"Lykke piller"
Fra : H.M.

Dato : 13-08-01 17:32

Hej

Er der nogen der kan hjælpe, jeg har hørt at der findes noget naturmedicin,
som skulle give samme virkning, men hvad hedder det??

venligst hanne

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 13-08-01 18:08

In message <7hTd7.113$BX5.13374@news.get2net.dk>
date 13 Aug, wrote a daemon named H.M.:

>Hej
>
>Er der nogen der kan hjælpe, jeg har hørt at der findes noget naturmedicin,
>som skulle give samme virkning, men hvad hedder det??

Det kunne lyde som om der er tale om Perikum. Arcana kan sikkert uddybe.

Ellers har min tandlæge lige omtalt tryptofan hvis man er mere til aminosyrer
end til urter. Det er vist ikke blevet forbudt herhjemme endnu:

http://www.vitaviva.com/produkter/produkter_d.asp?KategoriID=37&topkategori=4

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : /arcana

Dato : 13-08-01 20:30

"Alex Bach Andersen" <abca@ccl4.org> wrote in message

> Det kunne lyde som om der er tale om Perikum. Arcana kan sikkert uddybe.

Ded er ikke hielt forkiert.

Perikon virker antidepressivt, og der er masser af dokumentation. Det er
faktisk så effektivt, at en dansk førende psykiatrisk overlæge (husker ikke
lige hans navn) har ønsket perikumpræparater receptpligtige, med den
begrundelse, at folk ikke selv kan afgøre, om de er deprimerede eller ej.

Om det så også var meningen, at vi skal til at købe Perikumsnaps fra
Spritfabrikkerne på recept, melder historien dog ikke noget om.

--
(hehe)
Med venlig hilsen

Fra : Rebekka K. Carlson

Dato : 14-08-01 09:22

Hvis du beslutter dig for at tage perikumpræperater, skal du bare være
opmærksom på, at de vist nok kan komme i karambolage med hjertemedicin
(mener jeg at have læst for et stykke tid siden - husker desværre ikke
hvor).

Og at perikum kan øge hudens lysfølsomhed.

VH
Rebekka

Fra : /arcana

Dato : 14-08-01 12:02

"Rebekka K. Carlson" <vajd@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> opmærksom på, at de vist nok kan komme i karambolage med hjertemedicin
> (mener jeg at have læst for et stykke tid siden - husker desværre ikke

Ja, men risikoen er meget lav. Det virker som en automatisk
mistænkeliggørelse fremsat af en medicinalindustri, som lider af kraftig
brødnid.
Er man i tvivl, kan man spørge sin praktiserende læge.

> Og at perikum kan øge hudens lysfølsomhed.

Det er også rigtigt. Hvis man tager perikon regelmæssigt, skal man nok ikke
lægge sig til at stege i solen ved Bellevue i flere timer hver dag. Men det
er absolut et mindre problem.

Med venlig hilsen
/arcana

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-01 12:37

"/arcana" <marsilupian@kangoroo.gov> wrote in message
> [...]
ikke
> lægge sig til at stege i solen ved Bellevue i flere timer hver dag. Men

her kan jeg så fortælle at min hud begyndte at klø voldsomt og bryde ud i
udslæt, da jeg på et tidspunkt bruge et perikumpræperart i forbindelse med
en mild depression......
jeg kunne i den grad ikke holde det ud så jeg stoppede igen.....
dermed sagt at det altså ikke kun er solen der kan påvirke i forbindelse med
det
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : /arcana

Dato : 14-08-01 14:09

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message

> jeg kunne i den grad ikke holde det ud så jeg stoppede igen.....
> dermed sagt at det altså ikke kun er solen der kan påvirke i forbindelse
med
> det

Jep - man kan være overfølsom overfor de mærkeligste ting. Journal of
Allergology skrev engang en artikel om en lille dreng, som var blevet
indlagt med anafylaktisk ("allergisk") chok efter at have drukket en kop
kamillete. Men det kan ikke kaldes en typisk reaktion.

