Dyr på mit kirsebærtræ
Fra : Sus

Dato : 15-08-01 21:45

Hej Gruppe!

Sidste år fik jeg et kirsebærtræ af mine svigerforældre. Det blev med fælles
hjælp plantet i haven, midt i græsplænen.
Men hen på sensommeren blev et pludselig angrebet af nogle små sorte
skov-snegle-lignende dyr.
Min svigerfar, som ellers er gammel gartner, anede ikke hvad det var for
nogle krabater. Han havde aldrig set noget lignene.
Hans råd var, at fjerne alle bladene, og smide dem i skraldespanden, det
ville måske forhindre dem i at komme igen.

Men, nu er de her igen. Hvad er det for nogle dyr, og hvordan kommer jeg af
med dem?
De er mellem ½ til 1 cm. lange, sorte og slimede. De ligner lidt en
skovsnegl, men alligevel ikke. Faktisk kunne de ligne en meget lille igle.

På forhånd tak

Sus

Fra : Frank Hansen

Dato : 16-08-01 20:33

Det du har på dit kirsebærtræ lyder fuldstændig som angreb af
FRUGTTRÆBLADHVEPSELARVER. Det er bleggule larver der er indsølet i en sort
slim som de udskiller og som får dem til at ligne snegle. De bliver op til
10 mm lange og har en opsvulmet forende. Gnaver på bladoverfladen som tørre
ud og bliver brune. Der er to til tre generationer i løbet af en sommer og
kan sidst på sommeren optræde i stort antal.

Sprøjtning med malathion - maladan hvis angrebet er kraftigt.

Hilsen, Frank.