|
| Olieskift? Fra : Pjerrot |
Dato : 27-08-11 16:33 |
|
Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
(inden vinterhi eller på første forårskørsel)
--
Pjerrot
| |
Matthias H. Matthies~ (27-08-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 27-08-11 16:39 |
|
Den 27-08-2011 17:33, Pjerrot skrev:
> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)
>
Jeg skifter efter km.-tæller. Ikke efter kalenderen.
Men for mange er det en stor religion at skifte før vinteren.
Motoren kan ifølge dem få store skader ved at stå med gammel olie.
Jeg har aldrig set sådanne skader. Og min forhandler har heller ikke.
Hilsen Matthias
| |
Armand (28-08-2011)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-08-11 17:54 |
|
Den 27-08-2011 17:38, Matthias H. Matthiessen skrev:
> Den 27-08-2011 17:33, Pjerrot skrev:
>> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
>> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)
>>
>
> Jeg skifter efter km.-tæller. Ikke efter kalenderen.
> Men for mange er det en stor religion at skifte før vinteren.
> Motoren kan ifølge dem få store skader ved at stå med gammel olie.
> Jeg har aldrig set sådanne skader. Og min forhandler har heller ikke.
>
De fleste bruger at skifte olien mens den er var for at få mest
muligt/hurtigst af det gamle sorte olie ud .
Under 3-4 måneders stilstand vil en del af den sorte sod der befinder
sig i den gamle olie synke til bunds og således ikke lade sig skylle med
ud ved skiftet.
Eftersom at moderne olier indeholder sod-løsnende additiver bliver
slam-laget måske nok opløst igen - Men hvorfor spilde sin gode nye olies
egenskaber på noget sod/slam, som man kunne have fået ud ved aftapningen
(om efteråret)??
--
Armand.
| |
Matthias H. Matthies~ (28-08-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 28-08-11 18:13 |
|
Den 28-08-2011 18:53, Armand skrev:
> De fleste bruger at skifte olien mens den er var for at få mest
> muligt/hurtigst af det gamle sorte olie ud .
>
> Under 3-4 måneders stilstand vil en del af den sorte sod der befinder
> sig i den gamle olie synke til bunds og således ikke lade sig skylle med
> ud ved skiftet.
> Eftersom at moderne olier indeholder sod-løsnende additiver bliver
> slam-laget måske nok opløst igen - Men hvorfor spilde sin gode nye olies
> egenskaber på noget sod/slam, som man kunne have fået ud ved aftapningen
> (om efteråret)??
>
Fordi det fleste gør det er det vel ikke ensbetydende med at det er det
rigtige?
Den smule sod/slam der danner sig mellem to skift er vel nok ret
begrænset. Og den der er der, vil vel nok blive opløst i den gamle olie
igen efter start og så komme med den ud igen ved næste skift.
Skifter forhandlerne olie på alle brugte cykler de har stående til salg
straks de får dem ind? Nogle af cyklerne vil sikkert komme til at stå
ret mange måneder, måske år, inden de bliver solgt igen. Det er jeg ret
sikker på de ikke gør, trods det, at de bagefter skal give reklamationsret.
Hvis det var så "farligt" med lidt gammel olie, så ville de sikkert skifte.
Bilforhandlerne skifter heller ikke på de brugte biler de har stående og
der er vel næppe særlig meget stor forskel på en bilmotor og en
motorcykelmotor.
Men for min skyld skal man da bare skifte hvis man har det bedre med
det. Jeg vil bare heller bruge pengene på benzin og så få kørt nogle
flere dejlige km.
Hilsen Matthias
| |
Pwh (28-08-2011)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 28-08-11 18:20 |
|
Matthias H. Matthiessen, skrev:
> Bilforhandlerne skifter heller ikke på de
> brugte biler de har stående og der er vel næppe særlig meget stor
> forskel på en bilmotor og en motorcykelmotor.
Bortset fra den detalje at de fleste mc'er har vådkobling og biler har tørkobling.
Den syre der uværgligt vil værer i brugt olie er sikkert ikke optimalt for
koblingspladerne at stå og soppe i vinteren over.
Har også altid skiftet olie inden stilstand for vinteren.
/Jens
| |
Ukendt (28-08-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-08-11 18:44 |
|
On Sun, 28 Aug 2011 19:13:09 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:
> Skifter forhandlerne olie på alle brugte cykler de har stående til salg
> straks de får dem ind? Nogle af cyklerne vil sikkert komme til at stå
> ret mange måneder, måske år,
> Men for min skyld skal man da bare skifte hvis man har det bedre med
> det. Jeg vil bare heller bruge pengene på benzin og så få kørt nogle
> flere dejlige km.
Jeg kender ikke én eneste mc hvor der ikke foreskrives mindst et olieskift
om året. For mange vil det så falde fordelagtigt ved opstalding.
Hvad forhandlere tænker eller gør vil jeg ikke kloge i.
--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011
| |
Knud Dam (29-08-2011)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 29-08-11 14:17 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1bukjq4hq17qq$.7d9jusz9r4iv.dlg@40tude.net...
> On Sun, 28 Aug 2011 19:13:09 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:
> Jeg kender ikke én eneste mc hvor der ikke foreskrives mindst et olieskift
> om året. For mange vil det så falde fordelagtigt ved opstalding.
Det er rigtigt, at der skal skiftes min. en gang om året; og det er da
fordelagtigt at gøre ved opstaldning, hvis man kører mindre end et
olie-skifte-interval om året.
Ellers er jeg enig med Matthias Jeg skifter også efter intervaller.
; - )
KD FZ1-S
| |
Pjerrot (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Pjerrot |
Dato : 30-08-11 11:37 |
|
On Sat, 27 Aug 2011 17:38:58 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:
> Men for mange er det en stor religion at skifte før vinteren.
Det vil jeg også mene.
--
Pjerrot
| |
Per (27-08-2011)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 27-08-11 17:31 |
|
Pjerrot wrote:
> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)
Ingen tvivl herom!!
Skift olie og filter, når Mc sættes hen for vinteren.
Brugt olie kan være "fyldt" med vand mv., der kan korrodere motoren indefra.
De rigtige hystader bruger skylleolie for vinteren og skifter igen inden
forår...
Mvh. Per
| |
Pjerrot (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Pjerrot |
Dato : 30-08-11 11:36 |
|
On Sat, 27 Aug 2011 18:31:08 +0200, Per wrote:
> De rigtige hystader bruger skylleolie for vinteren og skifter igen inden
> forår...
Kan man så bruge noget billig bil olie som vinteropbevaringsolie selvom
dette ikke er MA specificeret. Ville så bare bruge noget billig mineralolie
fra Lidl el Aldi uden additiver. Altså vil det ødelægge vådkoblingen?
--
Pjerrot
| |
Matthias H. Matthies~ (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 30-08-11 15:17 |
|
Den 30-08-2011 12:35, Pjerrot skrev:
> On Sat, 27 Aug 2011 18:31:08 +0200, Per wrote:
>
>> De rigtige hystader bruger skylleolie for vinteren og skifter igen inden
>> forår...
>
> Kan man så bruge noget billig bil olie som vinteropbevaringsolie selvom
> dette ikke er MA specificeret. Ville så bare bruge noget billig mineralolie
> fra Lidl el Aldi uden additiver. Altså vil det ødelægge vådkoblingen?
>
Hvorfor overhovedet hælde vinterolie på?
Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
Hilsen Matthias
| |
Pjerrot (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Pjerrot |
Dato : 30-08-11 18:56 |
|
On Tue, 30 Aug 2011 16:17:15 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:
> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
joo, men det har også skyllet okiekanalerne og stempelringene
--
Pjerrot
| |
Pwh (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 30-08-11 18:57 |
|
Pjerrot, skrev:
> On Tue, 30 Aug 2011 16:17:15 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:
>
>> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
>
> joo, men det har også skyllet okiekanalerne og stempelringene
Pjerrot, du ved jo godt, ude af øje er ude af sind
/Jens
| |
Pwh (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 30-08-11 18:55 |
|
Matthias H. Matthiessen, skrev:
>>
> Hvorfor overhovedet hælde vinterolie på?
> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
> Hilsen Matthias
Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret
/Jens
| |
Matthias H. Matthies~ (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 30-08-11 19:29 |
|
Den 30-08-2011 19:55, Pwh skrev:
> Matthias H. Matthiessen, skrev:
>>>
>> Hvorfor overhovedet hælde vinterolie på?
>> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
>> Hilsen Matthias
>
> Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
> der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret
>
> /Jens
>
>
Det har du måske ret i, men gør olien nogen gavn?
Halvdelen af min kobling er uden berøring med olien. Det har den ikke
tage skade af.
Hilsen Matthias
| |
Pwh (30-08-2011)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 30-08-11 20:07 |
|
Matthias H. Matthiessen, skrev:
> Den 30-08-2011 19:55, Pwh skrev:
>> Matthias H. Matthiessen, skrev:
>>>>
>>> Hvorfor overhovedet hælde vinterolie på?
>>> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
>>> Hilsen Matthias
>>
>> Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
>> der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret
>> /Jens
>>
>>
> Det har du måske ret i, men gør olien nogen gavn?
> Halvdelen af min kobling er uden berøring med olien. Det har den ikke
> tage skade af.
> Hilsen Matthias
Men den halvdel der er i forbindelse med gammel sur syret olie har måske
Nok meget teoretisk vi er nu.
Men nogen går meget op i hvordan deres mc er vasket og poleret,
andre går så (også) op i hvordan de indre organer har det.
Er nok selv via mit fag (finmekaniker) lidt mere obs på den slags detaljer
/Jens
| |
John (31-08-2011)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 31-08-11 13:58 |
|
Pwh har bragt dette til verden:
>
> Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
> der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret
>
Tænkte på du kører jo Puch Maxi ik! har du nogen side skiftet olie på
den eller smider du blot lidt af fiskernes spildolie på den når den
render tør og du allivel kører ræs på havnen. :oÞ :oÞ
--
Mvh John
www.wordpresstema.dk
www.wordpress.dk/forum
| |
Hans Joergensen (31-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 31-08-11 10:11 |
|
Pjerrot wrote:
>> De rigtige hystader bruger skylleolie for vinteren og skifter igen inden
>> forår...
> Kan man så bruge noget billig bil olie som vinteropbevaringsolie selvom
> dette ikke er MA specificeret. Ville så bare bruge noget billig mineralolie
> fra Lidl el Aldi uden additiver. Altså vil det ødelægge vådkoblingen?
Du kan vel bare skifte til det du vil bruge når det bliver forår..
Olien burde ikke tage skade af at stå i motoren vinteren over.
// Hans
--
....
| |
Pjerrot (31-08-2011)
| Kommentar Fra : Pjerrot |
Dato : 31-08-11 14:54 |
|
On 31 Aug 2011 09:11:10 GMT, Hans Joergensen wrote:
> Du kan vel bare skifte til det du vil bruge når det bliver forår..
> Olien burde ikke tage skade af at stå i motoren vinteren over.
Det gør jeg så.
Men er det nødvendigt at skifte oliefilteret hver gang, hvis man kun kører
5000km på en sommer. Kunne man anvende samme oliefilter i to år, så det
skiftes ved 10.000 km ?
--
Pjerrot
| |
Knud Dam (31-08-2011)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 31-08-11 18:00 |
|
"Pjerrot" <mail@pjerrot.qq> skrev i en meddelelse
news:j3lee3$fvo$1@dont-email.me...
> On 31 Aug 2011 09:11:10 GMT, Hans Joergensen wrote:
> Men er det nødvendigt at skifte oliefilteret hver gang, hvis man kun kører
> 5000km på en sommer. Kunne man anvende samme oliefilter i to år, så det
> skiftes ved 10.000 km ?
Oliefilter koster ikke meget. Dumt at spare på det.
Mvh.
KD
| |
Armand (06-09-2011)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-09-11 16:09 |
|
Den 31-08-2011 18:59, Knud Dam skrev:
> "Pjerrot"<mail@pjerrot.qq> skrev i en meddelelse
> news:j3lee3$fvo$1@dont-email.me...
>> On 31 Aug 2011 09:11:10 GMT, Hans Joergensen wrote:
>
>> Men er det nødvendigt at skifte oliefilteret hver gang, hvis man kun kører
>> 5000km på en sommer. Kunne man anvende samme oliefilter i to år, så det
>> skiftes ved 10.000 km ?
>
> Oliefilter koster ikke meget. Dumt at spare på det.
>
- - - Og det er i høj grad dér at den friske olie kommer til at 'spilde
kræfter' på forekommende sod
Alt i alt er olie-udgiften pr. km. uhyggelig lav, hvorfor der er al
mulig grund til ikke at sigte lavt når man står med omkostninger til et
olieskifte - Dæk er i modsætning noget der virkelig koster kassen, men
alligevel spares der sjældent bevidst på bagdækket ved at give mindre
gas, så at have økonomiske tanker omkring sin olie ér simpelthen for
inkonsekvent :-|
--
Armand.
| |
Ole Mogensen (04-09-2011)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 04-09-11 18:20 |
|
Den 27-08-2011 17:33, Pjerrot skrev:
> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)
>
Hej
Kan kun svare for mig selv, ingen religion her!
Skift olie og filter når du stille Mcen væk for vinteren.
Olien vil, alt efter din køremåde , være en blanding af
olie, vand, uforbrændt benzin og slam fra do.
Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
med karburator sprit inden den sidste tur.
Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en klud
vædet med WD40 over de blanke stumper, det er ik' så ringe.
Bruger det ikke selv, jeg går op og nusser for pigen
en gang om ugen
Ole
| |
Pjerrot (04-09-2011)
| Kommentar Fra : Pjerrot |
Dato : 04-09-11 21:32 |
|
On Sun, 04 Sep 2011 19:19:36 +0200, Ole Mogensen wrote:
> Skift olie og filter når du stille Mcen væk for vinteren.
Det vil jeg gøre. Tak for alle input
> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
> med karburator sprit inden den sidste tur.
+ totaktolie, ikke?
> Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en klud
> vædet med WD40 over de blanke stumper
Findes der noget tynd olie eller andet, som man kan sprøjte hele MC-en med?
--
Pjerrot
| |
John (04-09-2011)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 04-09-11 21:31 |
|
Efter mange tanker skrev Pjerrot:
>
>> Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en
>> klud vædet med WD40 over de blanke stumper
>
> Findes der noget tynd olie eller andet, som man
> kan sprøjte hele MC-en med?
Står den tørt vinteren over, gør jeg intet af den
slags udover at pakke hende ind i gamle lagner, og
pressening ud over.
Nu er der så ikke meget krom eller noget der kan
ruste på min Mille B-)
--
Mvh John
www.wordpresstema.dk
www.wordpress.dk/forum
| |
Per V. Misser (04-09-2011)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 04-09-11 21:43 |
|
Hej!
"Pjerrot" <mail@pjerrot.qq> skrev i en meddelelse
news:j40mpq$te6$1@dont-email.me...
> On Sun, 04 Sep 2011 19:19:36 +0200, Ole Mogensen wrote:
>
>> Skift olie og filter når du stille Mcen væk for vinteren.
>
> Det vil jeg gøre. Tak for alle input
>
>
>> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
>> med karburator sprit inden den sidste tur.
>
> + totaktolie, ikke?
>
>> Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en klud
>> vædet med WD40 over de blanke stumper
>
> Findes der noget tynd olie eller andet, som man kan sprøjte hele MC-en
> med?
Jeg mener at WD40 er et rigtigt godt bud på dette. Jeg har gode erfaringer
for min CX, som har stået en del stille i perioder. Sprøjter WD40 på
chromdele og malet metal. Ikke alufælgene eller plastdelene. Det er nemt at
tage væk om foråret med en tør sugende klud, og en efterfølgende almindelig
vask med auto-vaske-vokse-middel fra Brugsen. Mere kompliceret behøvs det
ikke at være.
Cyklen kan nemt herefter skinne i mint-condition, ved traditionel polering
--
Per V. Misser
F800ST 08
CX500E 82
SuperFox 56 (projekt)
| |
Grunnet (05-09-2011)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 05-09-11 06:22 |
|
"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4e63e2be$0$286$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej!
>
> "Pjerrot" <mail@pjerrot.qq> skrev i en meddelelse
> news:j40mpq$te6$1@dont-email.me...
>> On Sun, 04 Sep 2011 19:19:36 +0200, Ole Mogensen wrote:
>>
>>> Skift olie og filter når du stille Mcen væk for vinteren.
>>
>> Det vil jeg gøre. Tak for alle input
>>
>>
>>> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
>>> med karburator sprit inden den sidste tur.
>>
>> + totaktolie, ikke?
>>
>>> Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en klud
>>> vædet med WD40 over de blanke stumper
>>
>> Findes der noget tynd olie eller andet, som man kan sprøjte hele MC-en
>> med?
>
> Jeg mener at WD40 er et rigtigt godt bud på dette. Jeg har gode erfaringer
> for min CX, som har stået en del stille i perioder. Sprøjter WD40 på
> chromdele og malet metal. Ikke alufælgene eller plastdelene. Det er nemt
> at tage væk om foråret med en tør sugende klud, og en efterfølgende
> almindelig vask med auto-vaske-vokse-middel fra Brugsen. Mere kompliceret
> behøvs det ikke at være.
