V-motorer vs. Boxer vs. inline ?
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 13-08-01 14:54

Hejsa

Hvordan kan det være at der er forskel på motorkarakteristikken ved
V-motorere og In line motorer og for den sags skyld også box'ere.. ?
Og er der i virkeligheden også så stor forskel på det? - eller er det i
virkeligheden et salgstrick ?

Jeg ved godt at der er stor forskel på 2 og 4 benede motorer, men hvis man
sammenligner en to benet V-motor og med en boxer og en hvor de bare sidder
på linie, hvad er det så der gør den magiske forskel ?
Jeg har prøvet en tur på en VFR750, som jo har en V4 motor, og den gik sådan
set anderledes end de 4inline cykler jeg har prøvet, men hvorfor gør
vinklingen af cylindrene så stor en forskel ?

Mvh
Kristoffer

Fra : Brian Lænø

Dato : 13-08-01 16:08

"Kristoffer Lippert" skrev
> [...]
> set anderledes end de 4inline cykler jeg har prøvet, men hvorfor gør
> vinklingen af cylindrene så stor en forskel ?

Jeg tror ikke der er så meget forskel på række 4 og en V4.
Den eneste forskel er nok vibrationerne.
Grunden til at lave en V4 i stedet for en række 4, er at V4 kan laves
smallere.

Forskellen på en 4 cyl. og en 2 cyl., er den større volumen pr cylinder på
den 2 cyl. motoren.
Forskellen på lyden kommer fra de store cylindere + at 2 cyl. motoren har
halvt så mange tændinger.
Den fede lyd fra 2 cyl. motoren, er normalt kun til stede ved lave
omdrejninger.

Forskellen på bokser og V2/parallel tvin , er at bokserens krumtapaksel
ligger på langs af stellet, mens V2 ligger på tværs.
Bokseren kan have en tendens til at rulle lidt til siden ved acceleration.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 13-08-01 17:33

> Den fede lyd fra 2 cyl. motoren, er normalt kun til stede ved lave
> omdrejninger.

Den er nu til stede i hele omdrejningsregisteret.

> Forskellen på bokser og V2/parallel tvin , er at bokserens krumtapaksel
> ligger på langs af stellet, mens V2 ligger på tværs.

En V2'er kan ligge både på langs og på tværs.

> Bokseren kan have en tendens til at rulle lidt til siden ved acceleration.

Næh, det er en motorcykel med kardantræk der har det.

Mvh
Steen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 13-08-01 16:56

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DoSd7.1515$W3.136179@news000.worldonline.dk...

> Den er nu til stede i hele omdrejningsregisteret.

> En V2'er kan ligge både på langs og på tværs.

Ja det gør den på motoguzzi og min egen CX'er og st1100

> Næh, det er en motorcykel med kardantræk der har det.

Ikke helt korrekt. Det er ikke pga. kardantrækket at cyklen ruller, det er
fordi krumtappen ligger på langs.

Jesper
CX500 m. langsliggende V-motor og kardantræk (til salg for reten)
VFR750F m. tværstillet V-motor og kædetræk (ikke til salg)

Fra : Armand

Dato : 13-08-01 19:03

Jesper Pedersen <knorsfis@cool.dk> skrev i en

> [...]
> Ikke helt korrekt. Det er ikke pga. kardantrækket at cyklen ruller,
> det er fordi krumtappen ligger på langs.

Heller ikke helt rigtigt:
Det er fordi at motoren har en større masse (= inerti) samlet omkring
den
langsroterende krumtap!

Af nød har de store Boxere og V2'ere en god dødvægt på krumtappen for at
"holde møllen igang" i tomgang.
Både Guzzi og BMW har benyttet sig af en almindelig "bil"-kobling, á et
større svinghjul som basis for enkeltpladekoblingen, hvorved der såvel
er placeret en høj vægt; men samtidig også fjernt fra radius, hvilket
øger inertien!

Det er inertien herfra der gerne vil trække de langsliggende (man har
glemt at nævne Ninbus!) motorer rundt => til siden ved gasgivning!

Forøvrigt: Netop for din CX'ers vedkommende imødegik honda fænomænet ved
at lade koblingen rotere modsat krumtappen!

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 15-08-01 10:24

On Mon, 13 Aug 2001 20:03:25 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Forøvrigt: Netop for din CX'ers vedkommende imødegik honda fænomænet ved
>at lade koblingen rotere modsat krumtappen!

Sådan er det også på BMW's K-modeller.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 20:02

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en

> Sådan er det også på BMW's K-modeller.

Som også var glemt indtil nu, trods det at de har "en væltet
Nimbus-motor" !

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-01 18:11

"Steen S. Schmidt" wrote:

> Næh, det er en motorcykel med kardantræk der har det.

Næ, der har han ret. En langsliggende bokser ruller til siden.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 15-08-01 10:31

On Mon, 13 Aug 2001 17:32:49 +0100, "Steen S. Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

<snip>
>En V2'er kan ligge både på langs og på tværs.

Det kan en parallel-twin da også - Sunbeam S7/S8.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Armand

Dato : 13-08-01 19:05

Brian Lænø <brianla@worldonline.dk> skrev i en

> Grunden til at lave en V4 i stedet for en række 4, er at V4 kan laves
> smallere.

En V2'er er ligeledes smallere end en parallel-twin!
Breddefordelen opnåes ved at begge plejlstænger sidder lige op og ned af
hinanden på samme (bredere) søle

Da en 90° V2'er, samtidig er forbavsende godt egen-afbalanceret (især
hvis alternativet er en 360° parallel-twin!), er det faktisk en enkel
måde at
lave en smal velafbalanceret tocylindret motor på!

Andre faktorer, bl.a. omkring karburatorer/udstødning og plads i stellet
til den
opret-stående (bagudhældende) cylinder er modrettede handicap for
konstruktionen!

--
Armand.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 13-08-01 17:47

> Hvordan kan det være at der er forskel på motorkarakteristikken ved
> V-motorere og In line motorer og for den sags skyld også box'ere.. ?

Der er forskel i både tid og rum. Forskel i tid, fordi de forskellige
motorer tænder på forskellige tidspunkter igennem en tændingscyklus. Forskel
i rum, fordi kræfterne i de forskellige motorer bevæger sig forskelligt. De
bevæger sig i forskellige retninger, og de bevæger sig med forskellig
styrke.

> Og er der i virkeligheden også så stor forskel på det?

Ja. Nok den største forskel, udover om det er en cruiser-type eller
sportscykel.

> Jeg ved godt at der er stor forskel på 2 og 4 benede motorer, men hvis man
> sammenligner en to benet V-motor og med en boxer og en hvor de bare sidder
> på linie, hvad er det så der gør den magiske forskel ?

Den måde kræfterne modarbejder (ophæver) eller forstærker hinanden på. Det
drejer sig om lyden og typen af vibrationer.

> [...]
> set anderledes end de 4inline cykler jeg har prøvet, men hvorfor gør
> vinklingen af cylindrene så stor en forskel ?

V4'eren vil ideelt set kombinere fordelene fra begge lejre - styrken og
fleksibiliteten af en V2'er, og det lave vibrationsniveau fra række-4'eren.
Den er dog dyrere end begge at producere, og da det er en motortype der ikke
bruges meget, er det begrænset med know-how til at bygge den.

Mvh
Steen

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 14-08-01 11:53

Hej igen.

Tak for svarene...

[klippesnippe]
> [...]
De
> bevæger sig i forskellige retninger, og de bevæger sig med forskellig

Hmn. Ja, det giver jo fint nok mening, men hvorfor er det at man siger at
v-motorer har et bedre bundtræk end fx. boxere eller for den sags skyld en
parallel twin... Selve ydelsen/trækket i motoren skulle vel ikke ændre sig
fordi man placerer cylindrene anderledes.
Det kan selvfølgeligt også bunde i en generel misforståelse fra min side af,
nemlig at den store moment/ydelse's forskel i virkeligheden ligger mellem 2
og 4 benere, uanset hvordan cylindrene er placeret?

> Den måde kræfterne modarbejder (ophæver) eller forstærker hinanden på. Det
> drejer sig om lyden og typen af vibrationer.

Men altså ikke momentkurven ?

> [...]
ikke
> bruges meget, er det begrænset med know-how til at bygge den.

Tjah, det er så hvidt jeg har set kun vfr800 der er tilbage med V4'ere...
Men det er også en ret dyr cykel.

Mvh
Kristoffer

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-08-01 12:45

"Kristoffer Lippert" <k-music@get2net.dk> wrote in
<3b790311$0$9445$4d4eb98e@news.dk.uu.net>:
> [...]
>skyld en parallel twin... Selve ydelsen/trækket i motoren skulle vel
>ikke ændre sig fordi man placerer cylindrene anderledes.

Det er vel ikke kun placeringen der er anderledes. En bokser er jo ikke en
180° V, men en konstruktion hvor stemplerne "bokser" mod hinanden - de går
samtidig ind imod krumtappen... I en V-motor "skiftes" de til det... (hvis
du forstår!?)

/Jesper

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 15-08-01 10:17

Hej

> [...]
> samtidig ind imod krumtappen... I en V-motor "skiftes" de til det... (hvis

Jo, det havde jeg lige overset. Det må jo give en motorgang lidt lige som en
encylindret, når de "bokser" samtidigt.
Er der så også forskel på timingen i en V og en Paralleltwin ? - eller er
det "modsat" hinanden begge dele ?

Mvh
Kristoffer

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 15-08-01 12:23

On Wed, 15 Aug 2001 11:16:49 +0200, "Kristoffer Lippert"
<k-music@get2net.dk> wrote:

<snip>
>Er der så også forskel på timingen i en V og en Paralleltwin ? - eller er
>det "modsat" hinanden begge dele ?

En parallel-twin er ikke bare en parallel-twin - den kan enten være
360º (stort set alle engelske twins) eller 180º (bla. Laverda og
givetvis de fleste japanske twins). 360º twin'en har en jævnere
fordeling af motorkraften, men er dårligere afbalanceret. Efter
sigende lavede Englænderne ikke 180º twins, fordi deres ingeniører
slet ikke kunne overskue den tændingsmæssige uregelmæssigheg ved en
180º twin - men det er nok bare rygter :)

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 15-08-01 16:05

Hej igen

Hvad er forskellen på en 360 og en 180graders twin ?
clyindrene ligger vel stadigt parallelt ?

Mvh
Kristoffer

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 15-08-01 17:34

"Kristoffer Lippert" <k-music@get2net.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på en 360 og en 180graders twin ?
>clyindrene ligger vel stadigt parallelt ?

I den ene (det må være 360 grader) bevæger stemplerne sig parallelt op
og ned. Det giver en jævn tændingsrytme, men balancen er ikke så god.

Hvis vi kigger på de to cylindre sker tingene i denne rækkefølge:

Cylinder 1   Cylinder 2
forbrænding   indsugning
udstødning   kompression
indsugning   forbrænding
kompression   udstødning

I den anden bevæger stemplerne sig modsat hinanden. Når den ene
trykkes ned, kører den anden op.
Det giver en bedre balance da de to stemplers bevægelser "udligner"
hinanden, men til gengæld bliver "tændingstakten" lidt forskudt.
Tillad mig at illustrere

Cylinder 1   Cylinder 2
forbrænding   kompression
udstødning   forbrænding
indsugning   udstødning
kompression   indsugning

Altså to takter med forbrænding efterfulgt af to takter uden.

Jeg håber det var en forståelig (og rigtig?) forklaring.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81 - som er en 180º twin.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 15-08-01 19:03

On Wed, 15 Aug 2001 18:34:27 +0200, Kåre Nejmann <post@kan.dk> wrote:
<snip>
>I den ene (det må være 360 grader) bevæger stemplerne sig parallelt op
>og ned. Det giver en jævn tændingsrytme, men balancen er ikke så god.
<snip>
I alle parallel-twins bevæger stemplerne sig parallelt - deraf navnet
:) Grad-tallet henviser til vinklen mellem krumtapslagene - i en 360º
twin sidder plejlstængerne altså forskudt en hel omgang i forhold til
hinanden (det lyder åndsvagt, men sådan er det altså). I praksis
betyder det, som du korrekt beskriver, at stempler følges, side om
side, og er i top hhv. bund samtidig.

Men altså parallelt, uanset forskydningen mellem krumtapslagene
God visualisering af tændingsproblemet, iøvrigt.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 16-08-01 10:44

Takker for illustrationen.

Mvh
Kristoffer

Fra : Rune Larsen

Dato : 16-08-01 13:49

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det giver en bedre balance da de to stemplers bevægelser "udligner"
> hinanden, men til gengæld bliver "tændingstakten" lidt forskudt.

Undtagent i en totakter, hvor der er tænding hver gang. Der er 180grader
modellen perfekt...

/Rune - 180grader parallel-twin og 90 grader v-twin owner... (90'eren er nu
sjovest)

Fra : Armand

Dato : 16-08-01 16:53

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
> [...]
Når den
> Undtagent i en totakter, hvor der er tænding hver gang. Der er

Perfekt, er et alvorligt ord!

Når vi taler om afbalancering, er der også en væsentlig faktor i det der
kaldes for 2. ordens-kræfterne!
2. ordens-kræfterne er kort beskrevet den vrikkende bevægelse (=
vibration) der forekommer p.g.a. at den ene ende (af en tocylindret 180°
krumtap), vil blive trukket opad samtidig med at den anden trykkes
nedad, og vice versa.

Så helt perfekt er TZR'eren som ikke

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-01 21:46

Armand wrote:

> [...]
> vibration) der forekommer p.g.a. at den ene ende (af en tocylindret 180°
> krumtap), vil blive trukket opad samtidig med at den anden trykkes

Se nu er du inde på noget lidt mere videnskabeligt. For ikke at tale om
inhomogene og homogene momenter af forskellig orden. Det har jeg desværre
glemt det meste af. Er det noget du erfaring med?. Eventuelt med henvisning
til en bog.

