Den 16-08-2011 23:18, Armand skrev:
> Sad lige og tænkte det samme!
> Selvfølgelig skal DuPont sælge et Teflon baseret smøremiddel, det er jo
> dém der ejer varemærket(!) Teflon, men i min optik er Teflon/lign.
> smøremidler historie, akkurat som 'bussemands-kædesprayen'(*)
> fra 80'erne.
>
> For nogle år siden var det voks med keramisk pulver der skulle være det
> helt store, men dét har jeg heller ikke hørt meget til sidenhen :-/
>
> Hvis man er opmærksom på at high-speed og regnvejrskørsel er dér hvor
> kædesmøringen har sine største udfordringer og smører derefter (nogle
> formår ligefrem at køre derefter) rækker de gængse kædesmøremidler fra
> faghandelen tilstrækkeligt til at det er at skyde spurve med kanoner at
> begynde at hjemtage fra staterne p.g.a. (endnu en) lovprisende artikel,
> og forglem ikke at hverken high-speed eller regnvejrs -kørsel er de
> største faktorer for en amerikansk test :-|
> Måske at årsagen til at midlet ikke forhandles i Europa ligefrem ligger
> deri :-/
>
> Slutteligt er det måske nok på sin plads at gen-repetere at det første
> der slynges af kæden er det regulære fedtoverskud og at man bedst undgår
> at ens kædefedt ender på fælgen ved at smøre efter man er kommet hjem
> (for natten?) istedet for før man er på vej ud (om morgenen) -
> Summa-summarum: Smør lidt mindre men oftere og før henstilling af
> motorcyklen!
>
> (*):
> Bussemands-virkningen var en imponerende "intet smøremiddel er effektivt
> hvis det slynges af kæden" -demonstration af vedhæftnings-egenskaberne
> v.h.a. et par indfedtede fingre der adskiltes med gardiner af fedtstof
> imellem fingrene selv ved maks. afstand. Men det viste sig i praksis at
> der under kørsel også blev trukket bussemænd mellem kæde og tandhjul,
> hvorefter at fartvinden effektivt placerede 'klistret' på bagfælgen.
> Slutteligt viste vedhæftningsevnen sig endnu engang fra den effektive
> side når man ville fjerne det!
>
Hvor er livet dog let når man har kardan
En gang ny olie når sæsonen slutter, thats all.
Ole