/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
To harddiske i B/W G3
Fra : Martin Larsen


Dato : 14-08-01 13:59

Jeg vil gerne beholde min gamle harddisk til backup på min B/W G3, efter jeg
netop har fået en ny og større. Kan man på nogen måde indstille den gamle
harddisk til ikke at blive aktiveret, så den faktisk "sover" og slet ikke
roterer før jeg beder den om det? Den larmer, så jeg har kun brug for at
aktivere den, når jeg skal lave backup.

/Martin


 
 
Mogens Thyregod (14-08-2001)
Kommentar
Fra : Mogens Thyregod


Dato : 14-08-01 17:30

Martin Larsen <mtls@mac.com> wrote:

> Jeg vil gerne beholde min gamle harddisk til backup på min B/W G3, efter jeg
> netop har fået en ny og større. Kan man på nogen måde indstille den gamle
> harddisk til ikke at blive aktiveret, så den faktisk "sover" og slet ikke
> roterer før jeg beder den om det? Den larmer, så jeg har kun brug for at
> aktivere den, når jeg skal lave backup.

Tag et kig på Sleeper

<http://homepage.mac.com/mothsoft/stclairsoft.html>

den skulle vist kunne opfylde dine ønsker.


--
mvh.
Mogens Thyregod
mailto:mothsoft@mac.com
http://homepage.mac.com/mothsoft/

Simon T (14-08-2001)
Kommentar
Fra : Simon T


Dato : 14-08-01 19:40

Men du skal passe _meget_ på med at sætte dem begge to til, hvis det er
en revision 1 af B&W. Det er nemlig kun revision 2 der understøtter
slave/master på IDE-bussen.
Hvis der ikke er en "dobbeltbøjle" på den bagerste HD-plads, er det
sansynligvis en revision 1, og så skal du træde særdeles varsomt!
Kombinationen med to IDE diske er lykkedes en gang for mig og fejlet
tre (med dertil hørende tab af hele den ene disk - som dog har været
backup'et). Men pas på hvis det er en revision 1.

Se evt. min amatør-guide til installation (og genkendelse af revision
1/2 G'ere) på: <http://www.rhk.dk/users/mac/ide/hardware.html>

Med Venlig Hilsen

Simon T



Mogens Thyregod <mogensth@post11.tele.dk> wrote:

> Martin Larsen <mtls@mac.com> wrote:
>
> > Jeg vil gerne beholde min gamle harddisk til backup på min B/W G3, efter jeg
> > netop har fået en ny og større. Kan man på nogen måde indstille den gamle
> > harddisk til ikke at blive aktiveret, så den faktisk "sover" og slet ikke
> > roterer før jeg beder den om det? Den larmer, så jeg har kun brug for at
> > aktivere den, når jeg skal lave backup.
>
> Tag et kig på Sleeper
>
> <http://homepage.mac.com/mothsoft/stclairsoft.html>
>
> den skulle vist kunne opfylde dine ønsker.

N/A (15-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 15-08-01 08:07



Martin Larsen (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 15-08-01 08:07

Nej, den nye HD er sat som master og har været det under hele forløbet.

Den gamle HD sad sidst i kæden (som slave), og hvis den nye HD bliver
siddende midt i kæden og jeg piller den gamle HD ud igen, men lader den løse
ende af IDE-kablet sidde, så virker det også. Endnu mere mystisk !?

Det hjalp i øvrigt ikke at holde æble-tasten nede under opstart.

/Martin

> Fra: Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk>
> Organisation: Gooblegobbers Inc
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: Wed, 15 Aug 2001 01:40:10 +0200
> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>
> In article <B79F72CA.5E14%larsenlarsen@hotmail.com>,
> Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:
>
>> Harddisken fejler skam ikke noget, den starter og kommer fint frem hvis jeg
>> putter den gamle disk i maskinen sammen med den -- og bruger IDE-kablet med
>> tre stik. Mystisk!?
>
> Er den nye HD sat som slave?
>
> --
> MVH Martin Edlich
> Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
> (medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
> http://www.edlich.dk


N/A (14-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 14-08-01 23:29



Martin Larsen (14-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 14-08-01 23:29

Det _er_ faktisk en revision 1 jeg har. Det er dog lykkedes mig at få den
til at køre med to harddiske -- vel at mærke _inden_ jeg læste nedenstående
indlæg fra Simon T -- men der er sket mærkelige ting.

