"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4e437697$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Nu i takt med at det bliver moderne med downsizing af motorer - ja så
> stiger literydelsen betragteligt i forhold til før.
>
> Da jeg i sin tid startede (godt nok på motorcykel) - talte man rigtig
> meget om literydelse. Det var nærmest gift for motoren i relation til
> holdbarhed, hvis den var for hårdt presset. Fx. en 125 ccm med 20 HK var
> hårdt spændt for = 160 hk for 1000 ccm. Det er helt normalt i dag.
>
> Man sagde at den sled sig selv om pga. høj literydelse.
>
> Den stemme er helt forstummet i relation til biler - jeg har endnu ikke
> hørt nogen tale om at små kraftige motorer slider sig selv op pga. høj
> effekt. fx. 1,2 tsi med 105 HK. Før i tiden ydede en 1,2 til en bil ca.
> det halve.
>
> Høj litereffekt er vel "skadeligt" uanset hvordan en motor er konstrueret
> !?
>
> Mvh. Per
Det er jo et spørgsmål om dimensionering - samt om, hvordan effekten
leveres. En MC leverer typisk sin høje effekt i form af mange omdrejninger,
hvor nutidens, downsizede bilmotorer leverer effekten ved at øge momentet
vha. trykladning og dermed leverer effekten ved lave omdrejninger. Det
slider alt andet lige mindre på motoren end de mange omdrejninger.
Historien er jo ikke ny - effekten er steget jævnt gennem årene på
bilmotorer. En Ford T 1908 havde en motor på 2.9l, der ydede 20 hk.
http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=176704 - dens levetid
(uden hovedreparationer) var alligevel stærkt begrænset ifht. nutidens
motorer.
Hver gang ydelsen er hævet, har der været skepsis mht. levetiden - hvorefter
vi nogle år senere morer os over det.