Hastighedsspørgsmål: Honda CB750K2 1975
Fra : MaLLeSiTe

Dato : 14-08-01 15:55

   Hejsa.
   Jeg har nu fået kørt en masse motorvejskørsel her på det sidste, og
som alle andre vil man jo gerne lige prøve hvor hurtigt den kan køre.
   Mit problem er, at min visere (Omdrejnings og Speedometer) er fra en
anden Honda.
   Min omdrejningstæller går i det røde område (gult!) ved 9500 og der
kører MC-en ca. 140 Km/t. Jeg har læst mig til at den skulle have en topfart
på 180 Km/t, men ok det er en gammel maskine, så det kan jeg vel ikke
forvente? Eller kan jeg??

   Er der nogen der har originale visere til cyklen der kan sige mig hvor
den går i det røde område??
   Eller bar nogen der kan sige mig hvad jeg i hvert fald kan få den op
på uden at ødelægge noget??

   Mvh. Martin
    /Honda CB750K2 1975

Fra : jarnbak

Dato : 15-08-01 02:06

> [...]
> på 180 Km/t, men ok det er en gammel maskine, så det kan jeg vel ikke

Den er helt gal.Enten er din kobling færdig og fedter eller din gearing forkert.
Det røde felt på en cb 750 k2 er vistnok 8500 rpm på cb 550/550f er det 9300 rpm
men ellers er de to instrumenter ens. 140 km /t skulle du kunne kører i 3 gear så
check
lige om dit speedometer viser rigtigt måske er der et drev fra en anden mc
monteret.
Det skulde værer muligt at få speedometeret til at vise ca.200 km/t på en god dag
så du må nok i gang med at checke alt også om din gearing er rigtig.
Held og lykke med det.
Palle

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 14-08-01 17:30

   Ok..?!
   Jamen som jeg sagde, så var det en omdrejningstæller og speedometer
fra en K7 højst sansynligt. Når min speedometeret viser fx. 75Km/t så har
jeg målt det til at jeg kører 60Km/t, så det er ca. 15-20Km jeg skal trække
fra pga. at det ikke er det rigtige der sidder derpå. Jeg ved ikke om min
kobling er noget slidt eller hvad der sker. Jeg skal lige få det tjecket,
for hvis jeg kan klemme den op på 140, så er der da noget galt det kan jeg
da se
   mvh. Martin

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 14-08-01 19:40

   Hejsa igen.
   Nu har jeg lige lavet en lille testtur, og det viste jeg at jeg kunne
hvert fald få den op på 180km/t hvilket svarer til ca. 160km/t pga.
fejlvisningen. Omdrejningstælleren var nu kørt forbi de 9500-10000
omdrejninger. Dvs over det røde, men den kunnestadig arbejde???

   det er sgu underligt..

Fra : Allan Bojesen

Dato : 14-08-01 19:55

--
Du skriver i en tidligere posting at omdrejningstælleren ikke er
original, og derved muligvis ikke har den korrekte gearing. Det kan

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Kjeld Holm

Dato : 14-08-01 23:33

min gamle cb 750 f1 (1976) kan også snildt passere de 200 - på speedometeret
ihvertfald. Men du kan da ikke regne med at fejlvisningen er konstant -altså
at når fejlvisningen er +20 ved 60km i timen, at den så også er det ved
160. - hvordan kan du iøvrigt komme over det røde felt? - det er vel rødt
til den bunder ud

Kjeld
cb 750 f1 - 76

Fra : Allan Bojesen

Dato : 14-08-01 19:36

--
I følge mine kilder starter det røde felt ved 8000 omdr./min, og
original gearingen skulle være 18/48. Den er fabriksopgivet til ca.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 01:46

MaLLeSiTe <no@email.com> skrev i en

> Er der nogen der har originale visere til cyklen der kan sige mig
> hvor den går i det røde område??
> Eller bar nogen der kan sige mig hvad jeg i hvert fald kan få den op
> på uden at ødelægge noget??

Bag på mange Strobo-lamper til tændingsjustering, er der tillige et
viserinstrument, som bl.a. kan vise rpm!

- Få fat i sådan en sag og sammenhold denne opgivelse med din uoriginale
omdrejningtællers angivelser (viser tilsyneladende for meget!?).
- Eftercheck på samme måde speedometeret med en bekendts bil/mc, efter
at have aftalt en fast fart under en testkørsel!
- Foretag dine dispositioner herudfra!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-01 08:41

Armand wrote:- Få fat i sådan en sag og sammenhold denne opgivelse med din
> [...]

> - Eftercheck på samme måde speedometeret med en bekendts bil/mc, efter
> at have aftalt en fast fart under en testkørsel!

Her i blandt også om det er samme fejlvisning over hele registret. Eller om
det f.eks. er 5% ved 50km/t, 10% ved 100km/t osv...

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-08-01 10:30

> Min omdrejningstæller går i det røde område (gult!) ved 9500 og der
> kører MC-en ca. 140 Km/t.

Jeg har en lille digital omdrejningstæller lignende. Med den vil det være
nemt at checke din omdrejningstæller. Hvor i landet holder du til ?

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 34kkm

Fra : uffe.j

Dato : 14-08-01 23:42

Hva' med at købe en "cyklecomputer?
:o} Uffe

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 15-08-01 17:40

   Ok jeg kan se at der har været en masse svar her.

   Altså for at få det hele på det rene, så skulle speedometer og
omdrejningstæller være fra en K7 (Har jeg fået fortalt) + Jeg har også fået
fortalt at min hjulstørrelse er lidt forkert.
   Jeg har målt med en anden at når jeg kører 75km/t, så svarer det til
at han kører de 60km/t
   Ang. Omdrejningerne. så er jeg sgu ikke helt sikker. Og jo jeg kan
godt køre den over det røde felt.. Dvs. at det røde felt strækker sig over
ca. 1000 omdr. og er så ikke farvet derefter.
   Det jeg vil gøre som test af km-tallet er at sætte nogle hastigheder,
fx: 60, 80, 100, 120km/t og køre ved siden af vores bil. Så kan jeg bedømme
det.
   Med hensyn til omdrejningerne.. Kan man så få forhandleren til lige at
koble det apparat til som Armand snakkede om?? Jeg skal altså have det her
på plads.

   Mvh. Martin /Aalborg