Word2000 og Equation Editor 3.0
Fra : Michael

Dato : 14-08-01 15:38

Hej!

Jeg er ved at skrive en opgave der indeholder en del ligninger med
tilhørende henvisninger, for eksempel:
x+y=4 (1.23)
I teksten refererer jeg således til formel (1.23): "fra formel (1.23) ses
bla bla bla"

Nu er spørgsmålet så om det kan lade sig gøre at linke selve ligningen og
dens reference til teksten, så hvis jeg indsætter en ny ligning før formel
(1.23) så vil word2000 automatisk opdatere alle efterfølgende ligninger og
ændre referencer til (1.24) og "fra formel (1.24) ses bla bla bla"?

Det skal faktisk fungere som hvis man sætter en ny fodnote ind mellem nogle
andre. Både selve de efterfølgende fodnoter skal have et nummer højere, men
i selve teksten skal fodnotehenvisningerne også skifte tal.

Jeg er desværre ikke så klog, at jeg kan programmere mig ud af det!!

TIA

Michael

Fra : pre

Dato : 17-08-01 17:47

De officielle muligheder er ikke overvældende:

***********
Format a finished equation

Some types of formatting are best handled using a word processor after you
enter the equation in a document. Here are some tips.

Numbering Equations

Often, you may want to number the equations in a document. The numbers
usually are included beside the equations, aligned with the document's left
or right margin.
This can be done with Equation Editor by inserting the number in the
equation's main slot, adding appropriate spacing, and then carefully
positioning the equation in the document. But this technique has its
limitations. If you number equations in this way and want to change the
document margins or the equation numbers, you have to edit the equation in
Equation Editor.

If you are using Word, it's best to position the equation using a
center-aligned tab and then use the Sequence field {seq eq} to add
numbering. Position the Sequence field using a left-aligned or right-aligned
tab.
***************
- og Word har en (skjult) funktion:

{ EQ \0(0,/ }

som sætter en skråstreg gennem 0. Desværre har jeg ikke nøglen til andre
parametere.

VBA har tilsyneladende ikke andre muligheder men hvis der er tale om en
funktion der kan defineres i EDB så vil jeg ikke helt afvise tanken. Men
det kræver planlægning så ellers: Eksperimenter er vejen til fremskridt.

pre

Fra : Michael

Dato : 18-08-01 16:36

Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at lege lidt med det.

Michael

Fra : Michael

Dato : 23-08-01 22:51

SÅ fandt jeg endelig en tilfredsstillende løsning. Jeg bruger nu MathType 4,
der har en masse smarte funktioner, der i blandt også nummerering af
ligninger og referencer til ligninger (der opdateres automatisk, hvis der
indsættes en ny ligning foran) som jo var det primære jeg søgte.