champignon
Fra : Ingrid

Dato : 14-08-01 07:26

Hej
Som i nok finder ud af er jeg ikke lige den kloge hvad have angår, men hvis
der er nogen som kan svare på dette hjælper det hen af vejen.
Vi får ( når det har regnet MEGET ) nogle hvide champignon på græsplænen ,
jeg plejer og slå dem ned med græsslåmaskinen, de vokser MEGET hurtigt og
kan blive meget store.
Nu er der en som har sagt at det er spise champignon, vi vil dog ikke spise
dem , men er der en som kan sige mig om de er spiseligt.
Jeg vil lige tilføje at de kun kommer på den side af huset hvor der står en
meget stor
rødbøg.
Hilsen Ingrid

--
Hjemmeside
http://home6.inet.tele.dk/ingrid/

Fra : Camilla Sæther

Dato : 20-08-01 20:55

> Nu er der en som har sagt at det er spise champignon, vi vil dog ikke
spise
> dem , men er der en som kan sige mig om de er spiseligt.

Det er klokt av deg å ikke spise dem, før du er 110% sikker på at det er en
spiselig sopp. Dette gjelder alle sopper. Spesielt Sjampinjongene kan
forveksles med dødelige arter. Se denne link til en svensk side med bilder
av de spiselige sjampinjonger og den giftige hvite fluesoppen og
giftsjampingjongen. http://www.nrm.se/kbo/svampbok/champinjon.html.se

Foreningen til Svampekundskabens Fremme har en liste
http://herb132.bio.aau.dk/mycosoc/Myconews/Myconews.htm over medlemmer fra
hele Danmark. Alle har e-mail-adresser, og du kan henvende deg til den
personen som er nærmest ditt bosted. Dette er personer som er interessert i
sopp, og som kjenner godt til mat-soppene. For det beste hadde vært om du
fikk en soppkjenner på besøk, en som kunne bekrefte at det er den spiselige
sjampinjong-soppen du har i hagen. For da kan du i ettertid la soppene stå i
fred, vel vitende om at du har en meget ettertraktet og god mat-sopp i
hagen. For den kommer tilbake år etter år. Dette er en luksus!

En person som kan litt om sopp vil også fortelle deg hvordan sopper skal
behandles og tilberedes før de spises. Men betrakt sopp som rå løk eller kål
når den spises, den er _veldig_ tung for fordøyelsen. Selv om spiselig sopp
er en delikatesse, skal den kun inngå som en tilsetning i maten, som et
krydder, og ikke danne en egen matrett.

Camilla.