> Cyklen kan nemt herefter skinne i mint-condition, ved traditionel polering
>
>
> --
> Per V. Misser
> F800ST 08
> CX500E 82
> SuperFox 56 (projekt)
>
Enig i at WD40 er godt til at sprøjte på kromdelene, bruger det selv, og
cyklen står i et uisoleret redskabsskur blot med en presenning over. Men pas
på med lakerede flader hvis der sidder stafferinger o.lign. Er disse ikke
beskyttet af et lag lak vil WD40 trænge ind under dem og opløse limen. Hvis
lakerede flader skal beskyttes, så giv dem en gang voks, men lakken i sig
selv er jo en beskyttelse.
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
| |
Per V. Misser (05-09-2011)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 05-09-11 20:29 |
|
Hej Steen
>> Jeg mener at WD40 er et rigtigt godt bud på dette. Jeg har gode
>> erfaringer for min CX, som har stået en del stille i perioder. Sprøjter
>> WD40 på chromdele og malet metal. Ikke alufælgene eller plastdelene. Det
>> er nemt at tage væk om foråret med en tør sugende klud, og en
>> efterfølgende almindelig vask med auto-vaske-vokse-middel fra Brugsen.
>> Mere kompliceret behøvs det ikke at være.
>> Cyklen kan nemt herefter skinne i mint-condition, ved traditionel
>> polering Per V. Misser
>
> Enig i at WD40 er godt til at sprøjte på kromdelene, bruger det selv, og
> cyklen står i et uisoleret redskabsskur blot med en presenning over. Men
> pas på med lakerede flader hvis der sidder stafferinger o.lign. Er disse
> ikke beskyttet af et lag lak vil WD40 trænge ind under dem og opløse
> limen. Hvis lakerede flader skal beskyttes, så giv dem en gang voks, men
> lakken i sig selv er jo en beskyttelse.
> Steen
Jeg er enig med dig, og man skal passe på stafferingerne. Jeg sprøjter ikke
WD40 på tanken, som har stafferinger, også selv om den har klar lak ovenpå,
men sprøjter derimod i høj grad på de sorte stelrør og -dele, hvor WD40 er
med til at forhindre at rust fæstner sig ud fra små ridser og skader i
lakken.
--
Per V. Misser
F800ST
CX500E
| |
FinnogAngela (05-09-2011)
| Kommentar Fra : FinnogAngela |
Dato : 05-09-11 07:47 |
|
Den 04-09-2011 19:19, Ole Mogensen skrev:
> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
> med karburator sprit inden den sidste tur.
er karburatorspritten ikke blevet unødvendig, nu når al benzin har
ethanol i?
/Finn
| |
Simon (05-09-2011)
| Kommentar Fra : Simon |
Dato : 05-09-11 20:21 |
|
On 05-09-2011 08:46, FinnogAngela wrote:
> Den 04-09-2011 19:19, Ole Mogensen skrev:
>
>> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
>> med karburator sprit inden den sidste tur.
>
> er karburatorspritten ikke blevet unødvendig, nu når al benzin har ethanol i?
Lige min tanke. Helt enig.
... Siden 2010 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/06/21/073728.htm
--
Simon
| |
Armand (06-09-2011)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-09-11 16:21 |
|
Den 05-09-2011 21:21, Simon skrev:
> On 05-09-2011 08:46, FinnogAngela wrote:
>> Den 04-09-2011 19:19, Ole Mogensen skrev:
>>
>>> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
>>> med karburator sprit inden den sidste tur.
>>
>> er karburatorspritten ikke blevet unødvendig, nu når al benzin har
>> ethanol i?
>
> Lige min tanke. Helt enig.
> .. Siden 2010 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/06/21/073728.htm
>
Hæ, ja dét vil jo vise sig - Eller rettere: hár vist sig, eftersom at
Barbie'en gik død ved forårets første brug af res.tanken - Og dét til
trods for at mere end rigelig tømning af svømmerhuse (og derved også
bunden af tanken) er en fast del af mit forårsopstartscirkus
Opbygningen af kondens gennem en vinter kan måske være voldsommere end
ved jævnlig forbrug af tankindholdet :-/
Anyhow: At have tanken fyldt til randen, eliminerer den luftlomme som
pladearealet den kommer i kontakt med og såledet 'værktøjet' for
kondenseringen (og dér fejlede jég sidste vinter!)!
--
Armand.
| |
|
|