/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Har blokvogne også hastighedsbegrænser som~
Fra : Anders Majland


Dato : 16-11-11 18:36

Måske mere et retorisk spørgsmål - burde de have det ?

Ikke at jeg altid følger lovens bogstav men blev selv lidt overrasket over
at blive overhalet af en blokvogn en tidlig morgen på en jysk landevej. Min
hastighed var godt ikke helt på på de 89km/t men vil tro at hans hastighed
var tættere på 100+ end -90 for han kom temmeligt kvikt forbi af en bil i
den størrelse ....

Havde selv overhalet ham 15min inden hvor der skulle arbejdes for at komme
igang opad bakke efter et lyskryds.

/A


 
 
Finn Guldmann (17-11-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 17-11-11 11:03

Den 16-11-2011 18:35, Anders Majland skrev:
> Måske mere et retorisk spørgsmål - burde de have det ?
> Ikke at jeg altid følger lovens bogstav men blev selv lidt overrasket
> over at blive overhalet af en blokvogn en tidlig morgen på en jysk
> landevej. Min hastighed var godt ikke helt på på de 89km/t men vil tro
> at hans hastighed var tættere på 100+ end -90 for han kom temmeligt
> kvikt forbi af en bil i den størrelse ....
> Havde selv overhalet ham 15min inden hvor der skulle arbejdes for at
> komme igang opad bakke efter et lyskryds.
>
En blokvogn er et påhængskøretøj. (Der skal nok findes noget som kan
kaldes en 'selvkørende blokvogn', men ikke nogen som kan registreres til
kørsel på almindelig vej. De vil typisk være begrænset af at
'chaufføren' skal kunne følge med, gående ved siden af.)

Så det vil være det trækkende køretøj der sætter grænserne for hastigheden.

Blokvogne findes så de kan 'samles' til en trailer der ikke overstiger
længde og vægt for en almindelig trailer. Hvorfor de kan køres uden at
være begrænset af de særlige særtransport begrænsninger.


Anders Majland (18-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 18-11-11 10:07

> En blokvogn er et påhængskøretøj. (Der skal nok findes noget som kan
> kaldes en 'selvkørende blokvogn', men ikke nogen som kan registreres til
> kørsel på almindelig vej.

Den havde skiltet "blokvogn" bagpå med et registreringsnummer- Det var ikke
et påhængskøretøj men en selvkørende flerakslet lastbil med 4-5 aksler -med
noget stort maskineri fastmonteret bagpå. Måske noget cementudlægger eller
lign ?

Hvordan er FSN karups crashtendere indregisteret (eller skulle være det hvis
det var med civile nummerplader) ?
De er jo også store og tunge men har af gode grunde ingen
hastighedsbegrænser ... Mener der er 3,3meter brede eller deromkring

/A



Finn Guldmann (18-11-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 18-11-11 15:05

Den 18-11-2011 10:06, Anders Majland skrev:
>> En blokvogn er et påhængskøretøj. (Der skal nok findes noget som kan
>> kaldes en 'selvkørende blokvogn', men ikke nogen som kan registreres
>> til kørsel på almindelig vej.
> Den havde skiltet "blokvogn" bagpå med et registreringsnummer- Det var
> ikke et påhængskøretøj men en selvkørende flerakslet lastbil med 4-5
> aksler -med noget stort maskineri fastmonteret bagpå. Måske noget
> cementudlægger eller lign ?
>
Jeg kan ikke lige få øje på hvad det skilt lavede der.

Du skriver et 'registreringsnummer', var det på samme skilt som ordet?
Og hvordan så skiltet ud (størrelse, farver)?

Var der også en almindelig nummerplade?

Mobilkraner og andre køretøjer der er overbredde, overlange og/eller
overtunge, vil normalt være begrænset til at måtte køre 60 km/t (62?)

Mobilkraner vil oftest være forsynet med en almindelig hvid nummerplade.

En cementudlægger kan sikkert godt have 4 aksler. Men jeg kan ikke lige
få øje på hvad den skal med mere end 3. Den er jo ikke ekstraordinær tung.

Den vil i øvrigt have hvid nummerplade da den ikke er til godstransport,
men er et arbejdskøretøj.

En blokvogn (påhængskøretøj) vil have en hvid nummerplade, der er
længere end den normale, med ordet blokvogn og et nummer på (vistnok) 3
x 2 cifre.

Men hvis den kan samles til at være nede på målene for en almindelig
trailer, kan den være dobbeltregistreret så nummerpladen kan skiftes ud
til en almindelig gul nummerplade til påhængskøretøjer. Så den kan køres
med almindelig hastighed når den ikke er i brug som blokvogn. Med
blokvognspladen må den kun køre 60 km/t (62?)

Det har været sådan at blokvogne måtte køre 62 km/t for netop at komme
over de 60 km/t der var mindstekravet for at måtte køre på motorvejene.

Men jeg er ikke sikker på andet end der er ændret lidt på
fortolkningerne så de er sat ned til 60 km/t, men så det stadig er lovligt.

> Hvordan er FSN karups crashtendere indregisteret (eller skulle være det
> hvis det var med civile nummerplader) ?
> De er jo også store og tunge men har af gode grunde ingen
> hastighedsbegrænser ... Mener der er 3,3meter brede eller deromkring
>
De vil sikkert være registreret i forsvarets system. Og køre under andre
regler end almindeligt registrerede køretøjer.

Det er ikke noget de gør meget i, men de er sommetider ude at køre på
almindelige veje.

Bl.a. var flere af dem i Kolding dengang der var den store fyrværkeribrand.

Søgte lidt på emnet, men fandt ikke rigtig noget.

Bortset fra at der må sidde nogle personer i nogle stillinger hvor de
ikke har viden nok til at udfylde pladsen.

Den var godtnok fra 2004-2005, men der var noget om at en eller anden
'regelrytter', havde besluttet at crashtenderne i Billund lufthavn
skulle være registreret på en måde så de ikke måtte køre mere end 45
km/t, også under brand inde på selve lufthavnsområdet.

På et billede af en crashtender fra Karup kan man se den har forsvarets
(flyvevåbnets) nummerplader, hvorfor forsvaret kan gennemtrumfe andre
regler end dem regelrytterne kan bruge overfor civile køretøjer.

Anders Majland (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-11-11 22:00

> Du skriver et 'registreringsnummer', var det på samme skilt som ordet? Og
> hvordan så skiltet ud (størrelse, farver)?

Som dette http://olavsplates.com/foto_d/dk_800808.jpg

> Var der også en almindelig nummerplade

Så jeg ikke

> Mobilkraner og andre køretøjer der er overbredde, overlange og/eller
> overtunge, vil normalt være begrænset til at måtte køre 60 km/t (62?)
> Mobilkraner vil oftest være forsynet med en almindelig hvid nummerplade.

Tror den var temmelig tung. Dvs enten var den temmeligt undermotoriseret
eller også var den tung - Jeg overhalede den opad bakke på Vejlevej hvor der
var 2 spor sydgående . Vi havde holdt for rødt umiddelbart inden ved
Herningvej. Det er ikke ret tit jeg i Smarten accelerer fra noget som
helt - og slet ikke opad bakke ...


> > Hvordan er FSN karups crashtendere indregisteret (eller skulle være det
> > hvis det var med civile nummerplader) ?
> > De er jo også store og tunge men har af gode grunde ingen

> Det er ikke noget de gør meget i, men de er sommetider ude at køre på
> almindelige veje.

Som i en lille tur til kbh for at hjælpe med at sætte nogen unge mennesker
ud

I øjeblikket tænker jeg heller ikke stort over det. Måske fordi det var
omkring kl 03 om "morgenen" - skulle checke ind i Billund kl 4. Jeg var
kommet så langt foran ham (som i ude af syne) inden han kom op i fart at det
først var dan han kom op foran at jeg genkendte den. Troede bare det var en
størrelse mercedes crafter med thansen lygter eller en hollandsk
blomsterlastbil der havde travlt. Men blokvogn skiltet gjorde mig
efterfølgende nysgerrig. Desværre noterede jeg ikke nummeret på blokvognen
eller fik set om det også havde ordinære nummerplader. Med nummeret var det
nok nemmere at finde ud af hvad det var for en "fisk"

/A


Finn Guldmann (21-11-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-11-11 00:20

Den 20-11-2011 21:59, Anders Majland skrev:
>> Du skriver et 'registreringsnummer', var det på samme skilt som ordet?
>> Og hvordan så skiltet ud (størrelse, farver)?
> Som dette http://olavsplates.com/foto_d/dk_800808.jpg
>
Den kan jeg ikke lige greje hvad gør på et selvkørende køretøj.

>> Var der også en almindelig nummerplade
> Så jeg ikke
>
Det har der nok ikke været så.

Men det gør ikke mysteriet mindre.

>> Mobilkraner og andre køretøjer der er overbredde, overlange og/eller
>> overtunge, vil normalt være begrænset til at måtte køre 60 km/t (62?)
>> Mobilkraner vil oftest være forsynet med en almindelig hvid nummerplade.
> Tror den var temmelig tung. Dvs enten var den temmeligt undermotoriseret
> eller også var den tung - Jeg overhalede den opad bakke på Vejlevej hvor
> der var 2 spor sydgående . Vi havde holdt for rødt umiddelbart inden ved
> Herningvej. Det er ikke ret tit jeg i Smarten accelerer fra noget som
> helt - og slet ikke opad bakke ...
>
Du må huske at snuppe et billede næste gang.

