Vignet til Østrigs motorveje ?
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 16-08-01 21:33

Jeg kan ikke lige huske det - skal man investere i et klistermærke (vignet)
når man kører på motorvejene i Østrig - det er jo lidt synd at klistre sådan
noget stads på kåben ?

--

/Jens S., Esbjerg - som måske snart kører i Østrig
GSX 600 F & GN 125

Fra : boe

Dato : 16-08-01 21:41

Jens S., Esbjerg <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
(vignet)
> når man kører på motorvejene i Østrig - det er jo lidt synd at klistre

Så må du blive hjemme Du skal have vignet på.

Bo, VF1000F

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 16-08-01 21:41

"boe"
skrev
> Så må du blive hjemme Du skal have vignet på.
>
> Bo, VF1000F
***********
Øv, og det er sikkert til samme pris som for biler - vistnok ca. 70 kr.
såvidt jeg husker.
Ikke at prisen betyder det store meeeeeen - klisterbras !

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Nels Wolf

Dato : 16-08-01 22:27

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
meddelelse news:3b7c2e07$0$42351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
sådan
> noget stads på kåben ?
>

> /Jens S., Esbjerg - som måske snart kører i Østrig

Til kørsel på motorveje i Østrig kræves der en datomærket vignet (og det
samme gør sig i øvrigt gældende for Schweiz) - og man får en stor bøde hvis
man bliver standset uden vignetten klistret fast på maskinen! Hvis du
kører rundt med den i lommen betragtes det automatisk som du kører uden
vignet...
Ifølge FDM (som sælger vignetterne herhjemme) så er prisen for en 2-måneders
Østrig vignet til motorcykel 85 kr + gebyr for ikke-fdm-medlemmer. I Østrig
kan man købe vignetter for 10 dage, 2 måneder og et år.

Nels Wolf
(Suzuki Bandit)

Fra : Niels Drewes

Dato : 17-08-01 07:28

"Nels Wolf" <Nels_Ole_Wolf@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Østrig
> kan man købe vignetter for 10 dage, 2 måneder og et år.

Er der nogen der kender prisen på vignetter til tjekkiet og slovakiet?

Vh

Niels
der tager afsted i morgentidlig

Fra : Hans Holten-Lund

Dato : 17-08-01 12:18

"Niels Drewes" <ndr.tf@taarnby.dk> wrote in message news:3b7cb96d$0$76879>
Er der nogen der kender prisen på vignetter til tjekkiet og slovakiet?

> Vh
>
> Niels
> der tager afsted i morgentidlig

Hej Niels, MC'er skal IKKE have vignet i Tjekkiet og Slovakiet, det er kun
påkrævet for biler. I Ungarn skal man have vignet til MC for M1 og M3
motorvejene.

Mvh. Hans Holten-Lund
(Som lige er kommet hjem fra en MC-ferie til Rumænien)

Fra : Niels Drewes

Dato : 17-08-01 20:41

"Hans Holten-Lund" <hahl@it.dtu.dk> wrote in message

> Hej Niels, MC'er skal IKKE have vignet i Tjekkiet og Slovakiet, det er kun
> påkrævet for biler. I Ungarn skal man have vignet til MC for M1 og M3
> motorvejene.

Ok, tak for det. Jeg må hele komme i seng så jeg er klar til i morgen
tidlig

Vh

Niels

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-08-01 07:44

Jeg plejer at ligge vignetten i tanktasken ved siden af kortet, så slipper
jeg for at klister den på nogen steder. Og så kan man jo også giver den
videre til andre, hvis andre skulle få brug for den. Faktisk har jeg aldrig
selv betalt for en vignet, selvom jeg både har kørt i Østrig og Schweiz. Jeg
har altid mødt en venlig sjæl på Camp Moto, som ikke skulle bruge dem
længere, inden jeg fik brug for dem. Så der er adskillige der har brugt dem
i løbet af en sommer.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : boe

Dato : 17-08-01 08:40

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> har altid mødt en venlig sjæl på Camp Moto, som ikke skulle bruge dem
> længere, inden jeg fik brug for dem. Så der er adskillige der har brugt

Så er der overhovedet ikke nogen grund til at købe vignet jf. Niels Wolfs
indlæg:

"og man får en stor bøde hvis
man bliver standset uden vignetten klistret fast på maskinen! Hvis du
kører rundt med den i lommen betragtes det automatisk som du kører uden
vignet..."

Jeg er ret sikker på at Niels har ret i dette. Så jeg tror at dit råd er
mindre godt.

Bo, VF1000F

Fra : lh

Dato : 17-08-01 08:53

Hvor forventes man at klistre den hvis man har en mc uden kåbe ?

Lars

Fra : boe

Dato : 17-08-01 09:08

"lh" <e@e.e> wrote in message news:984f7.1$3q.129@news010.worldonline.dk...
> Hvor forventes man at klistre den hvis man har en mc uden kåbe ?

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg har netop sendt en forespørgsel til
den Østriske ambassade. Så må vi se om de svarer..

Bo, VF1000F

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-08-01 09:15

"lh" <e@e.e> skrev i en meddelelse
> Hvor forventes man at klistre den hvis man har en mc uden kåbe ?

Hej !
Der er faktisk en lille anvisning medleveret, hvor man klistrer den på
tanken...

Mvh
Jørgen, XJ900

Fra : boe

Dato : 17-08-01 09:25

"J W Nielsen" <jwulff@post.tele.dk> wrote in message
> Hej !
> Der er faktisk en lille anvisning medleveret, hvor man klistrer den på
> tanken...

Fint, så må det være det man gør. I mellemtiden har ambassaden RINGET til
mig (det gik da hurtigt!) men han lød nu ikke som om han var helt sikker i
sin sag. Han sagde at den bare skulle være synlig, han foreslog at anbringe
den oven på lygten, hvis der var plads. Han var dog *helt* sikker på én ting
(han sagde "Oh God, nooo" - og østrigere misbruger ikke sådan Guds navn
nemlig at man ikke bare skulle putte den i en taske - for så falder
hammeren, og den falder tungt med over tusinde kroner. Så Henriks råd skal
man ikke rette sig efter.

Bo, VF1000F

Fra : Ken_T

Dato : 17-08-01 14:21

> at man ikke bare skulle putte den i en taske - for så falder
> hammeren, og den falder tungt med over tusinde kroner.

Knap 600danske KR kostede det mig at køre uden vignette sidste sommer, så
jeg kunne fint huske at købe een denne sommer :)

...vistnok ca 30-50dkkr

--
Venligst
Kenneth

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-08-01 11:32

Tanken... Mange kører jo med Bagster, så det kan ikke være optimalt.

Jeg har på ferien, i år, passeret grænsen til Schweiz 8-10 gange (også på
motorvej), det eneste de bemærkede var nationalitet. Ingen kommentarer til
vignetten i tanktasken, hvor den jo er synlig, men ikke fastgjort. Men det
er måske heller ikke hans opgave, så måske har jeg bare været heldig. Men
jeg har også sparet så meget nu, at skulle der engang falde en bøde, så har
jeg nok sparet det op fra tidligere år.

Men hvis det er i strid med loven trækker jeg mit råd tilbage, jeg vil jo
selvfølgelig ikke opfordre til ulovligheder

Men Schweiz er et underligt land, man må gerne flytte nummerplader til andet
køretøj, men åbenbart ikke vignetter...... ?!?

--
Mvh.
Henrik (som fortsat gerne bytter vignetter med andre på min ferie)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 17-08-01 12:06

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> wrote in article
<9lis1q$i6t$1@sunsite.dk>...
> Men Schweiz er et underligt land, man må gerne flytte nummerplader til
andet
> køretøj, men åbenbart ikke vignetter...... ?!?

Nej, et sted skal de jo have pengene ind, og hvis ikke på
registreringsafgifter på befolkningens egne køretøjer, så meget bedre på
vignetter der trækker penge til landet fra hele europa. Egentlig smart.
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : p4751@hotmail.com

Dato : 17-08-01 09:34

"Jens S., Esbjerg" wrote:

> [...]
> noget stads på kåben ?
>
> --
>
> /Jens S., Esbjerg - som måske snart kører i Østrig

Ja, det skal man - ubetinget.

Jeg har lige så sent som i går pillet den vignet af, som jeg satte på under
sommerferien. Den er perforeret, så den kommer af i små stykker, men er eller
nem nok at få af med en negl. Limen er spritopløselig, og kan nemt fjernes med
lidt husholdningssprit på en klud. Jeg havde min siddende på kåbeglasset, og der
er intet spor af den bagefter.

Vignetter kan købes herhjemme gennem f.eks. FDM, men ellers kan de købes ved
grænsen eller de sidste tyske tankstationer før den østrigske grænse. Hvis jeg
husker rigtigt kan man vælge mellem 1, 2, 10 eller 60 dages vignetter, eller en
årsvignette.

Rigtig god tur!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Pein

Dato : 17-08-01 20:32

Måske ikke lige det svar du leder efter (andre har svaret), men jeg kan
forstå at turen gennem Tyskland bare skal overstås, men når man kommer ned
til Østrig og Schweiz, hvad skal man så på motorvejene?

Vi har holdt flere ferier dernede. På de første ture købte vi vignet, men
det er vi holdt op med. Motorveje er for kedelige når man har ferie.

Mvh. Pein
Honda TransAlp (passende navn)

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 19-08-01 14:14

"Pein"
skrev
> Måske ikke lige det svar du leder efter (andre har svaret), men jeg kan
> forstå at turen gennem Tyskland bare skal overstås, men når man kommer ned
> til Østrig og Schweiz, hvad skal man så på motorvejene?
***************'
Italien lokker mere Jeg har en gang tidligere fortsat direkte ned af
motorvej 7 til Østrig hvor den ender lige før grænsen, og er så kørt over
grænsen på alm veje. Det var midt om natten, og jeg synes det var en rigtig
træls vej. Derfor: Motorvej gennem Østrig for mit vedkommende - og med
vignet på kåbeglasset !

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Boldreel

Dato : 25-08-01 08:42

Whatever.......

Jeg har 2 vingnetter liggende til kørsel på motorvej i Schweiz, som jeg
gerne sender i cirkulation igen....
Hvis nogen skulle være interesseret, så send mig en mail.

mvh. Boldreel
boldreel@mail.dk
http://Boldreel.dk
http://RaptorMC.dk