Regnskabets Time
Fra : bjarne@karecki.com

Dato : 16-08-01 14:50

Regnskabets time.
Torskegilde eller den fortabte søn vender hjem. Gud skabte mennesket med
en fri vilje til selv at kunne vælge. Adam og Eva røg ud af paradiset,
edens have på den bekostning. Den fortabte søn forlod hus og arveret, men
fik sin arv udbetalt på forskud. Vi andre svindler med skatteopgørelsen så
vi skal stille på skattekontoret til torskegilde. Alt sammen afledt af at
vi er udstyret med en egen fri vilje og er selvstændige mennesker der selv
er herre over vore egne liv.
I forhold til vores Skabers tanker med os mennesker, tror jeg vi er ramlet
helt ved siden af. Han ønsker vi skal være tæt på ham, så vi kan skønne
hvad der er bedst for os. Han ved det, og er i stand til at fortælle os
det, hvis vi er tæt nok på Ham i vores dagligdag.
Paulus skriver i 1. kor 6:12. Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt
er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig.
1. kor 10:23. Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men
ikke alt bygger op.
Hvad er det Paulus her prøver at fortælle os? At vi har frie hænder fra
Guds side, men at vores handlinger har konsekvenser. Det er ikke alt hvad
vi foretager os der opbygger os! Skattesvig? Begynder det at få magten
over os, så vi gør det hvert år? Er det opbyggende for vores personlighed?
Mange andre eksempler kunne nævnes, men det er nok ikke nødvendigt.
1. kor 10:32. Væk ikke anstød, hverken hos jøder eller grækere eller i
Guds menighed. Dette er et meget svært ord at opfylde. Der er altid nogle
der vil forarges eller der ikke lige kan tåle mosten osv. Men hvis vi
stræber, gør vores bedste osv. Så har vi gjort hvad vi kunne, og med Jesus
i hjertet har vi et forgangsbillede vi kan følge. Og Han vil hjælpe os til
at kunne opfylde dette ord. Men det er din vilje der afgør om Jesus får
lov.
Præd. Bog 12:14. For Gud kræver dig til regnskab for enhver handling, alt
det skjulte, godt eller ondt. Hvor meget godt og hvor meget ondt har vi på
vores tavle når den dag kommer, hvor vi skal stå til regnskab? Jesus har
magt til at rense denne tavle ren så vi kan begynde vores liv med kun gode
gerninger. De onde er skjult i Kristus. Men det er stadig din egen vilje
der afgør om Jesus får lov.
2. kor. 5:10 For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at
enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er
godt eller ondt. Der er ingen tvivl om dette. Vi skal alle stå til
regnskab for vore handlinger, men din vilje afgør hvordan det ender.
Johs. Åbenbaring 20:11-14. Og jeg så en stor hvid trone og ham, der sad på
den. For hans ansigt måtte både jord og himmel flygte, og der var ingen
plads til dem. Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og
bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de
døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i
bøgerne. Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde,
og de blev dømt, enhver efter sine gerninger. Døden og dødsriget blev
styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. Og hvis nogen ikke
fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen.
Må Herren Jesus give dig indsigt, så din vilje begynder at virke i den
rigtige retning.