Jeg startede med at installere systemmappe og derefter kopiere mine
dokumenter over på den nye harddisk, som jeg netop havde formateret og
mountet sammen med den gamle. Hurra! To harddiske mountet, og det kørte
fint. Jeg havde forinden anskaffet mig et IDE-kabel med tre stik, for G3'en
var født med et IDE-kabel med kun to stik.

Da jeg var færdig med at kopiere, pillede jeg den gamle harddisk ud og satte
det gamle IDE-kabel (med to stik) på den nye disk. Så ville computeren ikke
starte! Der kom en advarsel på skærmen, hvor der stod "Virtual Memory I/O
error" og så kom den bare ikke videre. Hvad betyder det?

Harddisken fejler skam ikke noget, den starter og kommer fint frem hvis jeg
putter den gamle disk i maskinen sammen med den -- og bruger IDE-kablet med
tre stik. Mystisk!?

/Martin

> Fra: mac@REMOVErhk.dk (Simon T)
> Organisation: UNI-C
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: Tue, 14 Aug 2001 20:39:45 +0200
> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>
> Men du skal passe _meget_ på med at sætte dem begge to til, hvis det er
> en revision 1 af B&W. Det er nemlig kun revision 2 der understøtter
> slave/master på IDE-bussen.
> Hvis der ikke er en "dobbeltbøjle" på den bagerste HD-plads, er det
> sansynligvis en revision 1, og så skal du træde særdeles varsomt!
> Kombinationen med to IDE diske er lykkedes en gang for mig og fejlet
> tre (med dertil hørende tab af hele den ene disk - som dog har været
> backup'et). Men pas på hvis det er en revision 1.
>
> Se evt. min amatør-guide til installation (og genkendelse af revision
> 1/2 G'ere) på: <http://www.rhk.dk/users/mac/ide/hardware.html>
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Simon T
>
>
>
> Mogens Thyregod <mogensth@post11.tele.dk> wrote:
>
>> Martin Larsen <mtls@mac.com> wrote:
>>
>>> Jeg vil gerne beholde min gamle harddisk til backup på min B/W G3, efter jeg
>>> netop har fået en ny og større. Kan man på nogen måde indstille den gamle
>>> harddisk til ikke at blive aktiveret, så den faktisk "sover" og slet ikke
>>> roterer før jeg beder den om det? Den larmer, så jeg har kun brug for at
>>> aktivere den, når jeg skal lave backup.
>>
>> Tag et kig på Sleeper
>>
>> <http://homepage.mac.com/mothsoft/stclairsoft.html>
>>
>> den skulle vist kunne opfylde dine ønsker.


Jesper Møller-Fink (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 15-08-01 00:14

Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:

> Det _er_ faktisk en revision 1 jeg har. Det er dog lykkedes mig at få den
> til at køre med to harddiske -- vel at mærke _inden_ jeg læste nedenstående
> indlæg fra Simon T -- men der er sket mærkelige ting.
>
> Jeg startede med at installere systemmappe og derefter kopiere mine
> dokumenter over på den nye harddisk, som jeg netop havde formateret og
> mountet sammen med den gamle. Hurra! To harddiske mountet, og det kørte
> fint. Jeg havde forinden anskaffet mig et IDE-kabel med tre stik, for G3'en
> var født med et IDE-kabel med kun to stik.
>
> Da jeg var færdig med at kopiere, pillede jeg den gamle harddisk ud og satte
> det gamle IDE-kabel (med to stik) på den nye disk. Så ville computeren ikke
> starte! Der kom en advarsel på skærmen, hvor der stod "Virtual Memory I/O
> error" og så kom den bare ikke videre. Hvad betyder det?
>
> Harddisken fejler skam ikke noget, den starter og kommer fint frem hvis jeg
> putter den gamle disk i maskinen sammen med den -- og bruger IDE-kablet med
> tre stik. Mystisk!?

Du kører med VM - og mac'en kan ikke finde VM (virual memory) 'filen' på
hd'en - for den har du jo taget ud! Så, det du gør er at holde
æbletasten nede under opstart for at afbryde VM og så skulle den gerne
starte

Hjalp det?


--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
===========================================
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |
===========================================

Martin Edlich (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 15-08-01 00:41

In article <1ey5pyy.xqoi8215vlgu8N%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper Møller-Fink) wrote:

> Du kører med VM - og mac'en kan ikke finde VM (virual memory) 'filen' på
> hd'en - for den har du jo taget ud!

Så laver den bare en ny på opstarts HD'en.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Martin Edlich (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 15-08-01 00:40

In article <B79F72CA.5E14%larsenlarsen@hotmail.com>,
Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:

> Harddisken fejler skam ikke noget, den starter og kommer fint frem hvis jeg
> putter den gamle disk i maskinen sammen med den -- og bruger IDE-kablet med
> tre stik. Mystisk!?

Er den nye HD sat som slave?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

N/A (15-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 15-08-01 13:50



Martin Larsen (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 15-08-01 13:50

Ja, det da fint, at det fungerer på den måde, men jeg forstår stadig ikke,
hvorfor det gamle kabel ikke længere er godt nok ...

/Martin

> Fra: "Martin Edlich /LO" <med@lo.dk>
> Organisation: UNI2 Internet Kunde
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: Wed, 15 Aug 2001 11:01:19 +0200
> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>
> mtls@mac.com,Ny-Internet writes:
>> Den gamle HD sad sidst i kæden (som slave), og hvis den nye HD bliver
>> siddende midt i kæden og jeg piller den gamle HD ud igen, men lader den
>> løse ende af IDE-kablet sidde, så virker det også. Endnu mere mystisk !?
>
> Jamen så lyder det jo som et kabel problem.
> Det generer vel heller ikke at du bruger det nye kabel.
>
>
> MVH
> Martin/IT
>


Martin Edlich /LO (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich /LO


Dato : 15-08-01 10:01

mtls@mac.com,Ny-Internet writes:
>Den gamle HD sad sidst i kæden (som slave), og hvis den nye HD bliver
>siddende midt i kæden og jeg piller den gamle HD ud igen, men lader den
>løse
>ende af IDE-kablet sidde, så virker det også. Endnu mere mystisk !?

Jamen så lyder det jo som et kabel problem.
Det generer vel heller ikke at du bruger det nye kabel.


MVH
Martin/IT


N/A (15-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 15-08-01 17:03



Martin Larsen (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 15-08-01 17:03

>> Ja, det da fint, at det fungerer på den måde, men jeg forstår stadig ikke,
>> hvorfor det gamle kabel ikke længere er godt nok ...
>
> Den nye disk er vel bare mære kræsen.

Åbenbart

-- Det er også vigtigt, at jeg sætter HD'en på det midterste stik, det
virker ikke, hvis den sidder alene på endestikket, kun hvis der to
harddiske.

Om ikke andet, så har jeg da nu fået bekræftet, at min B/W G3 godt kan køre
med to IDE-harddiske, selv om det er en rev. 1. Det lader endda til, at den
hellere vil have to end én

/Martin


macsteen (15-08-2001)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 15-08-01 17:19

Virker fint! Det skal du ikke være for sikker på. Hvis jeg var dig ville jeg
lige runde http://www.xlr8yourmac.com og hente et lille program der kan
tjekke for IDE-korruption.
Jeg har også sat sådan en svend i en rev.1 og det virkede tilsyneladende
fint - men det gjorde det bare ikke i det lange løb - eller det vil sige det
ved jeg ikke for det havde jeg ikke nerver til at vente på, men programmet
afslørede at der ikke var konsistens mellem det der blev skrevet til disk og
det man efterfølgende læste!
Så er du advaret. Sitet har i øvrigt megen god info omkring emnet m.h.t.
kabel-placering/master/slave m.v.

in article B7A069B8.43F3%mtls@mac.com, Martin Larsen at mtls@mac.com wrote
on 15.08.2001 18:02:

>>> Ja, det da fint, at det fungerer på den måde, men jeg forstår stadig ikke,
>>> hvorfor det gamle kabel ikke længere er godt nok ...
>>
>> Den nye disk er vel bare mære kræsen.
>
> Åbenbart
>
> -- Det er også vigtigt, at jeg sætter HD'en på det midterste stik, det
> virker ikke, hvis den sidder alene på endestikket, kun hvis der to
> harddiske.
>
> Om ikke andet, så har jeg da nu fået bekræftet, at min B/W G3 godt kan køre
> med to IDE-harddiske, selv om det er en rev. 1. Det lader endda til, at den
> hellere vil have to end én
>
> /Martin
>


Erik Richard Sørense~ (16-08-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 16-08-01 01:43

Hej Martin

- Det skulle vel ikke være sådan, at den originale disk er termineret, mens den
nye disk ikke er.... - Forstået således at der sidder en form for terminering i
det nye kabnel, du bruger sammen med den nye disk.

mvh. Erik Richard

Martin Larsen wrote:

