Montering af udendørs stikkontakt ?
Fra : Crane

Dato : 17-08-01 10:09

Jeg påtænker at få monteret en udendørs stikkontakt (stænktæt), ved at bore
igennem muren, indefra hvor der i forvejen sidder en indendørs stikkontakt.

Men !! såvidt jeg ved skal der jord på til udendørs strømudtag.

Spørgsmålet er så:
Må man udvendig under den udendørsstikkontakt banke et jordspyd i, og føre
en jord op til den udendørs kontakt.

Ps. Spørgsmålet er af hypotetisk karakter, da jeg ved man skal have en
installatør til at foretage indgrebet.

Fra : Bent E.

Dato : 17-08-01 16:19

Crane skrev i meddelelsen <9limr3$2tpr$1@news.cybercity.dk>...

>Spørgsmålet er så:
>Må man udvendig under den udendørsstikkontakt banke et jordspyd i, og
føre
>en jord op til den udendørs kontakt.

Ja, det må du godt, hvis det er lavet forskriftmæssigt.
(El-inst.)

Mvh. Bent E.

Fra : Michael Andersen

Dato : 27-08-01 00:28

Men KUN hvis den forbindes til andre eventuelle jordledere i huset.
Stærkstrømsbekendtgørelsen skriver udtrykkeligt, at der kun må forefindes
EET jordpotentiale i huset.
Så hvis der f.eks. er jord til elkomfuret skal disse 2 jordpotentialer
forbindes indbyrdes.

Forresten så skal der være jord i alle nye installationer, også indvendige.
Der er kun ved udskiftning af gl- stikkontakter mm at man må udelade jord
hvis det ikke er der i forvejen.

mvh
Michael

Bent E. <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:998062228.458752@dyrup.dsa-net.dk...

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-09-01 23:13

Michael Andersen <m_andersen@_nospam_jyde.dk> skrev

> Men KUN hvis den forbindes til andre eventuelle
> jordledere i huset.

Da jeg lavede udendørsbelysning med stikkontakter og hele svineriet, købte
jeg en rulle 2,5# gul/grøn ledning som jeg trak hen over loftet helt ind til
måleren, hvor jeg tilsluttede kablet til den røde ledning (sådan er al anden
jord, den oprindelige installation er fra 1960).

Nu har jeg udendørsstikkontakter i alle verdenshjørner - og i carporten,
hvor jeg også har 380V - det er rart at kunne bruge sine maskiner i al slags
vejr.

Jeg har selv lavet det hele - og har efterfølgende fået det godkendt af en
installatør.

--
Allan