Gammeldags pumpe i haven
Fra : Michael_Sørensen

Dato : 14-08-01 16:44

Jeg så forleden dag en af de der gammeldags pumper i en byggemarked....

Jeg vil gerne sætte sådan en svend op i haven.
Man køber pumpen og sådan en spids sammen.
Dessuden kan man købe nogle 1 m forlængelsesstykker.

1. MEN hvordan kan jeg være sikker på at der er vand dernede?
2. Skal man bare blive ved med at sætte forlængelser på indtil der er vand?
3. Skal de slåes ned eller findes der en fikser metode? En kammerat nævnte
noget med at spule den ned med vand?
4 Andre tips er velkomne.
mvh MIC

Fra : V.B:K.

Dato : 14-08-01 21:13

Kunne man eventuelt få at vide hvilket byggemarked ?

Vagn

Michael_Sørensen <m_s@mail.dk> skrev i en

Fra : Michael_Sørensen

Dato : 16-08-01 04:41

Bauhaus i Flensburg
mvh MIC

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 14-08-01 22:57

On Tue, 14 Aug 2001 17:44:29 +0200, "Michael_Sørensen" <m_s@mail.dk>
wrote:

>1. MEN hvordan kan jeg være sikker på at der er vand dernede?

Man plejer at lave en brønd først og sætte pumpen på siden hen - ikke
omvendt.

>2. Skal man bare blive ved med at sætte forlængelser på indtil der er vand?
Ja - og er der ikke vand så er der måske kinesere

>3. Skal de slåes ned eller findes der en fikser metode? En kammerat nævnte
>noget med at spule den ned med vand?

Jeg ville true dem ned - man kunne også fløjte, men det tager længere
tid.

Spøg til side - find først ud af om du har noget vand overhovedet, det
kan en brøndgraver hjælpe dig med.

vh
Lars

PS: Hvis det er fordi du gerne vil have en pumpe til at stå og se pæn
ud i haven kan du bare lave et underjordisk bassin, som du selv fylder
op efter behov - lidt upraktisk, men meget idyllisk, hvis man er til
den slags.

Fra : Jens

Dato : 15-08-01 20:32

Øhhh. Jeg tror du har set en pumpe kun til pynt.
Du skal have en brønd med vand i.
Du skal have et rør ned til bunden af brønden.
Dernede sidder en kontraventil og selve pumpelædderet med nok en
kontraventil. amme system som på de små pumper der sidder på flaskerne
med flydende håndsæbe.
Det er ikke noget man bare hamrer ned i jorden!!!

Nu kan det jo også være at den "spids" du hentyder til er selve pumpen.
Det stemmer jo ogsp godt nok med at der er "forlængerrør" til.
Men du skal altså stadig have en brønd at montere det hele i.

--
Jens Borchert Pedersen
mailto:jbp@vip.cybercity.dk

try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP

Fra : Michael_Sørensen

Dato : 16-08-01 04:46

> Nu kan det jo også være at den "spids" du hentyder til er selve pumpen.
Den spids er altså ca. en m lang og består af et yderrør med 100 vis af 8mm
huller. Igennem hullerne kan man se et messingtrådsfilter i hele rørets
længde. Så den skal bare ned i vandholdig undergrund.
> Men du skal altså stadig have en brønd at montere det hele i.
No. Det mener jeg ikke.
mvh MIC

Fra : Jens

Dato : 17-08-01 15:50

Michael_Sørensen wrote:

> [...]
> huller. Igennem hullerne kan man se et messingtrådsfilter i hele rørets
> længde. Så den skal bare ned i vandholdig undergrund.

Nu har jeg ikke flere argumenter.
Fortæl gruppen når/om det virker og hvordan det er sat op.