>> > Hvordan er FSN karups crashtendere indregisteret (eller skulle være det
>> > hvis det var med civile nummerplader) ?
>> > De er jo også store og tunge men har af gode grunde ingen
>> Det er ikke noget de gør meget i, men de er sommetider ude at køre på
>> almindelige veje.
> Som i en lille tur til kbh for at hjælpe med at sætte nogen unge
> mennesker ud
>
Her fra hovedlandet?

De har da vist nogen der er tættere på ovre på Djævleøen.

> I øjeblikket tænker jeg heller ikke stort over det. Måske fordi det var
> omkring kl 03 om "morgenen" - skulle checke ind i Billund kl 4. Jeg var
> kommet så langt foran ham (som i ude af syne) inden han kom op i fart at
> det først var dan han kom op foran at jeg genkendte den. Troede bare det
> var en størrelse mercedes crafter med thansen lygter eller en hollandsk
> blomsterlastbil der havde travlt. Men blokvogn skiltet gjorde mig
> efterfølgende nysgerrig. Desværre noterede jeg ikke nummeret på
> blokvognen eller fik set om det også havde ordinære nummerplader. Med
> nummeret var det nok nemmere at finde ud af hvad det var for en "fisk"
>
Du må huske det med "fotofering".

Finn Guldmann (21-11-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-11-11 02:17

Fik så fundet noget frem de kalder Særtransportbekendtgørelsen

Deri har de en lidt anden definition af 'blækvogn' end den jeg kender.

Der kan nemlig også forekomme en motordrevet blokvogn.

Ligesom mobilkraner, og cementpumper og mandskabslifte hvis de
overstiger de almindelige mål og vægt grænser, indregistreres som blokvogn.

Om hastigheden står der at den ikke må overstige 60 km/t hvis
transporten er under 150 tons, at den ikke må overstige 45 km/t hvis
vægten er mellem 150 og 250 tons, at den ikke må overstige 30 km/t hvis
vægten er over 250 tons.

Anders Majland (21-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-11-11 09:45

> Fik så fundet noget frem de kalder Særtransportbekendtgørelsen
> Deri har de en lidt anden definition af 'blækvogn' end den jeg kender.
> Der kan nemlig også forekomme en motordrevet blokvogn.

Der er jo som regel en forklaring på det meste

> Om hastigheden står der at den ikke må overstige 60 km/t hvis transporten
> er under 150 tons, at den ikke må overstige 45 km/t hvis vægten er mellem
> 150 og 250 tons, at den ikke må overstige 30 km/t hvis vægten er over 250
> tons.

Må så nøjes med at konstatere at køretøjet ihverfald ikke var begrænset til
en af ovennævnte hastigheder - og at hvis politiet havde været ude med riven
skulle han nok have set sig om efter et andet arbejde som han kunne udfyldes
uden kørekort ...

/A


Finn Guldmann (21-11-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-11-11 16:07

Den 21-11-2011 09:44, Anders Majland skrev:
>> Fik så fundet noget frem de kalder Særtransportbekendtgørelsen
>> Deri har de en lidt anden definition af 'blækvogn' end den jeg kender.
>> Der kan nemlig også forekomme en motordrevet blokvogn.
> Der er jo som regel en forklaring på det meste
>> Om hastigheden står der at den ikke må overstige 60 km/t hvis
>> transporten er under 150 tons, at den ikke må overstige 45 km/t hvis
>> vægten er mellem 150 og 250 tons, at den ikke må overstige 30 km/t
>> hvis vægten er over 250 tons.
> Må så nøjes med at konstatere at køretøjet ihverfald ikke var begrænset
> til en af ovennævnte hastigheder - og at hvis politiet havde været ude
> med riven skulle han nok have set sig om efter et andet arbejde som han
> kunne udfyldes uden kørekort ...
>
Det ser ud til at det er ovre i den afdeling vi ender.

Anders Majland (21-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-11-11 09:42

> Her fra hovedlandet?
> De har da vist nogen der er tættere på ovre på Djævleøen.

Ja jagtvej. Jeg var nede på en rundtur for et par år siden med den store af
knægtene. Bla med ude at køre en tur i en crash tender. Den acc. ganske pænt
på trods af sin vægt - men når kursen ændres kan man godt mærke det er stort
skiv der skal skifte kurs. Der fortalte de at det heller ikke var noget
problem med en længere tur - som f.eks turen til jagtvej, for at hjælpe med
et dæmpe gemytterne.

/A


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste