Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hvad får jeg mest ud af?
Fra : SharkanDK

Dato : 15-08-01 13:40

Et geforce 2 Pro 64 DDR tv-out ?

eller

en AMD Athlon 1 GHz ?

Mit system:

Abit KT7A
AMD Duron 750
Asus V7100 Geforce 2 MX 32 MB
IBM 45 GB HD

På forhånd tak.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 15-08-01 13:50

Køb grafikkortet, det vil give det bedste resultat

Fra : SharkanDK

Dato : 15-08-01 13:50

Kan en Duron 750 trække et geforce 2 pro 64 ddr?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-08-01 14:03

SharkanDK wrote:

> Kan en Duron 750 trække et geforce 2 pro 64 ddr?

Det kommer an på hvad du vil med det. Gennerelt er det vist en udemærket
kombination.

Ved lav opløsning er det normalt ens CPU som sætter grænsen, mens det
ved højere opløsning vil være kortet som sætter grænsen. På et kort med
hurtig arkitektur og/eller hurtig ram kan man kører i højere opløsning
før man rammer den grænse som bestemmes grafikkortet.

Ældre spil som fx. Q3 stiller ikke så store krav til CPU'en og vil
derfor i højere grad blive begrænset af kortet hvorimod nyere spil ofte
kræver mere CPU power.

Mvh

Bruno

PS. Overvej også et KyroII kort.

Fra : SharkanDK

Dato : 15-08-01 14:06

> PS. Overvej også et KyroII kort.

Har det T&L ? Er der andre forskelle.

Jeg spiller for det meste i 1024 x 768 med 32 bit hvis spillet understøtter
det.

Max Payne kører fint på maskinen som den er, men når der kommer mange
flammer hakker den.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-08-01 10:44

SharkanDK wrote:

> Har det T&L ?

Nej, men lad være med at tro det nødvendigvis er et problem. Gf3 og det nye
Radeon 8500 er de eneste kort med de nye T&L funktioner, der ikke - groft sagt
- blot kan klares af en hurtig CPU.

> Er der andre forskelle.

Ja, en del faktisk.

Hastighedsforskellen mellem 16 bit og 32 bit er minimal, 2-3%, og kortet regner
altid i 32 bit, selv hvis skærmopløsningen er 16 bit, så 16 bit grafik er
næsten lige så flot som 32 bit.

KyroII kortene tegner på en smartere måde således at kravene til ramhastighed
og båndbrede er langt mindere, det er også det som gør det muligt for mig at
spille UT i 1600*1200 32 bit på trods af at kortet kun er forsynet med 175 Mhz
SDram. Strike Force spiller jeg endda i 1920*1440 32 bit. Det er kun Gf2Ultra
og Gf3 som kan følge med til den slags.

FSAA er også noget som fungere godt på et KyroII kort og det er igen fordi det
arbejder på en smartere måde så ramhastigheden ikke har så meget at sige,
samtidig sætter ram mængden ikke grænser for i hvilken opløsning man kan
benytte FSAA

Driverne til kortet er lavet således at man kan lave individuelle opsætning til
hvert enkelt spil så man behøver ikke at stille om på fx. FSAA når man går fra
et spil til et andet i modsætning til hvad man skal med fx. et GeForce kort.

Der er også andre forskelle, men jeg anbefaler at kigge på
http://www.tomshardware.com/graphic/01q2/010425/index.html eller finde en af de
mange anmelderse på nettet. Bemærk forøvrigt også at prisen på KyroII kort er
faldet en del siden de kom på markedet, således kan man i Danmark købe et kort
for 995.- og i USA kan man få dem til lige under $80!

> Max Payne kører fint på maskinen som den er, men når der kommer mange
> flammer hakker den.

Jeg har ikke prøvet Max Payne, men alt det som jeg spiller kører glimrende på
mit KyroII kort.

Mvh

Bruno

Fra : Armitage

Dato : 16-08-01 13:09

"SharkanDK" <rbl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
understøtter
> det.
>
> Max Payne kører fint på maskinen som den er, men når der kommer mange

Her er en test af Radeon 8500/7500 og en direkte sammenligning mellem flere
kort i 124x768 med 32 bit. .
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1517

Testen inkluderer Radeon 8500/7500, Geforce3, GeForce2 Pro, MX400 og Kyro II
mfl.. Her ender Kyro II sammen med GeForce2 MX400 i den tunge ende. Nogle
gange er Kyro II bedst andre gange er MX400 bedst. Så hvis du kan lide at
spille i 1024x768 med alt slået til så er Kyro II ikke bedre end MX400.

Her er linket direkte til Max Payne testen
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1517&p=14 og Kyro II ender
sidst under MX400!

Kyro II fik strålende anmeldelser men det er stadig et budget kort og kan
ikke hamle op med GeForce Pro, ifølge
http://www.tech-report.com/reviews/2001q3/prophet-4500/index.x?pg=1 er det
ca. så godt som et GeForce GTS.

Kyro II er nok det bedste budget kort og at foretrække over alle MXkortene
men heller ikke mere. Anmeldelserne af Kyro II var i starten helt vilde men
det er ikke en ULTRA eller Pro killer.

Fra : Lars Krag

Dato : 15-08-01 14:15

"SharkanDK" <rbl@hotmail.com> wrote in message
> Kan en Duron 750 trække et geforce 2 pro 64 ddr?

Ja, sagtens. De fleste gør det helt "forkert". Jeg ved ikke
hvor mange AMD systemer jeg har set med 1,3+ Ghz
cpu'er og GF2 MX kort. Prøv at se på Rivastations "VGA
charts" (link følger). En 800 Mhz PIII (og din Duron er stort
set lige så hurtig) og et Pro kort er næsten dobbelt så
hurtigt i 1024x768x32 som en Athlon 1.2 Ghz og et GF2 MX
kort. Så med mindre du altid spiller i 640x480x16, så køb
GF2 Pro kortet.

Lars

Fra : Lars Krag

Dato : 15-08-01 14:17

"Lars Krag" <lars_nospam_krag@image.dk> wrote in message
[SNIP]
> Prøv at se på Rivastations "VGA charts" (link følger)
[SNIP]

Ups, her er det.
http://www.rivastation.com/vgacharts.htm

Lars

Fra : Henrik Jensen

Dato : 15-08-01 17:22

Sagtens, jeg kan fortælle dig, at celly+ gf3, er en bedre kombination end TB
1333 + GF2 mx....Det har jeg personligt erfarret

Fra : Henrik Jensen

Dato : 15-08-01 17:24

oups, celly 300A@450

Fra : SharkanDK