Bed for
Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 14-08-01 13:52

Jeg fandt dette på www.jubii.dk

Diplomater forsøger af få kristne hjælpearbejdere fri

Tre diplomater fra Australien, Tyskland og USA kom i morges til Afghanistans
hovedstad, Kabul, hvor de vil forsøge at få løsladt otte kristne
hjælpearbejdere fra det fundamentalistiske taleban-styre. De otte udlændinge
er anklaget for at have missioneret kristendom i det stærkt troende
muslimske land. Den talebanske udenrigsminister, Wakil Ahmed Kutawakel,
sagde, at de to amerikanske, to australske og fire tyske hjælpearbejdere
sammen med 16 afghanske medhjælpere alle vil blive stillet for en islamisk
domstol.

Det er forbudt at prædike kristendom i det muslimske land. Overtrædes
forbuddet risikeres dødsstraf.

Vi må bede for disse tros søskende.

--
Mange kærlig hilsener fra Børge i Viborg.
min ICQ nummer er 107634963

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-08-01 14:06

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3b791edc$0$380$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det er forbudt at prædike kristendom i det muslimske land.
Overtrædes
> forbuddet risikeres dødsstraf.

Egentlig kan man vel sige at de 8 nødhjælpsarbejdere ligger som de har
redt .. idet der jo trods alt er noget der hedder "skik følge eller
land fly" hvis vi i de kristne lande havde et lignende forbud altså at
der ikke måtte prædikes/forkyndes muslimsk tro ville personer der
gjorde dette jo også få deres straf .. så nødhjælpsarbejderne kendte
jo reglerne og vidste hvilke konsekvenser det i værste tilfælde kunne
få ...

MVH Ami

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 14-08-01 14:14

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Egentlig kan man vel sige at de 8 nødhjælpsarbejdere ligger som de har
> redt .. idet der jo trods alt er noget der hedder "skik følge eller
Kære ven Hvad så med missions befalingen Jesus gav os?

Fra : Benjamin Greve

Dato : 14-08-01 15:13

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Kære ven Hvad så med missions befalingen Jesus gav os?

Ikke at jeg vil forsvarer talebanstyrets lovgivning, og jeg kender ikke den
konkrete sag i alle detaljer, men hvis de virkelig har prædiket, har de
brudt en suveræn stats lovgivning. Den slags kan man blive dømt for... Hvis
man virkelig ønsker at missionere i Afganistan, så må man også være klar
over, at det kan få konsekvenser.

Med venlig hilsen
Benjamin Greve

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 14-08-01 15:49

d. 14/08/01 16:13 skrev Benjamin Greve på stam@mac.com i artiklen
9lbbtb$6vt$1@sunsite.dk:

> [...]
> man virkelig ønsker at missionere i Afganistan, så må man også være klar

I den forbindelse er det værd at bemærke, at Jesus blev dødsdømt og
korsfæstet for det, og det samme gjorde Judas vist. Både Paulus og Johannes
var fængslet for samme forseelse.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-08-01 08:12

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> I den forbindelse er det værd at bemærke, at Jesus blev dødsdømt og
> korsfæstet for det, og det samme gjorde Judas vist. Både Paulus og

Og? Hvis de pågældende har missioneret og dermed brudt en suveræn stats
lovgivning, så risikere de retsforfølgelse og dom. Det kan vel ikke lige
frem komme bag på dem? Eller har de slet ikke opdaget, at der sidder nogle
rigtig fanatiske muslimer ved magten, der kan finde på hvad som helst? Men
okay, hvis de virkelig ønsker at lade livet, så dem om det...

Med venlig hilsen
Benjamin Greve

Fra : P.N.

Dato : 14-08-01 23:22

"Benjamin Greve" <stam@mac.com> wrote in message

> Ikke at jeg vil forsvarer talebanstyrets lovgivning, ... Hvis
> man virkelig ønsker at missionere i Afganistan, så må man også være klar
> over, at det kan få konsekvenser.

ja det er da klart, og logisk.
P.N.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-08-01 15:23

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3b7923f2$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Kære ven Hvad så med missions befalingen Jesus gav os?

