Labrador til jagt ??
Fra : M Sørensen

Dato : 17-08-01 11:46

Hej NG

Jeg er ny Jæger og skal have mig en jagt/famillie hund jeg overvejer en
labrador. Er der nogle der har erfaring med denne hund ????

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : John Reinau

Dato : 17-08-01 12:01

Nej

Fra : Frans Jensen

Dato : 17-08-01 14:00

On Fri, 17 Aug 2001 12:45:47 +0200, "M Sørensen" <ms@reefers.dk>
wrote:

>Jeg er ny Jæger og skal have mig en jagt/famillie hund jeg overvejer en
>labrador. Er der nogle der har erfaring med denne hund ????

ikke personligt, men kender et par stykker som har labrador

labrador'en er jo nærmest dem fødte apportør, og er meget dygtig
til spor,
og alle de (4) labradorhunde jeg kender er meget venlige og
omgængelige familiehunde,

men husk på, at hvordan en hund udvikler sig, beror for det meste
på, hvor god ejeren er til at opdrage og forme hunden,

vi kender vist alle eksempler på folk der den ene gang efter den
anden får en hund der er helt umulig,
i disse tilfælde er det som oftest ikke i hundens ende af snoren
fejlen ligger, der er bare folk som aldrig skulle have haft en
hund

--
Er du imod røveri ved højlys dag, så støt
underskriftsindsamlingen på:

Fra : Anders Sørensen

Dato : 17-08-01 17:41

Hej

Labrador'en er en dejlig familie hund, men den er samtidigt også en kanon
god jagthund, som næsten kan det hele. Jeg har dog ikke personlige
erfaringer med labrador'en, men jeg har ladet mig fortælle, at den er
uroligt nem at have med at gøre. Nemt at opdrage, og så er den først og
fremmest meget trofast. Men når alt kommer til alt, så bliver hunden det som
ejeren gør den til. En hund kræver en masse opmærksomhed, man skal lege med
den, "slås" med den, simpelhen gøre alt det med den, som man ville gøre ved
et barn.
Som sagt, så jeg har ikke selv haft en labrador i hænderne, men jeg har i
mange år haft (11 år) en korthåret sort gravhund. Det har nok været det
sjoveste bekendtskab med en hund jeg nogensiden har haft(det er jo også min
egen). Jeg har aldrig brugt den til jagt, fordi jeg er først igang med at
tage jagttegn nu, men min jagttegnsinstruktør har een, og hun har ladet mig
fortælle, at den kan næsten alt på en jagt, dog på sin egen facon. Det er
dét der gør en gravhund sjov, den er ikke helt som andre hunde.
Men som sagt så kan en labrador klart anbefales, jeg ville gerne i sin tid
have een, men måtte ikke (for mine forældre, de mente den var for stor) så
jeg fik en gravhund istedet, og det er en sgu en sjov hund.

Held og Lykke med hunden.

- Anders

Fra : Søren Voigt

Dato : 17-08-01 21:12

"M Sørensen" <ms@reefers.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg er ny Jæger og skal have mig en jagt/famillie hund jeg overvejer en
> labrador. Er der nogle der har erfaring med denne hund ????

Hej Martin,

Jeg har pt. tre Labrador Retrievere, som jeg bruger på markprøve, jagt og
som apportører på godsjagter.

Retrievere er vidunderlige apportører og samtidig har de et godt hjerte som
familiehunde. Jeg synes, at du skulle tage ud på een af DRK's markprøver
hvor du kan møde et stort antal Labrador af forskellig alder og temperament.
Her kan du også se andre retrieverracer.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor i landet du bor, men jeg kan evt. oplyse
dig om steder hvor der afholdes markprøver hvor du kan komme til at se
hundene i aktion. Du er selvfølglig også altid velkommen til at komme forbi
her hos mig (på Sydsjælland) for at danne dig et indtryk af racen.

Skal man hælde lidt malurt i bægeret så skulle det være, at du skal være
meget opmærksomhed på sundhed hos forældredyrene hvis du efter endt research
vælger at købe en lab. Du skal afgjort forlange at der er fotograferet
hofter med acceptabel status på begge forældre (B eller bedre) og at albuer
er fri for Albueledsartrose på begge forældre (0) og at forældrene er
PRA-fri - dvs. fri for arvelige øjenlidelser. I betragtning af, at HD er et
alvorligt problem for racen mener jeg, at du bør oplyses om HD-index for
forældredyrene. Dette index bør være over 90 og allerhelst over 100.

Hvis en opdrætter ikke ønsker at give dig disse oplysninger, så bør du være
på vagt.

Som sagt hvis du har lyst til at se racen i arbejde og hvis du kan komme til
Sydsjælland, så er du velkommen her hos mig.

Med venlig hilsen
Søren Voigt
Fuirendal

soren_voigt@hotmail.com

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 18-08-01 07:50

"Søren Voigt" <nospam_soren_voigt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3b7d7a7b$0$97062$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> alvorligt problem for racen mener jeg, at du bør oplyses om HD-index for
> forældredyrene. Dette index bør være over 90 og allerhelst over 100.

Det med HD kan jeg kun give dig helt ret i!! det er rigtig surt at bruge 6 mdr. med leg og så 3 mdr. med træning og når man så komme
til den tid hvor hunden klar finder man så udaf at den har HD (det optræder som regel først ved 8-9 mdr alderen) og den vi havde var
så medtaget at dyrlægen aflivede den med det samme. Hold kæft det gør ondt at se sin guldklump ligge der med tungen ud af munden
samme dag som den har været ude at hente den første fasan..

Men vi fik så hurtig fat i en ny lille hvalp og der var er ingen tvivl om det skulle være labrador igen, selvom vi havde den
oplevelse med den anden. Vi har dog valgt at købe en formel1 mest fordi den er lidt mindre og meget...MEGET hurtigere... men det med
hvilken race/afstamning er nok som religion, nogen kan lide præsten andre kan bedre lide korpigerne

Mogens

Fra : Søren Voigt

Dato : 18-08-01 16:03

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@REMOVE.www.svend-bent.dk> wrote in message

> Vi har dog valgt at købe en formel1 mest fordi den er lidt mindre og
meget...MEGET hurtigere... men det med
> hvilken race/afstamning er nok som religion, nogen kan lide præsten andre
kan bedre lide korpiger.

Formel 1 er ikke en race eller en afstamning af Labrador. Det er ganske
simpelt en hund der er avlet på engelske eller irske markprøvelinier. Se:
http://www.labrador-retriever.dk/sider/historie.html#formel1

Jeg er stensikker på, at du har gjort din hjemmelektie her, men desværre ser
man af og til formel 1 Labrador hvalpe udlyses som i virkeligheden bare er
avlet på forældredyr der ikke overholder racestandarden eller endog
forældredyr helt uden stambog.

Og et andet spørgsmål: Nu hvor du havde dårlige erfaringer fra første køb,
hvordan tjekkede du sundheden på din nye hund? HD-status? HD-index? Albuer?
Øjne? Der er ingen grund til at tro, at formel 1 hunde er mindre udsat for
arvelige sygdomme.

Bedste hilsner
Søren

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 18-08-01 17:03

"Søren Voigt" <nospam_soren_voigt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3b7e8392$0$317$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> man af og til formel 1 Labrador hvalpe udlyses som i virkeligheden bare er
> avlet på forældredyr der ikke overholder racestandarden eller endog

<Citat indsat> men det med hvilken race/afstamning er nok som religion, nogen kan lide præsten andre
kan bedre lide korpiger.<Citat Slut>

Jo sån´da! Det var nu ment som en generel betragtning om det skulle være en gravhund, hønse eller labs! Det jeg har indsat i citaten

> [...]
> Øjne? Der er ingen grund til at tro, at formel 1 hunde er mindre udsat for

Helt klart gik vi efter at forældrene var testet for alt og var sunde og raske og ikke mindst så havde vi hjælp fra en erfaren jæger
som har haft 3 Formel 1 Labrador. Risikoen for HD er den samme det ved jeg godt. Vi har jo ikke nogen mulighed for at sige om den
hund man køber har HD eller ej. Det er jo nærmest en tillidssag.
jeg opdagede lige at på http://hjem.wanadoo.dk/~wan90504/ kan du se hvad det er for et par hunde vi har købt hvalp fra, det er godt
nok længe siden! he he... men han har ikke nedlagt siden endnu

Mogens
--
Svend-bent Index http://www.svend-bent.dk/
Software Shopping 255.000 varenr. http://www.svend-bent.dk/shop/

Fra : Søren Voigt

Dato : 18-08-01 20:54

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@REMOVE.www.svend-bent.dk> wrote in message

Alle der interesserer sig for jagt og labrador kender Tarzan. Det er en
fantastisk hund, men hvad er det der får dig til at sige at Tarzan er formel
1? Er det de meget flotte markprøveresultater? Hunden er jo en flot stor og
stærk Labrador - faktisk er hundens flotte præmieringer betinget af en
udstillingspræmiering på ret højt niveau.

Iøvrigt er hverken far eller mor til din hund lyst i albuerne og status for
AA er derfor ikke oplyst. Af 7 hvalpe efter Tarzan der er fotograferet for
AA er der påvist to tilfælde af AA (henholdsvis status 1 og 2). Af 10 hvalpe
efter Tarzan der er fotograferet for HD har 5 status C eller D.

For 50 kr. kan man få oplyst Tarzan's HD-index hos Dansk Kennel Klub.

Alt dette ved du formentlig, men jeg nævner det for at vise, hvor meget
information det trods alt er muligt at udrede om sin Labrador hvis man
interesserer sig for sundhed.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Peter Weis

Dato : 17-08-01 22:24

Dem jeg har kendt har været dejlige, effektive og omgængelige hunde. Men jeg
forretrækker selv tysk ruhår. Det er udelukkende et spørgsmål om udstråling
og ikke om de brugsmæssige egenskaber.

mvh
Peter