Fedt feder?
Fra : Joe

Dato : 15-08-01 09:02

Hej

Jeg har prøvet at følge med i denne nyhedsgruppe i et stykket tid, og jeg
håber, at der er nogen der kan forklare mig noget. Jeg har tit set folk
vælge fødevarer baseret på fedtprocenten, men er dette ikke ligegyldigt i
teorien. Er det energiindholdet i fødevaren der tæller i sidste ende? Måske
er det mig, der har misforstået noget.

Hilsen
Joe

Fra : Pernille Sylvest /MH

Dato : 15-08-01 10:07

none@none.com,Ny-Internet writes:
>Jeg har tit set folk
>vælge fødevarer baseret på fedtprocenten, men er dette ikke ligegyldigt i
>teorien. Er det energiindholdet i fødevaren der tæller i sidste ende?

Det er det samlede energiindtag der tæller i det store regnskab. Men da
fedt hurtigt kan optage en stor del af dette energiindtag, så bliver man
sandsynligvis mere mæt af at holde fedtandelen på et moderat niveau og
spise mere af de drøje kulhydrater og proteiner. Produkter med lavt
fedtindhold, såsom grøntsager og frugt, påvirker samtidig fordøjelsen i en
positiv retning.

--
Pernille Sylvest - Arbejde: http://net-medier.dk/ -
http://bell.dk/ - opdateret 12. aug 2001

Fra : jpholm

Dato : 16-08-01 14:24

> [...]
> sandsynligvis mere mæt af at holde fedtandelen på et moderat niveau og
> spise mere af de drøje kulhydrater og proteiner.
Præcis! :)
Fordi der er ca. dobbelt så meget energi i et gram fedt som i et gram
kulhydrat el. protein.
[bare lige for at alle kan følge med]

jonas.

Fra : Mette Frederksen

Dato : 23-08-01 18:20

>Fordi der er ca. dobbelt så meget energi i et gram fedt som i et gram
kulhydrat el. protein.<

Hejsa!

hertil vil jeg gerne tilføje at protein mætter mere end både fedt og
kulhydrat... mange glemmer at tage hensyn til proteinerne... og det er en
fejl! *S*

Mvh mette

--
\!/
(@ @)

Fra : jpholm

Dato : 23-08-01 18:40

> hertil vil jeg gerne tilføje at protein mætter mere end både fedt og
> kulhydrat... mange glemmer at tage hensyn til proteinerne... og det er en
> fejl! *S*
......hvortil jeg endvidere vil tilføje, at selve optagelsen af protein fra
tarmen er en mere energikrævende proces [hvilket netop IKKE fremgår af den
kalorimetriske energikoefficient på 17KJ/gram], hvorfor man på bundlinjen
får ENDNU mindre energi ud af det der puttes i munden når man spiser protein
i forhold til at spise kulhydrat/fedt.
Dertil kommer at man nylig har vist, at protein har en større positiv effekt
på den generelt forhøjede forbrænding, der forekommer efter måltider.

jonas. :))

Fra : Kata

Dato : 23-08-01 21:54

jpholm <jpholm@oncable*NOSPAM*.dk> skrev:
> Dertil kommer at man nylig har vist, at protein har en større positiv
effekt
> på den generelt forhøjede forbrænding, der forekommer efter måltider.

Som du skriver koster protein noget i omsætning, nemlig ca. 20%. Dette
er gammel viden. Hvis der er kommet ny viden, nye tal, indenfor
proteiners "specifikke dynamiske effekt" (kendt som SDA i litteraturen)
er jeg interesseret i en reference.

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : jpholm

Dato : 25-08-01 11:55

> [...]
> er gammel viden. Hvis der er kommet ny viden, nye tal, indenfor
> proteiners "specifikke dynamiske effekt" (kendt som SDA i litteraturen)
korrekt.
Det jeg omtaler er en specifik undersøgelse af protein ifht. andre
fødeemner....Jeg skal lige se om jeg kan huske hvor jeg læste
det....netdoktorpro, tror jeg.
I'll let U know when I find out!

jonas