/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
SMS "abonnements"-service
Fra : Ulrik


Dato : 22-09-11 14:53

Hej

Er det tilladt at udbyde en service, der sender SMS'er til de tilmeldte
i tilfælde af ændringer til en given begivenhed (det kunne fx. være
aflysning af eller ændring af tidspunktet for en koncert).

Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).

Måske er det ikke et direkte lovbrud, men "bare" et brud på fx.
forbrugerombudsmandens retningslinjer?

Mvh
Ulrik

 
 
Henning Wangerin (22-09-2011)
Kommentar
Fra : Henning Wangerin


Dato : 22-09-11 22:36

Den 22-09-2011 15:52, Ulrik skrev:
> Hej
>
> Er det tilladt at udbyde en service, der sender SMS'er til de tilmeldte
> i tilfælde af ændringer til en given begivenhed (det kunne fx. være
> aflysning af eller ændring af tidspunktet for en koncert).

Det tror jeg ikke er et problem, da det ikke er med salg for øje at
beskeden sendes.

> Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
> afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
> begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).

Det kan så være et problem. Men jeg tvivler ikk på det.

Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
noget problem i at afmelde sådan en service.

   Koncerten med Bla bla bla er udsat
   Afmelding: surl.dk/gdsweerg

surl.dk henviser til en side hvor kunden kan indtaste sit telefonner og
blive afmeldt.

> Måske er det ikke et direkte lovbrud, men "bare" et brud på fx.
> forbrugerombudsmandens retningslinjer?

Har kunden haft mulighed for selv at vælge om han ønsker at modtage
smserne? Hvis ikke, har du muligvis et problem

/H

Ulrik (23-09-2011)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 23-09-11 10:18

On 22-09-2011 23:36, Henning Wangerin wrote:
>> Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
>> afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
>> begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).
>
> Det kan så være et problem. Men jeg tvivler ikk på det.
>
> Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
> noget problem i at afmelde sådan en service.

Teknisk set kan jeg heller ikke se, det skulle være noget problem.
Spørgsmålet var, om man har lov til at udelade denne mulighed, hvis man
skulle "have lyst"?

/Ulrik

Henning Wangerin (23-09-2011)
Kommentar
Fra : Henning Wangerin


Dato : 23-09-11 12:38

Den 23-09-2011 11:17, Ulrik skrev:
> Teknisk set kan jeg heller ikke se, det skulle være noget problem.
> Spørgsmålet var, om man har lov til at udelade denne mulighed, hvis man
> skulle "have lyst"?

Da servicen ikke sker med salg for øje - du har jo allerede købt
billetten - kan jeg ikke se hvordan den falder ind under
retningslinierne. Selvfølgelig på den betingelse at kunden ikke bliver
tæppebombet med beskeder.

/Henning

alexbo (23-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-09-11 12:29

"Henning Wangerin" skrev

> Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
> noget problem i at afmelde sådan en service.

Mon ikke det regnes for ligegyldigt.
Københavns lufthavn har sådan en service, jeg bruger den hver gang jeg skal
flyve, eller hente ankommende passagerer.
En besked om forsinkelse, aflysning og lign., jeg kan ikke se noget behov
for at aflyse en sådan besked, heller ikke selv om den viser sig unødvendig.

mvh
Alex Christensen




Ulrik (23-09-2011)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 23-09-11 15:34

On 23-09-2011 13:29, alexbo wrote:
> Mon ikke det regnes for ligegyldigt.
> Københavns lufthavn har sådan en service, jeg bruger den hver gang jeg
> skal flyve, eller hente ankommende passagerer.
> En besked om forsinkelse, aflysning og lign., jeg kan ikke se noget
> behov for at aflyse en sådan besked, heller ikke selv om den viser sig
> unødvendig.

Eksemplet var, at man tilmeldte sig i forbindelse med køb af adgang til
en begivenhed.
Hvis man senere beslutter sig for at refundere sit køb, vil man således
stadig modtage SMS'er om begivenheden.

/Ulrik

alexbo (23-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-09-11 15:39

"Ulrik" skrev

> Eksemplet var, at man tilmeldte sig i forbindelse med køb af adgang til en
> begivenhed.
> Hvis man senere beslutter sig for at refundere sit køb, vil man således
> stadig modtage SMS'er om begivenheden.

Ja.

Det du spørger om er om man har krav på at kunne framelde en gratis
engangsservice man er tilmeldt.
Det tror jeg ikke og anser det også for at være fuldstændig ligegyldigt, det
er der næppe nogen der gider lovgive om.

mvh
Alex Christensen


Ulrik (24-09-2011)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 24-09-11 00:36

On 23-09-2011 16:39, alexbo wrote:
> Det du spørger om er om man har krav på at kunne framelde en gratis
> engangsservice man er tilmeldt.
> Det tror jeg ikke og anser det også for at være fuldstændig ligegyldigt,
> det
> er der næppe nogen der gider lovgive om.

Tak for svar :)
Jeg har nu på intet tidspunkt antydet, at man kun ville få én SMS. Som
jeg tænkte det, kunne man sagtens få 10.
Jeg gav det eksempel, at det kunne være en koncertbillet, man havde
købt. Et andet eksempel kunne være omkring cykelløbet, der køres i og
omkring Kbh. i disse dage. Der kunne fx. være en SMS-service, der
fortalte, hvem der lige nu havde hurtigste tid på enkeltstarten.
Ville der være regler om, at man skulle kunne afmelde sig denne? Den
eventuelle strøm af SMS'er ville stoppe naturligt senest når sidste
rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?

Mvh
Ulrik

Jubi (24-09-2011)
Kommentar
Fra : Jubi


Dato : 24-09-11 05:10

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen
news:4e7d17d1$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
> Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?
>

Der er enten jura i det du spørger om, eller ikke.
Jeg tror ikke der er jura i spørgsmålet.

dk.teknik.telefoni.mobil - for det tekniske i at afmedle mobilservices.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.




Jan Kronsell (24-09-2011)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 24-09-11 09:19



"Jubi" skrev i meddelelsen
news:4e7d5822$0$279$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen
news:4e7d17d1$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
> Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?
>

Der er enten jura i det du spørger om, eller ikke.
Jeg tror ikke der er jura i spørgsmålet.

dk.teknik.telefoni.mobil - for det tekniske i at afmedle mobilservices.

Juraen ligger vel i det oprindelige spørgsmål, nemlig om der juridisk skal
være en afmeldingsmulighed, når tjenesten er midlertidig.

Jan


Ulrik (24-09-2011)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 24-09-11 22:42

On 24-09-2011 10:19, Jan Kronsell wrote:
> Juraen ligger vel i det oprindelige spørgsmål, nemlig om der juridisk
> skal være en afmeldingsmulighed, når tjenesten er midlertidig.

Spot on, Jan ;)

/Ulrik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste