Benzinhane FZ-50?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 11-08-01 12:55

Hej Knallertfreaks!

Er her nogen som kan fortælle mig hvad "PRI" som står på benzinhanen på en
Suzuki FZ-50 betyder?

Mvh. Michael

Fra : Morten Christensen

Dato : 12-08-01 16:27

Jeg ved det ikke, men jeg kunne forestille mig, at det betød "primary" og at
der så også er en secondary eller reserve....

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Thomas

Dato : 12-08-01 16:53

Det betyder at benzinen løber lige igennem benzinslangen.

mvh. Thomas

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 12-08-01 22:40

Lige igennem? - Dvs. udenom filteret i hanen?

Thomas <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b76a5db$0$4658$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Gert Vest

Dato : 13-08-01 21:26

Det betyder at hanen er tvangsåbnet. Til og med reservetanken.

GV

Fra : Kenneth Hinze

Dato : 14-08-01 16:20

Der er forkortelse for prime.
Når karuratoren har været tømt for benzin, skal den fyldes igen og dette kan
ikke lade sig gøre i ON (med slukket motor). ON stilling er kun "åben" når
der er vakuum i indsugningsmanifoldet (derfor slangen fra manifold op til
benzinhane).
Du kan altså prime benzin i svømmerhus uden at have startet FZ'en. Det er
ingen god idé at kører i pri position, da du risikerer at karburatoren
svømmer over når FZ'en er slukket.

Det er egentligt en god funktion, da man slipper for at tænde og slukke for
hanen hver gang man skal køre.

mvh
Kenneth

Michael Jørgensen <mich.j@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b751cad$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : RpR

Dato : 15-08-01 06:09

> [...]
> svømmer over når FZ'en er slukket.
>
> Det er egentligt en god funktion, da man slipper for at tænde og slukke

Hanen er i og for sig magen til dem der sidder på alle scooterne idag,
bortset fra at de ikke har Prime indstillingen. Det er nu heller ikke fordi
den er nødvendig, et par stamp på kickstarteren generer nok undtryk til at
hanen åbner.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : GT

Dato : 16-08-01 20:36

> [...]
> den er nødvendig, et par stamp på kickstarteren generer nok undtryk til at

Og så er der jo også selvstarter på de fleste (hvis ikke alle) scootere
idag... men for at vende tilbage til Fz50, så er "off"-stillingen på
hanen vel sådan (teknisk)set overflødig, er den ikke?

> "4 hjul og 4 takt er 2 for mange"

Jep... to hjul for mange - 4 takt er ikke for meget... DAX forever!

GT

Fra : RpR

Dato : 16-08-01 21:45

> Og så er der jo også selvstarter på de fleste (hvis ikke alle) scootere
> idag... men for at vende tilbage til Fz50, så er "off"-stillingen på
> hanen vel sådan (teknisk)set overflødig, er den ikke?

jo, hvis karburatoren virker, dvs svømmerventilen er tæt osv, så er der
ingen grund til at slukke for benzinen.
har aldrig gjort det på nogen af mine knallerter med manuel hane.

> Jep... to hjul for mange - 4 takt er ikke for meget... DAX forever!

Min Dax har været min dyreste og ringest kørende knallert jeg har haft! :(
Den var rigtig flot, og lød virkelig godt, men den gik i stykker _hele_
tiden. Min FS-1 holdte mange gange bedre, det siger lidt om hvor "godt"
Dax'en klarede sig.