> >> Ja, det da fint, at det fungerer på den måde, men jeg forstår stadig ikke,
> >> hvorfor det gamle kabel ikke længere er godt nok ...
> >
> > Den nye disk er vel bare mære kræsen.
>
> Åbenbart
>
> -- Det er også vigtigt, at jeg sætter HD'en på det midterste stik, det
> virker ikke, hvis den sidder alene på endestikket, kun hvis der to
> harddiske.
>
> Om ikke andet, så har jeg da nu fået bekræftet, at min B/W G3 godt kan køre
> med to IDE-harddiske, selv om det er en rev. 1. Det lader endda til, at den
> hellere vil have to end én

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



N/A (16-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-08-01 01:18



Martin Larsen (16-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 16-08-01 01:18

Mange tak for tippet -- jeg vil straks nærlæse hvad der står om emnet. Jeg
har for en sikkerheds skyld gemt den gamle HD med alt indhold som backup,
hvis det skulle gå helt galt. Jeg har i hvert tilfælde droppet idéen med at
køre med begge diske samtidig.

/Martin

> Fra: macsteen <macsteen@remove.yahoo.com>
> Organisation: CyberCity Internet
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: Wed, 15 Aug 2001 18:19:06 +0200
> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>
> Virker fint! Det skal du ikke være for sikker på. Hvis jeg var dig ville jeg
> lige runde http://www.xlr8yourmac.com og hente et lille program der kan
> tjekke for IDE-korruption.
> Jeg har også sat sådan en svend i en rev.1 og det virkede tilsyneladende
> fint - men det gjorde det bare ikke i det lange løb - eller det vil sige det
> ved jeg ikke for det havde jeg ikke nerver til at vente på, men programmet
> afslørede at der ikke var konsistens mellem det der blev skrevet til disk og
> det man efterfølgende læste!
> Så er du advaret. Sitet har i øvrigt megen god info omkring emnet m.h.t.
> kabel-placering/master/slave m.v.

>> Om ikke andet, så har jeg da nu fået bekræftet, at min B/W G3 godt kan køre
>> med to IDE-harddiske, selv om det er en rev. 1. Det lader endda til, at den
>> hellere vil have to end én
>>
>> /Martin


N/A (16-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-08-01 01:42



Pete (16-08-2001)
Kommentar
Fra : Pete


Dato : 16-08-01 01:42

in article 3B7B16F7.40D1C543@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/08/01 2:42:

>
> - Det skulle vel ikke være sådan, at den originale disk er termineret, mens
> den
> nye disk ikke er.... - Forstået således at der sidder en form for terminering
> i
> det nye kabnel, du bruger sammen med den nye disk.
>

IDE bruger ikke terminatorer som det kendes fra SCSI.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.



Erik Richard Sørense~ (16-08-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 16-08-01 01:55

Hej Peter

Næ.. ikke i konventionel forstand, - men en form for 'stopklods' - eller hvad man
nu skal kalde det, må der jo alligevel være.

Pete wrote:

> > - Det skulle vel ikke være sådan, at den originale disk er termineret, mens
> den
> > nye disk ikke er.... - Forstået således at der sidder en form for terminering
> > i det nye kabel, du bruger sammen med den nye disk.
>
> IDE bruger ikke terminatorer som det kendes fra SCSI.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (16-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 16-08-01 02:45

In article <3B7B19DE.84B2737E@mail1.stofanet.dk>,
Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Næ.. ikke i konventionel forstand, - men en form for 'stopklods' -
> eller hvad man nu skal kalde det, må der jo alligevel være.

Næh.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

N/A (16-08-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-08-01 18:06



Martin Larsen (16-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 16-08-01 18:06

Jeg tænkte på ... kan man ikke skifte IDE-controlleren ud med en nyere? Det
må vel løse de problemer, rev. 1 har. Jeg ved selvfølgelig ikke om det kan
betale sig. Eller måske købe et nyt ATA-kort og sætte i maskinen?

Jeg har også hørt om, at man kan sænke overførselshastigheden på harddisken,
men det ved jeg ikke, hvordan man gør.