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 18:36

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> inhomogene og homogene momenter af forskellig orden. Det har jeg
> desværre glemt det meste af. Er det noget du erfaring med?. Eventuelt

Nope!

Læste mig til noget omkring motorens afbalancering i et motorcykelblad
tidligt i min mc-tid; men kunne ikke få den med 2.ordens-kræfterne ind
på lystavlen - Først i min tid her på gruppen er sagens sammenhæng gået
op for mig

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-01 19:53

Armand wrote:

> [...]
> tidligt i min mc-tid; men kunne ikke få den med 2.ordens-kræfterne ind
> på lystavlen - Først i min tid her på gruppen er sagens sammenhæng gået

Mener at den tyske "Taschenbuch dubbel" har et godt afsnit om dette. Den er
biblen for ingeniører. Er bare temmelig dyr. Og lommebog?. Den har størrelse
som en munkesten fra Koldinghus. Kan især huske at en 6cyl. rækkemotor med
120° drejede slag er det mest ideelle, set med afbalanceringsøjne.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 18-08-01 02:43

Ib Jakobsen wrote:

>Kan især huske at en 6cyl. rækkemotor med
>120° drejede slag er det mest ideelle, set med afbalanceringsøjne.

Næst efter en 60 graders V12. Det vidste de godt hos Jaguar.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 18-08-01 09:01

Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

> Næst efter en 60 graders V12. Det vidste de godt hos Jaguar.

Hæ!
Nu er vi der igen: Er dét 60° cylindervinkel?

At fremstille en V-12'er ud af to i forvejen ideelle 6-cylindrede
cylinderrækker, vil aldrig kunne gøre sagen værre, så at den er bedre
kan vel ikke komme bag på nogen.

Når nu vi er ved det:
Ga' vide hvorledes WV's W-18'er går??

Jeg tror forøvrigt ikke at Jaguar udviklede V-12'eren ud fra ønske om
bedre afbalancering; men snarere at fremstille en betragtelig større
motor, hvor en fordobling af den allerede eksisterende 6-cylinder gør
sagen langt mere overskuelig!

- -
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 18-08-01 16:45

Armand wrote:

>Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

>Hæ!
>Nu er vi der igen: Er dét 60° cylindervinkel?

Ja, da. Det er den, afbalanceringmæssige, ideelle vinkel til en V12 (og
en V6), ligesom at en V8 er på 90 grader.

>At fremstille en V-12'er ud af to i forvejen ideelle 6-cylindrede
>cylinderrækker, vil aldrig kunne gøre sagen værre, så at den er bedre
>kan vel ikke komme bag på nogen.

Nemlig.

>Når nu vi er ved det:
>Ga' vide hvorledes WV's W-18'er går??

Hurtigt?

> [...]
>bedre afbalancering; men snarere at fremstille en betragtelig større
>motor, hvor en fordobling af den allerede eksisterende 6-cylinder gør

Ja, plus en langt kortere slaglængde. R6'eren var på 101mm, og det gav
lidt tuningsproblemer. V12, eren har jo bevist sit værd i gruppeC, 20 år
efter at den kom frem!

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 18-08-01 23:33

> Ja, plus en langt kortere slaglængde. R6'eren var på 101mm,

Jup!
V-12'eren er jo heller ikke dobbelt så stor som 4,2 liters'en!

> V12, eren har jo bevist sit værd i gruppe C, 20 år efter at den kom
frem!

Dét måtte jeg lige verificere, da jeg mindes noget med R-6'eren og
turbo; men blandt de billeder jeg har fra et trip til 1000 km på Spa i
'87, ér det V-12'eren der er i gang

Husker forøvrigt at jeg om aftenen i pitgaden stoppede op og lurede på
en Jag.-mekaniker der hældte Castrol RS olie på en af racerne. Det der
slog mig var at det var almindelige 1-liters dåser som dem der dengang
var på mode at bruge blandt klubbens medlemmer, og det gav mig samtidig
lejlighed til at tælle efter hvor meget olie der var på så'en en ka'l:
Jeg menerat huske at jeg talte 30 dåser, hvortil kom dem han måtte have
hældt på inden at jeg kom forbi

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 19-08-01 00:38

Armand wrote:

>Jup!
>V-12'eren er jo heller ikke dobbelt så stor som 4,2 liters'en!

Næ, men 6'eren startede også som en 3.8L (i XK120).

>frem!
>
>Dét måtte jeg lige verificere, da jeg mindes noget med R-6'eren og
>turbo; men blandt de billeder jeg har fra et trip til 1000 km på Spa i
>'87, ér det V-12'eren der er i gang

Jep, de brugte en 7L (!) version i de kortere løb, og en 6L i Le Mans.
Selv efter at var gået over til V(!)6 turboen , var det den solide 12'er
der kørte Le Mans.

> [...]
>lejlighed til at tælle efter hvor meget olie der var på så'en en ka'l:
>Jeg menerat huske at jeg talte 30 dåser, hvortil kom dem han måtte have

Netop oliekapaciteten siger noget om motorens alder, det vejer jo det
skidt

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 20:04

Kristoffer Lippert <k-music@get2net.dk> skrev i en
> Hej igen
>
> Hvad er forskellen på en 360 og en 180graders twin ?
> clyindrene ligger vel stadigt parallelt ?

Plejlstængernes forskydning på krumtappen!

- 360° = en hel omgang => "lige ved siden af hinanden" => stemplerne
følger hinanden op/ned!
- 180° = ½ omgang => "overfor hinanden" => stemplerne bevæger sig imod
hinanden op/ned!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 20:05

Jesper Lillesø <frogskins.no.spam@lycosmail.com> skrev i en
> [...]
> 180° V, men en konstruktion hvor stemplerne "bokser" mod hinanden - de
går > samtidig ind imod krumtappen... I en V-motor "skiftes" de til

Tjaeh :-/

Og jeg mener nu at ihvertfald de største af BMW's R-motorer, er en 360°,
begrundet i problematikken med en hel liter luft (på undersiden af
stemplerne!) der konstant skal fjernes/hentes fra/til motorblokken, hvis
stemplerne går imod hinanden, i modsætning til at det ellers kun skal
flyttes fra den ene side til den anden!
Men jeg var ikke mere sikker end at jeg holdt vejret indtil at jeg havde
fået det checket efter - Men nu kom du til at "skubbe til mig" !

--
Armand.
(der stadig mangler at checke)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-01 21:03

Armand wrote:

> [...]
> Men jeg var ikke mere sikker end at jeg holdt vejret indtil at jeg havde
> fået det checket efter - Men nu kom du til at "skubbe til mig" !

Så skal det da være de nye fire ventilede. Min gamle R80 er en 180°. Men det
er da rigtigt at der er noget tryk/træk i krumtapshuset. Man har da også
lavet en forbedret ventil til udluftningen.

> --
> Armand.
> (der stadig mangler at checke)

Vi hører gerne nærmere. Jeg læste lige ovenstående en gang til. Træk du bare
vejret selvom du ikke kan finde nogle oplysninger.

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 21:31

> [...]
du bare
> vejret selvom du ikke kan finde nogle oplysninger.

Har indtil nu kun fået kigget på nettet, og dér kun fundet en 180° R69
fra
'58, og den falder jo ikke i trit med mine udtalelser

--
Armand.
(der mangler et besøg på sit referencebibliotek af MOTORRAD's i klubben)

Fra : themaze

Dato : 16-08-01 00:40

Hej alle! Den 15-8-2001 var der nogen der skrev:

[armand:]
> [...]

øv nu blev jeg forvirret igen.

Har jeg misforstået noget, eller bruger en firetakter ikke to hele
omdrejninger, altså 720 grader på sine respektive takter? Eller er det nogle
helt andre grader der er tale om?

Og en bokser er vel en bokser, altså stemplerne bevæger sig parvis mod/fra
hinanden?

Sådan at en 360 graders bokser suger ind i den ene side mens den tænder i
den anden og vice versa, men altså stadig med stempler parvis mod/fra?

-Jeg er med på den liter luft du taler om, men det virker som om du siger
at det er det ene stempels 'krumptap er drejet' 180 grader?? Er det ikke at
forbryde sig temmelig meget mod 'bokser-pincippet', hvis formål såvidt jeg
har forstået er at udligne vibrationer? (Kunne den liter luft iøvrigt ikke
lige så godt ses som en hjælp som en forhindring? Altså at den komprimerede
luft hjalp stemplerne udad igen, fremfor at have en tungere krumtap?)

jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide om Bimmerne altså er 0, 360, eller
whatever grader, da jeg leger lidt med at lave en lille ting der viser en
BMW-motor i snit. (De nysgerrige kan finde en miniature af det foreløbige
resultat "bokser gif" i dk.binaer. :)

imko

Fra : themaze

Dato : 16-08-01 01:01

Hej alle! Den 16-8-2001 0:40 var der nogen der skrev:

[armand:]
> [...]

[imko]
> -Jeg er med på den liter luft du taler om, men det virker som om du siger

Man *kunne* selvfølgelig også bare lave en 4-cylindret bokser [savle], hvor
hver side havde et ind og et ud stempel... gad vide om de gamle GL'ere var
sådan? Og de nye? 6-cylindret bokser med hvor mange graders forskel på hver
sides stempler? 120?

> kan finde en miniature af det foreløbige resultat "bokser gif"
glemte at nævne at det er en lille animation, så den skal ses i et program
der kan håndtere det (om ikke andet så internet exploder)

imko

Fra : Armand

Dato : 16-08-01 17:26

themaze <themaze@hansen.mail.dk> skrev i en

> Man *kunne* selvfølgelig også bare lave en 4-cylindret bokser [savle],
> hvor hver side havde et ind og et ud stempel... gad vide om de gamle
GL'ere
> var sådan?

Jo!
Ligesom alle firecyl. auto-motorer!

> Og de nye? 6-cylindret bokser med hvor mange graders forskel på hver
> sides stempler? 120?

Næsten sikkert!

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 01:46

On Thu, 16 Aug 2001 00:40:25 +0100, themaze <themaze@hansen.mail.dk>
wrote:
<snip>
>øv nu blev jeg forvirret igen.
>
>Har jeg misforstået noget, eller bruger en firetakter ikke to hele
>omdrejninger, altså 720 grader på sine respektive takter? Eller er det nogle
>helt andre grader der er tale om?

Nej, det er helt korrekt - der er tænding hveranden gang stemplet er i
top (i praksis er der nok gnist på tændrøret hvergang, men der er kun
benzin/luft-blanding at antænde hveranden).

>Og en bokser er vel en bokser, altså stemplerne bevæger sig parvis mod/fra
>hinanden?

Nu er det jo på dansk, at man kalder det en "bokser". På engelsk er
det en "flat-twin" og det siger ikke umiddelbart noget om stemplernes
bevægelse i forhold til hinanden.

>Sådan at en 360 graders bokser suger ind i den ene side mens den tænder i
>den anden og vice versa, men altså stadig med stempler parvis mod/fra?

En 180º flat-twin vil have begge stempler i top hhv. bund samtidig,
men det vil selvfølgelig kun være det ene af dem, der er i sin
tændingstakt. En 360º flat-twin (en her i gruppen insisterede
tidligere på at kalde sådan en konstruktion for en 180º V-twin) vil
have et stempel i top, når det andet er i bund - og en ujævn
tændingsgang, som en 180º parallel-twin, sp vidt jeg lige kan regne
ud.

> [...]
>lige så godt ses som en hjælp som en forhindring? Altså at den komprimerede
>luft hjalp stemplerne udad igen, fremfor at have en tungere krumtap?)

Nej, energitabet i at komprimere luften i krumtaphuset vil være mange
gange større, end den hjælp ekspansionen af luften vil give.

> [...]
>BMW-motor i snit. (De nysgerrige kan finde en miniature af det foreløbige

180º, hverken mere eller mindre - se Message-ID:
<news:DHEe7.282$5f.11490@news.get2net.dk> i dk.binaer.motor, Subject:
BMW flat-twin - a_bmw.gif.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 16-08-01 11:54

<jJEe7.283$5f.11718@news.get2net.dk>:
>tændingstakt. En 360º flat-twin (en her i gruppen insisterede
>tidligere på at kalde sådan en konstruktion for en 180º V-twin) vil

Det var vist mig. Jeg havde "begrebet" fra bilverdenen hvor jeg ved at
f.eks. Ferraris F60 har en "180º V". Men det hentyder ikke til det samme som
alle de andre grader der er talt om. Det er blot vinklen mellem cylinderne!

/Jesper

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 15:41

On 16 Aug 2001 10:53:37 GMT, frogskins.no.spam@lycosmail.com (Jesper
Lillesø) wrote:

> [...]
>alle de andre grader der er talt om. Det er blot vinklen mellem cylinderne!

Det er jeg med på - andre er måske stået af :) Klarificering: En
flat-twin med 360º mellem plejlstængerne er i princippet en V-twin,
med 180º mellem **cylindrene**.

Nu mangler vi bare, at Armand begynder at snakke om stjernemotorer, så
vil forvirringen være total :) Eller om den eneste rigtige
boksermotor, jeg kender - nemlig Junkers JUMO 206
(http://www.geocities.com/hjunkers/ju_eng.htm#jumo206) med to
krumtappe, 6 cylindre og 12 stempler :) Se det er en bokser-motor :)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-01 17:23

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> Det er jeg med på - andre er måske stået af :) Klarificering: En
> flat-twin med 360º mellem plejlstængerne er i princippet en V-twin,
> med 180º mellem **cylindrene**.

Jamen, hov holdt. Når man snakker om en V-motor, så er det da vinklen mellem
cylindrerne. Og hvordan kan man sætte to cylindrer i V-form med 180° imellem?.

> [...]
> (http://www.geocities.com/hjunkers/ju_eng.htm#jumo206) med to
> krumtappe, 6 cylindre og 12 stempler :) Se det er en bokser-motor :)

Vi kan da bare tage VW med deres W-motor!. For ikke sige:"Ariel squarefour".

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 21:38

On Thu, 16 Aug 2001 18:23:13 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
<snip>
>Jamen, hov holdt. Når man snakker om en V-motor, så er det da vinklen mellem
>cylindrerne. Og hvordan kan man sætte to cylindrer i V-form med 180° imellem?.
<snip>
Hæ - det er sgu' sjovt, det her :) Du har selvfølgelig ret - en 180º
V-twin er ikke en V-twin, men en flat-twin - men den er *ikke* en
bokser. For det der giver navn til bokser er, at stemplerne kører imod
hinanden (altså er i top hhv. bund samtidig). I en V-twin er et
stempel i top, når det andet er i bund. Så laver du en flat-twin, med
360º mellem krumtapslagene, så er den - af virkemåde - ligesom en
V-twin - men altså med 180º mellem cylindrene.

Det hjalp ikke, vel? :)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-01 22:13

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> For det der giver navn til bokser er, at stemplerne kører imod
> hinanden (altså er i top hhv. bund samtidig).

Genau. Som de siger nede sydpå.

> I en V-twin er et stempel i top, når det andet er i bund.

Så længe de (cylindrerne) står i v-form, vil det ikke forekomme.

> Så laver du en flat-twin, med 360º mellem krumtapslagene,

Altså plejlstængerne er monteret på samme søle. Det kan vel diskuteres om det er 0°
eller 360°?.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 22:22

On Thu, 16 Aug 2001 23:12:55 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Så længe de (cylindrerne) står i v-form, vil det ikke forekomme.

Nej, det har du fuldstændig ret i - det havde jeg ikke lige
gennemtænkt ordentligt (nogen gange ville en gennemskåret V-motor være
guld værd .

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 16-08-01 23:49

> Altså plejlstængerne er monteret på samme søle. Det kan vel diskuteres om
det er 0°
> eller 360°?.

Nej, der er 360° imellem tændingerne, ikke 0°.

Mvh
Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-01 23:04

"Steen S. Schmidt" wrote:

> det er 0°
>
> Nej, der er 360° imellem tændingerne, ikke 0°.

Ikke for at gå i petiteser. I den tekst jeg svarede på stod der
"krumtapsslagene". Ikke forbrændingerne. Men det kan hurtigt blive lidt
uoverskueligt, når vi snakker om vinkler mellem cylindrer, mellem søler, og
firetaktsmotorens takter.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 17-08-01 00:06

> Ikke for at gå i petiteser. I den tekst jeg svarede på stod der
> "krumtapsslagene". Ikke forbrændingerne.

Nå ja, sorry. Jegsvarerindimellemlidtforhurtigtidennegruppe

Det er dog *normalt* tændingstidspunktet der hentydes til.

Jeps.

Mvh
Steen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 23:13

On Fri, 17 Aug 2001 00:06:24 +0100, "Steen S. Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

>Det er dog *normalt* tændingstidspunktet der hentydes til.

Så tænder dine 180º parallel-twins da godt lidt ofte, gør de ikke? :)

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 17-08-01 07:21

> Så tænder dine 180º parallel-twins da godt lidt ofte, gør de ikke? :)

Nej, den tænder sådan her:

Cylinder 1 Cylinder 2

Tænding Kompression
Udstødning Tænding
Indsugning Udstødning
Kompression Indsugning

Altså 180º imellem tændingstidspunkterne.

Mvh
Steen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 17-08-01 08:55

On Fri, 17 Aug 2001 07:21:22 +0100, "Steen S. Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

>Nej, den tænder sådan her:
>
>Cylinder 1 Cylinder 2
>
>Tænding Kompression
>Udstødning Tænding
>Indsugning Udstødning
>Kompression Indsugning
>
>Altså 180º imellem tændingstidspunkterne.

Men der er 540º til næste tændingstidspunkt. Så derfor mener jeg ikke
at du har ret, når du siger at gradtallet henviser til afstanden
mellem tændigstidspunkterne - det er jo også forskelligt for en
2-takter og 4-takter, hvorimod de 180º mellem krumtapsslagene er de
samme.

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 18:49

> Så tænder dine 180º parallel-twins da godt lidt ofte, gør de ikke? :)

Min lillebror snakker også om "tændings-grader"; men det er da galt!

En Ducati tænder eksempelvis 360° + cylindervinklen á 90° imellem den
ene og den anden cylinder; imens at den anden cylinder tænder 360° - 90°
efter den ene!
Er det derved en 450 graders eller en 270 graders ???

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 23:22

wrote:

>Altså plejlstængerne er monteret på samme søle. Det kan vel diskuteres om det er 0°
>eller 360°?.

På en parallel-twin er plejlstængerne ikke monteret på samme søle, for
der sidder svinghjulet imellem sølerne. Måske er det derfor man kalder
dem 360º - og man burde så sige 0º for V- og flat-twins med
plejlstængerne på samme søle. For ret beset er der jo kun et
krumtapslag, på sådan en.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-01 23:38

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> [...]
> dem 360º - og man burde så sige 0º for V- og flat-twins med
> plejlstængerne på samme søle. For ret beset er der jo kun et

Det er der jo også kun på en paralleltwin. Parallel henviser vel til cylindrerne
palcering. Og twin at det er en tocylindret.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 23:51

On Fri, 17 Aug 2001 00:37:37 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Det er der jo også kun på en paralleltwin. Parallel henviser vel til cylindrerne
>palcering. Og twin at det er en tocylindret.

Vi kan vel godt blive enige om, at en 180º parallel-twin har to
krumtapsslag, forskudt 180º i forhold til hinanden? Så må 360º
parallel-twin'en også have to, uanset om man så synes de er 0º eller
360º forskudt. Prøv at dreje den ene pedalarm på din cykel 180º og kig
så godt på cyklen - ser det ikke ud som om, at der er to "slag"?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-01 08:21

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> Vi kan vel godt blive enige om, at en 180º parallel-twin har to
> krumtapsslag, forskudt 180º i forhold til hinanden?

Det er vi enige om.

> [...]
> 360º forskudt. Prøv at dreje den ene pedalarm på din cykel 180º og kig
> så godt på cyklen - ser det ikke ud som om, at der er to "slag"?

Så vil jeg påstå at den har et slag. Kranken er i centrum. Men det et spørgsmål om
fortolkning. Sætter du en søle på hver pedalarm eller forbinder du begge arme med en
fælles?.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 17-08-01 08:58

On Fri, 17 Aug 2001 09:20:37 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Så vil jeg påstå at den har et slag. Kranken er i centrum. Men det et spørgsmål om
>fortolkning. Sætter du en søle på hver pedalarm eller forbinder du begge arme med en
>fælles?.

En på hver. På parallel-twin'en er du nødt til at få plejlstænger væk
fra hinanden - 2 x radius af stemplet, plus noget gods i mellem
cylindrene.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-01 15:57

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> En på hver. På parallel-twin'en er du nødt til at få plejlstænger væk
> fra hinanden - 2 x radius af stemplet, plus noget gods i mellem
> cylindrene.

Det ved jeg godt. Men det kunne sagtens nøjes med en søle. Når man ser bort fra lejet i
midten. Som f.eks krumtappen på en Nimbus. Den vil jeg mene har tre slag. Men det tror
jeg ikke vi skal trætte de andre med. I grund og bund er vi enige.

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 19:09

> En på hver. På parallel-twin'en er du nødt til at få plejlstænger væk
> fra hinanden - 2 x radius af stemplet, plus noget gods i mellem
> cylindrene.

Og dog ikke!

TWN, som er Triumph's tyske eventyr i Nürnberg efter krigen ("Triumph
Werke Nürnberg), lavede en twin med én, men Y-gaflet plejlstang til de
to stempler, som endda havde den detalje at forbrændingskammeret var
fælles for de to cylindre
På en måde er det derved kun en en-cylindret der har fået stempelvægten
reduceret igennem mindre, men dobbelte stempler!)

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 18:44

> Altså plejlstængerne er monteret på samme søle. Det kan vel diskuteres
om > det er 0° eller 360°?.

Ikke hvis man igen går tilbage til udgangspunktet: En klassisk engelsk
parallel-twin!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-01 20:02

Armand wrote:

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> om > det er 0° eller 360°?.
>
> Ikke hvis man igen går tilbage til udgangspunktet: En klassisk engelsk
> parallel-twin!

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår?. Sølerne sidder mig bekendt ud
for hinanden. Står de ud for kl.3, så står de da ved 0° eller 360°?.

Fra : Armand

Dato : 18-08-01 08:55

> Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår?. Sølerne sidder mig bekendt
ud
> for hinanden. Står de ud for kl.3, så står de da ved 0° eller 360°?.

Det er en foretakter, ikke?
Firetaktere har en arbejdsrytme á 720°!
En klassisk engelsk twin hár sølerne ved siden af hinanden; men da
stemplerne skiftes til at komprimere/tænde for hver omgang, følger hver
enkelt stempels arbejdsrytme 360° forskudt for "naboen"!

Derfor 360°!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-01 10:35

Armand wrote:

> [...]
> stemplerne skiftes til at komprimere/tænde for hver omgang, følger hver
> enkelt stempels arbejdsrytme 360° forskudt for "naboen"!

Ok, det er det samme vi snakker om. Krumtappen er forskudt 0°. For ikke at
sige den ikke er forskudt. Klart at arbejdsrytmen er forskudt 360°. Ellers
ville asfalten ligge i folder hver gang den tændte. For ikke at tænke på
hvis den sparkede.

Fra : Armand

Dato : 31-08-01 21:03

> Vi kan da bare tage VW med deres W-motor!.

- - - Som i mellemtiden er blevet til den 18 cylindrede triple-VR motor,
som er designet til ilæggelse i Bugatti

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-08-01 23:13

Armand wrote:

> - - - Som i mellemtiden er blevet til den 18 cylindrede triple-VR motor,
> som er designet til ilæggelse i Bugatti

Det var den jeg havde i tankerne. Gad vide om den er kommet ud at køre. Og
lyden........?.

Fra : Armand

Dato : 01-09-01 15:30

> Det var den jeg havde i tankerne. Gad vide om den er kommet ud at
> køre - Og lyden........?.

OK!
Og den med lyden er jeg helt på linie med!

--
Armand.
(der ligesåvel kunne tænke sig at opleve lyden af den originale

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-01 22:55

Armand wrote:

> [...]
> 18-cylindrede Bugatti-rækkemotor(!), som er at se på automobil-museet i
> Mulhouse, og som er baggrunden for VW's tredobling af VR6'eren)

18 cyl. rækkemotor?. Det var satme ikke så lidt. De 8 cyl rækkemotorer jeg
har set var mere end rigeligt lange. På Ålholm står der en V-16. Den er
også stor. Den kunne jeg også godt tænke mig at høre. Men det der med lyden
er nu en gang mærkeligt. En af de store MB V-8 som lå i dobbeltdækkerne har
en fin lyd. Kom man ud i en med en V-10, så lød det ganske forskrækkeligt.

Fra : Armand

Dato : 02-09-01 16:38

> 18 cyl. rækkemotor?. Det var satme ikke så lidt.

Man gjorde det grundigt i bilens barndom
Topstykket/cylinderblokken var et forrygende skue af retvinklethed og
skarpe hjørner - Altsammen krydsskrabet naturligvis

> På Ålholm står der en V-16. ....................

Hvorfra mon ? :-/

> Men det der med lyden er nu en gang mærkeligt. En af de store MB V-8
> som lå i dobbeltdækkerne har en fin lyd. Kom man ud i en med en V-10,
> så lød det ganske forskrækkeligt.

Måske fordi man forbinder V8'er lyd med solide store amerikanske motorer
:-/
Formodentlig af samme årsag som snakken om boxer-motorens konstruktion,
er der jo også stor forskel på en amerikansk V8'ere og en (hidtil? *)
europæisk á MB 450 SL eller Ferrari, og der er måske springet fra
amerikansk V8-bulder til en mere "rolig" V10'er á europæisk mønster, der
skuffer dig :-/

Jeg mener forøvrigt at det er 10-cylindrede boxere der ligger under
gulvet på DSB's MR-tog!

*) Når jeg skriver "hidtil" er det fordi den V8'er der lå (ligger?) i
den vogn som Mercedes genintrådte på race-scenen med: "Kouros" gruppe-C
vognen, havde en buldrende "amerikansk" V8'er ilagt!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-09-01 19:50

Armand wrote:

> Man gjorde det grundigt i bilens barndom
> Topstykket/cylinderblokken var et forrygende skue af retvinklethed og
> skarpe hjørner - Altsammen krydsskrabet naturligvis

Al den snak om pakninger.
En mand med en stødskraber kan lave nogle tætte samlinger. Jeg har prøvet at
lege lidt med en sådan. Og med lidt øvelse er det muligt.

> Hvorfra mon ? :-/

Mener det er en Cadillac.

Fra : Armand

Dato : 16-08-01 17:36

> [...]
> (http://www.geocities.com/hjunkers/ju_eng.htm#jumo206) med to
> krumtappe, 6 cylindre og 12 stempler :) Se det er en bokser-motor :)

Heey!

Er det også dig der tidligere har linket til en dansk motor á samme
principper?
Jeg har mistet det og kan ikke søge mig frem til det igen
--
Armand.
(Der selv har klappet "giraffen" (JUMO 206) i München)

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 21:38

On Thu, 16 Aug 2001 18:36:13 +0200, "Armand"
> [...]

>principper?
>Jeg har mistet det og kan ikke søge mig frem til det igen

Hvis jeg kendte en dansk af samme princip, havde jeg ikke kaldt
JUMO'en den eneste jeg kendte :) Så desværre, men lad mig vide, hvis
du finder det, for jeg vil også se :)

>--
>Armand.
>(Der selv har klappet "giraffen" (JUMO 206) i München)

Ama-fucking-tør!!! ;) Jeg skildt en ad (og samlet den igen), i Bygning
413 på DTU :)

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 18:33

> [...]
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> <snip>
> Hvis jeg kendte en dansk af samme princip, havde jeg ikke kaldt

Shit, til argumentation

> Så desværre, men lad mig vide, hvis du finder det, for jeg vil også se
:)

OK!
Søren L, så?

> Ama-fucking-tør!!! ;) Jeg skildt en ad (og samlet den igen), i Bygning
> 413 på DTU :)

For helvede da osse!
Og så vidste jeg det jo egentligt godt

--
Armand.
(der ikke gad spille kort med DIG, men alle de esser du har gemt i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-01 21:55

Armand wrote:

> [...]
> principper?
> Jeg har mistet det og kan ikke søge mig frem til det igen

Gider du ikke lige kort beskrive princippet?.

> --
> Armand.
> (Der selv har klappet "giraffen" (JUMO 206) i München)

Deutsches museum?. Hvis det er, så har jeg måske set den.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-01 22:25

On Thu, 16 Aug 2001 22:55:08 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Deutsches museum?. Hvis det er, så har jeg måske set den.

Jeg mener faktisk, at der også er en på Egeskov Veteranmuseum. Der har
der ihvertfald været og jeg mener ikke, den var udlånt fra
Flyvemuseet. Men Flyvemuseet i Helsingør bjærgede fornylig en en Blohm
& Voss vandflyver i Københavns Havn og lur mig, om ikke der skulle
sidde et par 206'ere i den?

Nå, nu er vi vist også kommet lidt off-topic :(

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 18:45

> [...]
> Flyvemuseet. Men Flyvemuseet i Helsingør bjærgede fornylig en en Blohm
> & Voss vandflyver i Københavns Havn og lur mig, om ikke der skulle

- - - -Hvilke jeg troede at "dit" projekt drejede sig om!

> Nå, nu er vi vist også kommet lidt off-topic :(

Eller som B&V'en: På dybt vand!

--
Armand.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 17-08-01 13:29

wrote:

>Gider du ikke lige kort beskrive princippet?.

Jeg er ikke sikker på, at det kan gøres kort :)

Den består af 6 cylindre, med en krumtap for hver ende. Der er altså
to modsatkørende stempler i hver cylinder. Krumtappene er koblet via
en række tandhjul forrest på motoren - propelakslen er monteret på et
af dem.
Krumtappene er forskudt nogle grader i forhold til hinanden - så det
ene stempel topper før det andet. I kort periode er der altså et
konstant volumen over (mellem) stemplerne. Arbejdsprincippet er
2-takts og brændstoffet er diesel.

Princippet med to stempler i en (omvendt U-formet) cylinder er også
kendt fra motorcykler. Både DKW og Puch har lavet denne type motor.
DKW udnyttede, at man med dette princip kunne kompressorlade en
2-takter, i det man kan undgå at have indsugnings- og
udstødningsportene åbne samtidig. Disse cykler var så dominerende i
TT-løbene på Isle of Man, at kompressor blev forbudt.

Og således kom vi on-topic igen :)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-01 16:03

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> [...]
> ene stempel topper før det andet. I kort periode er der altså et
> konstant volumen over (mellem) stemplerne. Arbejdsprincippet er

At det var diesel bemærkede jeg godt. Det vil sige sig at stemplerne
komprimerer mod hinanden?. Og den er med kompressor til skylleluften?.

Du sagde du havde skilt en sådan ad på DTU. Er du ansat der?.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 18-08-01 00:50

On Fri, 17 Aug 2001 17:03:02 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>At det var diesel bemærkede jeg godt. Det vil sige sig at stemplerne
>komprimerer mod hinanden?. Og den er med kompressor til skylleluften?.

Ja, stemplerne komprimerer imod hinanden. Kompressor er måske så meget
sagt - så vidt jeg husker sidder der en centrifugal-pumpe til
skylleluften - ca. 25-30 cm i diameter.

>Du sagde du havde skilt en sådan ad på DTU. Er du ansat der?.

Nej, jeg har læst der. I et kursus, der vistnok hed "Grundlæggende
Maskinelementer" skulle hvert hold á 3-4 studerende skille en motor,
måle den op, regne på den og samle den igen (det var ikke et krav at
den skulle kunne starte bagefter :).

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-01 10:38

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> [...]
> Maskinelementer" skulle hvert hold á 3-4 studerende skille en motor,
> måle den op, regne på den og samle den igen (det var ikke et krav at

Du er altså civilingeniør eller på vej dertil. Så har du mod på en lille
regneopgave med hvornår ventiler begynder at flyde?. Det må kunne regnes
ud.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-08-01 16:45

On Sun, 19 Aug 2001 11:37:55 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Du er altså civilingeniør eller på vej dertil. Så har du mod på en lille
>regneopgave med hvornår ventiler begynder at flyde?. Det må kunne regnes
>ud.

Nej, nej, nej og ja. Nej, jeg er ikke civilingeniør. Nej, jeg har læst
til civilingeniør, men ikke mere. Nej, maskinelementer har kun min
interesse i hobbysammenhæng, men kurset var obligatorisk (og da også
meget interessant). Ja, man kan sagtens regne ud, hvornår ventiler
begynder at flyde - vi gjorde det ikke, da vores Jumo ikke havde
sådanne :) Men kender man massen af de bevægelige dele, samt
fjerderkonstanten for ventilfjedrene, så er det muligt.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-01 18:40

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> [...]
> sådanne :) Men kender man massen af de bevægelige dele, samt
> fjerderkonstanten for ventilfjedrene, så er det muligt.

Ok. Jeg kan høre at jeg var inde på det rigtige. Sætte den kinetiske energi
lig med fjeder energien. Det jeg er lidt i tvivl om er hastigheden. Det må
være:

V=ds/dt, hvor ds er løftet på knasten, men hvad er dt?. Det må da være tiden
for én omdr. på knasten?. I sekunder. Måske mit første resultat var helt hen
i vejret da oplysningerne om fjederen var i tommer og pund. Du skal ikke
bruge tid på det, men hvis du gider at bekræfte ville det være fint.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-08-01 12:28

On Sun, 19 Aug 2001 19:40:05 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>i vejret da oplysningerne om fjederen var i tommer og pund. Du skal ikke
>bruge tid på det, men hvis du gider at bekræfte ville det være fint.

Din angivelse af dt holder ikke, så vidt jeg lige kan regne ud. Fra
ventilen er helt åben og til den er lukket igen, går der højst 1/4
omdrejning af knasten, ikke? På én omdrejning af knasten har ventilen
både åbnet og lukket, samt været lukket i omtrentlig halvdelen af
tiden. Men jeg tror det er mere kompliceret endnu. Mine noter fra
dengang er satdig i en flyttekasse, men når de dukker op, så skal jeg
da lige kigge på det.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-01 17:33

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> Din angivelse af dt holder ikke, så vidt jeg lige kan regne ud. Fra
> ventilen er helt åben og til den er lukket igen, går der højst 1/4
> omdrejning af knasten, ikke?

Det var også min næste teori. Netop den ca. 1/4 omgang den løfter på. Og så huske
at krumtappen kører det dobbelt. Hvis det skulle være nogenlunde rigtigt skulle
man tegne knasten på millimeterpapir, og hitte hastighedforløbet grafisk.
Tilnærmet.

> På én omdrejning af knasten har ventilen
> både åbnet og lukket, samt været lukket i omtrentlig halvdelen af
> tiden. Men jeg tror det er mere kompliceret endnu.

Det er sgu nok noget lort jeg har rodet mig ud i.

> Mine noter fra
> dengang er satdig i en flyttekasse, men når de dukker op, så skal jeg
> da lige kigge på det.

Nu ingen grund til stress!.

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 19:00

> [...]
> ene stempel topper før det andet. I kort periode er der altså et
> konstant volumen over (mellem) stemplerne. Arbejdsprincippet er

Og totaktsprincippet giver den behagelighed at der ikke skal ventiler
til omkring kompressionsrummet; imens diesel-princippet sparer et
tændrør samme sted!
Totakts-princippets "normale" skylning, der går tværs over
stempeltoppen, er på JUMO'en langt mere effektivt, derved at der skylles
på langs á indblæsning i den ene ende af cylinderen, imens udstødningen
er i den anden ende!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 18:38

> Gider du ikke lige kort beskrive princippet?.

Èr allerede gjort af Uffe!

> Deutsches museum?. Hvis det er, så har jeg måske set den.

Jup!
Der kommer lige et .jpg privat!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-08-01 17:26

> [...]
> Har jeg misforstået noget, eller bruger en firetakter ikke to hele
> omdrejninger, altså 720 grader på sine respektive takter? Eller er det

Trækker vi den typiske engelske twin frem igen, så følger stemplerne
hinanden op/ned; men hvert stempel har en (firetakts-) arbejdsrytme á to
omdrejninger (720°).
Eftersom hvert stempel skiftes til at komprimere/forbrænde når de begge
ellers er i top samtidigt bliver "fordelingen" af forbrændingstakterne
360°, som igen = fordelingen af stempelslagene!

OK?

> [...]
formål
> såvidt jeg har forstået er at udligne vibrationer?

En boxer med 180° krumtap (á stemplerne imod/fra hinanden samtidig!) vil
være flot afbalanceret hvad såvel stempelvægt og fordeling af
forbrændingsslagene angår.
Og det ser ud til at det vitterligt ér således at BMW'erne (stadig)
laves!

> ...........(Kunne den liter luft iøvrigt ikke lige så
> godt ses som en hjælp som en forhindring? Altså at den komprimerede
> luft hjalp stemplerne udad igen, fremfor at have en tungere krumtap?)

Nope, Uffe har helt ret herom!
Der er dog endnu ikke nævnt noget om den trykstigning ( => belastning
af
pakninger og især pakdåser!) , som to "underkomprimerende" stempler
medfører; men det er alligevel ikke værre end for en "engelsk twin"
(andet end volumen er forøget med 33% for R100's vedkommende)!
På den anden side, så var netop lækkende motorer englændernes store
problem!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 01:42

> [...]
> side af, nemlig at den store moment/ydelse's forskel i virkeligheden l
> igger iellem 2 og 4 benere, uanset hvordan cylindrene er placeret?

Jup!
At en V2'er "har et bedre bundtræk", er i almindelighed frem for en
"normal" firecylindret!
Som du selv antyder, er det marginaler der er til forskel fra den ene
twin til den anden, og hér er det i høj grad fabrikkens konstruktion af
motoren (= ønske om effektforløb) der gør den største forskel, akkurat
som blandt de firecylindrede!

> Tjah, det er så hvidt jeg har set kun vfr800 der er tilbage med
> V4'ere... Men det er også en ret dyr cykel.

Nårh, ja - Og så lige ST 1100 Pan European!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-08-01 14:26

Armand skrev:

> Kristoffer Lippert <k-music@get2net.dk> skrev i en

> Jup!
> At en V2'er "har et bedre bundtr�", er i almindelighed frem for en
> "normal" firecylindret!
> Som du selv antyder, er det marginaler der er til forskel fra den ene
> twin til den anden, og h� er det i hj grad fabrikkens konstruktion af
> motoren (= nske om effektforlb) der gr den strste forskel, akkurat
> som blandt de firecylindrede!

> N�h, ja - Og s�lige ST 1100 Pan European!

Og så er der jo også Yamahas 1600cc cruiser

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 15-08-01 19:29

Jes Vestervang <jesvj@2mailme.dk> skrev i en

> Og så er der jo også Yamahas 1600cc cruiser

Som jeg til dags dato regnede for en V2'er

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-08-01 21:16

> Som jeg til dags dato regnede for en V2'er
>
> --
> Armand.

Hvad det også er !, det er Yamaha's 1300 Royal Star der er en V4

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-08-01 12:24

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev:e

> Hvad det også er !, det er Yamaha's 1300 Royal Star der er en V4

Hovsa, jeg huskede vist lige modellens cc forkert
--
mvh Jes Vestervang - med almindelige æøå i quotingen igen

Fra : Jesper James

Dato : 16-08-01 08:30

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj@2mailme.dk> skrev i en

> Som jeg til dags dato regnede for en V2'er

For at forvirre yderligere, har BMW efter sigende en ny fire cylinder
boxer på tegnebrædtet, muligvis efter honda har droppet den
konstruktion,
og kun laver 6-cyl boxere.

http://www.bmwmotorrad.co.za/motorcycles/bikenews/newmodels2000b.html

mvh,
Jesper James

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-08-01 21:36

Armand skrev i meddelelsen <9lcglu$5b2$4@news.cybercity.dk>...

> [...]

>twin til den anden, og hér er det i høj grad fabrikkens konstruktion af
>motoren (= ønske om effektforløb) der gør den største forskel, akkurat

1 cyl, to cyl og 4 cyl rækkemotorer har to punkter per omdrejning hvor alle
frem og tilbagegående dele (stempler mm.) står helt stille, altså der er kun
den roterende masse til at skabe fremdrift. 2 og 4 cylindrede V motorer har
altid mindst et stempel der bevæger sig nær maks hastighed når det/de andre
står stille, dette hjælper i høj grad den roterende masse med at holde
motoren igang. Altså for den samme bevægelige masse får man væsentlig
større/jævnere svinghjulseffekt. Selv en 120° trecylindret er en 4
firecylindret overlegen på det punkt.

Englænderne brød sig ikke om 180° parallel twins fordi de placerer
vibrationer på tværs i stellet. Fordi stemplerne har en fysisk afstand vil
der opstå en del vibrationer der ligesom får motoren til at rokke (rocking
couple) , alt dette kan fjernes med balanceaksler, men de var ikke i
englændernes tanker dengang. Man var faktisk nået ret langt med en 76°
parallel twin, et godt kompromis mellem vibrationer og svinghjuls effekt, og
enkelte entusiaster har bygget Triumph motorer om til 76° til brug i trial
og RR.

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-01 23:09

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> enkelte entusiaster har bygget Triumph motorer om til 76° til brug i trial

Jeg har sågar hørt om en der fræsede sin egen krumtap til englænder. Jeg mente
nu det var 72°, men det kan være jeg husker galt. Til gengæld har jeg prøvet at
starte en femcylindret MB motor stående løst på en palle. Kun med den tynde
startkrans der er på en motor til aut.gear. Den flytter sig ikke ud af flækken.