.2 ??? Den har jeg ikke i skufferne i
skabet .... ;-(

P.S. Jo, jeg har en skive med det oprindelige OS 8.6 US - bare for at
kunne hente de nødvendige prefs og extensions ind igen, når det bliver
_krævet_ af mine programmer m.m. Kan jeg bare hive system(kufferten)
over og så få det til at virke som MacOS 8.6 US ? Alle ext.s og pref.s
skal naturligvis kun hentes over 'efter behov' (nå ja, det var et vildt
skud

v.h. Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 00:51

Hej Michael

"Mich. Ottosen" wrote:

> Nu er virkligheden lige blevet en noget anden, end den var da tråden
> startede - det var den med Macdoktorer. Den eneste, der meldte sig på
> banen med gode råd var Dr. Edlich.

-) ...operationen lykkedes, men patienten døde.... (næsten da...)

> Nu er patienten (min PB 1400c/166) under kur. Tiden og økonomien er ikke
> til store transplantationer à la ny HD og lign. men mere en slags
> medicinsk kur: Nyt Mac OS.

Hvorfor ikke gå op i en Mac OS 9.1US og så opdatere til 9.2.1? - Det nye
system er simpelthen ganske forrygende.

> [...]
> og den virkede i mere end halvandet år til min tilfredshed. Men hvordan
> det lykkedes for mig, er et stort spørgsmål - med de CDskiver, som jeg

Du kan hente OS 8.6 opdateringen på ftp.apple.com under 'North-american'.
Det du så kan gøre er at lave et disk-image i form af en midlertidig Toast
partition, kopier den udpakkede OS 8.6 mappe over på den midlertidige
partition. Kopier ligeledes systemmappen fra _den_oprindelige_system_CD_,
du fik med din PB 1400 over på den midlertidige partition. Åbn Toast og
træk den ikon, der repræsenterer den midlertidige disk over på det åbne
Toast vindue. Klik på 'Data' og afkryds 'Make Bootabnle' og klik ok 2
gange. - Isæt et tomt medie og klik på 'Write CD'

- Og i løbet af et kvarters tid (nok til en kop kaffe eller to) skulle du
have en bootable opdaterings CD.

> [...]
> er 8.5.1 (US), meeeen - var der ikke noget med at den var ustabil?
> Skrifterne - som det mindste problem - er meget underlige: Uldne og

Gå ind i Appearance og find det sted, hvor du kan afkrydse 'Smoot fonts'.
Det burde hjælpe, hvis du synes de er uskarpe på skærmen.

Jeg syntes ikke 8.5.1 var specielt ustabil. Det eneste problem, jeg synes,
jeg havde med den, var, at Finder og Systems tildeling af RAM var for
lille, hvilket kunne få den til at fryse og 'hænge' nogle gange. Men efter
at have sat RAM tildeling op med 2mb til både system og Finder, var det
problem væk.

Husk at du skal bruge 'Apple Fonts Manager Update 1.0' til OS 8.6

> Var der noget med en update 8.5.2 ??? Den har jeg ikke i skufferne i
> skabet .... ;-(

Der var en OS 8.5.2Beta opdatering, der florerede på diverse sites, men den
kom aldrig officielt fra Apple, da de valgte at lave en mere gennemgribende
opdatering.

> [...]
> over og så få det til at virke som MacOS 8.6 US ? Alle ext.s og pref.s
> skal naturligvis kun hentes over 'efter behov' (nå ja, det var et vildt

Det er nu ikke så tosset endda. Men når du har fået 'patienten genoplivet',
så brænd en kopi af det færdige resultat af den nye installering, så har du
yderligere en sikkerhed for at kunne få netop nøjagtig den samme opsætning
/ installering igen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-08-01 02:34

> Hvorfor ikke gå op i en Mac OS 9.1US og så opdatere til 9.2.1? - Det nye
> system er simpelthen ganske forrygende.

Er der ikke noget med at 9.2.1 ikke understøttes på PB 1400?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-08-01 01:53

In article <1eyq6zm.9fqg9d1m28bkaN@[10.11.12.50]>,
mimer@iname.com (Franz Berliner) wrote:

> Er der ikke noget med at 9.2.1 ikke understøttes på PB 1400?

Officielt er det kun maskiner der kan køre OS X der er understøttet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-08-01 10:50

> Officielt er det kun maskiner der kan køre OS X der er understøttet.

Mente det nok.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-08-01 20:47

Tak til alle for svarene.
Men 9.2 er nok lidt overkill på en maskine med 64 Mb RAM? Så jeg
forsøger stadigvæk at få opgraderet til MacOS 8.6

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 26-08-01 22:44

Mich. Ottosen <Mich.Ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Tak til alle for svarene.
> Men 9.2 er nok lidt overkill på en maskine med 64 Mb RAM? Så jeg
> forsøger stadigvæk at få opgraderet til MacOS 8.6

Så køb noget mere ram, det er meget billigt for tiden.

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-01 02:04

Hej Sebastian

- Hvor vil du købe _billig_ RAM til en PB 1400? - Det tror jeg, der er
mange, der vil være interesseret i.... Jeg kender ihvertfald et par
stykker, der gerne vil have mere RAM til deres PB 1400....

Sebastian Bredsdorff wrote:

> Så køb noget mere ram, det er meget billigt for tiden.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 27-08-01 06:10

Sebastian Bredsdorff <usenet@geomac.dk> wrote:

> Så køb noget mere ram, det er meget billigt for tiden.

Sorry, så ikke det var en PB....

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-08-01 21:46

Sebastian Bredsdorff <usenet@geomac.dk> wrote:

> Så køb noget mere ram, det er meget billigt for tiden.
1) det er jo noget pebret iflg et andet svar i tråden (selvom den sidste
klods jeg fandt frem til var rimelig nok i henhold til min pengepung på
daværende tidspunkt). Produceret af danske Memory Card ! - altså
RAMklodsen, ikke pengepungen. Jeg ville ikke drømme om at købe en
pengepung produceret eller bare brugt af det firma
2) hvor skulle jeg installere det? Spøg til side: der er _kun_ plads til
64 Mb RAM ..... såååå
(men den virker faktisk fint nok med RAM Doubler v. 8(?))

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 26-08-01 22:43

"Mich. Ottosen" wrote:

> Tak til alle for svarene.
> Men 9.2 er nok lidt overkill på en maskine med 64 Mb RAM? Så jeg
> forsøger stadigvæk at få opgraderet til MacOS 8.6

Jeg kører 9.2.1 på min iMac rev.b 64 MB Ram. Det kører fint nok - men
jeg bruger også VM.

Mvh Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-01 01:30

Hej Michael

Overhovedet ikke! Jeg har en gammel PM 7200/90/64mb RAM stående med OS
9.2 på, og det kører ganske udmærket. Systemet er barberet ned til
omkring 28mb RAM forbrug uden Virtuel Hukommelse slået til. - Lidt
langsom i startfasen, men når først, den er igang, så kører den endda
væsentlig hurtigere end både 8.6 og 9.0.4.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-08-01 02:46

In article <3B89947C.A2D21F1F@mail1.stofanet.dk>,

> Overhovedet ikke! Jeg har en gammel PM 7200/90/64mb RAM stående med OS
> 9.2 på, og det kører ganske udmærket.

Sært, det vil ikke installere på en 7600.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-01 16:52

Hej Martin

Tja, det er lidt underlig. Da jeg prøvede kunne jeg, - nu har jeg prøvet
igen - denne gang på min 7600/120, og på den kan jeg heller ikke
installere..... - Så nu i aften vil jeg lige prøve en installation igen på
min 7200/90 for at se, hvad der så sker ...

- Og så alligevel.... Jeg har trukket de væsentligste systemfiler ud af
updateren med TomeViewer og replaceret dem med de oprindelige, og det
kører!!! og det kører faktisk hurtigere end en alm. Z-OS 9.1.

Følgende filer er udskiftet:
Em Extension (udv.)
Apple CD/DVD Driver (udv.)
Apple Enet (udv.)
Apple Monitor Plugins (udv.)
Apple Software Restore (udv.)
CarbonLib (udv.)
Extensions Manager (kontrp)
File Sharing Extension (udv.)
Finder (sys.res.)
Inline Support (udv.) (tilføjet)
Login (sys.res.)
Mac OS ROM (tilføjet)
Open Transport (udv.)
Open Transport ASLMModules (udv.)
Panels (sys.res.)
SLPPlugin (udv.)
System Resources (sys.res.)

Desuden er tilføjet
Classic (sys.res.)
Classic Support (sys.res.)
Classic Support UI (sys.res.)
ProxyApp (res.application)

Det, der så mangler at blive skiftet/opdateret er selve 'System', men den
ligger ikke som en særskilt file, der kan trækkes ud med TomeViewer. - Så
hvis man nu lige kunne finde ud af, hvilke resources, der skulle
skiftes/ændres (og fra hvilket af rscs filerne, de skla tages) i 'System',
så skulle den jo være hjemme....-)

Hvad skal man kalde et sådant system? ni-én-og-en-halv? -)) - Men hurtigere
er den ihvertfald blevet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-01 00:25

Hej igen...

Del 2.... Har nu afprøvet det igen på min PM 7200/90... Samme resultat.
Installeren virker ikke, hvis man kører en normal opdatering, og det er
ligegyldig, om den køres fra HD eller fra en CD med et startsystem plus
opdateringen. Så rent ud sagt aner jeg ikke, hvad jeg egentlig gjorde første
gang, men installeren kunne køre (-?-)

Fremgangsmåden med at trække filer ud af installations-tome'et virker stadig
perfekt - også på 7200. Den er dog stadig lidt (for) langsom i start, men når
den er kommet igang ser det ud til at den arbejder lidt hurtigere end med OS
9.1.

Det oprindelige system på 7200 var OS 9.1US.

Jeg havde en snak med Henrik Ryle hos Apple i eftermiddags, og han mener også,
at man ikke umiddelbart kan bruge installationsprogrammet på en non-G3/G4
processor. Så det ser faktisk ud til, at man ikke uden 'krumspring' kan
opdatere til 9l.2.1 på disse Mac'er.

Han mente også, at OS 9.1 ville blive det sidste system til non-G3/G4
processorerne, - og at vi kunne forvente, at den danske OS 9.2.1 ville komme
ca. midt i september.

Desuden oplyste han, at der _ikke_ kommer en fuld opgraderings CD som med 9.1,
selvom det kan give problemer med brugen af de forskellige language kits, da
der jo ingen opdateringer er med til dem i 9.2.1. Men såvidt jeg har kunnet
bedømme det indtil nu, så fungerer de (arabisk, hebrasik, cyrillisk og
centraleuropæisk) uden problemer med OS 9.2.1IE

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-01 00:43

> [...]
> den er kommet igang ser det ud til at den arbejder lidt hurtigere end med OS

brug install anywhere eller et lignende program der ændrer gestalt ID,
så installationsprogrammet tror at der er tale om en anden maskine.

> Han mente også, at OS 9.1 ville blive det sidste system til non-G3/G4
> processorerne, - og at vi kunne forvente, at den danske OS 9.2.1 ville komme
> ca. midt i september.

5. september.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
dig med

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 14:45

Hej Franz

Jeg kan ikke finde noget om dette, men i div. read-me står der, at den
forbedrer understøttelse af 'Classic mode' under OS X.

Men om det så betyder, at man ikke kan bruge den på andre, - det vivler jeg
på.... Jeg har fx. intet OS X installeret, men alligevel kører jeg nu på den
ene HD OS 9.2.1, - og det kører forrygende hurtig og godt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-01 14:46

> Men om det så betyder, at man ikke kan bruge den på andre, - det vivler jeg
> på.... Jeg har fx. intet OS X installeret, men alligevel kører jeg nu på den
> ene HD OS 9.2.1, - og det kører forrygende hurtig og godt.

det har intet med X at gøre, 9.21 er blot kun understøttet af de samme
maskiner som kan køre X...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 05:47

In article <3B8839E1.FE34DB92@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Hvorfor ikke gå op i en Mac OS 9.1US og så opdatere til 9.2.1? - Det nye
> system er simpelthen ganske forrygende.

Hvad med at holde sig til anbefaling af produkter som eksporteres til
Danmark? Og det gør US udgaven altså kun til ADC medlemmer.

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 14:56

Hej Peter

Det er da en gang vrøvl! - Jeg har købt min OS 9.1US i en dansk butik!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 15:23

In article <3B88FFF6.DA8A3F89@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Det er da en gang vrøvl! - Jeg har købt min OS 9.1US i en dansk butik!

Argh, hvorfor skal jeg igen beskyldes for den slags

Hvad er varenummeret i bunden... Alternativt - hvor er æsken købt?

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-01 15:59

Hej Peter

Den er købt hos OfficeLine

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 16:32

In article <3B890E86.3CABB455@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Den er købt hos OfficeLine

Okay - mon ikke det er en M8081Z/A, hvor Z er koden for
International-Engelsk.

Den eneste US vare vi har i Danmark er HyperCard

//Peter Gersmann

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-08-01 10:53

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Okay - mon ikke det er en M8081Z/A, hvor Z er koden for
> International-Engelsk.
>
> Den eneste US vare vi har i Danmark er HyperCard

Min OS 9.1 som fulgte med X påstår at være en US udgave og jeg måtte
bruge US udgaven af 9.2.1 for at opgradere. Havde ellers hentet IE
udgaven.

Serie nummeret i bunden af Mac OS X æsken siger: M7686LL/A

Den er iøvrigt købt i DK.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-08-01 00:57

> [...]

> over og så få det til at virke som MacOS 8.6 US ? Alle ext.s og pref.s
> skal naturligvis kun hentes over 'efter behov' (nå ja, det var et vildt

NEEEEEEEEEJ!!

Håber nogen har en 8.6 Update CD til dig, for jeg har desværre ikke
nogen liggene. Du har vel ikke mulighed for at hente den på nettet?

--
René

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 26-08-01 01:05

Mich. Ottosen skrev:

> Skrifterne - som det mindste problem - er meget underlige: Uldne og
> uskarpe.

En af forbedringerne ved 8.5 fra tidligere versioner (af Mac OS) er
anti-aliasing indbygget i systemet. Det bruger gråtoner til at vise
tekst. Det bevirker at du kan vise tekst med meget mindre størrelse end
tidligere, hvis du vælger den helt rigtige skrifttype. Prøv at
eksperimentere dig frem. Skriften kan læses selv om den gøres meget
lille. Det gør at du kan se mere tekst på en gang (altså flere linjer).
Det er en forbedring i forhold til det jeg har (OS 8.1). Dette
(anti-aliasing eller skrifttypeudjævning) kan slås fra i et eller andet
kontrolpanel.

Når du oplever sådan en pludselig ændring fra 8.5 til 8.5.1 er der sket
det at et eller andet program har slået nævnte egenskab til.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-08-01 01:47

In article <1eypzo1.1f7frpv1i5q652N%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> or international-english system' for at gå videre. Startknappen er
> ganske grå .... tjah, sys.profiler siger jo, at jeg har en US version,

Installeringsprogrammet er smart nok til at tro at du snakker engelsk,
når nu du bruger et engelsksproget system.

> Er der nogen her, der har brændt en istall. MacOS 8.6 (US) CD og som kan
> levere en sådan mod en rimelig godtgørelse ?

Sidder du på en luset modemforbindelse siden du ikke gider at hente de
31Mb fra
<ftp://ftp.info.apple.com//Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Engl
ish-North_American/Macintosh/System/Mac_OS_8.6_Update/> ?

> [...]
> og den virkede i mere end halvandet år til min tilfredshed. Men hvordan
> det lykkedes for mig, er et stort spørgsmål - med de CDskiver, som jeg

Du har da nok hentet opdateringen, men "glemt" at få den ned på en CD.

> [...]
> over og så få det til at virke som MacOS 8.6 US ? Alle ext.s og pref.s
> skal naturligvis kun hentes over 'efter behov' (nå ja, det var et vildt

Lad endelig det skud være et vådeskud, medmindre du stræber efter et
ustabilt system.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-08-01 20:47

> [...]
> <ftp://ftp.info.apple.com//Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Engl
> ish-North_American/Macintosh/System/Mac_OS_8.6_Update/> ?
Netop, desværre har jeg ISDN og Eicon DIva Modemmet er _ikke_ hurtigere
end mit Lasat (som jeg anvender fra en anden adresse, hvor vi har analog
telefon). Så 31 Mb virker ret uoverskueligt.

> Du har da nok hentet opdateringen, men "glemt" at få den ned på en CD.
Nej, det mindes jeg ikke ... se ovenstående. Jeg tror faktisk at min
skive med Updaten virkede dengang.

> Lad endelig det skud være et vådeskud, medmindre du stræber efter et
> ustabilt system.
Jo, men er det ikke godt nok at hente indstillinger og udvidelser fra
gamle sys.mappe ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-08-01 23:07

In article <1eyro8j.2dm5e1u4oopmN%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> end mit Lasat (som jeg anvender fra en anden adresse, hvor vi har analog
> telefon). Så 31 Mb virker ret uoverskueligt.

Hvilken hastighed henter du med på Diva'en?

> Nej, det mindes jeg ikke ... se ovenstående. Jeg tror faktisk at min
> skive med Updaten virkede dengang.

Det er kun muligt hvis der ligger flere sprogversioner på CD'en.

> Jo, men er det ikke godt nok at hente indstillinger og udvidelser fra
> gamle sys.mappe ?

Der kan fungere, men det er en dårlig ide.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk