fiskefrikadeller
Fra : Kenneth Bon

Dato : 12-08-01 11:17

Hej NG

Er der nogen der har et godt forslag til hvad man kan servere til
fiskefrikadeller??? Gerne noget med pasta og evt noget laksesauce (jeg
putter også laks i fiskefrikadellerne)
Gider nemlig ikke den sædvanlige kartofler med hvid sauce.

På forhånd tak :)

Line Nielsen

PS. HAR kigget i mortens opskrifter og syntes ikke der var noget af
interesse

Fra : Kat

Dato : 12-08-01 12:09

Kenneth Bon/Line skrev:
> [...]
laksesauce (jeg
> putter også laks i fiskefrikadellerne)
> Gider nemlig ikke den sædvanlige kartofler med hvid sauce.

Hej Line.
Søg på www.google.com
med ordene fiskefrikadeller +tilbehør, så får du ca. 173
resultater:
http://www.google.com/search?q=fiskefrikadeller+%2Btilbeh%F8r&hl=
da&safe=off&start=0&sa=N
Har set nogle af dem igennem, og det ser spændende ud - lige fra
æblekompost til tilbehør og thaistyle frikadeller!
--
/kat
---

Fra : Emil

Dato : 14-08-01 22:07

On Sun, 12 Aug 2001 12:17:17 +0200, Kenneth Bon wrote:

> [...]
>putter også laks i fiskefrikadellerne)
>Gider nemlig ikke den sædvanlige kartofler med hvid sauce.

Jeg synes ikke at pasta egner sig til fiskefrikadeller, men det
bestemmer man jo selv. Her er nogle af de varianter jeg bruger.
Det er dog ikke alle kombinationer der er lige gode; man skal
ligesom forestille sig det færdige resultat, og så træffe
beslutningerne.

Tilbehør:
Løse ris, kogt fennikkelknold [1], ærter, hele kogte løg,
pomfritter, persillekartofler, dildkartofler, grøn salat.

Sovs:
Remolade-, kapers-, persille-, champignons-, løg-,
reje-asparges-, eller reje-dildsovs. Smeltet eller brunet smør
med citronsaft.

Pynt:
Citronbåde, reven peberrod, stegt bacon, persille, dild, stegte
champignon, tomatskiver.

På Skagen serverer man fiskefrikadeller med persillesovs og
syltetøj (af tranebær, blåbær eller brombær) til. En lidt sjov
kombination som faktisk smager udmærket når lige forskrækkelsen
har lagt sig.
Frikadeller bliver meget fine og velsmagende når der steges i
halvt svinefedt og halvt smør eller margarine.

En lidt anderledes, men virkelig velsmagende præmie-opskrift er:

250 gram torskefileter hakkes fint med
250 gram rå champignon. Heri blandes
1 bundt fintklippet purløg,
2 æggehvider,
1 knivspids frisk reven muskat,
salt og hvid peber.

Serveres med stuvet spinat og lune flûtes.
Det smager overraskende godt. Opskriften blev vinder i
en-eller-anden fiskeopskriftskonkurrence.

>På forhånd tak :)
Velbekomme

[1] Fennikelknold renses, flækkes og koges 25 min. med salt,
muskat og peber. Bedst til stegte kød- og fiskeretter.

M.v.h. Emil

Fra : Bettina Madsen

Dato : 16-08-01 15:48

Er der nogen der har et godt forslag til hvad man kan servere til
fiskefrikadeller???

Hej!!

Jeg synes det smager godt med sur-sød sauce til fiskefrikadeller, især hvis fiskefrikadellerne er lidt salte.'

Bettina

Fra : ole larsen

Dato : 16-08-01 16:41

Bettina Madsen skrev i meddelelsen
<3b7bdd11$0$42393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>
>Hej!!
>
>Jeg synes det smager godt med sur-sød sauce til fiskefrikadeller, især hvis

Ja, det lyder nok lidt mærkeligt - men der tales her i byen om dem
(positivt):

God fiskefars+grovhakket rå rosenkål og løg+lidt carry (smagen må ikke være
tydelig, 1/2 - 1/1 tskf pr. 1/2 kg fars). Så meget af det hakkede, at
frikadellerne, for at hænge sammen, skal formes som man gør når man former
snebolde. Steges, koger panden af med 18% creme fraiche til sovs evt. lidt
krydderi - ja det gryner lidt - og pasta til.
Og for alt i verden - frisk fisk

Ole

Ole