Hexadecimal tal.
Fra : Sune@lithium.dk

Dato : 17-08-01 13:42

Hejsa folkens..

Kan nogen fortælle mig om der findes en modsætning i vb til Hex()
funktionen. Jeg har en række tal som hexadecimal, og kunne godt tænke mig at
få dem lavet om til good old 10-talssystem tal Hex() gør det
tilsyneladende kun den anden vej. Er der en indbygget funktion? eller skal
jeg undersøge formlen for konvertering mellem to talsystemer?

- Sune

Fra : Rayman

Dato : 17-08-01 16:35

Ja. Val() :)

Hvis du sætter "&h" foran tallet blivet det betragtet som Hex Tal. Så
Val("&h"& lHexVal) giver resultat'et i decimal..

Fra : Carsten Jessen

Dato : 17-08-01 17:36

Som det har været diskuteret tidligere i gruppen skal man være varsom med et
bruge Val til at løse problemet.

Prøv følgende:
Private Sub Command1_Click()

Print Val("&H" & Hex(40000))

End Sub

Hovsa. Dette regnestykke burde give 40000, men det giver -25536 fordi Val
tager 2-kompliment til tallet.
Hvis du er sikker på at dine hex-værdier er under 32767 (integer) er
ovenstående ikke noget problem, hvis dine værdier overstiger 32767, skal du
lave en funktion selv.

Under sidste diskussion kom der flere virkelige elegante forslag.

MVH Carsten

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 17-08-01 18:27

Carsten Jessen skrev:
> [...]
du
> lave en funktion selv.
>
> Under sidste diskussion kom der flere virkelige elegante forslag.

F.eks. det her...

Debug.Print CLng("&H" & Hex$(40000))

Her er området: -2.147.483.648 til 2.147.483.647

Elegant ikke?

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Carsten Jessen

Dato : 17-08-01 20:43

Det må siges at være rimeligt elegant

MVH Carsten

Fra : Sune Gynthersen

Dato : 18-08-01 12:43

Det spiller 100 procent

Tak for hjælpen.

- Sune

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-08-01 23:32

Bjarke Walling Petersen skrev:
> Debug.Print CLng("&H" & Hex$(40000))
>
> Her er området: -2.147.483.648 til 2.147.483.647
>
> Elegant ikke?

Nemligså!

Og hvis man ønsker at flytte området til i stedet at dække 0 til
4.294.967.295, kan man bruge følgende:

Function Hex2Dec(ByVal sHex As String) As Double
Dim Resultat As Long
Resultat = CLng("&H" & sHex)
If Resultat >= 0 Then
Hex2Dec = Resultat
Else
Hex2Dec = 2 ^ 31 + (Resultat And &H7FFFFFFF)
End If
End Function

-------
Tomas

Fra : cr

Dato : 17-08-01 18:47

"Carsten Jessen" <c.je@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Print Val("&H" & Hex(40000))
>
> End Sub
>
> Hovsa. Dette regnestykke burde give 40000, men det giver -25536 fordi

Du mener vel at den omsætter integer med fortegn, det er heller ikke en
kompliment at rette på nogen.
2-komplement er at med forten negere og trække 1 fra resultatet.

Fra : Carsten Jessen

Dato : 17-08-01 20:26

Jeg skal sige jeg ikke er helt på hjemmebane, men 2-komplement er ifølge det
jeg har fået forklaret: at "vende op og ned" på hex-tallet (0 -> F, 1 -> E
osv.), bagefter trække 1 fra og til sidst sætte et minus på tallet, dvs.

Hex(40000) = 9C40 bliver til 63BF
minus 1 --------------------> 63C0 --> Val("&H63C0") = 25536
nyt fortegn -----------------> -25536 præcis som Val fik.

Det kan godt være dette ikke er 2-komplement, men det er det Val gør

MVH Carsten