/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvorfor er der sådan en prisforskel
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 14-08-01 15:47

Hvordan kan være at en 8 ports Netgear switch hos MacXpres koster kr.
848,- + moms og en FriendlyNet med 8 porte er set til ca. 3.000,00 ?

Det er da en prisforskel man kan forstå !

Umiddelbart kan jeg ikke finde en switch med fx. 8 porte, der er
billigere end Netgear switchen.

Har jeg overset noget ?

--
Cordiali saluti Jesper
"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya
mailto:jesper@gylling.net
http://www.gylling.net/

 
 
Martin Edlich (14-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 14-08-01 16:42

In article <1ey52do.zhvavf16gsk3jN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Har jeg overset noget ?

Specifikationer og kvalitet.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Jesper Haaber Gyllin~ (14-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 14-08-01 17:15

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ey52do.zhvavf16gsk3jN%jesper@gylling.net>,
> jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
>
> > Har jeg overset noget ?
>
> Specifikationer og kvalitet.

Jeg er selvfølgelig klar over at kvaliteten kan være forskel, men der er
tale om 10/100 Mbit switches, som ikke er til 19" rack indbygning og det
der. Blot en almindelig switch som kan stå på en reol.

Er der nogen, der har særligt gode erfaringer med bestemte mærker ?

--
Cordiali saluti Jesper
"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya
mailto:jesper@gylling.net
http://www.gylling.net/

Martin Edlich (14-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 14-08-01 18:05

In article <1ey56lr.xxhh8rds95h1N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Er der nogen, der har særligt gode erfaringer med bestemte mærker ?

Jeps, Cisco - de er oven i købet begyndt at bruge G4'ere i deres switche.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Stig Leerbeck (19-08-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 19-08-01 19:08

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ey56lr.xxhh8rds95h1N%jesper@gylling.net>,
> jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
>
> > Er der nogen, der har særligt gode erfaringer med bestemte mærker ?
>
> Jeps, Cisco - de er oven i købet begyndt at bruge G4'ere i deres switche.

Hvad er det så lige, der er så eminent ved Cisco? (Bortset fra
markedsføringen).
Hvis du vil investere en bondegård i dit netværk så er Cisco i hvert
fald det helt rigtige!

Fortæl - fortæl!

Stig



____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Martin Edlich (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 20-08-01 01:00

In article <1eycicp.14qms1f1uc7zy8N@[10.1.128.10]>,
simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Hvad er det så lige, der er så eminent ved Cisco? (Bortset fra
> markedsføringen).

At det kører noget så eminent godt år efter år, en særdeles fornuftig
garanti (brænder lortet af, får du en ny), hurtige opdateringer af
softwaren, hvis der bliver fundet et sikkerhedshul.

> Hvis du vil investere en bondegård i dit netværk så er Cisco i hvert
> fald det helt rigtige!

Driftsstop kan koste en formue.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Stig Leerbeck (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 20-08-01 10:48

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> At det kører noget så eminent godt år efter år, en særdeles fornuftig
> garanti (brænder lortet af, får du en ny), hurtige opdateringer af
> softwaren, hvis der bliver fundet et sikkerhedshul.

....softwaren? Vi taler jo ikke om en router, men om en switch! De
switche jeg kender til kører år ud og år ind med fine hastigheder og
uden problemer. Skiftes kun efter lynskader. De fleste hedder netgear og
fungerer fuldstændigt automatisk.

Hvad er det for specifikationer, der gør at sådan en Cisco skulle koste
x4 af hvad en netgear koster.

Fatter ikke en meter!

Stig



____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Martin Edlich (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 20-08-01 12:28

In article <1eyfsep.1p0ihnn31qd12N@[10.1.128.10]>,
simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> ...softwaren? Vi taler jo ikke om en router, men om en switch! De
> switche jeg kender til kører år ud og år ind med fine hastigheder og
> uden problemer. Skiftes kun efter lynskader. De fleste hedder netgear og
> fungerer fuldstændigt automatisk.
>
> Hvad er det for specifikationer, der gør at sådan en Cisco skulle koste
> x4 af hvad en netgear koster.

Jeg synes at du burde gå ind på Ciscos hjemmeside og læse lidt
specifikationer på forskellige switche.

> Fatter ikke en meter!

Hvor store netværk er du vant til?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Stig Leerbeck (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-08-01 07:15

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1eyfsep.1p0ihnn31qd12N@[10.1.128.10]>,
> simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:
>
> > ...softwaren? Vi taler jo ikke om en router, men om en switch! De
> > switche jeg kender til kører år ud og år ind med fine hastigheder og
> > uden problemer. Skiftes kun efter lynskader. De fleste hedder netgear og
> > fungerer fuldstændigt automatisk.
> >
> > Hvad er det for specifikationer, der gør at sådan en Cisco skulle koste
> > x4 af hvad en netgear koster.
>
> Jeg synes at du burde gå ind på Ciscos hjemmeside og læse lidt
> specifikationer på forskellige switche.
>
> > Fatter ikke en meter!
>
> Hvor store netværk er du vant til?

Ikke voldsomt store - op til 30-40 enheder, der kører appletalk,
MS-netværk eller TCP/IP!

Men nu startede tråden jo altså også på et spørgsmål om prisen på en
8-ports switch. Jeg finder med min nuverende viden at det vil være
totalt formålsløst, at ofre x4 af prisen for at købe en cisco-switch.

I den størrelse netværk, som jeg har erfaring med, er en switch noget
der bare skal virke uden for meget hurlumhej.

Jeg vil da gerne vide - fra en bruger med erfaring i større eller mere
komplicerede netværk - hvilke funktioner, man skal gå efter og til
hvilke formål, der gør f.eks. cisco switche interessante.

Stig

____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Martin Edlich (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 22-08-01 23:41

In article <1eyj7nf.f4ehl11906dj6N@[10.1.128.10]>,
simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Ikke voldsomt store - op til 30-40 enheder, der kører appletalk,
> MS-netværk eller TCP/IP!

Vi har vel en 250-300 PDS-stik i huset, forbindelser til lokalkontorer
rundt om i landet, samt i Bruskcelle.

Når man når op i netværk, hvor krydsfelter og deslige er i brug, så kan
features som fx portovervågning være en god ting. Når man begynder at
spekulere i IP-telefoni, så er en billig unmanaged switch heller ikke
det rigtige.

> Men nu startede tråden jo altså også på et spørgsmål om prisen på en
> 8-ports switch. Jeg finder med min nuverende viden at det vil være
> totalt formålsløst, at ofre x4 af prisen for at købe en cisco-switch.

Med kun 8 enheder på et netværk, er det sgu stort set ligemeget hvad man
smider på til at forbinde dem.
Men nu blev der også spurgt om der var nogen der havde gode erfaringer
med visse mærker, samt hvad der afgjorde prisforskellen, og det var det
jeg svarede på.

> Jeg vil da gerne vide - fra en bruger med erfaring i større eller mere
> komplicerede netværk - hvilke funktioner, man skal gå efter og til
> hvilke formål, der gør f.eks. cisco switche interessante.

Hvis du begynder at kigge på load-balancing, IP-telefoni og lignende
begreber, så skal du nok ikke gå efter billige switche mere.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Stig Leerbeck (23-08-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 23-08-01 07:38

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Med kun 8 enheder på et netværk, er det sgu stort set ligemeget hvad man
> smider på til at forbinde dem.

Det var egentligt lige det, jeg ville frem til!

> Hvis du begynder at kigge på load-balancing, IP-telefoni og lignende
> begreber, så skal du nok ikke gå efter billige switche mere.

Det kunne jeg levende forestille mig, men jeg tror at mine potentiele
kundeemner oveerlader den slags til 3. part

Stig




____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Martin Edlich (23-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 23-08-01 15:11

In article <1eyl33j.5o2rqx1qr1hyyN@[10.1.128.10]>,
simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Det var egentligt lige det, jeg ville frem til!

Mmm, med det var ikke det jeg svarede på. En switck kan også bruges til
at koble hub'er på, og så bliver kravene lidt anderledes.

> Det kunne jeg levende forestille mig, men jeg tror at mine potentiele
> kundeemner oveerlader den slags til 3. part

Det er ikke noget du har lyst til at rode med?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Stig Leerbeck (24-08-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 24-08-01 07:17

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1eyl33j.5o2rqx1qr1hyyN@[10.1.128.10]>,
> simple@post3.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:
>
> > Det var egentligt lige det, jeg ville frem til!
>
> Mmm, med det var ikke det jeg svarede på. En switck kan også bruges til
> at koble hub'er på, og så bliver kravene lidt anderledes.
>
> > Det kunne jeg levende forestille mig, men jeg tror at mine potentiele
> > kundeemner oveerlader den slags til 3. part
>
> Det er ikke noget du har lyst til at rode med?

Hvis der blev behov for det, ville jeg måske nok, men lige nu kan jeg
egentligt ikke se, hvor jeg skulle bruge det.

Jeg synes allerede at det er irriterende bøvlet bare at sætte en router
op og IP-telefoni er kun noget jeg har læst om, aldrig hørt anvendt i
praksis.

Stig

____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Martin Edlich (24-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 24-08-01 16:54

In article <1eymwop.17jreiv1ipsxu6N@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> Hvis der blev behov for det, ville jeg måske nok, men lige nu kan jeg
> egentligt ikke se, hvor jeg skulle bruge det.

Så er det jo meget forståeligt.

> Jeg synes allerede at det er irriterende bøvlet bare at sætte en router
> op og IP-telefoni er kun noget jeg har læst om, aldrig hørt anvendt i
> praksis.

IP-telefoni bliver skam brugt i praksis - bare ikke så mage steder. Jeg
kender dog et sted det snart bliver brugt (sandsynligvis).

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Christian Flintrup (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 22-08-01 12:27

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Driftsstop kan koste en formue.

Deres 677-router er blandt min vennekreds IKKE kendt for at være stabil.
Tiscali har rådet en af mine venner til at 'lufte' den en gang i mellem
(fysisk) for at undgå overophedning.

677 er selvfølgelig en low-end router, men jeg ville nu tro / forvente,
at kvaliteten af komponenterne var den samme.

Hmm - det er vist ved at blive Off-Topic her :)

--
Christian

Sebastian Bredsdorff (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Sebastian Bredsdorff


Dato : 20-08-01 01:04

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Hvis du vil investere en bondegård i dit netværk så er Cisco i hvert
> fald det helt rigtige!

Kvalitet koster penge.


--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Erik Richard Sørense~ (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 20-08-01 03:27

Hej Sebastian

Kvalitet? - Det er da en sandhed med visse modifikationer - eller sagt på
god gammeldaws jysk - æwl! - Selv blandt de Cisco folk, jeg kender, er der
delte meninger om Cisco-komponenternes kvalitet sat i forhold til de
priser, de mener at kunne tillade sig at tage.

Det, der er humlen i det her, er, at 'Cisco' er !_navnet_! i netværk, -
altså det, der er 'in' for tiden. bare for et par år siden var det Asanté,
der var !_navnet_! med deres 'Friendly Net' og lignende produkter. - Og
for ca. 5 år siden var det 'Local Talk' og 'LAN Talk'. (Det er egentlig
lidt sjov, at de steder, hvor de stadig bruger disse to systemer er der
meget lidt vedligeholdelse på netværkerne)

Jeg fristes egentlig til at spørge, om Cisco i det hele taget er kvalitet,
siden, der pludselig er så mange netværksfolk, der beskæftiger sig
udelukkende med Cisco. - Og tilsyneladende har alle nok at lave med at
holde gang i diverse Cisco systemer....

Sebastian Bredsdorff wrote:

> Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:
> > Hvis du vil investere en bondegård i dit netværk så er Cisco i hvert
> > fald det helt rigtige!
>
> Kvalitet koster penge.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 20-08-01 03:40

In article <3B80754C.40CB4054@mail1.stofanet.dk>,
Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Kvalitet? - Det er da en sandhed med visse modifikationer - eller sagt på
> god gammeldaws jysk - æwl!

Næh.

> - Selv blandt de Cisco folk, jeg kender, er der
> delte meninger om Cisco-komponenternes kvalitet sat i forhold til de
> priser, de mener at kunne tillade sig at tage.

Jeg tror ikke Cisco-folkene sætter spørgsmålstegn ved kvaliteten på
andet end de små SOHO-routere (uden ios).

> Det, der er humlen i det her, er, at 'Cisco' er ! navnet ! i netværk, -
> altså det, der er 'in' for tiden.

Næh, det har opbygget sig et godt navn pga kvaliteten og features.

> bare for et par år siden var det Asanté,
> der var ! navnet ! med deres 'Friendly Net' og lignende produkter.

Det er ikke Ciscos fejl at Asante ikke kunne følge med i udviklingen.

> - Og for ca. 5 år siden var det 'Local Talk' og 'LAN Talk'.

Det er teknologier, ikke fabrikater.

> (Det er egentlig
> lidt sjov, at de steder, hvor de stadig bruger disse to systemer er der
> meget lidt vedligeholdelse på netværkerne)

Og meget lidt fart.

> Jeg fristes egentlig til at spørge, om Cisco i det hele taget er kvalitet,
> siden, der pludselig er så mange netværksfolk, der beskæftiger sig
> udelukkende med Cisco. - Og tilsyneladende har alle nok at lave med at
> holde gang i diverse Cisco systemer....

Det hænger nok sammen med at der er så meget Cisco-udstyr, på visse
områder har de nærmest monopol.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Martin Edlich /LO (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich /LO


Dato : 22-08-01 13:36

junk@osxhacks.com,Ny-Internet writes:
>Deres 677-router er blandt min vennekreds IKKE kendt for at være stabil.

Den bruger heller ikke ios (svjv).

MVH
Martin/IT


Christian Flintrup (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 22-08-01 14:28

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Den bruger heller ikke ios (svjv).

Nej. Men at komponenterne bliver overophedede ved normal brug betegner
jeg ikke som "kvalitet".

--
Christian

Peter Perlsø (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter Perlsø


Dato : 22-08-01 18:22

in article 1eyjsa4.nfhi62194vrq8N%junk@osxhacks.com, Christian Flintrup at
junk@osxhacks.com wrote on 22/08/01 15:28:

> Nej. Men at komponenterne bliver overophedede ved normal brug betegner
> jeg ikke som "kvalitet".

Ironisk at lige TDC ville give mig et kvalitetsprodukt - min SpeedStream
ADSL router er pænt varm nedenunder og den giver sku ikke problemer...


best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk


Martin Edlich /LO (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich /LO


Dato : 22-08-01 14:40

junk@osxhacks.com,Ny-Internet writes:
>Nej. Men at komponenterne bliver overophedede ved normal brug betegner
>jeg ikke som "kvalitet".

Svjv er Cisco heller ikke selv stolte af den (de har vist ikke engang
konstrueret den selv).

MVH
Martin/IT


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408650
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste