/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Den ene olie flyder ovenpå den anden med m~
Fra : Per Nielsen


Dato : 23-10-11 09:15

Hej gruppe.

Jeg har en Peugeot 407 sw 2,2 2005 benzin stationcar. På mange måder en
dejlig bil, men den tikker, særligt når den er kold. Hvis jeg giver den lidt
omdrejninger er der en tendens til at det går væk.

Tænkte på, at jeg ville give den lidt rigtigt tynd olie, efterhånden som jeg
efterfylder. Gik til T. Hansen og spurgte efter en 0w30. Til min
forbløffelse sagde ekspedienten, at jeg kan risikere at olien skiller, at
den ene flyder ovenpå den anden med motorhaveri til følge.

Synes at det lyder som noget sludder, hvad siger gruppen?

Perikles



 
 
Preben (23-10-2011)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 23-10-11 09:20

Den 23.10.2011 kl. 10:15 skrev Per Nielsen <nej@tak.dk>:

> Hej gruppe.
>
> Jeg har en Peugeot 407 sw 2,2 2005 benzin stationcar. På mange måder en
> dejlig bil, men den tikker, særligt når den er kold. Hvis jeg giver den
> lidt
> omdrejninger er der en tendens til at det går væk.
>
> Tænkte på, at jeg ville give den lidt rigtigt tynd olie, efterhånden som
> jeg
> efterfylder. Gik til T. Hansen og spurgte efter en 0w30. Til min
> forbløffelse sagde ekspedienten, at jeg kan risikere at olien skiller, at
> den ene flyder ovenpå den anden med motorhaveri til følge.
>
> Synes at det lyder som noget sludder, hvad siger gruppen?
>



Se evt. her:
http://www.statoil.dk/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=1964947

Jeg vil dog ikke stilles til ansvar for noget som helst

--
mvh/Preben

Per Nielsen (23-10-2011)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 23-10-11 09:46


"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.v3spe12mqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 23.10.2011 kl. 10:15 skrev Per Nielsen <nej@tak.dk>:

> Hej gruppe.
>
> Jeg har en Peugeot 407 sw 2,2 2005 benzin stationcar. På mange måder en
> dejlig bil, men den tikker, særligt når den er kold. Hvis jeg giver den
> lidt
> omdrejninger er der en tendens til at det går væk.
>
> Tænkte på, at jeg ville give den lidt rigtigt tynd olie, efterhånden som
> jeg
> efterfylder. Gik til T. Hansen og spurgte efter en 0w30. Til min
> forbløffelse sagde ekspedienten, at jeg kan risikere at olien skiller, at
> den ene flyder ovenpå den anden med motorhaveri til følge.
>
> Synes at det lyder som noget sludder, hvad siger gruppen?
>



Se evt. her:
http://www.statoil.dk/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=1964947

Jeg vil dog ikke stilles til ansvar for noget som helst

--
mvh/Preben




Tak for det.

Artiklen bekræfter at olier kan opløses i hinanden, uanset fx mærke.

Men der står ikke noget om viskositet og om stor forskel i viskositet kunne
betyde noget.

Er der nogen som har erfaring med sådan en Pegøjsers tikkeri?

Perikles




Armand (23-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-10-11 13:55

Den 23-10-2011 10:46, Per Nielsen skrev:
> Tak for det.
>
> Artiklen bekræfter at olier kan opløses i hinanden, uanset fx mærke.
>
Jeg er blevet fortalt at det er ved lov (men det er nok snarere en
petrokemisk standard) at alle motorolier skal kunne blandes indbyrdes.

> Men der står ikke noget om viskositet og om stor forskel i viskositet kunne
> betyde noget.
>
Derom gælder det samme.
Regn dog aldrig med en olie der er bedre end den ringeste ingrediens :-|

> Er der nogen som har erfaring med sådan en Pegøjsers tikkeri?
>
Ikke andet end at det kan stamme fra flere steder. Men forekommer det
kun ved kold motor, kan det godt lyde som at der mangler noget olie som
ellers plejer at dæmpe lyden.
Et topstykke der 'løber tør' under stilstand må formodes at være
tilsigtet fra fabrikken og derfor en skønhedsplet. Tyndere olie burde
medføre at der hurtigere kommer olie frem til topstykket, så ideen er
god nok, jeg ville blot have valgt et komplet olieskifte istedet.

Hvis motoren har et olieforbrug der gør at du 'kan udskifte løbende i
kraft af efterfyldningerne' så er den i sig selv så gammel (KM??) at man
ikke skal have øre for enhver lille mislyd. Det kan faktisk godt hænde
at det er stempler/ringe der er så slidte at man hører den tydeligt når
de er kolde og dermed mindst

--
Armand.


Leo Jensen (23-10-2011)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 23-10-11 07:58

On 23 Okt., 10:15, "Per Nielsen" <n...@tak.dk> wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg har en Peugeot 407 sw 2,2 2005 benzin stationcar. På mange måder en
> dejlig bil, men den tikker, særligt når den er kold.

Hvis den tikker i kort tid er det fordi skal pumpes noget olie frem
til et 'tørt' sted. En tyndere olie vil reducere tiden til olien når
frem, men vil til gengæld betyde større olieforbrug.
Hvis den tikker indtil den er varm må det betyde, at der er nogle
tolerancer der skal udlignes. En tykkere olie, gerne af typen 'High
Mileage' vil hjælpe med at fylde sløret ud og vil nok også reducere
olieforbruget.

Hvis jeg giver den lidt
> omdrejninger er der en tendens til at det går væk.
>
> Tænkte på, at jeg ville give den lidt rigtigt tynd olie, efterhånden som jeg
> efterfylder. Gik til T. Hansen og spurgte efter en 0w30. Til min
> forbløffelse sagde ekspedienten, at jeg kan risikere at olien skiller, at
> den ene flyder ovenpå den anden med motorhaveri til følge.
>
> Synes at det lyder som noget sludder, hvad siger gruppen?

Det lyder bestemt som noget sludder.

MVH Leo

Kim Olsen (23-10-2011)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 23-10-11 21:10

Her den model mon hydrauliske ventilløftere ?
Ellers kunne de jo også være blevet "trætte" og udskiftningsmodne.
Man kan vist få noget spec. olie til at "rense" dem, hvis en udskiftning
ikke er ønskelig.

Kim


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408919
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste