|
| DK trailer efter udenlandsk bil Fra : oz3bto |
Dato : 08-08-11 17:46 |
|
Må man det ?
Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig dækket af
bilens forsikring
Jeg må i Norge gerne køre med en Svensk hænger.. Ja og også en Dansk ifølge
Norsk politi
| |
Hans Kjærgaard (08-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kjærgaard |
Dato : 08-08-11 18:32 |
|
On Mon, 8 Aug 2011 18:46:07 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>MÃ¥ man det ?
>
>Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
>
>Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig dækket af
>bilens forsikring
Der er nok 2 spørgsmål i det, et, FL, og to forsikring.
Traileren er i DK godkendt til at blive koblet sammen med en "forvogn"
med "synsfri sammenkobling", det kan den Norske "forvogn" nok ikke
leve op.
/Hans
| |
oz3bto (08-08-2011)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 08-08-11 18:42 |
|
"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:c87047tr45ttm09gepl77i8qlmft90cb0p@4ax.com...
> On Mon, 8 Aug 2011 18:46:07 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>
>>Må man det ?
>>
>>Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
>>
>>Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig dækket af
>>bilens forsikring
> Der er nok 2 spørgsmål i det, et, FL, og to forsikring.
>
> Traileren er i DK godkendt til at blive koblet sammen med en "forvogn"
> med "synsfri sammenkobling", det kan den Norske "forvogn" nok ikke
> leve op.
>
>
> /Hans
På det område er DK og NO regler ellers ret ens
| |
Hans Kjærgaard (08-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kjærgaard |
Dato : 08-08-11 20:08 |
|
On Mon, 8 Aug 2011 19:41:47 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>
>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:c87047tr45ttm09gepl77i8qlmft90cb0p@4ax.com...
>> On Mon, 8 Aug 2011 18:46:07 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>>
>>>MÃ¥ man det ?
>>>
>>>Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
>>>
>>>Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig dækket af
>>>bilens forsikring
>> Der er nok 2 spørgsmål i det, et, FL, og to forsikring.
>>
>> Traileren er i DK godkendt til at blive koblet sammen med en "forvogn"
>> med "synsfri sammenkobling", det kan den Norske "forvogn" nok ikke
>> leve op.
>>
>>
>> /Hans
>
>
>På det område er DK og NO regler ellers ret ens
Ja men der er ingen steder nævnt at den norske synsfri sammenkobling
(eller hvad de nu måtte kalde det i norge) er at sidestille med en
Dansk synsfri sammenkobling, så den går nok ikke.
/Hans
| |
Finn Guldmann (09-08-2011)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 09-08-11 05:15 |
|
Den 08-08-2011 21:07, Hans Kj�rgaard skrev:
>>>> MÃ¥ man det ?
>>>> Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
>>>> Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig dækket af
>>>> bilens forsikring
>>> Der er nok 2 spørgsmål i det, et, FL, og to forsikring.
>>> Traileren er i DK godkendt til at blive koblet sammen med en "forvogn"
>>> med "synsfri sammenkobling", det kan den Norske "forvogn" nok ikke
>>> leve op.
>> På det område er DK og NO regler ellers ret ens
> Ja men der er ingen steder nævnt at den norske synsfri sammenkobling
> (eller hvad de nu måtte kalde det i norge) er at sidestille med en
> Dansk synsfri sammenkobling, så den går nok ikke.
>
Der fælles regler for lastbiler (trækker/trailer), så hvorfor skulle der
ikke også kunne være det for personbiler og trailer?
| |
Hans Kjærgaard (09-08-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kjærgaard |
Dato : 09-08-11 07:18 |
|
On Tue, 09 Aug 2011 06:15:26 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>Den 08-08-2011 21:07, Hans Kj?rgaard skrev:
>>>>> MÃ¥ man det ?
>>>>> Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
>>>>> Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig dækket af
>>>>> bilens forsikring
>>>> Der er nok 2 spørgsmål i det, et, FL, og to forsikring.
>>>> Traileren er i DK godkendt til at blive koblet sammen med en "forvogn"
>>>> med "synsfri sammenkobling", det kan den Norske "forvogn" nok ikke
>>>> leve op.
>>> På det område er DK og NO regler ellers ret ens
>> Ja men der er ingen steder nævnt at den norske synsfri sammenkobling
>> (eller hvad de nu måtte kalde det i norge) er at sidestille med en
>> Dansk synsfri sammenkobling, så den går nok ikke.
>>
>Der fælles regler for lastbiler (trækker/trailer), så hvorfor skulle der
>ikke også kunne være det for personbiler og trailer?
Fordi det er der ikke.
/Hans
| |
Martin Sorensen (09-08-2011)
| Kommentar Fra : Martin Sorensen |
Dato : 09-08-11 14:24 |
|
On 09/08/2011 5:15, Finn Guldmann wrote:
> Den 08-08-2011 21:07, Hans Kj�rgaard skrev:
>>>>> MÃ¥ man det ?
>>>>> Der er snak om en Dansk 500kg trailer og en Norsk bil
>>>>> Ang. forsikring så er forsikring på trailere som i DK.. Nemlig
>>>>> dækket af
>>>>> bilens forsikring
>>>> Der er nok 2 spørgsmål i det, et, FL, og to forsikring.
>>>> Traileren er i DK godkendt til at blive koblet sammen med en "forvogn"
>>>> med "synsfri sammenkobling", det kan den Norske "forvogn" nok ikke
>>>> leve op.
>>> På det område er DK og NO regler ellers ret ens
>> Ja men der er ingen steder nævnt at den norske synsfri sammenkobling
>> (eller hvad de nu måtte kalde det i norge) er at sidestille med en
>> Dansk synsfri sammenkobling, så den går nok ikke.
>>
> Der fælles regler for lastbiler (trækker/trailer), så hvorfor skulle der
> ikke også kunne være det for personbiler og trailer?
Fordi det ville være for nemt og indlysende?
Delene er samme dimensioner. Vægtgrænser for hvad en given bil må trække
sættes svjv på europæisk plan.
I primitive lande som UK og Holland skal anhængere uden bremser og med
max vægt på 750kg slet ikke registreres eller synes. De skal bare
overholde loven, lige som en cykel. Og som nummerplade får man bare en
kopi af bilens registrering.
Utroligt at der er ovelevende!
/Martin
| |
alexbo (09-08-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 09-08-11 15:30 |
|
"Martin Sorensen" <martin@santana-sorensen.net> skrev
> Fordi det ville være for nemt og indlysende?
Fordi udlandet ikke har synsfri sammenkobling, en genial dansk opfindelse,
klare regler for bilen og klare regler for anhængeren, så alle anhængere
passer på alle biler.
Jeg er så heller ikke sikker på man uden videre kan bruge en udenlandsk
trailer i Norge, det må da være svært at vide om påløbsbremsen er godkendt.
Kjøretøyforskriften:
§ 26-1. Bremseanlegg på bil og tilhenger
4.2.3 Påløpsbremseanlegg skal være godkjent av Vegdirektoratet.
mvh
Alex Christensen
| |
alexbo (09-08-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 09-08-11 07:21 |
|
"oz3bto" <no@in.dk>
> Må man det ?
Man måtte ikke sidste gang du spurgte, det har ikke ændret sig.
mvh
Alex Christensen
| |
Gamle (10-08-2011)
| Kommentar Fra : Gamle |
Dato : 10-08-11 19:26 |
| | |
|
|