Med venlig hilsen
/arcana

Fra : Rado

Dato : 20-08-01 22:00

On Tue, 14 Aug 2001 10:21:58 +0200, "Rebekka K. Carlson"
<vajd@hotmail.com> wrote:

>Og at perikum kan øge hudens lysfølsomhed.

Det samme skulle gælde boghvede. Man skal dog vist spise en god
portion hver dag før det bliver et problem.

--
Rado

Fra : Lene Bengtson

Dato : 15-08-01 23:09

Perikum anvendes ikke mod depression men derimod mod tristhed, modløshed og
nedtrykthed (Står på pakken)

Vigtigt at skelne !

Måske det derfor var en idé med recept, så man ikke tager fejl, og får den
forkerte medicin !

Lene

Fra : R.N.

Dato : 16-08-01 11:15

"Lene Bengtson" skrev i en meddelelse

> Perikum anvendes ikke mod depression men derimod mod tristhed, modløshed
og
> nedtrykthed (Står på pakken)
>
> Vigtigt at skelne !

Hvorfor det? Jeg sidder her med en synonym-ordbog slået op på ordet
depression. synonymerne for depression er: nedtrykthed, tristhed,
forstemthed!

Venlig hilsen Elena

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-08-01 11:30

"R.N." wrote:

> Hvorfor det? Jeg sidder her med en synonym-ordbog....

De røde ordbøger eller politikkens ordbøger??? Hvis ja, så kan de kun
bruges til at gøre fremmedord forståelig for os "amatører".

For de rigtige betegnelser skal man nok have fat på de lidt større og
mere dybdegående opslagsværker.

Derudover er synonymer sjælden rammende for hinanden indenfor samme
kontekst. Tænk lige på, at det er en grund til at tingene hedder noget
forskellig.
Nu kan jeg ikke lige komme med nogle eksempler, men det kan gutterne
over i news:dk.kultur.sprog

> slået op på ordet
> depression. synonymerne for depression er: nedtrykthed, tristhed,
> forstemthed!

Depression er den sindslidelse.

Nedtrykt, trist og forstemte tja, det kan vi sgu alle være uden at
være deprimeret.
Fx. kan der ligge helt naturlige årsager til nedtrykhed, tristhed og
forstemthed uden, at det er depression.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Rado

Dato : 20-08-01 22:03

On Thu, 16 Aug 2001 12:29:48 +0200, Carsten Riis
<carsten@car_ST_en.dk> wrote:

>Depression er den sindslidelse.
>
>Nedtrykt, trist og forstemte tja, det kan vi sgu alle være uden at
>være deprimeret.

Mon ikke det i grunden er det samme - men blot et spørgsmål om graden
og varigheden?

I alle tilfælde vil jeg påstå at depression er et result af negative
tanker (som i nogle tifælde kan være udløst af ydre hændelser).

--
Rado

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-01 23:00

"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message
> On Thu, 16 Aug 2001 12:29:48 +0200, Carsten Riis
> <carsten@car_ST_en.dk> wrote:

> I alle tilfælde vil jeg påstå at depression er et result af negative
> tanker (som i nogle tifælde kan være udløst af ydre hændelser).

det vil jeg altså ikke helt give dig ret i.....
i rigtig mange tilfælde er en reel depression ikke udløst af noget nærmere
bestemt... og man kan ikke sætte en finger på hvornår det hele er startet...
hvorimod man sagtens kan være trist og nedtrykt uden at være depresiv... som
regel er der kendt årsag til tristhed ( som sorg eller lignende) hvor en
reel depresion ikke kan forklares...
læs evt mere på depnet.dk eller netdoktor der begge har nogle udemærkede
sites om depression....

der er oven i købet en nærmere videnskabelig forklaring på sygdommen...
--
knus sabina
( som netop har modtaget diagnose som depresiv)

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-08-01 12:07

Sabina Hertzum wrote:

> ( som netop har modtaget diagnose som depresiv)

Ønsker om go bedring fra mig til dig.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Rado

Dato : 26-08-01 22:15

On Mon, 20 Aug 2001 23:59:55 +0200, "Sabina Hertzum"
> [...]