/Martin

> Fra: Martin Larsen <mtls@mac.com>
> Organisation: TDC Internet
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: Thu, 16 Aug 2001 02:18:06 +0200
> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>
> Mange tak for tippet -- jeg vil straks nærlæse hvad der står om emnet. Jeg
> har for en sikkerheds skyld gemt den gamle HD med alt indhold som backup,
> hvis det skulle gå helt galt. Jeg har i hvert tilfælde droppet idéen med at
> køre med begge diske samtidig.
>
> /Martin
>
>> Fra: macsteen <macsteen@remove.yahoo.com>
>> Organisation: CyberCity Internet
>> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
>> Dato: Wed, 15 Aug 2001 18:19:06 +0200
>> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>>
>> Virker fint! Det skal du ikke være for sikker på. Hvis jeg var dig ville jeg
>> lige runde http://www.xlr8yourmac.com og hente et lille program der kan
>> tjekke for IDE-korruption.
>> Jeg har også sat sådan en svend i en rev.1 og det virkede tilsyneladende
>> fint - men det gjorde det bare ikke i det lange løb - eller det vil sige det
>> ved jeg ikke for det havde jeg ikke nerver til at vente på, men programmet
>> afslørede at der ikke var konsistens mellem det der blev skrevet til disk og
>> det man efterfølgende læste!
>> Så er du advaret. Sitet har i øvrigt megen god info omkring emnet m.h.t.
>> kabel-placering/master/slave m.v.


macsteen (16-08-2001)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 16-08-01 19:00

Jeg endte med at købe en Sonnet Tempo Ultra ATA PCI adapter og det fungerede
fint - også med X. Den er oveinkøbet kommet i ATA100 version nu.
Man kan også bruge Hard Disk Toolkit til at formattere disken med og via HDT
sætte den til ikke at bruge UltraDMA jeg kan ikke huske hvilken jeg landede
på, men det kan jeg ikke anbefale da X er kold over for denne indstilling.
Iøvrigt var jeg på et tidspunkt ude i at HDT registrerede den som en CD-ROM
og måtte boote i X og initialisere disken. Det var noget værre noget.
Hvis man er fiks med en lodde-kolbe og har nerver af stål kan man
selvfølgelig også forsøge at pille ATA-controlleren af motherboardet og
sætte en ny på

in article B7A1CA19.5EED%larsenlarsen@hotmail.com, Martin Larsen at
larsenlarsen@hotmail.com wrote on 16.08.2001 19:06:

> Jeg tænkte på ... kan man ikke skifte IDE-controlleren ud med en nyere? Det
> må vel løse de problemer, rev. 1 har. Jeg ved selvfølgelig ikke om det kan
> betale sig. Eller måske købe et nyt ATA-kort og sætte i maskinen?
>
> Jeg har også hørt om, at man kan sænke overførselshastigheden på harddisken,
> men det ved jeg ikke, hvordan man gør.
>
> /Martin
>
>> Fra: Martin Larsen <mtls@mac.com>
>> Organisation: TDC Internet
>> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
>> Dato: Thu, 16 Aug 2001 02:18:06 +0200
>> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>>
>> Mange tak for tippet -- jeg vil straks nærlæse hvad der står om emnet. Jeg
>> har for en sikkerheds skyld gemt den gamle HD med alt indhold som backup,
>> hvis det skulle gå helt galt. Jeg har i hvert tilfælde droppet idéen med at
>> køre med begge diske samtidig.
>>
>> /Martin
>>
>>> Fra: macsteen <macsteen@remove.yahoo.com>
>>> Organisation: CyberCity Internet
>>> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
>>> Dato: Wed, 15 Aug 2001 18:19:06 +0200
>>> Emne: Re: To harddiske i B/W G3
>>>
>>> Virker fint! Det skal du ikke være for sikker på. Hvis jeg var dig ville jeg
>>> lige runde http://www.xlr8yourmac.com og hente et lille program der kan
>>> tjekke for IDE-korruption.
>>> Jeg har også sat sådan en svend i en rev.1 og det virkede tilsyneladende
>>> fint - men det gjorde det bare ikke i det lange løb - eller det vil sige det
>>> ved jeg ikke for det havde jeg ikke nerver til at vente på, men programmet
>>> afslørede at der ikke var konsistens mellem det der blev skrevet til disk og
>>> det man efterfølgende læste!
>>> Så er du advaret. Sitet har i øvrigt megen god info omkring emnet m.h.t.
>>> kabel-placering/master/slave m.v.
>


Martin Edlich /LO (15-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich /LO


Dato : 15-08-01 14:47

mtls@mac.com,Ny-Internet writes:
>Ja, det da fint, at det fungerer på den måde, men jeg forstår stadig ikke,
>hvorfor det gamle kabel ikke længere er godt nok ...

Den nye disk er vel bare mære kræsen.

MVH
Martin/IT


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408650
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste