Studsning af ligusterhæk
Fra : Tina Åberg /NNFTIH

Dato : 16-08-01 14:26

Hej i gruppen.

Jeg er den "heldige" ejer af en ligusterhæk, som vokser meget uens. Jeg
har tidligere fået nogle udemærkede svar af Mads vedrørende gødning.

Dette spørgsmål stiller jeg til gruppen, da jeg har en fornemmelse af at
der er meget delte meninger om hvorvidt man skal studse en ligusterhæk
inden den har den højde, man ønsker den skal have,og det er jo altid rart
at få nogle forskellige forslag og argumenter på bordet. Jeg har hørt at
man skal klippe den i toppen, for så skyder den nedefra (min husbond er
også af den opfattelse), andre siger at man absolut ikke skal røre den,
før den har den ønskede højde, så derfor spørger jeg:

Kan man klippe/studse den inden den har nået den ønskede højde -
spørgsmålet gælder både i siden og i toppen. I øjeblikket består hækken af
1 meter planter, som er tynde og pjevsede samt 1,5 meter planter, som er
flotte og kraftige i top og ud til siden, men de er ikke særlig tætte for
neden. Jeg kunne godt tænkte mig at klippe den, så den blev nogenlunde ens
i højden, men på sigt skulle den gerne blive omkring 1,7 - 1,8 meter -
hvad gør jeg???

Hilsen Tina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-01 15:33

On Thu, 16 Aug 2001 15:25:53 +0200, "Tina Åberg /NNFTIH" <tih@nnf.dk>
wrote:

> [...]
>neden. Jeg kunne godt tænkte mig at klippe den, så den blev nogenlunde ens
>i højden, men på sigt skulle den gerne blive omkring 1,7 - 1,8 meter -

Der hvor man klipper en gren over det er også der hvor de nye skud vil
komme. Det gælder stort set alle planter. Det betyder jo så også at
hvis du klipper toppen af, så begynder den ikke at skyde i bunden. (Og
hvis den alligevel gør, så var disse skud nu nok kommet selv om toppen
ikke var blevet klippet af)

I siderne er det så en god ide at klippe hækken selv om den måske
endnu ikke har nået den ønskede bredde. Klippes et skud over kommer
der jo 2-3-4 nye skud, hvilket i sidste endne gør hækken tættere. Det
ser man tydeligt hos folk som klipper deres hæk 2 eller måske flere
gange om året, når man som jeg har en hæk som højst bliver klippet en
enkelt gang om året.

Toppen ville jeg ikke klippe før den har den ønskede højde. Hver
vinter ser jeg en hæk som i 3 eller 4 år er blevet holdt i 60 cms
højde, huset fik nye ejere som ville have hækken 150 cm høj. Lige nu
er hækken flot og tæt, men så snart den smider bladene kan man meget
tydeligt se hvor den blev klippet til i 'gamle' dage. Ikke særlig kønt
syntes jeg.
Hvis det kun er en enkelt gang man lige studser toppen af inden den
ønskede højde vil man dog ikke kunne se det. Så hvis det piner dig
meget at hækken ikke er ens i højden så sker der ikke noget ved at
klippe toppen af de højeste planter - der er bare ingen grund til det.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Arne pedersen

Dato : 16-08-01 18:56

der er bare den ulempe ved at lade en hæk få den ønskede højde inden man
klipper af højden at de bliver ranglede og let vælter i blæse vejr derfor
har jeg valgt at studse toppen netop for at få en mere tæt hæk.
mvh Arne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-01 20:52

On Thu, 16 Aug 2001 19:56:09 +0200, "Arne pedersen"
<Egevaenget21@mobilixnet.dk> wrote:

>der er bare den ulempe ved at lade en hæk få den ønskede højde inden man
>klipper af højden at de bliver ranglede og let vælter i blæse vejr derfor
>har jeg valgt at studse toppen netop for at få en mere tæt hæk.

Hvis en plante vælter fordi man ikke studser toppen så er den i min
verden uegnet som hæk... Hvilke planter tænker du specielt på? Jeg har
nemlig aldrig oplevet den slags.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 18-08-01 23:11

> [...]
> er hækken flot og tæt, men så snart den smider bladene kan man meget
> tydeligt se hvor den blev klippet til i 'gamle' dage. Ikke særlig kønt

Hvis den hæk var blevet forhøjet ved at klippe ca 1/3 af de nye skud i
stedet for at få lov til at gro lige op, ville det have taget længere tid at
få den ønskede højde, men var den så ikke blevet mere tæt i den
nye afdeling ?
Vi plantede ligusterhæk sidste forår, og i foråret beskar jeg alle grene
med ca 1/3 . Og det var godt for den er allerede meget tæt.
Toppen har jeg ikke rørt siden og jeg er usikker på hvad der er bedst, men
måske tager frosten igen alle spidser, og så grener den sig af sig selv.

mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-01 17:25

On Sun, 19 Aug 2001 00:10:55 +0200, "Vibeke Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>stedet for at få lov til at gro lige op, ville det have taget længere tid at
>få den ønskede højde, men var den så ikke blevet mere tæt i den

De allerfleste (og i hvert fald de kraftigste) nye skud, de var kommet
5-15 cm under stedet hvor de blev beskåret. Dvs. i toppen og den nye
vækst derfra ville blive tættere da der kommer 2-4 nye skud når man
klipper toppen.
Og den vil nok virke tættere i det nye som så gror op, altså fra
stedet der blev klippet og opefter, pga. de flere skud. Men jeg kan nu
ikke se fordelen ved at hækken er tæt deroppe. Den skal jo helst være
lige tæt hele vejen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 17-08-01 19:33

Jeg har selv en liguster der nu er 2½ år. Den har jeg flere gange studset i
toppen; både for at få den til at være nogenlunde ens i højden, men absolut
også for at få den til at skyde igen.
Jeg sørger for rigeligt vand og gødning, og den vokser stærkt. Siden Sct.
Hans er den vokset ca ½ meter!.

Det med at klippe toppen eller ej, er vist nærmest ved at blive en
"religion".
Tommelfingerreglen siger dog at hække der består af træer (f.eks. bøg) ikke
må klippes i toppen før de har den ønskede højde, da "stammen" ellers vil
stoppe med at vokse (i stedet sættes sideskud).
Busklignende hækplanter (f.eks. liguster) må gerne klippes i toppen - de
skal jo netop være klippede "buske".

Fra : Claus

Dato : 20-08-01 09:30

Hej.

Som vicevært får jeg klippet en del hæk.
Vi plantede en liguster for nogle år siden, den blev ikke klippet i toppen,
før den havde den endelige højde. Den er tæt og pæn fra bund til top.

Mvh.
Claus