Jeg mener at erindre at muslimerne har fået et lignende budskab om at
udbrede deres tror til hele verden ... men vil vi af den grund finde
os i at blive muslimgjort? og ville vi dømme muslimerne mildere, hvis
de overtrådte en af vore love fordi deres Gud havde befalet dem at
udbrede deres tro? Vi er så heldige at bo i land med trosfrihed, men
tager vi til et land hvor denne trosfrihed ikke findes må vi indrette
os efter landets love eller tage straffen for ikke at gøre det. Skik
følge eller land fly må være alm. høflighed også når man kommer til et
land som hjælpearbejder. MVH Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 14-08-01 15:54

d. 14/08/01 16:22 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3b793454$0$31245$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Jeg mener at erindre at muslimerne har fået et lignende budskab om at
> udbrede deres tror til hele verden ... men vil vi af den grund finde
> os i at blive muslimgjort?

Det er svært at svare på. Indtil videre er krav med henvisning til Islam
taget alvorligt af beslutningstagerne, selvom jeg egentlig er i tvivl om,
hvor stor opbakning kravene egentlig har blandt indvandrerne. Det er ganske
tankevækkende, at flere og flere indvandrere åbenbart vil stemme på Venstre,
som netop ikke er fortaler for imødekommelse af muslimske krav.

> og ville vi dømme muslimerne mildere, hvis
> de overtrådte en af vore love fordi deres Gud havde befalet dem at
> udbrede deres tro?

Sandsynligvis.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-08-01 16:06

On Tue, 14 Aug 2001 16:22:56 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg mener at erindre at muslimerne har fået et lignende budskab om at
>udbrede deres tror til hele verden ... men vil vi af den grund finde
>os i at blive muslimgjort?

Der er ingen der bliver tvunget kristne dernede. Det er et valg.
Ligesom hvis en muslimsk missionær fortalte mig om Allah er det op til
mig at tage stilling til det han siger. Det kan ikke være forkert at
fortælle om det. Det er jo langt fra det samme som at trække det ned
over hovedet på folk.

> og ville vi dømme muslimerne mildere, hvis
>de overtrådte en af vore love fordi deres Gud havde befalet dem at
>udbrede deres tro?

Vi ville ikke have en så tåbelig (ja, det mener jeg den er) lov i
Danmark. Det er jeg pænt overbevist om.

Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-01 15:20

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> writes:

> Egentlig kan man vel sige at de 8 nødhjælpsarbejdere ligger som de har
> redt ..

Ja.

Disse nødhjælpsarbejdere er at betragte som martyrer - folk, der
kommer i slem knibe, fordi de missionerer, hvor det er uønsket.

Hvis det overrasker dem, at de kan komme i knibe har de ikke tænkt sig
om.

Der er vel ikke noget galt i at ønske dem fri og bede for deres
frihed, bare fordi det er på grund af evangeliet, at de er kommet i
klemme?

Skal vi sætte menneskers regler over Guds?

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-08-01 16:11

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Skal vi sætte menneskers regler over Guds?

<> Måske bare give Gud hvad Guds er og kejseren hvad kejserens er ..
og dermed respektere de forskellige landes love ...!

MVH Ami

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-01 16:32

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> writes:

> <> Måske bare give Gud hvad Guds er og kejseren hvad kejserens er ..

Det er næppe det samme.

> og dermed respektere de forskellige landes love ...!

var det pga. respekt for diverse landes love og regler, at de fleste
apostle blev henrettet?

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-08-01 08:27

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ja.
>
> Skal vi sætte menneskers regler over Guds?

Ja, i den grad! Så længe at guds såkaldte regler er et spørgsmål om tolkning
og tro, og ikke en klar utvetydig befaling fra en 100% sikkert eksisterende
gud, så kan man ikke blande ham ind i politik. Det gælder også for
talebanerne... Dem har vi desværre bare ikke samme mulighed for at påvirke,
som vores eget samfund.

Med venlig hilsen
Benjamin Greve

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-08-01 09:41

"Benjamin Greve" <stam@mac.com> writes:

> Ja, i den grad! Så længe at guds såkaldte regler er et spørgsmål om tolkning
> og tro, og ikke en klar utvetydig befaling fra en 100% sikkert eksisterende
> gud, så kan man ikke blande ham ind i politik.

Du diskuterer ud fra forkerte forudsætninger.

Du render tydeligvis rundt og tror, at folk, som satser livet på at
missionere i Taleban-områder har nævneværdig tvivl om Guds
eksistens. Det er en fejlopfattelse fra din side.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-08-01 11:02

> "Benjamin Greve" <stam@mac.com> writes:
> Du render tydeligvis rundt og tror, at folk, som satser livet på at
> missionere i Taleban-områder har nævneværdig tvivl om Guds
> eksistens. Det er en fejlopfattelse fra din side.

<> Uanset om man er 100% sikker på Guds eksistens, kan det vel aldrig
nogensinde berette en til at tilsidesætte et lands love .. og gå uden
for sit område ... altså i dette tilfælde nødhjælpsarbejdere, der er
kommet til landet for at hjælpe med praktisk arbejde .. og så giver
sig til at missionere. De var bevidste om landets love og at de så med
fuld overlæg overtræder disse love må de nødvendigvis tage
konsekvenserne af ... Noget helt andet er hvor næstekærlig disse
nødhjælpsarbejderes missionering har været .. hørte i går på tv at de
mennesker, der skønnes at være omvendt til den kristne tro får 3 dage
til at vende tilbage til landets tro og ellers bliver de dømt til
døden. Man kan altså sige at de 8 nødhjælpsarbejdere med fuldt overlæg
har sat andre menneskers liv på spil .. er det kristendom .. jeg
spørger bare?

MVH Ami

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-08-01 12:32

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev

> <> Uanset om man er 100% sikker på Guds eksistens, kan det vel aldrig
> nogensinde berette en til at tilsidesætte et lands love ..

Uha, Anne-Marie... Hvis ikke kristne missionærer havde gjort det i 100-200 tallet, så hvade kristendommen ikke eksisteret i dag.
Hvis katolske missionærer ikke havde gjort det i 800-tallet, så var vi måske slet ikke kristne. Og hvis 100-vis af danske idealister
under 2. verdenskrig ikke havde gjort det, så havde mange flere jøder mistet livet. *Mener* du virkelig, at et lands love *altid*
skal føjes, uanset hvor sindssyge og undertrykkende de er?

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-08-01 13:28

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
*Mener* du virkelig, at et lands love *altid*
> skal føjes, uanset hvor sindssyge og undertrykkende de er?

Ja derom ingen tvivl ... hvor ville vi ellers havne henne? jeg mener
hvis folk sådan .....bare fordi en lov efter .. efter deres
overbevisning .... er sindsyg eller undertrykkend.. kunne lave den om
.... så ville socialbedrageri måske også være legalt, fordi loven er
sindsyg eller tosset? Et lands lov .. som er noget konkret må for mig
altid stå over en religion der trods alt er noget diffust som man ikke
direkte kan bygge en lov på.

MVH Ami

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-08-01 14:50

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev

> Ja derom ingen tvivl ... hvor ville vi ellers havne henne?

Hvad så med alle mine eksempler? Hvad med jøderne under 2. verdenskrig? Hvad med den kristne mission i oldtiden?

Jeg synes, du er lovlig hurtig til at smide postulater på bordet - uden at gennemtænke konsekvensen af dem...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-08-01 16:19

> Jeg synes, du er lovlig hurtig til at smide postulater på bordet -
uden at gennemtænke konsekvensen af dem...

<> hvordan i himlens navn kan du vurdere hvorvidt jeg har gennemtænkt
konsekvenserne af det jeg "smider på bordet" det kunne jo tænkes at
jeg også tilmed har overvejet konsekvenserne af det kaos der i nogle
situationer ville blive hvis Guds lov skulle stå over et lands love
.... har du overvejet denne mulighed?

