Dækvalg FZR600.
Fra : Lars Marholt

Dato : 13-08-01 20:46

Jeg har fornyligt købt en FZR600 '90. Den er originalt monteret med et
130/70 dæk på en 18x3,5" fælg bagpå. Dette virker umiddelbart en anelse
"bette" i disse moderne 190 og 200 tider.
Er der nogen der har erfaringer med montering af bredere dæk på den
originale fælg? Eller monteret på en 4" som er original på FZR600 '91 og
frem?
Hvad med dækvalg?

Lars Marholt
FZR600

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 14-08-01 10:37

Hej Lars.
Du kan altid med god samvittighed montere et dæk som er een størrelse
bredere end den original monterede på en given fælg, men meget mere kan ikke
tilrådes, da det kan have uheldige indvirkninger på køreegenskaberne.(læs:
jeg ville bestemt ikke)
m.v.h.
Ervin
RF900R

Lars Marholt <marholt@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b782d62$0$266$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 01:48

Ervin Metzdorf <fjerndette.metz@tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
> bredere end den original monterede på en given fælg, men meget mere
> kan ikke tilrådes, da det kan have uheldige indvirkninger på

Nix!
Jvf. dæktabellerne er 3½" X 18" -fælgen max. udnyttet med den nævnte
130/70-dimension!!
Det drejer sig hér basalt om hvorvidt at fælgen kan tåle det større
sideværts
pres der er på ørerne (= "vulst-kanterne"!); men eftersom argumentet til
bredere dæk med en fladere profil er at få større kontaktflade, er det
intetsigende at klemme et dæk sammen på en for smal fælg - Ikke engang
udseendet får man ud af et skifte, eftersom mer-bredden delvist
forsvinder qua
mer-sammenklemningen!

Og så er der lige det med at motorcykler kører bedst(!) med de originale
dækdimensioner monteret.

Ang. 4" alternativet:
kan det ikke passe at den nyere dimension er en 4" X 17"?
Anyhow: En 4" rækker kun til 140/60'ere, eller 150/70'ere uanset
fælgdiameteren!

--
Armand.

Fra : Allan jørgensen

Dato : 15-08-01 20:17

> Ang. 4" alternativet:
> kan det ikke passe at den nyere dimension er en 4" X 17"?
> Anyhow: En 4" rækker kun til 140/60'ere, eller 150/70'ere uanset
> fælgdiameteren!

ups, Armand den er 18"

men efter en grundig gennemgang af alle mine fzr600 link må jeg sige at
MC-revyen har en MEGA fejl!!! mc-revyen skriver 4,5"x17" med alle årgange af
fzr600 genesis. sikke nogle *biiib*, når den rigtige størrelse er 4"x18".

Allan(fzr600us)som lige lavede en halvredder med hensyn til de 4"

Fra : Lars Marholt

Dato : 15-08-01 21:14

Det er meget lettere at læse på fælgen. Der står nemlig hvad størrelse den
har.
Det var en til Allan.

Lars FZR600

"Allan jørgensen" <allan.c.jorgensen@get2INGENSPAMnet.dk> skrev i en
meddelelse news:BVze7.183$5f.8790@news.get2net.dk...

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-08-01 14:11

"Lars Marholt" <marholt@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er meget lettere at læse på fælgen. Der står nemlig hvad størrelse den
> har.
> Det var en til Allan.

damn, det har jeg slet ikke været opmærksom på

nu må jeg hellere gå ned og kravle rundt om fælgen for at finde det )

Allan(fzr600us)med gule fælge som nemt bliver snavset.

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 21:30

Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2INGENSPAMnet.dk> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> ups, Armand den er 18"

OK!

Men jeg henholder mig alligevel til ovenstående faktum ("uanset
fælg-diameteren"), der nu er rammet ind i: ** ** !

--
Armand.

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-08-01 14:22

> Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2INGENSPAMnet.dk> skrev i en
>
> Men jeg henholder mig alligevel til ovenstående faktum ("uanset
> fælg-diameteren"), der nu er rammet ind i: ** ** !

korrekt, selvom jeg har set en magen til min med et 160/60 uden
modifikationer på kæde/ bremsecaliperarm. det så godtnok meget klemt ud, så
det kommer aldrig på min cykel. bare tanken om dårlige sving egenskaber
prrrhhhhh

Allan(fzr600us)som kører med 110/70 for og 150/60 bag på 3" og 4" fælge

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-08-01 15:27

> Jeg har fornyligt købt en FZR600 '90. Den er originalt monteret med et
> 130/70 dæk på en 18x3,5" fælg bagpå. Dette virker umiddelbart en anelse
> "bette" i disse moderne 190 og 200 tider.

Ja, men til gengæld styrer din maskine bare bedre på de snoede veje!!!!
jeg er næsten sikker på at du kan gå op i 140/60 som er den dækmontering
fzr400r har med 3,5" fælge hvis altså mc-revyens data er korrekt?

> Er der nogen der har erfaringer med montering af bredere dæk på den
> originale fælg? Eller monteret på en 4" som er original på FZR600 '91 og
> frem?

øøhh, mener det er en 4,5"x18 der sidder på 91 og opefter med 140/60 som
originaldæk. og med mulighed for 150/60 (som sidder på min) og det vildeste
160/60, som jeg ikke kan anbefale selvom jeg ikke har prøvet den str.

hmmm, ved det ikke men check. www.reifenversand.com under de dæk størrelser
du vil have, og http://www.motorradtechnik.de/
--
-- Allan(FZR600US)årg 97. med bridgestone BT56SS som er alt for gode til
ligeudkørsel.