On 20 Aug., 19:40, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> Hej gruppe.
> Foranlediget af nedenstående kedelige historie:
> Køb dog jeres slanger hos en ordentlig "slangemand".
> Uden på nogen måde at være involveret i foretagendet, vil jeg på det
> kraftigste anbefale slangemanden i Rødvig, når I skal have nye slanger.
> Her, lokalt, er vi ikke i tvivl.
> Ordentlige materialer, god service, top kvalitet..!!
> Prisen?
> Bedre end hos de monopoliserede forhandlere..!!
> Jesper finder amn ved at google på slanger - rødvig.
>
> MVH
>
> Egon
>
> *********************************
>
> "Peter_il" skrev i meddelelsennews:bd7ef9d0-2af3-42af-b76e-544a950d2901@o26g2000vbi.googlegroups.com...
>
> Som den opmærksomme nyhedsgruppelæser måske husker, skiftede jeg alle
> køle- og brændstofslanger på min Yanmar YSM-8 her før sommerferien.
> Jeg have problemer med at få luftet ordentligt ud, men det lykkedes
> til sidst. Motoren har kørt upåklageligt hele sommeren, og jeg sejlede
> den hjem fra Kalvehave til København i søndags i god vind.
>
> Om morgenen i Kalvehave, da jeg skulle åbne for kølevandshanen i
> motorrummet bemærkede jeg, at brændstofslangen så ud til at være lidt
> fugtig på stykket lige under højtrykspumpen. Jeg gjorde en mental
> note, og da der ikke så ud til at være egentligt spild, var det bare
> med at komme afsted.
>
> Motoren startede fint, og det gik gennem Bøgestrømmen for motor, da
> vinden var omkring Ø-NØ. En svag lugt af diesel fra kahytten blev af
> min medsejler forklaret med, at han havde spildt lidt diesel tidligere
> under tankning, og at der nok lå lidt blandet med vand under motoren.
> Det lød rimeligt.
>
> Så gik det ellers for sejl på et langt krydsben op gennem Faxe Bugt og
> senere Køge Bugt, hvor vinden efterhånden drejede mere i SØ. Perfekt.
> Vi holdt mellem 6 og 7 knob over grunden, og der var kun de notoriske
> Køge Bugt-bølger fra øst til at give lidt rumlen i maven hos
> undertegnede. Den tiltagende dieselfims fra kahytten blev derfor
> ignoreret, da jeg ikke skulle derned og rode i det friske vejr.
>
> Med en halv sømil tilbage til Svanemøllehavnen blev motoren startet,
> og vi sejlede båden ind på plads. Nu var stanken af diesel kraftig, og
> det var tid at tilse problemet. Det "styrtdryppede" fra motoren og ned
> på motorfundamentet, og da jeg løftede den første dørkplade, kunne man
> se, at stort set hele dieseltankens 15-20 litter måtte være tømt ned i
> båden! For s%¤#!...
>
> Alt var smurt ind i diesel, og det var derfor svært at se, hvor det
> kom fra. Jeg fik skyndsomst lukket for hanen under tanken, så de
> sidste par liter i det mindste kunne holdes der. Næste dag pumpede jeg
> dieselen op i dunke og fik gjort rent. Synderen til hele miseren viste
> sig at være den spritnye brændstofslange, som i enden under
> højtrykspumpen havde to langsgående revner, som var de skåret med en
> superfin skalpel. Jeg sendte ikke venlige tanker til Claus V.
> bådudstyr for at have solgt mig noget lort.
>
> Jeg har i dag været ved Lynettens Bådservice (da Claus V er lukket pga
> vandskade) og fik en snak med dem. Jeg havde den deffekte slange med,
> og sælgeren sagde straks, at det var en slange af ringe kvalitet, der
> havde problemer med diesel og blyfri benzin af en eller anden grund.
> Min deffekte slange var stadig relativt blød og fleksibel, men de
> sidste 10 centimeter, hvor revnerne var opstået, var stiv som en pind.
> Helt bogstaveligt. Kemi og vibrationer har nok ødelagt den - på 6
> uger! Jeg har nu købt ny, Lloyds certificeret, slange!
>
> Lektier lært:
> - Hos Claus V. var jeg selv nede at tage slangen fra hylden. Der var
> bl.a. påtrykt "fuel" og "ECO" på slangen, og den havde samme
> dimensioner som den gamle. Jeg antog, det var godt nok, og Claus V. er
> sådan set uden skyld, men jeg skulle da have spurgt ekspedienten, om
> det var den rigtige slange til formålet.
>
> - Allerede om morgenen i Kalvehave fattede jeg mistanke. Der burde
> ikke være fugtigt på brændstofslangen. Jeg skulle have undersøgt sagen
> nærmere, men jeg lod mig drive af ambitionen om at komme hurtigt
> afsted, da vi skulle sejle 55 SM.
>
> - Tendens til søsyge eller ej - jeg skulle have reageret på den
> tiltagende stank af diesel. Så kunne vi have lukket for tilførslen og
> begrænset skaden og gået for sejl i havn.
>
> - Har du, kære læser, brændstofslanger med samme påskrift som min
> deffekte, vil jeg tilråde hurtig udskiftning
>
> Mvh Peter Ingsø Laursen
>
> -
Utroligt at Hr. Harding ikke straks har overfaldet Egon Stich for
dette indlæg, med meget kloge & vise ord, om hvorledes at dette uvæsen
mindst burde have været mindst på et laboratorium som er ISO-nomeret
samt godkendt af NASA.
Mvh. Jesper, Rødvig