MVH Ami

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-08-01 13:58

On Wed, 15 Aug 2001 14:28:17 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
> [...]

>sindsyg eller tosset? Et lands lov .. som er noget konkret må for mig
>altid stå over en religion der trods alt er noget diffust som man ikke

Det er ikke nødvendigvis ud fra nogen religiøs overbevisning at man
bekæmper en uretfærdig lov. Henry Thoreau skrev en lille bog kaldet
"Civil Lydighedsnægtelse" om princippet. Ikke-troende kan kalde det
samvittighed og troende kan kalde det Guds vilje eller samvittighed
efter behag; men grundprincippet er at ethvert menneske har både ret
og pligt til at sige fra overfor åbenlyst uretfærdige love - i alle
tilfælde med ikke-voldelige midler. Thoreau gjorde det ved at nægte at
betale skat med henvisning til sin regerings accept af slaveri.

En lov som forbyder folk at *tænke* på en bestemt måde forekommer
forhåbentlig de fleste åbenlyst uretfærdig. Så kan man i øvrigt efter
grad af demokratisk sindelag overveje hvor stor gyldighed man i
øvrigt kan tillægge love, som ikke er vedtaget demokratisk.

At socialbedragere og Peter Brixtofte også påberåber sig princippet
ændrer ikke på at man godt kan være enig i det selvom man ikke er enig
med alle som anvender det.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-08-01 13:30

> [...]

Ja derom ingen tvivl ... hvor ville vi ellers havne henne? jeg mener
hvis folk sådan .....bare fordi en lov efter .. efter deres
overbevisning .... er sindssyg eller undertrykkende ..kunne lave den
om
.... så ville socialbedrageri måske også være legalt, fordi loven er
sindssyg eller tosset? Et lands lov .. som er noget konkret, må for
mig
altid stå over en religion, der trods alt er noget diffust, som man
ikke
direkte kan bygge et lands lov på.

MVH Ami

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-08-01 14:04

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> writes:

> <> Uanset om man er 100% sikker på Guds eksistens, kan det vel aldrig
> nogensinde berette en til at tilsidesætte et lands love

Det kan det da i allerhøjeste grad.

Et lands love handler om det timelige, om her og nu. Evangelisation
handler om evigheden, og har derfor langt højere prioritet.

Dit udsagn holder simpelthen ikke vand, hvis man skal bruge Jesus og
apostlene som model for korrekt kristen opførsel.

Naturligvis skal man overholde hastighedsgrænserne,
skattelovgivningen, lov om forbruget af kontorclips i statslige og
kommunale kontorer, etc., men hvis et lands politikere vælger at
lovgive om religion, så har de selv bevæget sig ud over deres råderum.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-08-01 14:27

> [...]
> kommunale kontorer, etc., men hvis et lands politikere vælger at
> lovgive om religion, så har de selv bevæget sig ud over deres råderum.

Sludder! Naturligvis kan en suveræn stat lovgive om religion! I Danmark har
vi eks. en lovgivning, der giver religions- og trosfrihed. Men den anden vej
rundt er et problem. Man kan ikke i et frit demokrati lovgive med religion
som grundlag. Og i et hvert frit demokrati må enhver menneskelig lov
naturligvis stå over en hvilken som helst religiøs lov, alt andet ville være
en krænkelse af retten til frit at vælge sin religion eller trosretning.

Med venlig hilsen
Benjamin Greve

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 15-08-01 16:50

d. 15/08/01 15:26 skrev Benjamin Greve på stam@mac.com i artiklen
9ldths$mkj$1@sunsite.dk:

> [...]
> rundt er et problem. Man kan ikke i et frit demokrati lovgive med religion

Det kan diskuteres. Personligt mener jeg netop, Danmark og de øvrige såkaldt
frie lande lovgiver på et kristent grundlag, hvilket netop er lovgivning med
en religion som grundlag.

Det er i øvrigt også et argument for tvunget kristendomsundervisning, at det
er den religion, vores kultur bygger på.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-08-01 08:12

> [...]
det
> er den religion, vores kultur bygger på.

Med tvungen kristendomsundervisning bryder du med et af demokratiets
grundregler! Tros- og religionsfrihed betyder, at man ikke kan tvinge andre
til at modtage undervisning, eller som nogle måske ville kalde det,
indoktrinering, af en bestemt religion. Det ville være en krænkelse for mine
muslimske venner, hvis de blev tvunget til at høre om en gud de ikke tror
på. Det er deres frie valg. De har ret til at tro hvad de vil, og de har ret
til at vælge en hvilken som helst anden trosretning fra.
Hvis der skal være tvungen kristendomsundervisning, skal der også være
tvungen undervisning i Islam, hinduisme, budisme osv. I et frit demokrati
kan én religion ikke have fortrinsret for andre. Hvad vi derimod kan tale
om, er muslimernes ret til at bygge moskeer og gravsteder. Det er en klar
overtrædelse af menneskerettighederne, at muslimerne ikke kan få en
gravplads i Danmark.

Med venlig hilsen
Benjamin Greve

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-01 08:48

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b7a49ee$0$4675$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> <> Uanset om man er 100% sikker på Guds eksistens, kan det
> vel aldrig nogensinde berette en til at tilsidesætte et lands love

Jo, det kan det. For der står at vi skal adlyde Gud mere end
mennesker. Men det gælder naturligvis ikke for din humanistiske
religion, der i postuleret kristen næstekærligheds navn, lader
mennesker sejle deres egen sø, når de gør hvad Gud har bedt dem om!

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om de historiske og arkæologiske fund om
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-01 08:48

> [...]

> nødhjælpsarbejderne kendte jo reglerne og vidste hvilke
> konsekvenser det i værste tilfælde kunne få ...

Ja, hvis der fandtes et sådant forkynderforbud i kristne lande, var
det altså en opgave for kristne at få et sådant forbud ophævet.

Det passer da ellers ikke til din påståede humanistiske religion, der
under påberåbelse af kristen næstekærlighed, at postulere at de ligger
som de selv har redt!

Og er der i det hele taget kommet reelle beviser for at de i det hele
taget har drevet aktiv mission?

Fra : Neslein

Dato : 15-08-01 03:24

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg fandt dette på www.jubii.dk
[...]
> Det er forbudt at prædike kristendom i det muslimske land. Overtrædes
> forbuddet risikeres dødsstraf.

[...]

Det er ikke kun i Afganistan der er forbudt at missionere. Min kristne
"sviger-faetter" og hans familie blev sendt til Indien for at hverve kristne
af deres kirkesamfund, men siden det er forbudt _alle_ religioese
bevaegelser at missionere der, kunne de kun gaa ned til den lokale
markedsplads hver dag og se fromme ud og haabe paa at nogen ville spoerge
dem om hvem de var og hvorfor de opfoerte sig saa underligt...

Det kan ikke undre at de blev hjemkaldt igen uden synderlige resultater

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
Check out our new Unlimited Server. No Download or Time Limits!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 19 Different Servers! ==-----

Fra : bk@frr.dk

Dato : 16-08-01 16:43

[...]

Det at missionerer er et kald - og har man ikke kaldet, skal man holde sig
hjemme. Har man kaldet, er man kaldet til at lykkes - også selv om man dør
i kaldet. For hvem ved hvad dører det åbner efterfølgende.

Bjarne

Fra : bk@frr.dk

Dato : 16-08-01 16:40

I burde alle læs bogen "Guds Spion" der fortæller om mission bag
jerntæppet. det var heller ikke tilladt, men Gud kalder mennesker til at
tjene, hvor det er umuligt og gennem deres tjeneste skabe vej for
evangeliet. Det kan godt være at det koster døden, men jeg er sikker på at
de ved at Gud venter dem, hvis det er tid at de skal hjem.

Stefanus var kristen ganske få år - men en Guds tjener der i dag betyder
megt for den kristne tro. Han blev stenet for sin tro, men bad stille om
at den synd ikke måtte blive tilregnet dem. fordi de vidste ikke hvad de
gjorde!.

Og jeg er sikker på at de missionærer også er klar!

Bjarne