Almindelig printer vs. netværks printer - ~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-08-01 11:36

Jeg har lavet et netværk med ADSL hos nogle private. De vil gerne have
en bedre printer end den de har nu (den er også gammel og meget
langsom). De har en iMac samt en Compaq bærbar, som er på nettet via en
hub.

De har ikke et enormt udskrivnings behov, men skal der printes ud, så
skal kvaliteten også være flot.

Hvad betaler sig bedst ? En almindelig fx. Epson printer med USB og så
flytter de stikket hver gang de skal printe eller en rigtig netværks
printer ?

Kan en netværks printer uden problemer installeres via huben og såfremt
driverne ligger på de respektive maskiner, så printe ud uden gnøf ?

Såfremt en netværks printer er til at betale, hvad kan I så anbefale ?

Sidder lige og spekulerer på om printeren så bare sættes på huben via et
Ethernet kabel ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-01 14:33

> Hvad betaler sig bedst ? En almindelig fx. Epson printer med USB og så
> flytter de stikket hver gang de skal printe eller en rigtig netværks
> printer ?

Jeg vil anbefale en rigtig netværksløsning! Det med at flytte ledninger
er meget godt - i teorien, men det bliver træls i længden (printerkøer
som først skal være færdig inden man kan flytte kablet osv.)

> Kan en netværks printer uden problemer installeres via huben og såfremt
> driverne ligger på de respektive maskiner, så printe ud uden gnøf ?

Ja!

> Såfremt en netværks printer er til at betale, hvad kan I så anbefale ?

Jeg kender ikke så meget til div. modeller (sidste printer jeg var med
til at købe var en iøvrigt udemærket og billig Brother farve
laserprinter, som virker i et blandet miljø af PC og Mac.) Du skal nok
sigte efter en printer der både kan køre PCL (pc) og PostScript (Mac).

Printeren skulle jo også gerne ha' et netkort. Hvis den _ikke_ har et
netkort indbygget eller slet ikke fåes som netværksprinter, kan man købe
en printserver. De koster fra kr. 1000,- og op efter. (De fåes bl.a. som
"pocket" modeller, der ikke fylder ret meget mere end et gl. davs 50
pins centronics SCSI stik.) Hvis du køber en printserver skal du dog
sikre dig, at den kan køre med AppleTalk, hvilket ikke altid er
tilfældet med de helt billige printservere. (Jeg mener at MacOS også
efterhånden kan printe vi TCP/IP, men har ikke kunnet få det til at
virke.)

> Sidder lige og spekulerer på om printeren så bare sættes på huben via et
> Ethernet kabel ?

Ja!

/Martin

Fra : Martin Bech

Dato : 17-08-01 18:09

In article <1eyaia9.45hq9j1svhii6N%mb@talent.dk>, mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) wrote:

> (Jeg mener at MacOS også
> efterhånden kan printe vi TCP/IP, men har ikke kunnet få det til at
> virke.)

Jeg fik hjælp af denne vejledning :

http://www.bookstore.appstate.edu/IPPrinting/IPprtinst.html

Hilsen Martin Bech

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-08-01 18:22

> [...]
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> (Jeg mener at MacOS også
> efterhånden kan printe vi TCP/IP, men har ikke kunnet få det til at

Hvad er dit problem (andet end at det ikke virker)?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-01 08:10

> Hvad er dit problem (andet end at det ikke virker)?

Det kan jeg faktisk ikke rigtig huske, da det er noget tid siden jeg
prøvede. Hovedproblemet var dog at jeg ikke kunne få en forbindelse til
printeren. Men da printeren er koblet til netværket gennem en HP jet
direct printerserver med 3 porte er det måske bare at ramme den rigtige
port.

Hvis jeg får det til at virke, kan jeg så regne med samme
hastighedsforbedringer som jeg så da jeg samlignede fil kopiering mellem
TCP/IP og AppleTalk?

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-08-01 01:48

In article <1eybvbt.njux6z1oonjvqN%mb@talent.dk>,
> [...]

> printeren. Men da printeren er koblet til netværket gennem en HP jet
> direct printerserver med 3 porte er det måske bare at ramme den rigtige

Det burde ikke være nødvendigt at tænke over porte - det er nok nærmere
et eller andet med opsætningen du har misforstået (undskyld).

> Hvis jeg får det til at virke, kan jeg så regne med samme
> hastighedsforbedringer som jeg så da jeg samlignede fil kopiering mellem
> TCP/IP og AppleTalk?

Du vil nok opleve en større hastighedsforbedring end AT vs IP, da du
smider print-jobbet over til en printserver, der klarer det hele for dig.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-01 08:35

> Det burde ikke være nødvendigt at tænke over porte - det er nok nærmere
> et eller andet med opsætningen du har misforstået (undskyld).

Det er nok rigtigt

Noget helt andet er, at printeren (Brother HL-2400Ce) ikke altid
"vågner" når Mac'en sender printjobs, hvorimod PC printjobs altid får
printeren sat igang med det samme. Er der andre der har oplevet lign.
ved samme eller andre printere?

(Jeg oplever også PDF print, som bare forsvinder "ud i det blå" = de er
væk i printerkøen, men de kommer aldrig ud af printeren!)

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-01 01:10

In article <1eydrog.4x0uwj1jnazlsN%mb@talent.dk>,
> [...]

> "vågner" når Mac'en sender printjobs, hvorimod PC printjobs altid får
> printeren sat igang med det samme. Er der andre der har oplevet lign.

Hvordan er jeres netværk opbygget?
Sidder printeren på en printserver (PC)?

> (Jeg oplever også PDF print, som bare forsvinder "ud i det blå" = de er
> væk i printerkøen, men de kommer aldrig ud af printeren!)

Stik Acrobat Reader et ordentligt læs RAM oveni hatten, så forsvinder
det problem sandsynligvis. Hvis ikke, så genskab skrivebordsprinteren.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-08-01 20:44

> Hvordan er jeres netværk opbygget?
> Sidder printeren på en printserver (PC)?

Ja printeren sidder på en HP Jet Direct printserver. Mac'en printer
altså direkte til denne mens PC'erne bruger en "shared" printer fra NT
serveren.

Men efter at ha' fået lidt "blod på tanden" af denne tråd, har jeg fået
Printeren koblet op til Mac'en via TCP/IP. (Problemet var, at
skrivebordsprinteren udover at skulle ha' printserverens IP nr. også
skulle ha' et særligt navn. Det minder om en init-streng til et modem.)
Indtil videre går det fint - nu reagerer den hver gang... endnu.

Mht. ændringer i forhold til printning via AppleTalk synes jeg ikke
hastigheden er røgt meget op. Men det er handy, at man, når man åbner
skrivebordsprinteren, kan se den tælle op hvor mange mb den har sendt
afsted til printeren/serveren. Man kan se at der sker nogt.

> Stik Acrobat Reader et ordentligt læs RAM oveni hatten, så forsvinder
> det problem sandsynligvis. Hvis ikke, så genskab skrivebordsprinteren.

Okay, det prøver jeg hvis det går galt igen.

/Martin