>regel er der kendt årsag til tristhed ( som sorg eller lignende) hvor en

Måske fordi årsagen ligger ligger på et tankemæssigt plan som man kke
rigtig har gennemskuet. Hvis man prøvet at arbejde intensivt med sine
egne tanker og følelser, vil man erfare at følelser og tanker er dybt
forbundet. Følelser er generelt et produkt af tanker. Man kan faktisk
direkte styre sine følelser med sine tanker, i stedet for at lade sig
styre af følelserne.

>læs evt mere på depnet.dk eller netdoktor der begge har nogle udemærkede
>sites om depression....

Tja, efter mit bekendskab med den etablerede psykiatri for mange år
siden har jeg godtnok mistet en stor del at tilliden til den. Jeg vil
i stedet anbefale at læse "Den personlige virkelighed " af Jane
Roberts, som jeg synes har givet mig et langt dybere indblik i de ting
her end noget andet jeg har læst. Ting som jeg har fået bekræfte ved
selv at arbejde med dem.

>( som netop har modtaget diagnose som depresiv)

Jeg mindes en metode i en anden bog af samme forfatter (The Seth
Material) til at slippe af med depressioner på en let måde. Jeg har
selv prøvet den, og var ret overrasket over virkningen. Her et klip
fra bogen:

"If you have a period of depression, you are apt to have depressing
dreams during the same period. But Seth suggests the following
exercise as a dream therapy: before sleep, suggest to yourself that
you will have a pleasant or joyful dream that will completely restore
your good spirits and vitality. Unless the depression is very deep
seated, it will be broken or greatly weakened when you awaken. I've
used this method often, with excellent results. Sometimes I've
remembered the dreams, sometimes not, but I've always awakened
refreshed and renewed, and the effects last. The dreams I've recalled
during such instances have been inspirational: strong enough not only
to conquer a period of the blues but to restore me to exceptionally
good spirits."

--
Rado

Fra : nils gert høj waale

Dato : 04-09-01 16:53

Jeg er helt i tråd med Rado. Læger og medicinalindustri vil gerne bestemme
depression som sygdom, gerne organisk, det er der penge og magt i. Klienten
køber den gerne, for at kunne fralægge sig ansvaret.
Og her er nok et centralt punkt : at man føler sig utilstrækkelig, ikke
syntes man kan overkomme hverdagen, og vil ha' nogen og eller noget til at
klare ærterne for en. Det er OK at give op for en tid, men prøv at tænke
over, hvad du har klaret, Det du ikke har klaret, dine nederlag - nå ja,
sket er sket og kan ikke ændres, og Gud giv mig sindsro til at acceptere,
hvad jeg ikke kan ændre. Dunk ikke dig selv i hovedet med dine nederlag,
dine erfaringer kan bruges til at hjælpe andre. Sig ja til livet dvs.
accepter at det går ad H til. Når du giver din fulde accept til livet, hvor
kummerligt det end syntes at være, vil der åbne sig nye døre for dig, og det
kan kun gå fremad. Jeg har prøvet det. Det er hvad bibelhistorien om Isak
handler om. Gud fratager Isak alt og byder ham til sidst at ofre sin eneste
søn Jakob, men Isak vil ikke gå i rette med Gud, og bøtten vender og han får
alt igen. Erstat Gud med skæbnen eller hvad du nu syntes, essensen af
historien er bare ; accepter, så går det bedre. Jeg ved godt at det ikke er
så nemt, men i stedet for at indtage nogle piller, kan du "indtage" et
dagligt rituel, hvis du bare TROR på at det virker, så virker det også. Du
kan faktisk godt "narre" dig selv til at ha' det godt.
Kærlig hilsen Nils

Søg ikke årsag !!! nighwa

Fra : /arcana

Dato : 05-09-01 08:44

"nils gert høj waale" <nighwa@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
Klienten
> køber den gerne, for at kunne fralægge sig ansvaret.

Der findes to hovedtyper af depression, endogén og exogén depression.

Exogen depression er der ingen der kalder en "sygdom", heller ikke lægerne
og medicinalindustrien. Det er nemlig depression med kendt ydre årsag,
dødsfald, f. eks.

Endogen depression derimod, stammer fra ubalance i hormonsystemet. Dette er
en sygdom.

Perikon (som tråden handler om) er bedst egnet til exogen, altså udefra
kommende, depression. Endogen depression kræver stærkere medicin.

/arcana

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-01 08:57

/arcana wrote:

> Exogen depression er der ingen der kalder en "sygdom", heller ikke lægerne
> og medicinalindustrien. Det er nemlig depression med kendt ydre årsag,
> dødsfald, f. eks.

Tja, og det kan godt være, at jeg er lidt af en kyniker lige nu:

Men som menneske skal man altså igennem en sorgperiode* (hvor man
græder og det hele ser mørk ud) før man igen kan leve livet bagefter.

Når man bruger medicin til at dæmpe symptomerne, så kommer man altså
ikke "hele vejen rundt" om årsagen. Det vil for så vidt bare trække
sorgen i unødig langdrag.

Det kan være en god ide, at få noget beroligende medicin i starten,
når "ragnarock" bryder løs (læs: lige når den ydre årsag fx dødsfald
er sket). På længere sigt bør man ikke tage medicin, men tage
tudeturene som de kommer.

*: sorg kan være mange ting: kæreste som har forladt en, mistet job,
dødsfald i nærmeste omgangskreds/familie. Et eller andet hvor man
lider et savn af noget eller nogen man har kær.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : nils gert høj waale

Dato : 06-09-01 16:35

/arcana <marsilupian@kangoroo.gov> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9n4kvm$rhi$1@news.net.uni-c.dk...
> "nils gert høj waale" <nighwa@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> /arcana svarer
> Der findes to hovedtyper af depression, endogén og exogén
depression...............................................

OK. lykkepiller virker ind på to neurotranmitter i hypothalamus (ikke korekt
stavet, men va...), enten ved at forøge produktionen af disse hormoner eller
ved at hæmme nedbrydningen af selvsamme hormoner eller ved at forøge
reseptorenes sensibilitet. Jeg mener det er farligt, på kunstig vis at gribe
ind, i så dybtliggende fundamentale funktioner, og søger derfor andre veje.
Motion f.eks. forøger produktionen af disse "afstress" og "velværdsfølelse"
hormoner.
Man har i psykiatrien dannet et begreb kaldet "generaliseret angst", for
angs hvor årsagen fortaber sig i det uvisse, og man kan vel også kalde
indogén depression for "generaliseret sorg". Det vil jeg for, at igen at
føre det tilbage til noget psykologisk.
Advarsel ! Man går ofte galt i byen, når man søger årsager !
Jeg tager afstand fra psykoterapi, som går ud på at grave i personlig
historie, for at finde uløste konfligter. Det er min overbevisning, at
sådane ubeviste "hængepartier", automatisk vil boble op, når der er plads
til dem. Jeg går derfor ind for RENO's forslag, om at ved aften meditation
at påvirke drømmelivet til at produksere posetive drømme, og
morgenmeditation, for beredskab til at klare hverdagen.
Med meditation mener jeg ikke mystiske øvelser, men bare stunder hvor man på
forskellig vis "plejer" sig selv. Lidt mystik vil jeg dog medtage, for bøn
virker dybt i sindet og kan udvirke store forandringer, i selvet, (selv for
ateister).
kærlig hilsen Nighwa