Biler
Fra : Lars Kalsen

Dato : 17-08-01 19:48

Hej,

Jeg har et hyr med skattevæsenet om en bil som jeg har solgt. Bilen er en
firmabil i mit eget firma. Skattevæsenet betrageter den nu som en blandet
bil og vil have genvundne afskrivninger på bilen. Men nok om det. Hvis det
betragtes som en blandet bil - som væsenet nu gør - skal jeg vel ikke
beskattes af fri bil, som jeg gennem årene er blevet.

Altså - skat jeg beskattes af fri bil for en blandet bil ?.

Mvh Lars Kalsen
--------------
Lars Kalsen, IT-gruppen, Brorsonsvej 19, 9490 Pandrup
Tel. 98 24 65 02 - Fax 98 24 79 02
www.itgruppen.dk - www.kalsen.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 17-08-01 20:12

Lars Kalsen wrote:

> Jeg har et hyr med skattevæsenet om en bil som jeg har solgt. Bilen er en
> firmabil i mit eget firma. Skattevæsenet betrageter den nu som en blandet
> bil og vil have genvundne afskrivninger på bilen.

Har intet direkte med blandet benyttelse at gøre, men - købspris
- afskrivninger + salgspris => beløbet skal indgå i skatteopgørelsen,
både + -.

Er der afløftet moms ?, hvorlænge har du ejet bilen ?, er den på gule
plader ?, osv.

Nej.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 20-08-01 22:29

Hvis du er i virksomhedsordningen, og du er blevet beskattet af fri bil -
altså ikke en procentdel af udgifterne men en procentdel af
anskaffelsessummen - svarer det til et driftsmiddel (maskiner, inventar
osv.).. Er bilen skrevet ned til f.eks. 70.000 og dit firma sælger den for
100.000 kommer dit firma til at betale skat af den for store afskrivning der
er foretaget i firmaet, og de skal betale skat af differencen på 30.000.
Skatten opkræves dog hos dig. Men det er altså i virksomhedsordningen!
Er du uden for ordningen har du ikke fri bil, men betaler en procentdel af
udgifterne privat, og så skal du også betale skat af avancen men minus
gennemsnittet af din private procentdel i perioden du har ejet den (groft
sagt).

Mvh. Jørgen Madsen