Mit styr "hænger"
Fra : Jon Larsen

Dato : 15-08-01 11:53

Hej i NG'en

Her de sidste 2 dage har jeg lagt mærke til at når jeg skal dreje ( det være
sig både højre og venstre) er det ligesom om styret "hænger" fast og er ret
trægt at dreje med...... D.v.s. det går løs igen men det er ret
irriterende..... det er både når jeg køre og med jævne mellemrum når jeg
holder stille i kryds og skal dreje..

Tjekkede som det første mine kronrørs-lejer igår, og umiddelbart er der
ingen slør i det.... Det ryste en lille bitte smule når jeg bremser.. men
ikke mere end da jeg købte den for 2 år siden.....

Hvad kan der være galt ????? Lejerne i hjulene ???

MVH..
Jon Larsen.

Gixx'er 250

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 15-08-01 12:22

Hejsa

Jeg triller rundt på en GPZ500 '95 og har også lidt underlige ting med
styret.

Jeg har også nogle vibrationer i styret, men det har jeg fået at vide var
fordi mit fordæk er slidt "skævt", og at mine kronrørslejer skal skiftes.
Kronrørslejerne generer mig mest ved at det er svært at mærke precist hvad
der foregår under forhjulet når man svinger... den er også lidt træg i det,
fordi der er et lille hak i midten af lejerne (som styrer ligeud). derfor
falder det lidt sent når man lægger sig ind i svingene..
Men hvorfor forhjulet er slidt skævt ved jeg ikke... en foreslog at det
kunne være olien i fordæmperne der skal skiftes...
Er der andre ting der kan afhjælpe det ?

Det skæve fordæk giver nogle rystelser i styret ved 60-80km/t men hvis man
kører hurtigere eller langsommere, så forsvinder de.

Nogen der har nogle bud på hvad der skal til ? - er man nødt til at skifte
fordækket for at komme af med skævheden, eller kan det slides til igen ?
Anyway, jeg får kronrørslejerne skiftet om et par uger, så derefter er der
atter håb om at komme til at trille ordentligt. :)

Mvh
Kristoffer

Fra : MicJen

Dato : 15-08-01 21:05

Hej!

Jeg har haft samme problem med at forenden af min MC hoppede. Du kan tjække
dækket ved at stille MC på centralstøttebenet og så tynge den ned bagi, så
forhjulet er frit svævende. Derefter skal du have en lige genstand som du
kan flugte hjulet med når du drejer det rundt. Det behøver ikke at være ret
meget før det mærkes.
40-70 km/t var problemet med mit fordæk, og da jeg så efter var der ganske
rigtig en skævhed.
Det blev ordnet efter et nyt dæk og en afbalancering.
God vind med projektet...
Mvh
Michael

Fra : Søren Johansen

Dato : 15-08-01 13:44

"Jon Larsen" skrev:
> [...]
> trægt at dreje med...... D.v.s. det går løs igen men det er ret
> irriterende..... det er både når jeg køre og med jævne mellemrum når jeg

Ingen tvivl om, at det er kronrørslejerne.
De er sikkert slidt op (kuglerne er ikke runde mere og/eller der er kommet
spor i lejebanerne).

Mvh,
Søren
888

Fra : Jon Larsen

Dato : 15-08-01 17:08

> Ingen tvivl om, at det er kronrørslejerne.
> De er sikkert slidt op (kuglerne er ikke runde mere og/eller der er kommet
> [...]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Netop det jeg frygtede.. for så vidt jeg husker er der ikke lukkede lejer i
min model, men der imod koniske ruller :-0
ÆV da også....
Men det skal laves.... vil ikke køre med sådan noget... er jo til fare for
andre ...

Med Sørgelig Hilsen.

Jon Larsen.

Gixx'er 250 (syg)

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 19:43

Jon Larsen <Jon.Larsen@image.dk> skrev i en

> Tjekkede som det første mine kronrørs-lejer igår, og umiddelbart er
der
> ingen slør i det....

Ikke grundet slør; men tværtimod at ruller/kugler er blevet trykket ned
i lejebanen ét sted og derved har sig en "rede" de bliver hængende i ved
forbirulning!

Løsning: Nye stumper!
Giv forgaflen en ordentlig tur samtidig!

--
Armand.

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-08-01 21:12

Er det et "Leth" projekt, eller skal man forbi sin lokale mek´er?

--
Rune Jensen
Suzuki GSF 400 Bandit

@
_[]-=\<
......(o)Z_/(o).............

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 19:02

Rune Jensen <rfoeller@worldonline.dk> skrev i en
> Er det et "Leth" projekt, eller skal man forbi sin lokale mek´er?

Let!

Ingen decideret mekanik, og sager der er lige fremme i synet på én.

Men en dismount af for/over-kåben er første skridt for newbie's!

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 17-08-01 09:01

> [...]
> forbirulning!
>
> Løsning: Nye stumper!
> Giv forgaflen en ordentlig tur samtidig!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suk !!! Så er det bare igang..... Har også langt mærke til at når jeg er
godt nedlagt i en kurve er der et eller andet fra forhjulet der "piver"...

Forgaflen.. ?? Her tænker du på skift af dæmperolie og pakninger.... eller
er der andet ???
BTW... Hvordan virker de der ventiler der sidder øverst i dæmperen ??? Eller
er det noget man ikke skal pille ved når man ikke har forstand på det ????

Fra : themaze

Dato : 17-08-01 14:17

Hej alle! Den 17-8-2001 9:01 var der nogen der skrev:

> [...]

Da vist ikke kun en løsning, men også et lovkrav.

-imko

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 19:06

> Forgaflen.. ?? Her tænker du på skift af dæmperolie og pakninger....
eller
> er der andet ???

Kontrol af glidebøsningernes tilstand!

> BTW... Hvordan virker de der ventiler der sidder øverst i dæmperen ???
> Eller er det noget man ikke skal pille ved når man ikke har forstand

> det ????

Lige netop!

--
Armand.